Odotan ensimmäistä, ja kaikki on uutta ja erikoista. Tunnistan nuo kaksijakoiset ajatukset. Välillä unohtaa olevansa raskaana, välillä taas ei jaksaisi yhtään mitään. Pää ei tajua mitään, muisti ei pelaa, väsyttää. Ja toisena hetkenä on ns. normaali, energinen olo.Minullekin tuli hampaaseen korjaustarvetta ja onneksi selvittiin mukavasti jopa ilman puudutusta.
Esikoisen huoneen uudelleenjärjestelyprojekti työllistikin tänään aika rajusti ja ilta onkin pitänyt huilia sen touhun jälkeen. Kai tässä aletaan tutustumaan näihin liitoskipuihinkin pikkuhiljaa.
Mites aiemmin sektiolla synnyttäneet, onko kohdun kasvu ollut kipeämpää uusissa raskauksissa? Välillä nippailee mahasta enemmän ja vähemmän, minusta tätä ei ollut ensimmäisessä raskaudessa.
Todella kaksijakoista tämä raskausaika. Välillä huonompina päivinä hirvittää että viikko-pari niin ollaan täysin sairaslomakuntoisia töistä ja välillä miettii että tämähän sujuu kuin tanssi eikä tunnu missään.
Käärmeinen 16+5
Hui, varmasti säikäytti! Onneksi kaikki hyvinOmanapailen sen verran että tuli käytyä ensiavussa, ei hampaan vuoksi vaan siksi että aloin randomisti tiputtelemaan... Loppu hyvin kaikki hyvin, siellä mini potkutteli ja vilkutteli menemään ja vastasi täysin viikkojakin
Mulle neuvola lääkäri sanoi älä stressaa painoa. Jollain se paino vaan nousee. Vaikka kuinka söisi terveellisesti ja liikkuu. Stressi ei tee vauvalle hyvää. Nyt on RV 32 ja mulle on tullut 16 kg. Olen ylipainoinen. En ole herkutellut.Minulla ennestään ylipainoa, niin olen seurannut tarkasti, että ei nousisi liian nopeasti. Eka viikoilla kävi kilon alempana, ja sitten noussut tasaisesti, hitaasti. Katsoin sellaisesta listasta, että painoindeksilläni maksimipainonnousu "saisi" olla n. 8kg raskauden aikana (muistaakseni, yritän etsiä sen listan). Jos painoindeksi pienempi lähtiessä, niin oliko jossain että saisi nousta jopa 20 kg. Mutta eipä sille mahda mitään, jos lähtee nousemaan liikaa, tai siis ei varmasti kannata liikaa itseään siitä soimata. Näin olen yrittänyt ajatella. Paino ollu arka asia koko elämän, välillä olen ollut lähellä normaalipainoa, mutta suuren osan elämästä ns. ylipainoinen ja nyt ennen raskautta painavimmillani.
Moi! Painoasioista: koettakaa olla stressaamatta liikaa, jokaiselle tulee (tai ei tule) lisäkiloja ihan henk.koht. tyyliin, toisille ei tunnu tulevan paljon mitään ja toisille paljon kiloja, vaikka kuinka söisi terveellisesti ja liikkuisi sopivasti. Pääasia, että tuntee olonsa suht terveeksi, ja vauva kyllä ottaa omansa, vaikka painoa olisi vähänkin.Minäkin liityn paino keskusteluun.
Mulla oli n. 10kg ylimääräistä kun aloin odottaa, nyt on paino tippunut 6 kiloa vaikka en pysty muuta kuin makaa. Mut eikait toi ihme ku oksentaa joka päivä
Vähän huolettaa et saako vauva kaiken tarvittavan mutta tilanne varmaan olisi vakavampi jos lähtöpaino ois ollu normaalissa. Toivottavasti mun ylimääräinen varasto pitää huolen vauvan tarpeista
Mulla samaa vaivaa kuin sulla @Töppönen_ ,herään yöllä ja valvon parikin tuntia, muutenkin uni on pätkittäistä kun pitää ainakin 3 x ravaa pissillä. En selviäis mitenkään jos pitäis vielä töissäkin käydä.
Ens viikolla neuvola ja pääsee kuuntelee vauvan sykkeitä
Onneksi pieniä liikkeitäkin on alkanut tuntumaan
Täällä vaihtui rv 15
Ymmärrän sun pointin mutta itsehän en voi hyvin enkä syö normaalisti, mulla siis hyperemeesi riesana. Pääasia toki että vauva oli ainakin nt ultrassa hyvin virkeä. No ens viikon neuvolassa varmaan käydään tätä taas läpiMoi! Painoasioista: koettakaa olla stressaamatta liikaa, jokaiselle tulee (tai ei tule) lisäkiloja ihan henk.koht. tyyliin, toisille ei tunnu tulevan paljon mitään ja toisille paljon kiloja, vaikka kuinka söisi terveellisesti ja liikkuisi sopivasti. Pääasia, että tuntee olonsa suht terveeksi, ja vauva kyllä ottaa omansa, vaikka painoa olisi vähänkin.
