IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

vierailijaPiinailija
Onko Felicitaksen, Dextran ja Ovumian välillä eroja kuinka pitkälle alkioita viljellään ennen siirtoa? Siirretäänkö jossain aina 3-päiväisiä ja jossain aina 5-päiväisiä vai onko tämä lääkärin päätöksestä kiinni eikä klinikkakohtaista? Voiko itse toivoa viljelyä blastoiksi asti?
Mä olen Ovumian asiakas ja siellä viljellään pääsääntöisesti blastoksi. Ehkä käytäntöä muutetaan tarvittaessa tilanteen mukaan, jos munasoluja tulee tosi vähän? Multa kerättiin 14 munasolua, joista kymmenen hedelmöittyi. Sain sen käsityksen ennen ivf-stimulaatiota, että pitkä viljely on heidän tapansa.

Tuoresiirto päättyi keskenmenoon ja nyt on 1. PASsin piinapäivät aluillaan.
 
vierailija
Onko Felicitaksen, Dextran ja Ovumian välillä eroja kuinka pitkälle alkioita viljellään ennen siirtoa? Siirretäänkö jossain aina 3-päiväisiä ja jossain aina 5-päiväisiä vai onko tämä lääkärin päätöksestä kiinni eikä klinikkakohtaista? Voiko itse toivoa viljelyä blastoiksi asti?
Ainakin Dextrassa vilejllään aina mahdollisuuksien mukaan blastoiksi. Felicitaksessa siirrettiin yleensä 3-päiväisiä silloin kun olin siellä hoidoissa, mutta siitä on jo vuosia aikaa, joten en tiedä onko heilläkin käytäntö muuttunut. Tavallaanhan yksityisen kilinikan olisi kannattavaa siirtää nuorempia alkioita, koska silloin saataisiin mahdollisimman paljon alkionsiirtoja (joista asiakas maksaa), mutta onneksi useimmissa paikoissa ei tunnuta ajattelevan näin.

Julkisella puolella ei käsittääkseni viljellä yleensä blastoiksi, lähinnä kai siksi, että se vaatisi labran henkilökunnan paikallaoloa myös viikonloppuisin. Toisaalta luulisi, että se maksaisi itsensä ennen pitkää takaisin, kun vältyttäisiin isolta määrältä turhia siirtoja...
 
vierailija
@Aslaug me ollaan julkisella puolella hoidossa KYSsillä, joten näillä mennään. Takana on tosiaan vuosia ja vuosia, yksityistä sekä toista julkista paikkaa.
Ehkäpä joskus natsaa.

@Mikkis millainen vuoto sulla oli?
Tai onko muilla käynyt alkionsiirron jälkeen näin, että tulee oudot menkat. Vuosin kuin hyeena sunnuntaina ja vuoto oli oudon hajuista, ei normaalia. Sitten vuoto loppui kun seinään eilen, enkä ole vuotanut enää yhtään?!
Tää on ihan uutta mulle. Supermenkat?
Moikka!
Mulla oli noin myös menkkojen kanssa. Oli niin omituista, että tein varuilta raskaustestin. Ja kierto palautui seuraavissa kuukautisissa normaaliksi eli tarkoitti sitä, että kun alkionsiirron jälkeen kuukautiset alkoi vähän normaalia myöhemmin (keltarauhashormoni varmaan pitkitti alkamista), niin sitä seuraavat tuli sitten taas 5 päivää liian aikaisin. Näköjään se naisen kierto sitten vaan hakeutuu aina samaan, mistä ollaan aikojen alussa aloitettu?

Ja meni useampi kierto ennenkuin kuukautiset muuttui taas normaaliksi. Ekassa alkionsiirron jälkeisessä tuli paljon hyytymiä ulos, niin jäin miettimään, että olisko kuitenkin ollut todella aikainen keskenmeno?Ja tosi kivuliaat ja runsaat kuukautiset oli useamman kuukauden. Meillä ei hoidot siitä jatkuneet, joten siksi tämän huomasi.
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
Mä olen blastoviljelyn kannattaja. Mulle henk koht ei olisi muuten edes raskaus varmaan onnistunut, kun mun alkiot ovat saavuttaneet tänä vuonna blastovaiheen aikaisintaan kuudentena päivänä, ja mulla kohdun paras vastaanottavuus on se tavallinen 5 päivää ovulaatiosta (ERAlla tutkittu). Jos olisi siis siirretty vaikka 3-päiväinen, se ei luultavasti olisi ollut blasto vielä päivänä 5, jolloin paras implantaatioajankohta olisi menetetty.

