Laskettuaika 2022

Onnea kaikille hyvistä uutisista! Etenkin @Alinna86 ja @KirJoh89!:love:

Täällä menee raskaus edelleen aika vähin oirein ja sekös hermostuttaa, kun nämä viikot huhupuheen mukaan pitäisi olla ne raskasoireisimmat.. Viikkoja nyt siis 10+2 ja NT-ultra on onneksi jo ensiviikolla :)

Muuten sitten onkin vähän huolia, kun leukaa/hammasta on nyt pari päivää jomottanut - tuo jonotus tosin katoaa välillä kokokaan ja sen kohdalla ei ole edes hammasta joten aika outoa on. Eilen se myös palasi kun painoin jotakin leuasta :eek: hammaslääkäriin kai olisi mentävä kun ei parasetamoliakaan tohtisi kauheesti syödä, mutta se on yleisesti hankalaa ja nyt vielä olen työmatkalla perjantai-iltaan asti enkä voi mennä ihan mihin aikaan vaan, mutta aika pitäisi irrota illasta, koska pomo maksaa mun koulutuksesta sievoisen summan...:confused: Toivon että tämä katoaisi loppuviikoksi ja voisin käydä kotipaikkakunnalla näyttäytymässä ensiviikolla, mutta tiedostan kyllä että jos kyseessä on tulehdus niin sekään ei ole hyvä vauvalle... :rolleyes:
 
Onnea Kirjoh!❤

Täällä rv 18+4.
Me käytiin ultrassa kattelemassa vauvaa yksityisellä, ja vähän aikaa kätilö otti myös 4D-kuvaa, hän on ihana. ❤ 222 grammaa painoa ja hyvin vilkas liikkeinen kaveri. Olo on onnellinen. Liikkeet on hyvin hentoja, ja syynä on edessä oleva istukka. Onneksi ei kuitenkaan kohdun suulla, sillä haaveilen jo alatiesynnytyksestä kun edellisillä kerroillakin synnytys mennyt hienosti.
Myös eka lääkäri käytynä ja kohdunsuu napakasti kiinni. 👍🏻
 
Käärmeinen
Minullekin tuli hampaaseen korjaustarvetta ja onneksi selvittiin mukavasti jopa ilman puudutusta.

Esikoisen huoneen uudelleenjärjestelyprojekti työllistikin tänään aika rajusti ja ilta onkin pitänyt huilia sen touhun jälkeen. Kai tässä aletaan tutustumaan näihin liitoskipuihinkin pikkuhiljaa.

Mites aiemmin sektiolla synnyttäneet, onko kohdun kasvu ollut kipeämpää uusissa raskauksissa? Välillä nippailee mahasta enemmän ja vähemmän, minusta tätä ei ollut ensimmäisessä raskaudessa.

Todella kaksijakoista tämä raskausaika. Välillä huonompina päivinä hirvittää että viikko-pari niin ollaan täysin sairaslomakuntoisia töistä ja välillä miettii että tämähän sujuu kuin tanssi eikä tunnu missään.

Käärmeinen 16+5
 
Minullekin tuli hampaaseen korjaustarvetta ja onneksi selvittiin mukavasti jopa ilman puudutusta.

Esikoisen huoneen uudelleenjärjestelyprojekti työllistikin tänään aika rajusti ja ilta onkin pitänyt huilia sen touhun jälkeen. Kai tässä aletaan tutustumaan näihin liitoskipuihinkin pikkuhiljaa.

Mites aiemmin sektiolla synnyttäneet, onko kohdun kasvu ollut kipeämpää uusissa raskauksissa? Välillä nippailee mahasta enemmän ja vähemmän, minusta tätä ei ollut ensimmäisessä raskaudessa.

Todella kaksijakoista tämä raskausaika. Välillä huonompina päivinä hirvittää että viikko-pari niin ollaan täysin sairaslomakuntoisia töistä ja välillä miettii että tämähän sujuu kuin tanssi eikä tunnu missään.

