minä ottaisin käyttöön hoitoavustajat. koulutus niillä on paljon lyhempi. palkkakin on tosin huonompi. mutta pystyvät kyllä syöttämään ja kylvettämään ja ulkoiluttamaan. silloin lähihoitajille jäis enemmän aikaa tuohon muuhun vaativampaan työhön
Tässä on hyvää ajatusta.
Joskus vuosia sitten tein nuorena sairaanhoitajan töitä osastolla ja silloin oli kovaa huutoa, "kaikki tekee kaikkea". Vanhemmat hoitoapulaiset painostivat "siinä samalla kun hoidat potilasta, voit vaihtaa roskapussin ja pyöräyttää wc::n puhtaaksi". Sairaanhoitajan töitä ei siis voinut delegoida näille hoitoapulaisille, mutta he kyllä siirsivät töitään muille mielellään.
Ei ole mielestäni osastoilla tälläkään hetkellä enää tai ainakin on vähennetty avustavaa tukihenkilöstöä vaan koulutetut hoitajat hoitavat pyykkihuolllon, ruokailut ja siinä sivussa potilaat. Aika ei ole siis potilaita varten.
Sairaanhoitaja on mielestäni kuitenkin pyykkihuoltoon aika kovapalkkainen ja hänen työpanostaan ja koulutustaan halutaan laittaa siihen työhön tuntikausia.. En väheksy yhtään siis pyykkihuollon työntekijöiden kovaa työtä.
Siivoukseen yleensä on palkattu. henkilö tai ainakin ulkoistettu ja kilpailutettu palvelu.
Avustavaa henkilökuntaa/sihteereitä on vähennetty ja lääkärit kirjoittavat itse tekstinsä ehkä jotkut pitkät lausunnot voi laittaa saneluun. Hoitavat itsenäisesti muitakin paperiasioita. Terveydenhoitaja/sairaanhoitajat toki aina ovat joutuneet itse hoitamaan paperit eteenpäin ilman sihteeripalveluita.
Koska lähihoitajien ja terveyden-ja sairaanhoitajien palkat eivät riitä asumisen/vuokran maksamiseen ainakaan Uudellamaalla, pitäisi saada houkuttimeksi halvempia pitkäaikaisia työsuhdeasuntoja.
Työpaikoilla pitäisi panostaa perehdytysprosesseihin, jotta työuraa aloittavat hoitajat eivät ensi metreille uuvahda työmäärän ja vastuun alle. Ja huolehtia koulutuksista.
Palkat kuntoon, sillä tästähän on jo esimerkki. Yksityinen rekrytoija maksoi huomattavasti enemmän palkkaa hoitajille. Hakemuksia tulvi paljon ja hakijoina oli myös hoitoalan jättäneetkin hoitajat, joten sieltäkin saataisiin lisää hoitajia jos perusasiat olisivat kunnossa.