Lisäksi ei voi tietää, mitkä alkioista menee blastoksi. Nykyaikaisissa labraolosuhteissa alkiot menestyvät blastovaiheeseen asti ihan yhtä hyvin kuin kohdussakin.

Mulle itselleni tärkein syy blastoviljelylle on kuitenkin tuo ensiksi mainitsemani ajoitusongelma. Jos ei sellaista huolta ole, niin sitten tällä kysymyksellä ei ole niin suurta merkitystä (paitsi että saattaa joutua tekemään useamman siirron, koska blastoilla lienee parempi onnistumisprosentti per siirto).
 
  • Tykkää
Reactions: Aslaug ja Nato
Täällähän on tapahtunut paljon! Hienoa!
Pidin pienen palstatauon ja nuolin haavojani epäonnistuneen siirron jäljiltä.

@Aslaug: kiva saada sinut mukaan keskusteluun! Teillä on käynytkin ihan järjettömän hieno juttu, että jo heti näyttää tärpänneen! Onnittelut!

@Nato: Epäonnistuneen siirron jälkeinen vuoto oli aivan tajuton. Kesti yli viikon ja oli lievästikkin ilmaistuna todella runsas. :D Ajattelin, että jos tästä ei varastoraudat tyhjene, niin sitten ei mistään. Vuoto myös alkoi ennen normaalin kierron aikataulua.

Täällä on nyt vietelty joulua ja siirrytty ajatuksissa kohti uutta yritystä. Tammikuussa, joskus melko alussa, pitäisi alkaa menkat ja sitten soittelen klinikalle. Ensimmäistä kertaa ikinä yritetään siirtoa luonnonkiertoon ja se tuntuu ihan hauskalta vaihtelulta, koska estrogeenin lopetus lääkkeellisessä kierrossa alkaa aina masentaa. Pieni epäilyksen siemen kuitenkin itää mielessäni sen suhteen, että löytyyköhän sitä ovista ihan niin helposti. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
Hei kaikille, jospa minäkin liittyisin keskusteluun tällä palstalla. Olen taustalla seuraillut jo jonkin aikaa ja olen lukenut kaikki viestit alusta asti. Monenlaisia tarinoita täällä tuntuu olevan. Itse en oikein voi vieläkään uskoa, että tähän on tultu.

Meillä alkaa nyt ensimmäinen hoitokerta ensi viikolla. Tai siis silloin pitäisi menkkojen alkaa ja piikittely alkaa. Jännittää ja ehkä vähän ahdistaakin. Tosi kovasti tätä haluan, vaikka olen melko varma että mieheni vielä enemmän. Itselleni hoitoihin päätyminen on tosi kova paikka henkisesti, enkä ole varma ymmärtääkö toinen osapuoli sitä ihan täysin. Tukea hän toki antaa ja rakastan häntä valtavasti, mutta ehkä tällä palstalla saa paremmin tukea teiltä muilta, jotka olette samassa tilanteessa.

Positiivisina, mutta realistisena yritän pysyä hoitojen suhteen ja mennä päivä kerrallaan.

Onko muita joilla hoidot alkamassa/jatkumassa tammikuussa?
 
  • Tykkää
Reactions: Mikkis
@Mikkis kiitos! Tässä keskustelussa surffailu jäi multa tässä kohtaa lyhyeen, koska raskaus etenee nyt viikolla 9.

Meillä tilanne oli se että musta ei löytynyt mitään vikaa, päinvastoin kehuivat joka vaiheessa kaiken näyttävän todella hyvältä ja paremmalta kuin osasivat odottaa, koska ikä (39) ynnä muut seikat. Siksi mulla oli jotenkin todella vakaa usko että alkio tarraa helposti kiinni, kunhan se saadaan kasvuun.

Kaikkein kivuliain joskin lyhyt operaatio oli BeReady-testi joka napattiin kohdun limakalvolta. Monen kuukauden odotus ja paine purkautui kipujärkytyksen myötä. Jos se mahdollisti oikean ajoituksen, oli kuitenkin rahan ja vaivan arvoinen.

