Laskettuaika 2022

Täällä elellään rv 33+3. Olen ollut saikulla jo tovin kovien liitoskipujen ja helposti alkavien supisteluiden vuoksi. Viimeksi lääkärillä oli hieman kohdunkaula lyhentynyt ja vauva puski päätään lääkärin kättä vasten. Paikat kuitenkin vielä visusti kiinni. 27.4 alkaa virallisesti sitten äitiysloma :)

Vatsa on kasvanut hurjasti ja pieni myllertää päivittäin ihan urakalla. Raivotarjonnassa on ollut jo n. kuukauden verran. Olo ajoittain tosi tukala ja tuntuu, että raskausoireiden värisuora läytänyt mun luokse. Onneksi enää n. 1,5kk jäljellä ja onneksi on myös hyviä päiviä :)

@Sinisilmät itse olen sairastellut raskaana ollessani enemmän kuin ikinä. Kolme kunnon flunssaa kovalla kuumeella ja norovirus. Lepo, parasetamoli, tee, vitamiinit ja vesi/mehu olleet pelastus. Toivottavasti flunssa menee nopeasti ohi.
 
Laskettu aika 2022

4.1. Skyela / synt. 4.1.2022 / 40+0 / tyttö
17.1. Irtokehys
29.1. Töppönen/synt.21.1.2022/38+6/tyttö
1.2. Minttuni / 03.02. / 40+2
9.2. Puhalluskukka
15.2. Suurperheenmama
12.3. Jonna83
25.3. Käärmeinen / synt. 14.3. / 38+3 / tyttö
3.4. Aneliina / synt. 8.4. / 40+5 / poika
14.4. Sohvapeitto
19.4. Alinna86
23.4. vaniljapulla
5.5. possu.
(6.5 Piipaa93 /synt 04.02.2022/hätäsektio/rv 27+0/tyttö)
14.5. Andune
3.6. Charrypie-86
4.6. Coguine
14.6. Bluebelle
15.6. Pandi, Kirjoh89
18.6. Pampula3
21.6. Nml1
1.7. Apustaja
18.7. Eimy
22.7. Miumau2
3.10. Keksi82
 
Vointi ollut hyvä, supisteluherkkyys edelleen hyvin herkkä. Nyt tulin tk:n hakemaan viimeistä sairaslomaa ennen kesälomaa ja äitiyslomaa. Viimeisen päivän olin töissä 31.3 sen jälkeen ei vointi oo sallinu töitä. Pikkuinen liikkuu ahkerasti ja antaa kyllä hyvin merkkejä itsestään varsin tiheästi. Maha on viikkoihin nähden melko pieni edelleen, moni henkilö, joita oon nähny, ei oo uskonu, että oon raskaana, kun ei oo raskausmahaa oikein näkyvissä. Pääsiäisenäkin sain asiasta usein kuulla, että ei varmasti voi olla synnytys viimeistään 9 vk kuluessa. Ei se maha vaa kaikilla ihan massiiviseksi kasva.

Tänään rv 31+6.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Eimy ja minttuni
Tuntuu, että oon ollut jo pienen ikuisuuden poissa töistä, mutta todellisuudessa on vasta 2,5 viikkoa takana. Vointi on ollut hyvä ja oonkin aika aktiivisesti laittanut kotia kuntoon vauvaa varten (ja osittain ihan vaan tekemisen puutteesta), Täytyy olla tyytyväinen, että loppusuoran lähestyessä olo on hyvä ja esimerkiksi liitoskipuja ei ole vielä tuntunut oikein nimeksikään, mutta samalla myös vähän turhauttaa, kun alkaa tekeminen kotona loppua ja tässä voi pahimmillaan mennä vielä se yli 5 viikkoa ennen kuin vauva saapuu jos yli menee. Laskettu aika siis 14.5. ja tänään 36+4. Vauva on suht ylhäällä ja etenkin oikean puolen kylkiluut ja kylkikaari on ajoittain melkoisella koetuksella.

