Haaveena vauva 2022

vierailija
Pakko päästä purkamaan omia ajatuksia, kun huomaan että mieleen hiipii jos jonkin näköistä ajatusta.. Voi olla, että sohaisen nyt pahasti muurahaispesää mutta huomaan jääväni itselleni ”kiinni” näistä ajatuksista nyt kun mahdollinen tuleva laskettu aika siirtyy vuoden kolmelle viimeiselle kuukaudelle. Painin siis loppuvuoden vauva- stigman kanssa. Mulla on jotenkin tosi kaksijakoiset ajatukset siitä, että lapsi syntyisi marras-joulukuussa. Lokakuu vielä menettelee, ehkä marraskuukin, mutta joulukuun ja etenkin joulun jälkeisenä aikana syntyminen tuottaa itselleni suorastaan tuskaa. Tiedostan, että tämä on sulaa hulluutta kun kohta melkein vuosi yritetty ilman ainuttakaan plussaa, mutta en mahda ajatuksilleni mitään. Työni puolesta pääsen todistamaan sitä, mikä ero alku ja loppuvuoden lapsilla on etenkin, jos lapsella on kasvussa ja kehityksessä haasteita. Tiedostan myös mikäli vauvahaaveet laitettaisiin ”jäähylle” pariksi kuukaudeksi, voisi alkuvuoden lapsi syntyä keskosena edellisen vuoden puolella.. Itselläni on huono omatunto jo pelkästään näistä ajatuksista, kun on joutunut todistamaan sitä, että lapsia todellakin saadaan eikä tehdä. Jotenkin takaraivoon on jäänyt ajatus siitä että ”jos lapsen todella haluaa niin ihan sama missä kuussa se syntyy” mutta ainakin omalla kohdalla huomaan ettei se olekkaan ihan näin. Myös osaltaan lähipiiri ja kaveripariskunnat ovat ”ruokkineet” tätä älytöntä ajatusta siitä, että alkuvuoden lapset olisivat jotenkin ”parempia”. Joululomalla yksikin äiti sanoi että aloittavat yrittämään vasta siten, että lapsi syntyy alkuvuonna.

Löytyisikö täältä kohtalotovereita/vertaistukea/järjen ääntä??

Kiitos ja anteeksi vuodatukseni.

P.s. Monetko heittomerkit voi yhteen viestiin laittaa????
No mä olen syntynyt joulukuun alussa. Olin luokkani parhaimpia ala-asteella. Yläasteella ei kiinnostanut, mutta koulunkäynti ei ole koskaan tuntunut erityisen haastavalta. Samoin mun sukulaispoika syntynyt uudenvuoden alla. Ei koskaan ongelmia.
 
  • Tykkää
Reactions: Elsa96
Kuutamokka
Pakko päästä purkamaan omia ajatuksia, kun huomaan että mieleen hiipii jos jonkin näköistä ajatusta.. Voi olla, että sohaisen nyt pahasti muurahaispesää mutta huomaan jääväni itselleni ”kiinni” näistä ajatuksista nyt kun mahdollinen tuleva laskettu aika siirtyy vuoden kolmelle viimeiselle kuukaudelle. Painin siis loppuvuoden vauva- stigman kanssa. Mulla on jotenkin tosi kaksijakoiset ajatukset siitä, että lapsi syntyisi marras-joulukuussa. Lokakuu vielä menettelee, ehkä marraskuukin, mutta joulukuun ja etenkin joulun jälkeisenä aikana syntyminen tuottaa itselleni suorastaan tuskaa. Tiedostan, että tämä on sulaa hulluutta kun kohta melkein vuosi yritetty ilman ainuttakaan plussaa, mutta en mahda ajatuksilleni mitään. Työni puolesta pääsen todistamaan sitä, mikä ero alku ja loppuvuoden lapsilla on etenkin, jos lapsella on kasvussa ja kehityksessä haasteita. Tiedostan myös mikäli vauvahaaveet laitettaisiin ”jäähylle” pariksi kuukaudeksi, voisi alkuvuoden lapsi syntyä keskosena edellisen vuoden puolella.. Itselläni on huono omatunto jo pelkästään näistä ajatuksista, kun on joutunut todistamaan sitä, että lapsia todellakin saadaan eikä tehdä. Jotenkin takaraivoon on jäänyt ajatus siitä että ”jos lapsen todella haluaa niin ihan sama missä kuussa se syntyy” mutta ainakin omalla kohdalla huomaan ettei se olekkaan ihan näin. Myös osaltaan lähipiiri ja kaveripariskunnat ovat ”ruokkineet” tätä älytöntä ajatusta siitä, että alkuvuoden lapset olisivat jotenkin ”parempia”. Joululomalla yksikin äiti sanoi että aloittavat yrittämään vasta siten, että lapsi syntyy alkuvuonna.