Hoidot oli kokonaisuutena paljon helpommat kuin osasin odottaa, pistos oli simppeli iltarutiini eikä tullut mitään oloja. Punktion jälkeen tuli viikoksi hyperstimulaation oireet, mikä oli tosi epämukavaa, mutta siitäkin selvittiin.
Toivottavasti muutkin saa hyviä kokemuksia hoidosta sekä lopulta sen odotetun onnistumisen ❤ En edes osaa kuvitella kuinka rankkaa on palata aina uudestaan lähtöpisteeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Mikkis
vierailijaNato
Tervetuloa mukaan @Mustikka89 ja tervemenoa @Aslaug ja kaikkea hyvää tulevaan 😊

Hoitojen aloittaminen tuntuu varmasti raskaalta, varsinkin kun valtaväestö ajattelee, että niitä lapsia tehdään, nimenomaan tehdään tuosta noin vaan ja pidetään vauvatalkoita yms.
Sitten ollaan me, jotka eivät talkoile muutakuin hormoneita pistämällä ja syömällä kaikenmaailman vitamii eja parantaakseen hedelmällisyyttään silti epäonnistuen. Onneksi toisinaan saa lukea näitä onnistumisiakin.

Mutta ymmärrän, että kova paikka. Lohdutuksen sanana voin kertoa, että alkupettymyksen jälkeen alkaa se jännitys hoidoista ja toiveikkuus. Hoitojen aikana on mahdollista raskautua enemmän, kuin koskaan aiemmin ja olette aina lähempänä sitä toivottua lopputulosta.

Myöskin ne pettymykset syövät leijonan osan, kun sitä kuuluisaa plussaa ei tulekkaan erittäin korkeista odotuksista huolimatta.
Tätä varten esimerkiksi minä ja puolisoni olemme käyneet psykoterapiassa nyt jo 2 vuotta, joka kuukausi. On pakko purkaa olojaan siellä.

Lapsettomuushoidot myös iskevät parisuhteeseen ikävällä tavalla, odotus, jännitys sekä epäonni tuo valtavasti ylimääräistä kuormaa suhteeseen ja on liian helppo alkaa syyttelemään puolisoa epäonnesta.

Kolikon kääntöpuolena taasen on yhdessä tekemisen meininki, pistot, lääkehoito, raskaustestien kyttääminen, ja auta armias jos raskaustestiin saa ensimmäisen kerran plussan niin se yhteinen onnen tulva on jotain selittämätöntä!

Hoitonsa aloittaville siis tervetuloa mukaan tähän vuoristorataan ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Mustikka89
@Mikkis mitä kuuluu?

Mä olen niiiiiiin hämilläni. Olen soitellut hoitopaikkaan useampaan kertaan ja pyytänyt lääkkeellistä kiertoa kun näitä hutikuteja ei olisi vara ottaa enää ensimmäistäkään. Ja kyse ei ole siis muutamien kuukausien viivästyksestä jos joku uusi tätä lukee, vaan vuosien.
Aiemmin ne on torpattu ja @Katti75 esim kävi täällä tsemppaamassa. Kerroin myös, että meidän alkiot eivät ole nyttenkään priimaa, muttei niitä kuulemma jatkoviljellä vaan mennään tällaisella "herran haltuun"- meiningillä, vaikka aiemmassa hoitopaikassa niitä viljeltiin ihan vaan huomataksemme, ettei ne kestä sulatusta tai eivät ala jakaantumaan.

Eri lääkäri soitti tänään ja sanoi, että "tottakai niitä jatkoviljellään - ja pitääkin viljellä koska ne on 3-luokan alkioita. Eri asia olisi, jos ne olisivat ihan suoraan 1-luokkaisia. Sitten hän sanoi, että tottakai saat lääkkeelisen kierron, hän ohjelmoi sen heti seuraavaan siirtoon JOS nyt tämä tammikuu 2022 menee myös penkin alle.

Olin äimänä.
Siis mähän olen vängännyt tästä samasta asiasta ties kuinka kauan ja kaikki em ajatukset on torpattu tyystin. Nyt siellä oli eri lääkäri ja pulkka kääntyi katolleen.
Olen siis edelleen äimänä. Hyvällä tavalla toki, mutta siis. Entä nämä edeltäneet VUODET jota olemme odottaneet kuukausista toisiin?
 
  • Tykkää
Reactions: Mikkis
@Nato Onpa hienoja uutisia, mutta kyllä ihmetyttää että olette niin kauan saanut odottaa että joku vastaa teidän "huutoihin". Toivottavasti viimeistään tuo lääkkeellinen kierto tuo sen kaivatun lopputuloksen.