Seuraava neuvola ensi maanantaina, sitä varten täytyisi varmaan vähän keräillä ajatuksia ja kysymyslistaa asioista, joihin haluaa vielä ennen vauvan syntymää vastauksen. Huomaa, että oma pää on jo siellä jossain synnytyksen jälkeisessä ajassa jo, mikä toisaalta voi olla myös vähän huono asia, kun tosiaan se synnytys on vielä tässä edessä ja siihenkin varmaan voisi jotenkin vähintään henkisesti koittaa valmistautua. Sentään synnytystoivelapun jo täytin, vielä pitäisi käydä se puolison kanssa läpi, että kans tietää, mitä oon ajatellut 😄
 
  • Tykkää
Reactions: Eimy ja KirJoh89
Laskettu aika 2022

4.1. Skyela / synt. 4.1.2022 / 40+0 / tyttö
17.1. Irtokehys
29.1. Töppönen/synt.21.1.2022/38+6/tyttö
1.2. Minttuni / 03.02. / 40+2
9.2. Puhalluskukka
15.2. Suurperheenmama
12.3. Jonna83
25.3. Käärmeinen / synt. 14.3. / 38+3 / tyttö
3.4. Aneliina / synt. 8.4. / 40+5 / poika
14.4. Sohvapeitto
19.4. Alinna86
23.4. vaniljapulla
5.5. possu.
(6.5 Piipaa93 /synt 04.02.2022/hätäsektio/rv 27+0/tyttö)
14.5. Andune
3.6. Charrypie-86
4.6. Coguine
14.6. Bluebelle
15.6. Pandi, Kirjoh89
18.6. Pampula3
21.6. Nml1
1.7. Apustaja
18.7. Eimy
22.7. Miumau2
3.10. Keksi82
4.11. Kasikuus
 
Wau @Kasikuus, onnea!
Et varmasti tunne mua, mutta itse ennen yrityksen alkua lueskelin edellisten vuosien haaveiluketjuja ja sivu sivulta jännitin, kuinka teidän yrityksessä käy ja sit plussasitkin joitain kuukausia ennen kuin itse aloin palstalla kirjottelemaan ja itellä yritys alkoi. Jäit jotenkin mieleen!
Mahtavaa että plussasitte uudelleen.
 
  • Rakkaus
Reactions: Kasikuus
Pitääpäs se tännekkin kuulumisia tulla kertoilee🤭 uppoutunut tonne facen puolelle monikkoryhmään ihan kokonaan.

Nyt rv 23 menossa.

Liitoskivut ei oo parantunut yhtään, kävin hakemassa apuvälinelainaamosta tukivyön ja ei sitten minkään moista apua🤦‍♀️ Eli lopputulema on se et ei auta kun kestää. Pahinta on nykyään istuminen vähääkään kovemmalla penkillä. Siitä kun nousee ni saa kyllä niin varovaisesti lähtee liikenteeseen kun ikinä pystyy. Pikkasenkaan isompi kauppareissu nou nou. Kipu yltyy nopeesti tosi kovaksikin😒Ja sängyssä asennon vaihto on kyllä sellasta kikkailua että🤦‍♀️

Käytiin tossa miehen kans pitkästä aikaa virossakin vähän shoppailu reissulla ja ai hitto että ottikupoliin kun jalka paketissa oleva vanhempi nainenkin meni kuin tukkahulmuten keppien kanssa ohi kun minä 30v "vain raskaana ja vähäisillä viikoilla" jouduin ottaa kaiteista tukee ja pysähdellä 10m välein 🤣 Mutta selvisin sitten 30min kävelyn jälkeen laivaan asti🙈

Lisäks meil oli rakenneultra jota pelkäsin ihan hitokseen mm. Rv8-16 kestäneen verenvuodon takia, että onko kehityksessä jotain. Ja sit taas todella kovaa odottaen, että sais tietää onko tulossa tyttöjä,poikia vai molempia.
Ja mun rukouksiin on vihdoin vastattu oikein kaksin kappalein😍 Kaks tervettä ja vauhdikasta tyttöä paljastui ultrassa🥰🥰 Toinen edelleen sen viikon pienempi mitä toinen, mutta kasvu ollut tasainen ja kaikki rakenteellisesti ok niin ei huolta ainakaan näillä näkymin🙏 Se uutinen kun kuuli ekasta että on tyttö oli jotain ihan super mahtavaa koska kaks poikaa entuudestaan, eikä mun pitänyt enää lisääntyä ja oon aina toivonut tyttöä jota ei kummastakaan pojasta tullut vaikka kuinka toivoin🤣. Ja sit kun sano et toinenkin on tyttö ni voi huuhhuh. Silmissä vilisi pelkkää pinkkiä,mekkoja ja tyttöjen juttuja🙈

Mies ehkä hieman pettyi kun ei tullut yhtä molempia, mutta on tytöistäkin erittäin onnellinen eikä mistään muusta puhukkaan 🤣 Ja tulevat isoveljet olivat myös todella innoissaan pikkusiskoista ja nuorempi lupasikin hoitaa sitten iltasatujen lukemiset🥰 Ovat erittäin kiinnostuneita tytöistä, kyselevät päivittäin liikkuvatko ne,kuuntelevat mahaa josko kuuluis tai tuntuis jotain, kyselevät minkä kokoisia ovat yms. Itse kun pirtelin kauhukuvia seinille et molemmat vetää jarrut päälle ja on ihan hirveetä🙈