Käärmeinen 16+5
Odotan ensimmäistä, ja kaikki on uutta ja erikoista. Tunnistan nuo kaksijakoiset ajatukset. Välillä unohtaa olevansa raskaana, välillä taas ei jaksaisi yhtään mitään. Pää ei tajua mitään, muisti ei pelaa, väsyttää. Ja toisena hetkenä on ns. normaali, energinen olo.
 
Käärmeinen
Possu. Hyvä että teillä oli kaikki kunnossa kuitenkin :)

Minttuni: Tässä vaan toivoo että homma jatkuisi siinä mielessä samaa rataa, ettei "huonot päivät" jäisi jokapäiväiseksi riesaksi. Nyt jos vaikeampia päiviä on 1-2 viikossa "vain" niin se antaa toivoa että tässä tätä normaalieloa voisi jatkaa vielä iloisesti.

Esikoisen raskaudessa n. rv 27-28 maha alkoi olla niin iso ja "ahdas" että omien ruoka-annosten koko alkoi supistua kyllä aika rajusti vaikka ihan ok jaksoinkin. Rv 30 jäin silloin sairaslomalle ennen äitiyslomaa onnettomuuden vuoksi ja se oikeastaan helpotti aika paljon omaan oloon kun töissä ei tarvinnut enää käydä. Silloin työt edellyttivät yövalvomista, nyt työ on fyysisesti raskaampaa mutta valvoa ei ainakaan tarvitse :D
 
Meillä on tänään vihdoin ensimmäinen neuvola. Oireet ovat tällä viikolla oikeastaan hävinneet. Rintoja aristaa vielä ihan vähän, mutta ei ole samanlaista mayhemia kuin pari viikkoa sitten. Siksi olenkin nyt vähän stressannut, että onko kaikki hyvin vai onko sikiön kehitys pysähtynyt. Tänään menossa 9+6. No onneksi saan tänään lähetteet labraan ja ultraan, joten kovin montaa viikkoa ei tässä tarvitse kärvistellä.

Päädyin myös googlettelemaan, paljonko paino nousee alkuraskaudessa. Laittelin neuvolan tietoihin ulkomuistista sen, mitä painoni on yleensä ollut (toki aina pientä heittoa suuntaan tai toiseen). Tänä aamuna kävin vaa'alla ja siihen ilmoittamaani verrattuna tullut yhtäkkiä 4 kiloa. Olisi ehkä pitänyt käydä vaa'alla jo ennen, koska nyt en tiedä, ovatko nämä niitä kuuluisia "koronakiloja" vai ihanko totta raskaus näkyy jo nyt vaa'alla.

Ja tiedostan, että tämä painoavautumiseni voi kuulostaa varsin pinnalliselta ja pieneltä jutulta, eikä vielä puhuta edes isosta noususta, mutta taustana se, että olen viimeiset ~10 vuotta pysynyt about samoissa mitoissa ja samassa painossa, joten tällainen muutos on tästä reaktiostani päätellen aika iso juttu ja vaatii sulattelua. Nyt vain toivon että raskaus on edennyt kuten pitää ja maha alkaisi kohta pyöristyä, niin olisi se syy muutoksiin paremmin näkyvissä :D
 
Painosta oli joku maininnut. Mä seuraan painoa lähes päivittäin. Silloin kun viime menkat alkoi, 8.9, paino oli 99.0 kg, nyt tänää 96.2 kg, vähitellen tippunut, kun selkeitä elämäntapamuutoksia tehnyt. Mm. Kasvikset jokaisella aterialla, samoin hedelmiä useampi päivässä. Päivittäin pyöräily (työmatkapyöräily reilu 6 km/suunta) ja vapaapäivinä 5-7 km sauvakävelylenkit. Hyötyliikunta myös muutenkin ja herkkuja oon saanut vähennettyä. Vuoden alusta, ja korkeimmasta painolukemasta, jota koskaan mitannu, on tähän mennessä paino pudonnut reilu 8 kg. Tässä nyt kuitenkin raskautunut, niin ei ihan hirveesti sen painon passais vissiinkään pudota. Ja en siis laihduta, vaan nyt raskaana ollessa haluan, että kehittyvä alkio-ja myöhemmin sikiö, saa tarpeelliset ravinnot kauttani.
 