Täällä on nyt ensimmäiset piikittelyt myös aloitettu. Mies jännitti ensimmäistä piikkiä enemmän kuin minä, oli pakko lähettää pois samasta huoneesta kun en meinannut saada hänen takiaan omia hermojani kuriin. On sujunut muuten hyvin ja perjantaina onkin sitten ensimmäinen ultra. Katsotaan mitä siellä sitten selviää.
 
Karhurouvanenvierailija
Moi! Sivusta vaan tässä kyselen että onko kelleen määrätty ivf:n luteaalitueksi Teroluteja? Mulla on aiemmat hoidot olleet yksityisellä ja nyt julkisella hoidossa ja siellä ihmetellyt joitakin asioita ja nyt siis tämä että mulla on luteaalitukena Terolut, eikä siis Lugesteron kuten kai yleensä kaikilla on ivf:ssä!
 
@Nato onpa upeaa että viimeinkin löytyy yksilöllistä otetta! Se lääkkeellisen kierron panttaaminen on ollut niin kummallista, kun se on ihan hyvä vaihtoehto myös. Muistelen, että mun ivf-lääkärini joskus sanoi, että ihan hyvä peruste lääkkeelliseen kiertoon siirtämiselle on sekin, että on vaikka lomakausi eikä muuten millään saada siirtopäivää täsmättyä niin että kaikille sopii. Omaan kiertoon tehty siirto ei siis ole mitenkään ylivertainen (lääkkeellisessä on tietty se että tukilääkitystä pitää jatkaa melko kauan eikä ole varaa unohduksiin).

@Karhurouvanen mulla klinikkana Dextra, ja siirtoja vuosien varrella tehty lukuisia, ja luteaalitukena on aina ollut Terolut. Nykyisessä raskaudessa (oma avustettu kierto, ovulaation induktio) seurattiin alusta alkaen keltarauhashormonipitoisuuksia ja sen perusteella oli jonkin aikaa Terolutin ohella myös emätinpuikot, mutta Terolut oli se peruslääke jonka päälle niitä puikkoja sitten lisättiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
Karhurouvanenvierailija
@Katti75 Kiitos vastauksesta Katti! Heti mieli rauhoittui kun kuulo että sulla on myös ollu Terolut ja vielä noin vakuuttavan klinikan määräämänä! Lueskelinlin (englanninkielisiä sivuja) että sen käytöstä on kai ihan hyviä tuloksia.

Anteeksi kun änkeän teidän ketjuun mutta kysyisin vielä Gonapeptylistä kun mulla on sitä määrätty yksi pistos kiinnittymisen tueksi mutta sitä myydään vain 7 kpl pakkauksissa (93-137 €) niin eihän täällä pk-seudulla sattuisi olemaan ketään jolla olis myös tarve Gonapeptylille _nyt_ niin voitaisiin ostaa yksi paketti ja maksaa se puoliksi :-D Itse asun Kirkkonummella mutta voin tulla melkein minne vaan pk-seudulla tänään tai huomenna, su-aamulla pitäisi siis lääke laittaa.
 
vierailija
@Katti75 Kiitos vastauksesta Katti! Heti mieli rauhoittui kun kuulo että sulla on myös ollu Terolut ja vielä noin vakuuttavan klinikan määräämänä! Lueskelinlin (englanninkielisiä sivuja) että sen käytöstä on kai ihan hyviä tuloksia.

Anteeksi kun änkeän teidän ketjuun mutta kysyisin vielä Gonapeptylistä kun mulla on sitä määrätty yksi pistos kiinnittymisen tueksi mutta sitä myydään vain 7 kpl pakkauksissa (93-137 €) niin eihän täällä pk-seudulla sattuisi olemaan ketään jolla olis myös tarve Gonapeptylille _nyt_ niin voitaisiin ostaa yksi paketti ja maksaa se puoliksi :-D Itse asun Kirkkonummella mutta voin tulla melkein minne vaan pk-seudulla tänään tai huomenna, su-aamulla pitäisi siis lääke laittaa.
Yleensä saa yhden pyytäessä?
 
