lapsen käsien tärinä

meijän pojalla on jo aikaisemmin kiinnitetty huomiota käsien tärinään ja nyt tuntuu että se vaan pahenee.

Nyt saatiin neurologille lähete.

Onko kenelläkään ollut samanlaista tilannetta ja miten sitä tutkittiin?onko vähentynyt ajan kuluessa tai poistunut kokonaan?

meijän poika on nyt 6.
 
[QUOTE="sini";22270702]onko tärissyt koko ikänsä vai alkanut myöhemmin? miten se ilmenee, haittaako tekemisiä?[/QUOTE]

ekan kerran siihen kiinnitettiin huomioita pojan ollessa n.3 vuotias mutta silloin oli aika vähäistä.

Ei varsinaisesti haittaa tekemistä,tekee todella näppärästi hama-helmiä,legoja yms. mutta esim. piirtäessä pitkää viivaa viiva on sahalaitainen.
 
"piki"
Käsien tärinää ollut pienestä asti, niin kauan kuin muistan. On käyty kaikki mahdolliset tutkimukset (epilepsia, sokeritauti, kilpirauhaset yms. )kahteen otteeseen. Viimeisin diagnoosi oli kun olin 15v. essentiaalinen käsien tois sijainen vapina. (ns. kahvikuppineuroosi) ja ensinmäinen diagnoosi oli piilevä epilepsia tuolloin n. 7 vuotiaana. Nykyiseen diagnoosiin en ole itse kovin tyytyväinen. Mutta ei auta kuin pärjätä, jos ei muutakaan löydy. Ikää minulla nyt siis 21v.
Tarkkaa työtä en pysty tekemään ilman että alkaa tärisemaan, toisinaan herätessä tärisee tai sitten vaan tulee jossain vaiheessa päivää. Pinenä saattoi enemmänkin olla joka päiväistä varsinkin herätessä, mutta nyttemmin nämä "aamu tärinät" eivät ole niin pahoja tai niitä ei välttämättä enää tule, tosin voi olla että on jo sen verran tottunut näihin ettei huomaa :) yllätävät tilanteet saattavat myös aiheuttaa tärinät jne.
Tärinöiden lisäksi tuntuu usein myös heikotuksen tunnetta. Näihin tärinöihin on pienenä auttanut sokeri, en tosin tiedä onko siitä ollut tieteellistä apua vai onko siinä ollut lähinä lume vaikutus. Olen myös kuullut että joitain alkaa käsiä tärisyttämään jos ei saa tietyin väliajoin sokeria... Mene ja tiedä, nyttemmin olen käyttänyt lääkärin määrämiä propraleita.
Muutamia kertoja on ollut niin kovat tärinät että on pelännyt että taju lähtee. Vapina kun on levinnyt jalkoihin asti. nämä tilanteet ovat siis syntyneet yht. äkkiä aivan syyttä. Itsestäni tuntuisi että sauna myös korostaisi tärinää... muutaman kerran on ollut niin että tärinöiden kanssa olen mennyt saunaan ja tullut pois vielä huonompana.
Elikkä miten sen nyt tiivistäisin, eli itselläni on hieman helpottanut iän myötä, lukuunottamatta näitä pahempia tärinöitä, muuten en niitä sillä tavalla huomaakkaan arkipäivän touhuissa. Tarkkaa työtä en siis pysty tekemään. Ainoa on että toisinaan tärinät joskus ikävän tunteen käsiin.
Milenkiinnolla haluaisin kuulla minkä diagnoosin poikanne saa, jos se tätä samaa on :)
 
"piki"
Edelliseen vielä lisään sen verran että, kun sitten myöhemmin hain lääkkeitä. Lääkäri sanoi etten saa juoda kahvia kuin 2 kkp päivässä enkä energiajuomia... Kahvi kissana en ole huomannut kuitenkaan kahvin vaikuttaneen tärinöihin, energia juomia en ole kuitenkaan uskaltanut kokeilla.
 