Mahakin on pullahtanut yhtäkkiä tyrkylle oikein tosissaan ja alkaa näyttää jo aikamoiselta kupolilta🤣 kohdunpohjan korkeus oli huimat 25cm kun esikoisessa oli rv22 vain 17cm ja toisen kohdalla 20.5cm🤣 Ihmekkään kun välillä tuntuu ettei happi kulje ja mitään ei mukamas jaksa syödä vaikkei mitään oo koko päivänä syönytkään🙈

Kaksosraskautta kun seurataan vähän tarkemmin niin meil on seuraava ultra toukokuun puolessa välissä ja käydään tarkistamassa että neideillä on kaikki hyvin,kasvu tasaista yms. 😊 Harmi vain että jatko käynnit ovat maksullisia, mikä on jännä koska kuuluu kuitenkin kaksosraskauksien seurantaan siinä missä muutkin ultrat tähän mennessä.

Hankinnat on aikalailla kaikki tehty, äippä pakkaukset tilattu ja pitäs parin viikon sisään tulla. Et tääl aletaan olee kyllä hyvinkin valmiina neitosten saapumiseen 🤭 Mutta josko nyt jaksaisivat malttaa jakaa mahatilan ainakin sinne 36 viikoille asti🤞
 
Meidän ihana tyttövauva syntyi reilu viikko sitten, 19.4. Hyvin voidaan, vauva on yöeläjä eikä anna oikein öisin siis nukkua, mutta toisaalta vetelee päivällä sikeitä. Vauvalla oli ekoina päivinä keltaisuutta, mutta nyt on jo parempi. Itsellä episotomiahaava + pieni repeämä vielä vähän vaivaamassa, mutta paranemassa kyllä.

Synnytys oli aika monivaiheinen: ensin oli se (ehkä) limatulpan irtoaminen ja ensimmäinen supisteluyö, joka kuitenkin seuraavaan rauhoittui. Sitä seuraavana iltapäivänä alkoi sitten supistelemaan uudestaan kipeämmin. Verta vuoteli minkä takia pidin sidettä, se kastui, epäilin lapsiveden menoa ja käytiin näytillä. Ei ollut sitä, kalvot oli ihan ehjät mutta kohdunkaulan tilanne vähän edennyt edellisestä aamusta. No kun lähellä asuttiin niin käveltiin sieltä synnäriltä vielä kotiin. Heti sinne päästyä alkoi supistamaan kahden-kolmen minuutin välein sen verran kipeästi, että piti muutaman tunnin päästä luovuttaa ja lähteä takaisin näytille. Oli 3,5 cm auki ja ottivat sisään.

Yön yli oltiin synnytyshuoneessa, hengittelin ilokaasua. Sanoin miehelle aamun valjetessa, että jos ei ole jo ainakin 6 cm auki, niin protestoin. Tarkistuksessa selvisi, ettei homma ollut edennyt yhtään. Aloin olla aika poikki ja ehdottivat sitten epiduraalipuudutusta, että saisin nukuttua vähän; myönnyin vaikka ennakkoon tähän olin vähän skeptisesti suhtautunut. Oli kyllä hyvä saada unta ja levätessä olikin sitten avautunut enemmän :)

Ponnistusvaihe pitkittyi, siinä meni kaikkinensa aktiivisesti ponnistaessa jotain 1,5 ja 2 tunnin väliltä. Ottivat lopulta imukupin avuksi, sitten vauveli syntyi aika nopeasti. Kiitollinen olo tuli kaikesta avusta ja hoidosta. Sen opin, että jos olisi halunnut välttämättä pärjätä vähemmällä kivunlievityksellä niin asiaan oisi saanut valmistautua vähän paremmin (itsellä oli lähinnä sellainen epämääräinen ajatus että mielellään ei epiduraalia, mutta enemmän että tilanteen mukaan mennään). Hyvä kokemus kaikkineen jäi kuitenkin!
 