Karhurouvanenvierailija
Moi! Kiitos vastauksesta kysymykseeni vierailija! Kerkesinkin juuri soitella apteekkeihin ja ensin soitin yhteen melko suureen apteekkiin mutta heillä ei (onneksi) ollut lääkettä hyllyssä ja valmiste jota olisi saanut tilattua huomiseksi oli loppu. Kysyin erikseen tätä että kun paketissa on 7 piikkiä niin tämä totesi vaan että juu se on valitettavasti ainoa pakkauskoko. Sen jälkeen soitin Yliopiston apteekkiin ja sieltä kerrottiinkin että heillä on tätä hyllyssä ja lisäksi että myyvät myös yksittäin ruiskuja! Himputti kun aina tulee vastaan kaikkia tällasia juttuja mitkä ”pitäis vaan tietää” mutta onneks nyt kävi tuuri ettei ekassa apteekissa ollut sitä!

Menestyksekkäitä hoitoja kaikille ja tsemppiä ja jaksamista raskaille taipaleille!
 
vierailija
Moi! Kiitos vastauksesta kysymykseeni vierailija! Kerkesinkin juuri soitella apteekkeihin ja ensin soitin yhteen melko suureen apteekkiin mutta heillä ei (onneksi) ollut lääkettä hyllyssä ja valmiste jota olisi saanut tilattua huomiseksi oli loppu. Kysyin erikseen tätä että kun paketissa on 7 piikkiä niin tämä totesi vaan että juu se on valitettavasti ainoa pakkauskoko. Sen jälkeen soitin Yliopiston apteekkiin ja sieltä kerrottiinkin että heillä on tätä hyllyssä ja lisäksi että myyvät myös yksittäin ruiskuja! Himputti kun aina tulee vastaan kaikkia tällasia juttuja mitkä ”pitäis vaan tietää” mutta onneks nyt kävi tuuri ettei ekassa apteekissa ollut sitä!

Menestyksekkäitä hoitoja kaikille ja tsemppiä ja jaksamista raskaille taipaleille!
Se on totta! Tästä taisin itse aikoinaan täältä jostain lukea, että yliopiston apteekit/ pokien lähellä olevissa apteekeissa on yleensä hyllyssä + saa yhden paketista.
 
vierailijaNato
Mulla on kans ollut aikaisemmin Lugestron pallot tukena, mutta nyt viimeiset 3 vuotta Terolutit, aina. Ja ton Gonapeptylin kanssa tein itse aikanaan saman virheen, mulle ei kerrottu, että niitä myydään yliopiston apteekissa erikseen, niin ostin sen 7kpl:n pakkauksen ja sillon vuosia sitten hintaa tuli yli 300e paketille..
 
Karhurouvanenvierailija
Ohho vierailijanato, onpas ollut hinnat sillon kohillaan! Tosi harmillista että noin käynyt, toivottavasti asia valkeni sulle vasta reilusti myöhemmin eikä silloin ihan apteekista kotiin matkalla :-D Kiitos vastauksesta, kiva kuulla että näitä Teroluteja käytetään kun mua vähän ihmetytti ja kun ei sille mitään syytäkään oikeen sanottu, aattelin että onko mut kehnonlaisen munijan jo luokiteltu johonkin rupusakkiin josta ei oo niin väliä :-D

Tsemppiä, onnea ja menestystä meille kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: hanba
Ohho vierailijanato, onpas ollut hinnat sillon kohillaan! Tosi harmillista että noin käynyt, toivottavasti asia valkeni sulle vasta reilusti myöhemmin eikä silloin ihan apteekista kotiin matkalla :-D Kiitos vastauksesta, kiva kuulla että näitä Teroluteja käytetään kun mua vähän ihmetytti ja kun ei sille mitään syytäkään oikeen sanottu, aattelin että onko mut kehnonlaisen munijan jo luokiteltu johonkin rupusakkiin josta ei oo niin väliä :-D

Tsemppiä, onnea ja menestystä meille kaikille!
Terolutit on hyviä!
 
Huh, onneks luin täältä tuosta Gonapeptylistä + lääkäri ja hoitaja kehottivat menemään YA että saa yksittäin tuon ostettua. Terolutit laitettiin myös mulle.