[QUOTE="piki";22271361]Käsien tärinää ollut pienestä asti, niin kauan kuin muistan. On käyty kaikki mahdolliset tutkimukset (epilepsia, sokeritauti, kilpirauhaset yms. )kahteen otteeseen. Viimeisin diagnoosi oli kun olin 15v. essentiaalinen käsien tois sijainen vapina. (ns. kahvikuppineuroosi) ja ensinmäinen diagnoosi oli piilevä epilepsia tuolloin n. 7 vuotiaana. Nykyiseen diagnoosiin en ole itse kovin tyytyväinen. Mutta ei auta kuin pärjätä, jos ei muutakaan löydy. Ikää minulla nyt siis 21v.
Tarkkaa työtä en pysty tekemään ilman että alkaa tärisemaan, toisinaan herätessä tärisee tai sitten vaan tulee jossain vaiheessa päivää. Pinenä saattoi enemmänkin olla joka päiväistä varsinkin herätessä, mutta nyttemmin nämä "aamu tärinät" eivät ole niin pahoja tai niitä ei välttämättä enää tule, tosin voi olla että on jo sen verran tottunut näihin ettei huomaa :) yllätävät tilanteet saattavat myös aiheuttaa tärinät jne.
Tärinöiden lisäksi tuntuu usein myös heikotuksen tunnetta. Näihin tärinöihin on pienenä auttanut sokeri, en tosin tiedä onko siitä ollut tieteellistä apua vai onko siinä ollut lähinä lume vaikutus. Olen myös kuullut että joitain alkaa käsiä tärisyttämään jos ei saa tietyin väliajoin sokeria... Mene ja tiedä, nyttemmin olen käyttänyt lääkärin määrämiä propraleita.
Muutamia kertoja on ollut niin kovat tärinät että on pelännyt että taju lähtee. Vapina kun on levinnyt jalkoihin asti. nämä tilanteet ovat siis syntyneet yht. äkkiä aivan syyttä. Itsestäni tuntuisi että sauna myös korostaisi tärinää... muutaman kerran on ollut niin että tärinöiden kanssa olen mennyt saunaan ja tullut pois vielä huonompana.
Elikkä miten sen nyt tiivistäisin, eli itselläni on hieman helpottanut iän myötä, lukuunottamatta näitä pahempia tärinöitä, muuten en niitä sillä tavalla huomaakkaan arkipäivän touhuissa. Tarkkaa työtä en siis pysty tekemään. Ainoa on että toisinaan tärinät joskus ikävän tunteen käsiin.
Milenkiinnolla haluaisin kuulla minkä diagnoosin poikanne saa, jos se tätä samaa on :)[/QUOTE]

Kiitos kirjoituksestasi:)

tuntui että putosi kivi sydämmeltä,itseä on pelottanut tuo että miten poika pärjää myöhemmin.
Mutta näemmä niiden kanssa pärjää:)

Kävitkö itse neurologisissa tutkimuksissa ja jos niin mitä siellä tehtiin??
Tulen varmasti kertomaan että mikä on diagnoosi ja mitä mieltä lääkäri muuten oli:)
 
"piki"
Kävin neurologisissa tutkimuksissa, silloin pienempänä ja murrosiässä. Pienempänä oli n. viikon seurannoissa sellanen myssypäässä (sellanen kuminen lakki missä on aukkoja, joihin laitetaan johtoja kiinni, kovin on hurja) jossa sitten öisin kuvattiin aivosähkökäyrää. Murros iässä oli yhden yön seuranta. Mutta nämä tehtiin helsingin lasten ja nuorten neurologisella osastolla... normi lääkärissä otettiin aivosähkökäyrä samanlaisella myssykällä ja vilkutettiin valoja, epilepsian poissulkemiseksi. Sydänsähökäyräkin otetiin jossain vaiheessa. Lisäksi kävin aivojen mangeettikuvauksissa murrosiässä.
Kovin on vaan muistot jo hämärtyneet, ettei sen enempää muista kuin nuo isoimmat toimen piteet. Ja kun tutkimukset kuitenkin sen verran laajat. Taisi olla myös että oli erinäisiä taspaino juttuja yms. Verikokeitakin otettiin paljon.
Toivottavasti nyt jotain kuvaa osasin antaa tulevsta.
 
