Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Voihan sitä itse olla vaikka ja mitä erikoista lumihiutaletta.

Mutta lapsia ei saa ihan kaikille omille erikoisuuksille altistaa. Hyvin moni ihminen, jolla on nimi jota joutuu selittelemään ihmisille vaikka tavallisestakin syystä (tuleeko väliviiva Annamaijaan vai ei), tuskailevat että miksi vanhemmat antoivat sellaisen nimen.

Vois musta antaa lapselle kiva nimeksi joku Kyhmyjoutsen Lampi, mutta en halua antaa lapselle elinikäistä urakkaa sen nimen selittelystä. Se olisi vain itsekästä.

Kulttuuria saa uudistaa ja muuttaa, mutta ei väkisin, eikä lasten kustannuksella.
Maailma muuttuu. Muun muassa Homo ja Muna ovat hyväksyttyjen nimien listalla.😧

”Sakari Satiainen tässä terve, olisiko teillä hetki aikaa tutustua uusiin karvanpoistolaitteisiin”.😂🤣

Hattaran kuvia kaikille kun köllähätte.❤
Nyt tuli unetus. 😴

• Haha
Reactions: Echo
ne jotka on vähän lapsellisia on monasti kivempiä ku tosikot
Noo...nykyajan rakkauslempeys-tuuba on sitä, että kaikesta tehdään jotai tajuttoman tylsää hyminää. Ja tosikkomaista varsinkin.

Se että aivot reagoi huvittavaan sanaan, oli se sitten istutettuna jonkun nimessä tai kaupungissa, on normaali reaktio, jolle ei voi mitään.

Jos pankkiin tulee joku Iso-Jortikka puhumaan lainan otosta, niin ei ne pankkivirkailijan pokanpitämisvaikeudet ole sitä, että se virkailija olisi entinen koulukiusaaja ja nykyinen työpaikkakiusaaja. Ei jei jei.

Nyt pidetään ihmistä ihan tyhmänä. Se, naurattaako joku sana tai ulkonäköasia, on ihan v**un eri asia, kuin mitenä kohtelen sitä ihmistä.
Mä voin täällä nauraa tsainojen teipeille, mutta olen ottanut e-korealaisen naisen kotiimme ja ollut aivan innoissani hänen seurastaan.

Kuka vanhempi niin tekee?

Noh, nyt kun olemme asian äärellä niin ei varmaan saa nauraa kun joku ilmoittaa olevansa kotoisin esim. Ämmänperseestä?
Tai paikoista nimeltä:

1. Alahoro, Asikkala

2. Ala-Mulkku, Vaala

3. Alapää, Kouvola

4. Ensimmäinen Kaljalampi,

Suomussalmi

5. Hassis, Kokkola

6. Helvetti, Kuopio

7. Homeperseensuo, Hamina

8. Horo, Saarijärvi

9. Huoranpelto, Kuopio

10. Hätäpaskanlähde, Isokyrö

11. Hörhö, Lieksa

12. Iso-Muna, Pälkäne

13. Jeren Viinanotko, Mikkeli

14. Joulu-Viinavaara, Sodankylä

15. Junttikylä, Pyhäjärvi

16. Juostenpaskattu, Ylöjärvi

17. Kakkakallio, Lappeenranta

18. Kaljakuru, Lohja

19. Kantopervonkallio

20. Karonpalli, Laihia

21. Kiimakeidas, Siikainen

22. Kullivaara, Suomussalmi

23. Kusipää, Sodankylä

24. Lemu, Salo

25. Mulkkujärvi, Alavus

26. Muorinperse, Kuopio

27. Mössö, Kirkkonummi

28. Nahkahousut, Helsinki

29. Naimalampi, Suomussalmi

30. Pahanpervonkangas, Ulvila

31. Palliainen, Kittilä

32. Pallivaha, Turku

33. Paskahauta, Keuruu

34. Paskalampi, kymmeniä, mm. Espoo, Oulu, Mikkeli, Joensuu

35. Persepyöreinen, Kuopio

36. Pervonmaa, Loimaa

37. Pieru, Hämeenlinna

38. Pikku Pöksynhaara, Espoo

39. Pimppiniemi, Laukaa

40. Pissilaki, Muonio

41. Pissilinna, Turku

42. Pöljä, Siilinjärvi

43. Suolisto, Ulvila

44. Terskanperä, Siikalatva

45. Tissinpohja, Heinola

46. Tissisaaret, Inari

47. Umpimähkä, Viitasaari

48. Viinäränni, Savonlinna

49. Vittulampi, useita, mm.

Kuusamo, Talvalkoski, Ranua

50. Ämmänperse, Lohja
Nuo kaksi nimeä ymmärretään nykykielessä aivan toisin, mikä niiden alkuperäinen tarkoitus on ollut.
Perussanana on perko, mikä tarkoittaa raiviota. Juontuu sansata perata.
Ja länsimurteissa taipuu pervon, pervossa, pervolla ja niin edelleen.
Pahanpervonkangas on siis alkujaan tarkoittanut vaikeasti (pahasti) raivattavaa, ilmeisesti kangasmaata.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Noo...nykyajan rakkauslempeys-tuuba on sitä, että kaikesta tehdään jotai tajuttoman tylsää hyminää. Ja tosikkomaista varsinkin.