Täällä on nyt tuo ja Ovitrelle isketty menemään, punktio on perjantaina aamulla. Sitä jäin vähän miettimään että kovin vähän tuntui meikäläiseltä löytyvän follikkeleita, vain 7. Vähän huolestuttaa kuinka tässä mahtaa käydä. Sitä lukee kuinka joltakin on kerätty pari kymmentäkin ja väkisin alkaa tuntua että tuo 7 on kovin vähän. Onko muilla ollut minkälaisia lukemia?
 
vierailija
Minulta kerättiin v 2018 8, joista muistaakseni kolme hedelmöittyi ja jatkoi eloaan viidentenäkin päivänä. Näistä vain yksi oli alkiodg:ssä keomosomeiltaan normaali. Se siirrettiin ja nyt meillä on vajaa 3v tyttö. Pienilläkin lukumäärillä voi päästä hyvään lopputulokseen 😊
 
Huh, onneks luin täältä tuosta Gonapeptylistä + lääkäri ja hoitaja kehottivat menemään YA että saa yksittäin tuon ostettua. Terolutit laitettiin myös mulle.

Täällä on nyt tuo ja Ovitrelle isketty menemään, punktio on perjantaina aamulla. Sitä jäin vähän miettimään että kovin vähän tuntui meikäläiseltä löytyvän follikkeleita, vain 7. Vähän huolestuttaa kuinka tässä mahtaa käydä. Sitä lukee kuinka joltakin on kerätty pari kymmentäkin ja väkisin alkaa tuntua että tuo 7 on kovin vähän. Onko muilla ollut minkälaisia lukemia?
Moikka! Minulla myös punktiossa on aina ollut alle 10kpl muniksia, viimeeksi juurikin 7kpl joista 5 hedelmöittyi. Alkioiden laatu on 3-luokkaa joista raskaus ei ole vielä alkanut.
On pakastettu 3-päivän ikäisinä. Aiempia yritettiin viljellä blastovaiheeseen saakka ja vain 1 selviytyi, josta raskaus ei kuitenkaan alkanut..

Täällä metsästetään kadonnutta ovulaatiota. Mun kellontarkka kierto on stressistä johtuen varmaan sekaisin, piti ovuloida jo viikko sitten!!
Helkkari sentään on tää säätämistä. Onneksi se seuraava kierto on lääkkeellinen!
 
Kiitos rohkaisevista sanoista vierailijalle! Ja @Nato, toivottavasti kadonnut ovis löytyy! Mullakin kävi tässä ennen tätä hoitokiertoa niin että kierto oli 4 päivää normaalia pidempi, vaikka mulla on yleensä kierto myös lähes kellontarkka. On se jännä miten kroppa voi niin voimakkaasti reagoida stressiin yms.

Täällä oli eilen punktio ja 7 munasolua saatiin kerättyä. Näistä kuusi on nyt hedelmöittynyt! Meillä on varattuna keskiviikolle aika siirtoon, joten nyt jännitetään ja toivotaan että jaksavat kasvaa blastoiksi asti. Kuulemma ilmoittelevat sitten keskiviikko aamulla mikäli joudutaan siirtämään toiselle päivälle. Toivon todella että saisimme pakkaseen myös alkioita, sillä pelkään todella että emme ole niin onnekkaita että ensimmäisellä kerralla tärppäisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Nato
vierailija
Onpas kiva lukea vertaisten kokemuksia avusteisista vauvaprojekteista. :)

Huolestuin kovasti, kun
lopuksi letkun pois oton yhteydessä tuli suht paljon kirkasta verta, lääkärikin tätä kommentoi että poikkeuksellista (toisaalta oli uusi ja teki ekoja toimenpiteitä :l ). Onko muille käynyt vastaavaa? Nyt lugejen avusteinen odottelu käynnissä dpo12.

Meillä yritystä kohta 2v takana ja vajaa 2vk sitten tehtiin toinen inseminaatio. Ollaan 33v ja 35v pariskunta joilla selittämätön lapsettomuus.

Tosin miehen pestyt siittiömäärät olleen kyllä tosi alhaiset näillä kahdella kerralla (2,2milj ja 1,9mil), mutta lääkärin mukaan mahdollisuudet on inssillä raskautua vaikka tästä huolestuinkin.

Ovulaatio tässä kuussa oli ihan sekaisin, normaalisti kp 14-17, mutta nyt luovutin testaamisen kp 21 kun ei kuulunut. Sitten kp 23 onneksi bongasin ovislimat ja kp 24 aamulla positiivinen ovistesti. Samana päivänä saatiin vielä aika inssiin ja siellä olikin ultrassa hyvin kypsynyt folli odottelemassa!
 

Yhteistyössä