Löytyisikö täältä kohtalotovereita/vertaistukea/järjen ääntä??

Kiitos ja anteeksi vuodatukseni.

P.s. Monetko heittomerkit voi yhteen viestiin laittaa????
Mä oon ite syntyny ihan marraskuun lopulla, ja ei oo kyllä oikeestaa ikinä ollu semmosta oloa etten ois halunnu syntyä loppuvuojesta. Joo oon aina ollu tyylii nuorin luokasta yms mutta ei se oo itellä mihinkään vaikuttanu. Että ihan yhtä hyvin oon esim koulussaki pärjänny ja yms. Onhan siitä iloaki ollu ku on päässy serkkupojalle pienestä asti naljailee kui oon "vuojen vanhempi" vaikka ikäeroa oikeesti vaan pari kuukautta. Mun oma mielipide on ettei se syntymäkuukausi vaikuta muuhun ku tyylii mitä lahjoja saattas saaha. Harva talvella saa mitää uimaleluja ja kesällä liukureita, eikä silläkää oo nii merkitystä. Oon joskus saanu synttäri- ja joululahjan samaan aikaan mutta ei oo mua ainakaan haitannu.
 
  • Tykkää
Reactions: Elsa96
Käyty kontrollissa. Kohtu tyhjä, muutaman päivän varmaan kuulemma tiputtelee. Siteeseen asti ei ole kyllä eilen tai tänään tullut enää mitään, jospa pian lakkaisi. Kuulemma kohtu ja munasarjat näytti hyvältä/normaalilta. Eikä tarvitse kuulemma odotella menkkoja ennen uutta yritystä, riittää että vuoto lakkaa kokonaan ja raskaustesti on negatiivinen. Eilen illalla raskaustesti olikin jo negatiivinen. 😅 Eli toiveet korkealla, että tän saa pian päätökseen ja ajatukset voi siirtää kokonaan uuteen yritykseen. Nyt vielä istun labrassa, katotaan hcg verestä myös tänään ja loppuviikosta kaiken varalta.
 
Moi! Tulin tänne lukemaan viestejä ja ettimään vertaistukea meillä eka lapsi toiveessa, ja yk 3. Nyt menossa kp30 eikä menkkoja näy. Pitäis alkaa vissii viimestää parin päivän sissään. Tuntunu kyllä alavatsassa jotai kipristelyjä, muttei nii paljo ku yleesä menkkojen aikaan. Mietin uskallanko vielä testaa vai pakotanko itteni oottamaan vielä loppuviikkoon kp21 tuli vähä tiputteluvuotoa, ei oo ennen tullu kierron välissä? Niinku voisko aika mennä vähän nopeemmin ku en haluis testata ennen aikojaan. Oon koittanu keksii itelle kaikkee tekemistä että veis ajatuksia vähä muualle

Tsemppiä kaikillee muillekki!
Mä en malttanu odotella loppuun asti, vaan testasin varhaisilla testeillä, kun olo oli niin outo 😅 - ja plussa tuli. Menkkojen alkuun olis ollu 4 pv sinä päivänä kun testasin.
Jokainen kierto on erilainen minulla kierto säännöllinen 28pvä, ja tärppikierrossa tosiaan, ovisplussa kp10. Itselläni normisti limat ei kerro mitään, kosteus on suurin päiviä ennen ovista aina tällä kertaa ylläriaikaisen oviksella testasin ihan vahingossa jo kp10 kun Kp9 oli halut kovat. Normisti testaan, vasta kp11 alkaenja ovisplussa on tullut aikaisintaan kp12.