Minulla ennestään ylipainoa, niin olen seurannut tarkasti, että ei nousisi liian nopeasti. Eka viikoilla kävi kilon alempana, ja sitten noussut tasaisesti, hitaasti. Katsoin sellaisesta listasta, että painoindeksilläni maksimipainonnousu "saisi" olla n. 8kg raskauden aikana (muistaakseni, yritän etsiä sen listan). Jos painoindeksi pienempi lähtiessä, niin oliko jossain että saisi nousta jopa 20 kg. Mutta eipä sille mahda mitään, jos lähtee nousemaan liikaa, tai siis ei varmasti kannata liikaa itseään siitä soimata. Näin olen yrittänyt ajatella. Paino ollu arka asia koko elämän, välillä olen ollut lähellä normaalipainoa, mutta suuren osan elämästä ns. ylipainoinen ja nyt ennen raskautta painavimmillani.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Minulla ei ihme kyllä ole noussut paino vielä yhtään tämän raskauden aikana. Tippui muutaman kilon ja nyt olen takaisin lähtöpainossa. Joka raskaudessa on käynyt näin, mutta muissa raskauksissa oonkin ollut pahoinvoivanpi. Ajattelin, että nyt olisi paino noussut kohisten kun ruoka maistuu. Aina olen ollut hoikka/normaalipainoinen. Raskaus tuntuu kuluttavan ihan hirveästi kehon varoja.

Huoh tätä unettomuutta! Nukuin viime yönä vaan kaksi tuntia ja nyt sain parissa pätkässä reilun neljän tunnin unet. Klo on nyt 3.30 ja oon jo taas valvonut kohta tunnin! Eilen tuntui, että sydän jo pettää tähän valvomiseen kun ei päivälläkään millään tullut uni ja sydän pompotti tuhatta ja sataa :(

Tänään alkoi rv26 ❤
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
vierailija
Minulla ennestään ylipainoa, niin olen seurannut tarkasti, että ei nousisi liian nopeasti. Eka viikoilla kävi kilon alempana, ja sitten noussut tasaisesti, hitaasti. Katsoin sellaisesta listasta, että painoindeksilläni maksimipainonnousu "saisi" olla n. 8kg raskauden aikana (muistaakseni, yritän etsiä sen listan). Jos painoindeksi pienempi lähtiessä, niin oliko jossain että saisi nousta jopa 20 kg. Mutta eipä sille mahda mitään, jos lähtee nousemaan liikaa, tai siis ei varmasti kannata liikaa itseään siitä soimata. Näin olen yrittänyt ajatella. Paino ollu arka asia koko elämän, välillä olen ollut lähellä normaalipainoa, mutta suuren osan elämästä ns. ylipainoinen ja nyt ennen raskautta painavimmillani.
Mulle neuvola lääkäri sanoi älä stressaa painoa. Jollain se paino vaan nousee. Vaikka kuinka söisi terveellisesti ja liikkuu. Stressi ei tee vauvalle hyvää. Nyt on RV 32 ja mulle on tullut 16 kg. Olen ylipainoinen. En ole herkutellut.
 
Käärmeinen
Sen mitä äsken kävin vaa'alla niin lähtöpainoon olis tullut 1kg nyt kun rv 18 pyörähti käyntiin (lähdin normaalipainon ylärajoilta odotukseen nyt. Poikaa odottaessa olin alunperin 3-4kg kevyempi kuin nyt odotuksen alkaessa ja kiloja tuli 9). Aiemmassa odotuksessa tuntui että välillä tuli kuukaudessa 2kg ja välillä ei tullut mitään painoa kahden kuukauden aikana vaikka mukamas söin normaalisti ja samalla tapaa koko ajan.

