Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Sarjassamme "nimiä jotka vaihtaisin, jos olisin sen niminen"

Microsoftin Suomen johtajaksi on valittu Pekka Horo.

Millaistakohan olis Horojen sukukokouksessa?
Miksi pitäisi vaihtaa?

Kyseinen sukunimi on yleisempi muualla kuin suomessa eikä todennäköisesti siis alunperin suomalainen.

Siks toisekseen se on murresana tai ehkä oikeammin lyhennelmä jota juntinpuoleiset laiskanpulskeat (miten laiska pitää ollakaan ku ei jaksa koko sanaa lausua?) käyttävät halventaessaan toista.

Nii että ei nimi miestä pahenna. Antaa vain sinusta uuden, tai siis vahvistaa jo opitun kuvan.

• Tykkää
  • Vau!
Reactions: m1es ja Echo
Miksi pitäisi vaihtaa?

Kyseinen sukunimi on yleisempi muualla kuin suomessa eikä todennäköisesti siis alunperin suomalainen.

Siks toisekseen se on murresana tai ehkä oikeammin lyhennelmä jota juntinpuoleiset laiskanpulskeat (miten laiska pitää ollakaan ku ei jaksa koko sanaa lausua?) käyttävät halventaessaan toista.

Nii että ei nimi miestä pahenna. Antaa vain sinusta uuden, tai siis vahvistaa jo opitun kuvan.
Anteeks, menikö tunteisiin? :eek:

Aika moni naurais tuolle nimelle, ja lapsi voi viimeistään teininä joutua kuuntelemaan kuittailua nimestään.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Anteeks, menikö tunteisiin?

Aika moni naurais tuolle nimelle, ja lapsi voi viimeistään teininä joutua kuuntelemaan kuittailua nimestään.

Just.

Mietihän, että se ois sun sukunimi. Isäsi nimi. Isoisäsi nimi. Häpeäisit sitä niin, että vaihtaisit. Miltä se tuntuisi isästäsi tai isoisästäsi?

Mun on vaan jotenkin kauhean vaikea ymmärtää, että kaltaisiasi ihmisiä aina vaan on maan päällä. Jos kuulisin mun lapsien pilkkaavan jonkun nimeä ni vastaavan verbaalisen ryöpytyksen saisivat mitä sä saat nyt.

Ymmrtäisit edes hävetä! Hyi!

• Tykkää
Reactions: m1es
Just.

Mietihän, että se ois sun sukunimi. Isäsi nimi. Isoisäsi nimi. Häpeäisit sitä niin, että vaihtaisit. Miltä se tuntuisi isästäsi tai isoisästäsi?

Mun on vaan jotenkin kauhean vaikea ymmärtää, että kaltaisiasi ihmisiä aina vaan on maan päällä. Jos kuulisin mun lapsien pilkkaavan jonkun nimeä ni vastaavan verbaalisen ryöpytyksen saisivat mitä sä saat nyt.

jos tyypin sukunimi on Horo niin se tuskin on periytynyt isältä tai isoisältä...

• Haha
Reactions: Lispetti
vierailija
Anteeks, menikö tunteisiin?

Anteeksi, mutta mikä ja kuka sinä olet kenenkään sukunimeä pilkkaamaan? Osoittaa sinulta kyllä todella mautonta käytöstä, että oikeasti tosissasi lähdet arvostelemaan ihmisen nimeä, joka on voinut olla saman suvun käytössä todella monen sukupolven ajan. Toisekseen tuo läpänheittosi vain vahvistaa omaa likaista ja kieroutunutta huumorintajuasi, monikaan kun ei taatusti ajattele tuosta sukunimestä samoin kuin sinä.
Etkä edes ymmärrä hävetä heittoasi, sekin jo kertoo sinusta paljon.

Mut mullapa on tuunattu janssoninkiusaus uunissa :p

Ku normaalisti siitä tulee hiukka vähäproteiininen ni mätkäisin sekaan purkillisen tonnikalaa öljyssä.

Samalla kaupasta löytyi uusi kiva tuote, säilyke nimeltään arkikala, jossa on silakkaa ja muikkua ja hippu paprikaa mausteena. Voisi toimia hyvin vaikka ruisleivällä tai miksei laatikossa tai vaikka pastan seurana. -Valkosipulia toki siinä tapauksessa sekaan.

• Tykkää
Reactions: ruuttis
Olen samaa mieltä kanssasi.
Mun mielestä toisen ihmisen nimen pilkkaaminen aikuisen toimesta osoittaa käytöstapojen puutetta. Ei lapset tuollaisesta edes välitä ellei juuri kuule noita mukamas huumorilla heitettyjä arvosteluja juuri aikuisilta itseltään.
En arvosta.
Mua ärsyttää jo sekin, että joku kehtaa horotella toista.

Ja siitä tulikin mieleen, että horojärvellä on kaunista. Voisikin varata mökin.

vierailija
Mua ärsyttää jo sekin, että joku kehtaa horotella toista.

Ja siitä tulikin mieleen, että horojärvellä on kaunista. Voisikin varata mökin.
Totta. Koulussahan tuo on jokapäiväistä homottelun rinnalla, aivan turhaa suunsoittoa, joka mitä ilmeisimmin sallitaan, kun siihen ei edes puututa.

Missäpäin Suomea on Horojörvi? En ole kuullutkaan mutta ajatus mökistä järven rannalla kuulostaa jo valmiiksi rentouttavalta.

Just.