Me tosin oltiin talleteltu jokapälvä koko alkukierto. Mutta luulen et kp10 Talletelut olisi olleet jo liian myöhäistä.

Olen myös lukenut että jos yhdynnän ajoittaa vasta plussaan/ ovulaatioon, se on monen Kohdalla jo liian myöhäistä. Asiasta voi googlettaa kiinnostuneet. Englannin kielellä löytyy paljon tietoa
Mä tein tiistaina ton digitestin, jonka mukaan raskaus on saanut alkunsa jo 2-3 viikkoa sitten. Eli ennen tikutettua ovista. Tämä on vain subjektiivinen kokemus, mutta todellakin suosittelen aloittamaan tallettelun jo heti menkkojen jälkeen, koska tää mun kyytiläinen on saanut alkunsa varmaan pari päivää menkkojen loputtua 😳😅❤.
 
Ainiin ja en jaksanu oottaa loppuviikkoon, nii testasin tänä aamuna ja sain kaks viivaa😅 en oikeestaan meinaa uskoa että tää ois mahollista. Ei vaan jotenki mahu mun järkeen nyt, mutta ehkä ajatukseen tottuu. Kuhan vaa kaikki menis hyvin😅
Sama mulla 😅. Raskaustestejä on joitakin jemmassa ja eka neuvola helmikuun lopussa, niin varmaan testaan viikottain, että onhan tää totta 😂.
 
vierailija
Hei, täällä taustalla jo tovin seuranneena uskaltauduin kirjoittamaan ja kysymään onko kenelläkään kokemusta vastaavasta. Joulukuussa spontaani keskenmeno raskausviikolla 6, ultrassa todettu että kohtu alkanut tyhjentymään ja oli siinä vaiheessa jo tyhjentynyt niin, että ei pystynyt sanomaan oliko raskaus miten pitkälle ehtinyt/ oliko lähtenyt alkua pidemmälle ollenkaan. Vuoto keskenmenosta kesti reilun viikon. Ja kahden viikon kuluttua tehty negatiivinen raskaustesti. Seuraavat kuukautiset tulivat reilun 5viikon päästä (ei tiputteluvuotoja välissä) ja kestivät normaalin 4päivää. Nyt kp 8 alkoi uudelleen tiputtelemaan verta ja hieman molemminpuoleista alavatsakipua. Onko kenelläkään mulla tullut tiputteluvuotoja keskenmenon jälkeen? Itse en ole moisesta koskaan aiemin ’kärsinyt’ ja nyt tietysti heti huolestuttaa. Haaveena on raskaus, joten lääkärin luvalla yritys aloitettu jo heti kun km vuoto loppui.
 
Mulla on jotenkin tosi korkealla toiveet tästä kierrosta, en tiedä miksi... Pelottaa testata sitten kun sen aika on, tipun varmaan korkealta jos tulee nega :( Tänään dpo 7 ollut alavatsa turvonneen oloinen ja sellaista pientä painetta aina välillä mutta ei koko aikaa..
 
  • Tykkää
Reactions: Lisbeth86
vierailija
Taustalta lueskellut pitkään ja välillä jotain kirjoittanut, en uskalla rekisteröityä.

Kpl 22/25-29. Pitkästä aikaa sellainen olo et ois voinut sänkypuuhat osua kohdalleen. Huomenna kp 23/dpo 11 arviolta, ajattelin testata.

