Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Nyt voi tutut tunnistaa, moikka vaan kaikille, mutta olin kerran iltahämärissä tuon kans lenkillä. Yhtäkkiä se syöksähtää hihnassa puskaan, kohta kuuluu rääkynää ja se katkaisi pieneltä pupunpoikaselta niskat katki. Vieressä sen poikasen sisarus tärisi ihan kauhuissaan.

En koskaan unohda sitä näkyä. :(
 
Nyt voi tutut tunnistaa, moikka vaan kaikille, mutta olin kerran iltahämärissä tuon kans lenkillä. Yhtäkkiä se syöksähtää hihnassa puskaan, kohta kuuluu rääkynää ja se katkaisi pieneltä pupunpoikaselta niskat katki. Vieressä sen poikasen sisarus tärisi ihan kauhuissaan.

En koskaan unohda sitä näkyä.
No onhan se sitten koira!
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Mä oon ollu AINA sekasyöjä, ja kannatan vieläkin isojen hirvien ja peurojen metsästystä. Karjataloutta siten, että ne elukat elää pitkän elämän.

Mutta 1 kk aikana en tiedä, mikä muhun on mennyt, kun mietin kuten jotkut kasvissyöjät.
Kun paistan lihoja, mietin että jos se olisi Pirjon tai Sepon lihaa, niin valuisiko mulla kuola?

Onko Atrian ja Saarioisten tehdas eläinten keskitysleiri?



(Tuo on taidenäyttely Lontoossa, ei oikeelta teurastamolta)
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Kani on erinomaista ruokaa ja olen syönyt esim. Ranskassa erinomaisesti laitettua. Miksi kania ei saisi syödä, mutta broilerin saa?
Olet siinä oikeassa, että yks isoin eläinrikkomus tehdään siipikarjan kohdalla. Broileri on in ja sitä kehutaan terveelliseksi, ja se näkyy järkyttävässä kulutuksen määrässä ja tehotuotannossa.

Max 3 kk ikäiset broilerit pistetään teuraaksi koska broileriliha on aikuista siipikarjaa maukkaampaa. Luomukanatkaan eivät näe usein päivänvaloa elinaikanaan, jos eivät ole syntyneet kesää vasten.

Jos mulla ois valta säätää elintarviketeollisuutta, niin mä suosisin ulkokanalan kanoja, niille väh.1 vuoden ikä.
Se liha tosin maksaisi mansikoita ja broiskua olis meillä max 1 x/kk....
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Ja jos jättää kanin pyydystämättä, antaa ketuille ja supikoirille maittavan aterian, eli luonto hoitaa oman kiertokulkunsa. Ei ole mukava katsoa pellolla menevää, nälkiintyneen näköistä kettuakaan.

Tosin meidän pihapupu on kyllä joku Usain Bolt kun on pärjänny meidän koiran ja metsän petojen kanssa...:)
 
Jos verrataan vaikka parin A4:sen tekstiä ja videota jossa on sama määrä sanoja, niin ne 2 A4:sta lukee minuutissa.

Videoissa on ensin pimpelipom-musiikki, sitten joku "Hi my name is Matthew" ja pölöpölö....ja aikaa menikin 5-10 min.

Jotkut mustat on laittaneet mulle yv:nä videoita, ja kyllä niitä saa laittaa edelleenkin mulle. Kyllä mä niitä usein ainakin alkupuolelta oon vilkaissu, mut kerkiän max puolet niiden kestosta katsomaan.

Oon nopea lukemaan.
Tuossa on totuuden siemen. En jaksanut katsoa loppuun Lissun minulle linkkaamaa koronavideotakaan, kun asialla oli asian sivusta jaaritteleva mummo.

Mutta toisaalta, jos videon pituus on pari minuuttia ja kuvassa on koko ajan kaunista nähtävää, menee aika todellakin siivillä.
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Ja jos jättää kanin pyydystämättä, antaa ketuille ja supikoirille maittavan aterian, eli luonto hoitaa oman kiertokulkunsa. Ei ole mukava katsoa pellolla menevää, nälkiintyneen näköistä kettuakaan.

Tosin meidän pihapupu on kyllä joku Usain Bolt kun on pärjänny meidän koiran ja metsän petojen kanssa...
Pikkuisen luontoiltaa taas - sinun "pupusi" eivät ole kaneja vaan rusakoita tai metsäjäniksiä (tähän aikaan vuodesta helppo erottaa väristä). Helsingissä kaniongelman ollessa paha muutama vuosi sitten kaneja metsästettiin jousella ja vietiin Korkeasaareen leijonien ruuaksi.
 

Yhteistyössä