Se että aivot reagoi huvittavaan sanaan, oli se sitten istutettuna jonkun nimessä tai kaupungissa, on normaali reaktio, jolle ei voi mitään.

Jos pankkiin tulee joku Iso-Jortikka puhumaan lainan otosta, niin ei ne pankkivirkailijan pokanpitämisvaikeudet ole sitä, että se virkailija olisi entinen koulukiusaaja ja nykyinen työpaikkakiusaaja. Ei jei jei.

Nyt pidetään ihmistä ihan tyhmänä. Se, naurattaako joku sana tai ulkonäköasia, on ihan v**un eri asia, kuin mitenä kohtelen sitä ihmistä.
Mä voin täällä nauraa tsainojen teipeille, mutta olen ottanut e-korealaisen naisen kotiimme ja ollut aivan innoissani hänen seurastaan.

Mut mä en tajua miksi täällä tai netissä ylipäätään saa sanoa pahasti tai nauraa tai pilkata. Miksi teet niin vaikket livenä tekisi?

Ihmiset ne tätäkin lukevat.

Mut mä en tajua miksi täällä tai netissä ylipäätään saa sanoa pahasti tai nauraa tai pilkata. Miksi teet niin vaikket livenä tekisi?

Ihmiset ne tätäkin lukevat.
Kyllä mä voin sanoa IRL, että venäläiset miehet on aneemisen ja romuluisen näkösiä.

Ja voit olla varma, että varsinkaan näinä kuukausina venäläiset miehet ei lue länsimedioita tai jotain mammapalstaa. Ei ne pääse lukemaan.

Mua v-tuttaa niin ettei veri kierrä se, että inistään aina että some on sama kuin IRL. Kun ei ole.
Somessa saa puhua asioista joista ei voi aina IRL puhua: politiikasta, uskonnosta, mikä avuksi kun mies ei ole tullut kotiin, miks ärsyttää kun parvekepolttaminen sallitaan joissain taloissa/miks ei sallita.

Mun elämässä, olemuksessa jne on piirteitä joille joku voi nauraa. Senkus nauraa, mä nauran mukana.

Se taas, että joku rakkauslöpisijöiden totinen&tosikko hyminäryhmä yrittää sanoa pikku-Kallelle "tuon tädin nimi on Naima Jortikka, mutta et saa huvittua siitä", on luonnollisen reaktion kieltämistä. EN tarkoita sormella-osoittelua ja sorsimista sen Naiman läsnäollessa, mutta jos se Kalle, Naiman tietämättä tirskuu sille nimelle, niin se sallittakoon.

• Tykkää
Kyllä mä voin sanoa IRL, että venäläiset miehet on aneemisen ja romuluisen näkösiä.

Ja voit olla varma, että varsinkaan näinä kuukausina venäläiset miehet ei lue länsimedioita tai jotain mammapalstaa. Ei ne pääse lukemaan.

Mua v-tuttaa niin ettei veri kierrä se, että inistään aina että some on sama kuin IRL. Kun ei ole.
Somessa saa puhua asioista joista ei voi aina IRL puhua: politiikasta, uskonnosta, mikä avuksi kun mies ei ole tullut kotiin, miks ärsyttää kun parvekepolttaminen sallitaan joissain taloissa/miks ei sallita.

Mun elämässä, olemuksessa jne on piirteitä joille joku voi nauraa. Senkus nauraa, mä nauran mukana.

Se taas, että joku rakkauslöpisijöiden totinen&tosikko hyminäryhmä yrittää sanoa pikku-Kallelle "tuon tädin nimi on Naima Jortikka, mutta et saa huvittua siitä", on luonnollisen reaktion kieltämistä. EN tarkoita sormella-osoittelua ja sorsimista sen Naiman läsnäollessa, mutta jos se Kalle, Naiman tietämättä tirskuu sille nimelle, niin se sallittakoon.
No niimpä.

Nämä jotka täällä kritisoivat nimelle nauramiselle ovat kyllä tekopyhiä ja tietävät sen itsekin.

Vai onko se vain jotenkin länsimaisempaan tapaan parempaa haukkumista ja sorsimista kun sivalletaan sarkastisesti ja ivallisesti, kiertäen ja kaartaen, jopa selän takana.
Olen tällaistakin nähnyt ihan jokaiselta.