Oireita lähinnä se et pahimmat pms oireet tuntuisi puuttuvan, yleensä oon täys hermoraunio tässä vaiheessa. Rinnat ei oo niin milläänlailla kipeät, kun monessa negakierrossa jostain syystä kipeytyy heti oviksen jälkeen ja turpoaa (mistä tämäkin negakierrossa johtuu?) ja on kipeät menkkoihin asti. Vatsassa ei kyl oikein tuntemuksia tai kuvittelen välillä jotain. Volkkaria tulee vähän, mut ei ole ihan saharakaan kuten usein tässä vaiheessa.

En uskalla kauheasti odottaa, luulen et en oo raskaana. Mut toivon silti.
 
  • Tykkää
Reactions: Lisbeth86
Mä tein tiistaina ton digitestin, jonka mukaan raskaus on saanut alkunsa jo 2-3 viikkoa sitten. Eli ennen tikutettua ovista. Tämä on vain subjektiivinen kokemus, mutta todellakin suosittelen aloittamaan tallettelun jo heti menkkojen jälkeen, koska tää mun kyytiläinen on saanut alkunsa varmaan pari päivää menkkojen loputtua .
Onnea plussasta! Tuo on kyllä hyvä vinkki kun oon huomannu että niissä kierroissa missä oon tikuttanut ja ei ole ollut positiivista ovista, on ollu "liian" aikaisia ovistuntemuksia jo hieman kuukautisten jälkeen. En jotenkin uskaltanut luottaa niihin mutta ehkä pitäis joskus tikuttaa heti kuukautisista niin selviäisi.

Mulla meni jotenkin säännölliset kierrot ihan sekavaksi kesästä. En tiiä oliko stressi vai ikä. Ei vaan jaksais tikutella noita oviksiakaan joka päivä joka kierto. 🙈
 
vierailija
Mä en malttanu odotella loppuun asti, vaan testasin varhaisilla testeillä, kun olo oli niin outo - ja plussa tuli. Menkkojen alkuun olis ollu 4 pv sinä päivänä kun testasin.

Mä tein tiistaina ton digitestin, jonka mukaan raskaus on saanut alkunsa jo 2-3 viikkoa sitten. Eli ennen tikutettua ovista. Tämä on vain subjektiivinen kokemus, mutta todellakin suosittelen aloittamaan tallettelun jo heti menkkojen jälkeen, koska tää mun kyytiläinen on saanut alkunsa varmaan pari päivää menkkojen loputtua .
Sulla oli maanantaina sun viestien perusteella dpi 13,eli ti kun teit testin niin dpo 14,joten digi näytti oikein. Dpo 14 =. 2-3 digitestissä.
 
Apteekin omalla herkällä tuli tämä alle kolmessa minuutissa, onko nämä apteekin omat luotettavia? https://aijaa.com/TjlI8i

Ostin myös sen digitestin, mutta teen sen vasta huomenna aamulla.
Olo on ollu kyllä todella outo, tuntuu että hengästyn pelkästä istumisesta ja kävely tuntuu siltä, kuin juoksisi maratoonin loppupuoliskoa. Lämpöä 37.3, mulla on astman takia peff-mittari, niin sillä puhallan kuitenkin todella hyviä tuloksia, että ei ole hengenahdistusta.
Hirmuisesti onnea ja tarrasukkia matkaan! :)

Huutelen toukokuissita, että itsellä hengästyminen oli ensimmäinen oire ennen plussaa ja on jatkunut öäoi koko raskauden, eli ihan normaalia on, vaikkakin ärsyrttävää. 😉
 
  • Tykkää
Reactions: Lisbeth86
Miten sä sen ymmärsit? Dpo 14 = rv 4+0, eli digin viikot 2-3 ihan oikein (voi myös olla vielä 1-2,riippuen omasta hcg-tasosta ja siitä, kuinka paljon sitä hcg:tä erittyy virtsaan jne).
Juuri niin kuin sen selitin: raskaus saanut alkunsa 2-3 viikkoa sitten. Ajattelin sen niin, että eihän toi digitesti mun kiertoa tiedä eikä edellisten kuukautisten alkamispäivää 😄.
 
vierailija
Missä vaiheessa muilla alkanut ne tietynlaiset nipistely- ja repäisykivut? Muistan ne esikoisen ajalta, kun ne oli niin selkeät. Nipisti/tuikki alavatsassa kun yskäisi tai aivasti tai nousi sängystä. Ja kun makasi kyljellään niin ihan selkeät nipistykset/tuikkimiset kohdussa. Ei voinut erehtyä, tiesin olevani raskaana.