Kävin tutkituttamassa vatsakipuja kun alkoi taas keskenmenopeikko ahdistamaan kun tuntemukset eivät helpottaneet vaikka päiviä kului. Meilläpäin neuvola ei enää perjantaina ottanut vastaan ja päivystyksessä tutkivat pissan, tulehdusarvot ym ja kaikki oli kunnossa. Sitten kun meni itkunsekaiseksi oma olo niin myötätuntoinen hoitaja kuunteli vauvan sydänäänet vielä vaikka toinen saarnasi vieressä että odottaja menee kotiin ja ostaa oman dopplerin ei kuulu meille. Ihan reipas syke taas kuitenkin siellä oli! Ehkä lukemien perusteella alkaa tulla poikaolo.

Herkkä ja itkuinen olo oli vielä kotonakin pienen tovin. Toivottavasti tässä ei nyt hetkeen tule mitään "tuntemuksia" mistään, muutoin on tosiaan ihan rauhallinen ja seesteinen ja hyvä olo mutta tuo yllättävä useamman päivän vatsakipu ja painava ja ahdistava tunne pelästyttivät.
 
Minäkin liityn paino keskusteluun.
Mulla oli n. 10kg ylimääräistä kun aloin odottaa, nyt on paino tippunut 6 kiloa vaikka en pysty muuta kuin makaa. Mut eikait toi ihme ku oksentaa joka päivä :sneaky:
Vähän huolettaa et saako vauva kaiken tarvittavan mutta tilanne varmaan olisi vakavampi jos lähtöpaino ois ollu normaalissa. Toivottavasti mun ylimääräinen varasto pitää huolen vauvan tarpeista :D
Mulla samaa vaivaa kuin sulla @Töppönen_ ,herään yöllä ja valvon parikin tuntia, muutenkin uni on pätkittäistä kun pitää ainakin 3 x ravaa pissillä. En selviäis mitenkään jos pitäis vielä töissäkin käydä.
Ens viikolla neuvola ja pääsee kuuntelee vauvan sykkeitä :)
Onneksi pieniä liikkeitäkin on alkanut tuntumaan:love:
Täällä vaihtui rv 15 ❤
 
vierailija
Minäkin liityn paino keskusteluun.
Mulla oli n. 10kg ylimääräistä kun aloin odottaa, nyt on paino tippunut 6 kiloa vaikka en pysty muuta kuin makaa. Mut eikait toi ihme ku oksentaa joka päivä
Vähän huolettaa et saako vauva kaiken tarvittavan mutta tilanne varmaan olisi vakavampi jos lähtöpaino ois ollu normaalissa. Toivottavasti mun ylimääräinen varasto pitää huolen vauvan tarpeista
Mulla samaa vaivaa kuin sulla @Töppönen_ ,herään yöllä ja valvon parikin tuntia, muutenkin uni on pätkittäistä kun pitää ainakin 3 x ravaa pissillä. En selviäis mitenkään jos pitäis vielä töissäkin käydä.
Ens viikolla neuvola ja pääsee kuuntelee vauvan sykkeitä
Onneksi pieniä liikkeitäkin on alkanut tuntumaan
Täällä vaihtui rv 15
Moi! Painoasioista: koettakaa olla stressaamatta liikaa, jokaiselle tulee (tai ei tule) lisäkiloja ihan henk.koht. tyyliin, toisille ei tunnu tulevan paljon mitään ja toisille paljon kiloja, vaikka kuinka söisi terveellisesti ja liikkuisi sopivasti. Pääasia, että tuntee olonsa suht terveeksi, ja vauva kyllä ottaa omansa, vaikka painoa olisi vähänkin.
Mäkin jossain vaiheessa pohdin taulukkoja, mutta ne toi vaan stressiä, joten luovuin...
Ekassa raskaudessa mulla oli n. 15kg ylipainoa lähtötilanteessa, silloin paino nousi n. 16kg raskauden aikana.
Tokassa raskaudessa olin tosi hoikka lähtötilanteessa, paino nousi 33kg.
Kolmannessa sama juttu, lähtötilanteessa vielä hoikempi, painoa lisää n. 30kg.
Neljännessä alussa taas lähes laiha, painoa kertyi tällä kertaa "vain" n. 23kg.
Viides meni kesken...
Nyt kuudennessa lähtötilanne taas hoikka, nyt 14.rv menossa, painoa tullut n. 6-7kg.
Mulla aina jostain syystä tulee tosi paljon painoa (vaikka liikun paljon ja syön terveellisesti)! Kyllä ne kilot on sitten lähteneetkin (sen n. 30kg joka välissä) suht nopeasti imetyksellä ja liikunnalla. Ja onpa ollut ainakin kermaista maitoa ja hyvin ravintoa vauvalle mistä ottaa!
Joten älkää stressatko liikaa, normisyömisellä ja liikkumisellakin jokaiselle tulee se oma määrä, pääasia, että sinä ja vauva voitte hyvin!
Onnea kaikille elämänmittaiseen matkaan!
Mäkin kuumeisesti liikkeiden tuntemista odottelen...
 