Laskettu aika 2022

4.1. Skyela / synt. 4.1.2022 / 40+0 / tyttö
17.1. Irtokehys
29.1. Töppönen/synt.21.1.2022/38+6/tyttö
1.2. Minttuni / 03.02. / 40+2
9.2. Puhalluskukka
15.2. Suurperheenmama
12.3. Jonna83
25.3. Käärmeinen / synt. 14.3. / 38+3 / tyttö
3.4. Aneliina / synt. 8.4. / 40+5 / poika
14.4. Sohvapeitto / synt. 19.4. / 40+5 / tyttö
19.4. Alinna86
23.4. vaniljapulla
5.5. possu.
(6.5 Piipaa93 /synt 04.02.2022/hätäsektio/rv 27+0/tyttö)
14.5. Andune
3.6. Charrypie-86
4.6. Coguine
14.6. Bluebelle
15.6. Pandi, Kirjoh89
18.6. Pampula3
21.6. Nml1
1.7. Apustaja
18.7. Eimy
22.7. Miumau2
3.10. Keksi82
4.11. Kasikuus
 
Täällä on menossa nyt rv 36+3 ja kävin tänään synnytystapa arviossa. Siellä saatiin karkeaksi painoarvioksi tällä hetkellä 2,8kg ja syntymäpainoksi 3,8-4kg, jos malttaa loppuun asti köllötellä sisällä. Ja toki muutenkin voi heittää nuo arviot :) paljon enemmän on alkanut supistelemaan ja ne on muuttunut kivuliaammiksi. Viimeksi viime yönä heräsin supisteluihin. Kohdun ulkosuu olikin jo sormelle auki ja pehmeä. Kohdunkaulaa kuitenkin vielä jonkin verran jäljellä, joten saas nähdä milloin alkaa tapahtumaan. Yhtään ei haittaisin, jos päättäisi toukokuun lopussa saapua :)
 
Me käytiin viime pe varhaisultrassa (sillon 7+3) ja siellä sydän sykki. Uskomaton fiilis tän pitkän rankan matkan jälkeen nähä ja tajuta et vihdoin onnistuttiin 3. Ivf hoidosta ❤ Vastasi täysin viikkoja ja päiviä. :) laskettuaika siis joululle 20.12! Ei kyllä ikinä haaveena tai suunnitelmissa ollut jouluvauva, mutta ollaan onnellisia tästä ihmeestä!

Oli myös ihana päästä kertomaan äitienpäiväyllätys molempien äideille. Muille kertoillaan sit vasta myöhemmin, mut ei maltettu olla käyttämättä ns juhlapäivää hyödyksi ja kertoa et meidän äiteistä tulee tänä vuonna mummeja 🥰

Huomenna olisi ekan neuvolakäynnin aika. Jännittävää :)
 
Meidän pikkuinen syntyi eilen aamulla (10.5.) toisella käynnistyskerralla, joka kesti pari päivää. Käynnisteltiin siis koska painoarvio oli rv40+0 jo 4300g ja miulla verenpaineet on heitelleen viimeviikkoina.

Rankkaa oli sillä synnytys lähti käyntiin vasta maksimaalisen oksitosiinitipan kanssa, joten ensin valvottiin ja koitettii kaikkea muuta about 40 tuntia ja lopulta aktiivinen synnytys oli ohi kuudessa tunnissa. Menin myös kaikkien toiveideni vastaisesti, mutta tosi hyvä fiilis jäi synnytyksestä kaikin puolin. 😊

Pieni tarvitsi vähän lisähapella herättelyä, koska jäi kiinni hartioista ja väsähti synnytyksen lopussa ja ilmeisesti olkapää myös venähti siinä rytäkässä, joten viimeyön hän oli todella kiukkuinen 🙈
Nyt kun hän saa vähän lisämaitoa ja särkylääkettä on meillä ollut tänään todella tyytyväinen pikkumies 💙

Pieni ei ollut onneksi ihan painoarvion kokoinen vaan 4020g ja 52cm jötkö. 😊💖
 
Laskettu aika 2022

4.1. Skyela / synt. 4.1.2022 / 40+0 / tyttö
17.1. Irtokehys
29.1. Töppönen/synt.21.1.2022/38+6/tyttö
1.2. Minttuni / 03.02. / 40+2
9.2. Puhalluskukka
15.2. Suurperheenmama
12.3. Jonna83
25.3. Käärmeinen / synt. 14.3. / 38+3 / tyttö
3.4. Aneliina / synt. 8.4. / 40+5 / poika
14.4. Sohvapeitto / synt. 19.4. / 40+5 / tyttö
19.4. Alinna86
23.4. vaniljapulla
5.5. possu. / synt. 10.5. / 40+5 / poika
(6.5 Piipaa93 /synt 04.02.2022/hätäsektio/rv 27+0/tyttö)
14.5. Andune
3.6. Charrypie-86
4.6. Coguine
14.6. Bluebelle
15.6. Pandi, Kirjoh89
18.6. Pampula3
21.6. Nml1
1.7. Apustaja
18.7. Eimy
22.7. Miumau2
3.10. Keksi82
4.11. Kasikuus
 

Yhteistyössä