Mutta muistaakseni testasin vasta kun menkat myöhässä joitain päiviä, enkä muista milloin nämä oireet alkoivat. Ennen vai jälkeen vain juuri silloin kuin menkkojen ois pitäny alkaa?
Niitä oireita nyt huomaan odottavani ja kyttääväni joka kierrossa, kun se ois niin selkeä merkki :D
 
vierailija
Juuri niin kuin sen selitin: raskaus saanut alkunsa 2-3 viikkoa sitten. Ajattelin sen niin, että eihän toi digitesti mun kiertoa tiedä eikä edellisten kuukautisten alkamispäivää .
Niin, siis sitähä ja tuo tarkoittaa, että raskaus on saanut alkunsa 2-3viikkoa sitten = ovulaatio on ollut 2-3vkoa sitten.

Digitesti ei tosiaan kerro muuta kuin sen, että virtsan hcg on 153 tai yli. Raskausviikot varmistuu sitten ultrassa.
Täysin samassa tilanteessa kahdessa raskaudessa olen tehnyt testin rv 4+0, eli 2 viikkoa ovulaatiosta ja saanut 1-2 ja 2-3, eri raskauksissa siis. Raskausviikot oli ultrassa kuitenkin oikein, toisessa raskaudessa vaan hcg:tä erittyi vähemmän (verestä otettunakin oli vähemmän).
 
Nyt on pelko että jäi ovis tässä kierrossa joko tulematta tai meni ohi huomaamatta ja hyödyntämättä 😣 tein liuskatestin kp 14 kun alkoi olla oireita oviksen lähestymisestä, no se oli lähes plussa mut ei ihan, samalla digitesti näytti kuitenkin tyhjää ympyrää. Seuraavana päivänä liuskatesti haalentunut mutta digitesti näytti vilkkuvaa hymynaamaa, nyt oon testannut siitä lähtien joka päivä ja aina vaan vilkkuu hymynaama nyt jo 7 päivää peräkkäin. Liuskatestit mulla loppui siihen haalentuneeseen. Nyt kuitenkin jo kp 21 eli kierrosta tulis joku 40 päiväinen mikäli sen pysyvän hymynaaman vielä saisi. Molemmin puolin polttelee munasarjoissa että en ole varma onko ovis jo mennyt 🤔 kunnon ovislimoja tai kipua en ole vielä tuntenut. Onko kukaan testaillut tuolla digitestillä että mitä se näyttää loppukierrossa?
 
vierailija
Nyt on pelko että jäi ovis tässä kierrossa joko tulematta tai meni ohi huomaamatta ja hyödyntämättä tein liuskatestin kp 14 kun alkoi olla oireita oviksen lähestymisestä, no se oli lähes plussa mut ei ihan, samalla digitesti näytti kuitenkin tyhjää ympyrää. Seuraavana päivänä liuskatesti haalentunut mutta digitesti näytti vilkkuvaa hymynaamaa, nyt oon testannut siitä lähtien joka päivä ja aina vaan vilkkuu hymynaama nyt jo 7 päivää peräkkäin. Liuskatestit mulla loppui siihen haalentuneeseen. Nyt kuitenkin jo kp 21 eli kierrosta tulis joku 40 päiväinen mikäli sen pysyvän hymynaaman vielä saisi. Molemmin puolin polttelee munasarjoissa että en ole varma onko ovis jo mennyt kunnon ovislimoja tai kipua en ole vielä tuntenut. Onko kukaan testaillut tuolla digitestillä että mitä se näyttää loppukierrossa?
Aloititko testaamaan vasta kp 14?
 

Yhteistyössä