Moi! Painoasioista: koettakaa olla stressaamatta liikaa, jokaiselle tulee (tai ei tule) lisäkiloja ihan henk.koht. tyyliin, toisille ei tunnu tulevan paljon mitään ja toisille paljon kiloja, vaikka kuinka söisi terveellisesti ja liikkuisi sopivasti. Pääasia, että tuntee olonsa suht terveeksi, ja vauva kyllä ottaa omansa, vaikka painoa olisi vähänkin.
Mäkin jossain vaiheessa pohdin taulukkoja, mutta ne toi vaan stressiä, joten luovuin...
Ekassa raskaudessa mulla oli n. 15kg ylipainoa lähtötilanteessa, silloin paino nousi n. 16kg raskauden aikana.
Tokassa raskaudessa olin tosi hoikka lähtötilanteessa, paino nousi 33kg.
Kolmannessa sama juttu, lähtötilanteessa vielä hoikempi, painoa lisää n. 30kg.
Neljännessä alussa taas lähes laiha, painoa kertyi tällä kertaa "vain" n. 23kg.
Viides meni kesken...
Nyt kuudennessa lähtötilanne taas hoikka, nyt 14.rv menossa, painoa tullut n. 6-7kg.
Mulla aina jostain syystä tulee tosi paljon painoa (vaikka liikun paljon ja syön terveellisesti)! Kyllä ne kilot on sitten lähteneetkin (sen n. 30kg joka välissä) suht nopeasti imetyksellä ja liikunnalla. Ja onpa ollut ainakin kermaista maitoa ja hyvin ravintoa vauvalle mistä ottaa!
Joten älkää stressatko liikaa, normisyömisellä ja liikkumisellakin jokaiselle tulee se oma määrä, pääasia, että sinä ja vauva voitte hyvin!
Onnea kaikille elämänmittaiseen matkaan!
Mäkin kuumeisesti liikkeiden tuntemista odottelen...
Ymmärrän sun pointin mutta itsehän en voi hyvin enkä syö normaalisti, mulla siis hyperemeesi riesana. Pääasia toki että vauva oli ainakin nt ultrassa hyvin virkeä. No ens viikon neuvolassa varmaan käydään tätä taas läpi :)
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
vierailija
Ymmärrän sun pointin mutta itsehän en voi hyvin enkä syö normaalisti, mulla siis hyperemeesi riesana. Pääasia toki että vauva oli ainakin nt ultrassa hyvin virkeä. No ens viikon neuvolassa varmaan käydään tätä taas läpi
Oon ymmärtänyt että hypermeesi harvoin aiheuttaa sikiölle vakavia oireita. Yleensä se on äidille ns kurja olotila. En nyt vähättele sitä vaan en nyt keksi parempaa ilmaisua. Jos sen diagnoosi saa hyvissä ajoin ja se hoidetaan nesteytyksellä niin haitat on vähäisiä. Ilmeisesti lapsen syntymäpaino voi olla alempi. En ole kuullut että se hypermeesi ois aiheuttanut keskenmenoa.
 