Mäkin jossain vaiheessa pohdin taulukkoja, mutta ne toi vaan stressiä, joten luovuin...
Ekassa raskaudessa mulla oli n. 15kg ylipainoa lähtötilanteessa, silloin paino nousi n. 16kg raskauden aikana.
Tokassa raskaudessa olin tosi hoikka lähtötilanteessa, paino nousi 33kg.
Kolmannessa sama juttu, lähtötilanteessa vielä hoikempi, painoa lisää n. 30kg.
Neljännessä alussa taas lähes laiha, painoa kertyi tällä kertaa "vain" n. 23kg.
Viides meni kesken...
Nyt kuudennessa lähtötilanne taas hoikka, nyt 14.rv menossa, painoa tullut n. 6-7kg.
Mulla aina jostain syystä tulee tosi paljon painoa (vaikka liikun paljon ja syön terveellisesti)! Kyllä ne kilot on sitten lähteneetkin (sen n. 30kg joka välissä) suht nopeasti imetyksellä ja liikunnalla. Ja onpa ollut ainakin kermaista maitoa ja hyvin ravintoa vauvalle mistä ottaa!
Joten älkää stressatko liikaa, normisyömisellä ja liikkumisellakin jokaiselle tulee se oma määrä, pääasia, että sinä ja vauva voitte hyvin!
Onnea kaikille elämänmittaiseen matkaan!
Mäkin kuumeisesti liikkeiden tuntemista odottelen...
Oon ymmärtänyt että hypermeesi harvoin aiheuttaa sikiölle vakavia oireita. Yleensä se on äidille ns kurja olotila. En nyt vähättele sitä vaan en nyt keksi parempaa ilmaisua. Jos sen diagnoosi saa hyvissä ajoin ja se hoidetaan nesteytyksellä niin haitat on vähäisiä. Ilmeisesti lapsen syntymäpaino voi olla alempi. En ole kuullut että se hypermeesi ois aiheuttanut keskenmenoa.Ymmärrän sun pointin mutta itsehän en voi hyvin enkä syö normaalisti, mulla siis hyperemeesi riesana. Pääasia toki että vauva oli ainakin nt ultrassa hyvin virkeä. No ens viikon neuvolassa varmaan käydään tätä taas läpi
(Mä oon sitten se vierailija, joka kirjoitti tuon mihin sä nyt vastasit, en tuo toinen..) Joo, anteeksi, mä en muistanut tuota sun hypermeesiä, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin, onneksi seuraavat ja saat varmasti sitten apua neuvolasta jos tarvii! Tsemppiä kovasti oloihin, mä en ole tuota kokenut, varmasti raskasta!Ymmärrän sun pointin mutta itsehän en voi hyvin enkä syö normaalisti, mulla siis hyperemeesi riesana. Pääasia toki että vauva oli ainakin nt ultrassa hyvin virkeä. No ens viikon neuvolassa varmaan käydään tätä taas läpi
Kannattaa mainita neuvolassa että sua ahdistaa painon nousu ja erityisesti jos siitä huomautetaan. Mä suorastaan itkin neuvolalääkärin edessä että paino nousu ahdistaa. Niin se kirjasi mun tietoihin sen ja nyt neuvolahoitaja vaan kirjaa painon ylös ja ei sano että kuinka paljon on tullut lisää. Itse kyllä viimeksi sanoin että nyt on tullut ihan törkeästi lisää painoa. Niin sitten vasta hoitaja sanoi että niin onkin. Että seuraa verenpainetta kotona tiheämmin. Jos se nousee niin heti yhteyttä heihin. Muuten ei ole huolta kun ei ole radia. 2 krt sokerirasitus ja molemmat oli ok. Eikä virtsassa ole näkynyt sokeria.Minä liityn paino keskusteluun myös. Minullahan on kanssa ihan reilusti liikakiloja (20kg) ja olin juuri ennen raskautumista onnistunut pudottamaan n. 10kg. Lääkärin mukaan ei saisi tulla juurikaan lisää (12kg koko raskauden aikana ja mielellään ei yhtään alussa). Minulle ei kuitenkaan ole maistunut mikään terveellinen rv6-10 ja olen mussuttanut mitä on tehnyt mieli - usein jaffakeksejä ja jokseenkin rasvaista ruokaa. Ajatus hedelmien ja vihannesten syönnistä on tuonut huonon olon, joten en ole niitä pakottanut kurkusta alas. Aika paljon jännittää mitä vaaka sanoo seuraavassa punnituksessa, ja toivon että jos kiloja on tullut niin siitä ei saarnata.