"piki"
no hieno motorisiin toimintoihin hieman, juuri niinkuin tarkuutta vaativat jutut esim. saksilla leikkaaminen viivaa pitkin jne. omeleminen yms. ja no tasapaino ollut itselläni aina heikon lainen :)
 
"Hmm"
Mulla käsien tärinä alko yht' äkkiä 15v. Vanhemmat kiinnitti siihen huomioo, kun alko olaa tavaroihin tarttuminen hankalaa. Kuitenkaan lääkärissä sillon ei tehty mitään asialle ja mulle vaan sanottiin että, saattaa mennä joskus ohi. Ei menny ohi ja 22v menin uudestaan samasta vaivasta lääkäriin. Ja lääkäri sano että, mulla käsienvapina on keskushermosto perästä. Keskushermostossa vaan jotain pientä häiriötä. Lääkkeeks sain beeta salpaajia, joita en pystyny syömään rajujen sivuoireitten takia. Nyt pitäs jossaki vaiheessa mennä uudestaan lääkäriin ton vaivan takia.
 
luonnollisestikin
parkinssonin taudista tiedetään, että siinä kulkee liikaa hermostoon vaikuttavia aineita samoilla radoilla ja siitä johtuu se tärinä. Luomuruokaa mahdollisimman vähillä lisukkeilla kannattaa ottaa ihan perusjutuksi, sillä liian moni aine vaikuttaa nimenomaan hermoston välittäjäaineisiin. Tiesit kai? Mut kiinnostais tietää teidän "jokapäiväinen leipänne"... mitä se on?
 
"Mies"
Noh itellä ollu lapsesta asti käsien tärinää eikä tähänkää päivää asti helpottanu ..ei kait ne lääkärit osaa antaa muutako sellasen neuvvon että pikkutarkkaa hommaa pitäs harjottaa ..elektroniikkaa yms ..kyllä se vanhemmiten sitte ''lieventyy'' mut kyll ne kädet siltiki tärisee vähän
 
jaamo
tärinä tai vapina,itse olen 47 vuotias.Lapsesta asti tärinä, käyttäisin mielummin sanaa vapina.Lääkäreissä käynyt ja monia lääkeitä kokeillut.Hyöty ollut nekatiivinen,parempi hyväksyä vapina ja oppia elämään sen kanssa.
 
vierailija
Itse olen 15 ja kädet tärisee äidilläni alkoi vaiva samoihin aikoihin ja se on essentiaalista tärinää minulla alkoi noin 13 vuotiaana. Ja essentiaalinen tärinä on periytyvää noin puolet lapsista saa sen tärinää voi olla myös päässä esim itelläni on nyökätessä ja kääntäessä päätä.
 
vierailija
Itselläni kädet tärisivät hieman, kun olin lapsi, murrosiässä ne tärisivät tosi paljon, että kirjoittaminen saattoi olla vaikeaa, nuorena aikuisena vaiva alkoi hepottamaan ja nyt 44-vuotiaana tärinää tuskin huomaa. Myös äidilläni on essentiaalista vapinaa, samoin pojallani, jolla on juuri nyt murrosikä ja kädet tärisevät enemmän. En ole koskaan välittänyt asiasta, mutta en olisi esim kampaajaksi ryhtynyt.
 
vierailija
Itselläni kädet tärisivät hieman, kun olin lapsi, murrosiässä ne tärisivät tosi paljon, että kirjoittaminen saattoi olla vaikeaa, nuorena aikuisena vaiva alkoi hepottamaan ja nyt 44-vuotiaana tärinää tuskin huomaa. Myös äidilläni on essentiaalista vapinaa, samoin pojallani, jolla on juuri nyt murrosikä ja kädet tärisevät enemmän. En ole koskaan välittänyt asiasta, mutta en olisi esim kampaajaksi ryhtynyt.
Olen seurannut äitini kirjoitusjälkeä parin vuoden ajan ja selvästi kaikki lääkkeet vaikuttavat siihen.
Eniten vaikutti muuan mikä haittasi jopa syömistä kun lusikka kolisi lautaseen.
 

Yhteistyössä