vierailija
Ymmärrän sun pointin mutta itsehän en voi hyvin enkä syö normaalisti, mulla siis hyperemeesi riesana. Pääasia toki että vauva oli ainakin nt ultrassa hyvin virkeä. No ens viikon neuvolassa varmaan käydään tätä taas läpi
(Mä oon sitten se vierailija, joka kirjoitti tuon mihin sä nyt vastasit, en tuo toinen..) Joo, anteeksi, mä en muistanut tuota sun hypermeesiä, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin, onneksi seuraavat ja saat varmasti sitten apua neuvolasta jos tarvii! Tsemppiä kovasti oloihin, mä en ole tuota kokenut, varmasti raskasta!
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
Minä liityn paino keskusteluun myös. Minullahan on kanssa ihan reilusti liikakiloja (20kg) ja olin juuri ennen raskautumista onnistunut pudottamaan n. 10kg. Lääkärin mukaan ei saisi tulla juurikaan lisää (12kg koko raskauden aikana ja mielellään ei yhtään alussa). Minulle ei kuitenkaan ole maistunut mikään terveellinen rv6-10 ja olen mussuttanut mitä on tehnyt mieli - usein jaffakeksejä ja jokseenkin rasvaista ruokaa. 😥 Ajatus hedelmien ja vihannesten syönnistä on tuonut huonon olon, joten en ole niitä pakottanut kurkusta alas. Aika paljon jännittää mitä vaaka sanoo seuraavassa punnituksessa, ja toivon että jos kiloja on tullut niin siitä ei saarnata. :rolleyes:
 
vierailija
Minä liityn paino keskusteluun myös. Minullahan on kanssa ihan reilusti liikakiloja (20kg) ja olin juuri ennen raskautumista onnistunut pudottamaan n. 10kg. Lääkärin mukaan ei saisi tulla juurikaan lisää (12kg koko raskauden aikana ja mielellään ei yhtään alussa). Minulle ei kuitenkaan ole maistunut mikään terveellinen rv6-10 ja olen mussuttanut mitä on tehnyt mieli - usein jaffakeksejä ja jokseenkin rasvaista ruokaa. Ajatus hedelmien ja vihannesten syönnistä on tuonut huonon olon, joten en ole niitä pakottanut kurkusta alas. Aika paljon jännittää mitä vaaka sanoo seuraavassa punnituksessa, ja toivon että jos kiloja on tullut niin siitä ei saarnata.
Kannattaa mainita neuvolassa että sua ahdistaa painon nousu ja erityisesti jos siitä huomautetaan. Mä suorastaan itkin neuvolalääkärin edessä että paino nousu ahdistaa. Niin se kirjasi mun tietoihin sen ja nyt neuvolahoitaja vaan kirjaa painon ylös ja ei sano että kuinka paljon on tullut lisää. Itse kyllä viimeksi sanoin että nyt on tullut ihan törkeästi lisää painoa. Niin sitten vasta hoitaja sanoi että niin onkin. Että seuraa verenpainetta kotona tiheämmin. Jos se nousee niin heti yhteyttä heihin. Muuten ei ole huolta kun ei ole radia. 2 krt sokerirasitus ja molemmat oli ok. Eikä virtsassa ole näkynyt sokeria.
Nyt RV 32.
 
Mulla oli eilen eka neuvola ja siellä tosiaan totesin, että aamuvaaka näytti jo tässä vaiheessa sen 4 kiloa enemmän kuin normaalipaino. Terkkari sitten totesi, että tässä alussa jo verimäärä kasvaa ja toki rintojenkin kasvu vaikuttaa. Yleisesti yritän olla murehtimatta liikaa painon nousua saati kehon muutoksia. Koitan vain ajaa jo etukäteen sisään sitä ajatusta, että todennäköisesti se kroppa raskauden jälkeen ei tule enää koskaan näyttämään samalta kuin ennen, eikä toisaalta tarvitsekaan. Aika näyttää kuinka helppoa niihin muutoksiin on suhtautua, mutta ajan kanssa varmaan sekin onnistuu :)
 

Yhteistyössä