Minua, samoin kuin sisaruksiankin pilkattiin sukunimestämme johtuen koko kouluajan.
Tai oikestaan viimeisenä vuonna ei enää pilkattu.
Minusta se teki ehdottoman väkivallan vastustajan.
Se oli sitä vanhaa hyvää aikaa, kun erimielisyydet ja nokkimisjärjestys ratkottiin vielä nyrkein, ja sain siis tuon kahdeksan vuotta puolustaa itseäni jatkuvasti ja tulin "mankeloiduksi" lähes joka välitunti.
Kun tuo sitten viimeisellä luokalla loppui, olin saanut tappelemisesta niin tarpeekseni, etten vieläkään voi sietää mitään väkivaltaa, en henkistä sen paremmin kuin ruumiillistakaan.
Sukunimen vaihto ei tullut mieleenkään missään vaiheessa.
Tiedän kyllä, että on ihmisiä, jotka katsovat olevansa muita parempia, jos ei muuten, niin nimensä puolesta kuitenkin, mutta en silti pysty hyväksymään toisen nimen, mihin hän itse on täysin syytön, pilkkaamista. Tällaisen pilkkaamisen yleisyys ei tee siitä mielestäni millään tavalla hyväksyttävää.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Totta. Koulussahan tuo on jokapäiväistä homottelun rinnalla, aivan turhaa suunsoittoa, joka mitä ilmeisimmin sallitaan, kun siihen ei edes puututa.

Missäpäin Suomea on Horojörvi? En ole kuullutkaan mutta ajatus mökistä järven rannalla kuulostaa jo valmiiksi rentouttavalta.

Tää oli saarijärvellä. Ja taisi oikeastaan olla horoNjärvi ku nyt tarkkaan ajattelen. Ei ollut paha vuokrahinta, suosittelen!

kaikenlainen sekä fyysinen että henkinen väkivalta on väärin

Mä saatan kyllä syyslistyä molempiinkin kun olen puolustamassa itseäni tai muita. Väärin se toki silloinkin on.

Ja @Echo on musta ehdottomasti mukava ja fiksu ja ihana väittelykumppani. Nyt vn alkoi ärsyttää se, miten on ruotimassa milloin toisten ulkonäköä tai jotain muuta mikä ei oikeasti hänelle hippuakaan kuulu.

Mä saatan kyllä syyslistyä molempiinkin kun olen puolustamassa itseäni tai muita. Väärin se toki silloinkin on.

Ja @Echo on musta ehdottomasti mukava ja fiksu ja ihana väittelykumppani. Nyt vn alkoi ärsyttää se, miten on ruotimassa milloin toisten ulkonäköä tai jotain muuta mikä ei oikeasti hänelle hippuakaan kuulu.
ehko on rupiltaan niin täydellinen niin hällä on varaa heittää se ensimmäinen kivi

• Haha
Reactions: Echo
vierailija
Minua, samoin kuin sisaruksiankin pilkattiin sukunimestämme johtuen koko kouluajan.
Tai oikestaan viimeisenä vuonna ei enää pilkattu.
Minusta se teki ehdottoman väkivallan vastustajan.
Se oli sitä vanhaa hyvää aikaa, kun erimielisyydet ja nokkimisjärjestys ratkottiin vielä nyrkein, ja sain siis tuon kahdeksan vuotta puolustaa itseäni jatkuvasti ja tulin "mankeloiduksi" lähes joka välitunti.
Kun tuo sitten viimeisellä luokalla loppui, olin saanut tappelemisesta niin tarpeekseni, etten vieläkään voi sietää mitään väkivaltaa, en henkistä sen paremmin kuin ruumiillistakaan.
Sukunimen vaihto ei tullut mieleenkään missään vaiheessa.
Tiedän kyllä, että on ihmisiä, jotka katsovat olevansa muita parempia, jos ei muuten, niin nimensä puolesta kuitenkin, mutta en silti pysty hyväksymään toisen nimen, mihin hän itse on täysin syytön, pilkkaamista. Tällaisen pilkkaamisen yleisyys ei tee siitä mielestäni millään tavalla hyväksyttävää.
☹

Just.

Jos mun isä tai isoisä
a) ei ymmärtäis mua tossa asiassa
b) ei ois älynny vaihtaa itse sitä nimeä, niin olisin vaan että no voi voi.

Mun kaverin perhe sai kuulla erikoisesta sukunimestään, jonka synonyymi on "tyhmä", -nen-loppupäätteellä. Vaihtoivat sukunimensä.

Just.

Milloin
.....MÄ olen ivannut jonkun nimeä IRL?

Mut tiedostan, että lapset eivät tykkää kuulla jatkuvaa kuittailua nimestään, vaikkeivät tulisi varsinaisesti kiusatuiksi.

Erilaisuus on rikkautta ja siihen pitää siedättää muita, mutta pitää miettiä, mitä vilahtaisi vanhemman mielessä joka laittaisi lapsensa nimeksi vaikka Anna Pauliina Pallivahan.

Viimeksi muokattu:
Voihan sitä itse olla vaikka ja mitä erikoista lumihiutaletta.

Mutta lapsia ei saa ihan kaikille omille erikoisuuksille altistaa. Hyvin moni ihminen, jolla on nimi jota joutuu selittelemään ihmisille vaikka tavallisestakin syystä (tuleeko väliviiva Annamaijaan vai ei), tuskailevat että miksi vanhemmat antoivat sellaisen nimen.

Vois musta antaa lapselle kiva nimeksi joku Kyhmyjoutsen Lampi, mutta en halua antaa lapselle elinikäistä urakkaa sen nimen selittelystä. Se olisi vain itsekästä.

Kulttuuria saa uudistaa ja muuttaa, mutta ei väkisin, eikä lasten kustannuksella.

Yhteistyössä