Jos kokee harrastavan edellämainittua niin jostakin triviaali nimestä, ihan hyväntahtoinen, huumorin vääntäminen tuntuu varmaan melko pieneltä missiltä?
Jos ei niin kannattaa miettiä miksi tekopyhyys istuu niin tiukassa.

No niimpä.

Nämä jotka täällä kritisoivat nimelle nauramiselle ovat kyllä tekopyhiä ja tietävät sen itsekin.

Vai onko se vain jotenkin länsimaisempaan tapaan parempaa haukkumista ja sorsimista kun sivalletaan sarkastisesti ja ivallisesti, kiertäen ja kaartaen, jopa selän takana.

Jos kokee harrastavan edellämainittua niin jostakin triviaali nimestä, ihan hyväntahtoinen, huumorin vääntäminen tuntuu varmaan melko pieneltä missiltä?
Sinun pieni pahe on suurempi kuin rekka. Mun rekan kokoinen pahe on niin pieni, että hädintuskin näet sitä edes suurennuslasilla.

• Haha
No niimpä.

En tiedä, olenko pyhä, paha, tekopyhä vaiko tekopaha, mutta juuri siinä herkässä ja epävarrmassa kehitysvaiheessaan olevalle nuorelle ei nimestä vääntäminen ole yleensä huumoria, van ihan todellista loukkaamista, vieläpä tahallaan.
Myöhemmin, kun oma paikka maailmankartalla on selvinnyt, ei tuollaisiin kiinnitä edes huomiota, korkeintaan naurahtaa vain.
Mutta se, mitä somessa laukoo, kertoo hyvin paljon todellisuudesta. Harva pystyy ilkeilemään suoraan päin naamaa, mutta täällä voi sitten käyttäytyä "rennommin".

• Tykkää
En tiedä, olenko pyhä, paha, tekopyhä vaiko tekopaha, mutta juuri siinä herkässä ja epävarrmassa kehitysvaiheessaan olevalle nuorelle ei nimestä vääntäminen ole yleensä huumoria, van ihan todellista loukkaamista, vieläpä tahallaan.
Myöhemmin, kun oma paikka maailmankartalla on selvinnyt, ei tuollaisiin kiinnitä edes huomiota, korkeintaan naurahtaa vain.
Mutta se, mitä somessa laukoo, kertoo hyvin paljon todellisuudesta. Harva pystyy ilkeilemään suoraan päin naamaa, mutta täällä voi sitten käyttäytyä "rennommin".
Herkkä kehitysvaihe...Mutta lapset pitää pakottaa sit kantamaan nimeä, joka altistaa kuittailulle?

Vaikka sä ja Roosa kouluttaisitte koko Suomen lapset että "Ei saa nauraa luokkakaveri Lempi Pimpukkaselle", niin se Lempi kokee uusilta ihmisiltä tahattomia naurunpyrskähdyksiä silti, ihan samaan tapaan kun pierukakka-huumori naurattaa.

Koska spontaanit tilanteet.

Ei lapsilta voi vaatia ihan täydellisyyttä.

Viimeksi muokattu:
Täällä on kinattu ja keskusteltu ja mä en saanut ilmoja mistään:(

No ei voi mittää! Ei väkisten!!
Edelleen kipeenä, kuumetta, ripulia, särkee, koskee, kolottaa, räkää, yskää, silmiin koskee, päähän koskee = koronaa ei.
Eli omppaa vaan astetta jytkympi lenssu, tartutin poikiinkin...

• Surullinen
Reactions: Lispetti ja Echo
Täällä on kinattu ja keskusteltu ja mä en saanut ilmoja mistään

No ei voi mittää! Ei väkisten!!
Edelleen kipeenä, kuumetta, ripulia, särkee, koskee, kolottaa, räkää, yskää, silmiin koskee, päähän koskee = koronaa ei.
Eli omppaa vaan astetta jytkympi lenssu, tartutin poikiinkin...
Paranemisia!
No pitäskö sulle olla palstalla joku hälynappi "tässä ketjussa rähistään!
"? :)

• Tykkää
Reactions: Echo
Ihan kuriositeettinä: itkettiin tänä aamuna mun miehen kans tälle videolle, vaikkei Idolsit kiinnosta.

Toivon että tää vaatimattoman näköinen (ja sitä ulkonäköä sivuttiin lehtijutussakin), mutta symppis kaveri voittaa/ois voittanu kisan.
Uskomaton tulkinta.

Ainut että ääni ei ole ihan puhdas ja voimakas. Mutta ei Susan Boylellakaan ollu täydellinen ääni, eikä tarvinnukaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä