Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Keltarauhashormoniasiaa: soitin Dextraan ja sieltä sanottiin ettei arvoja automaattisesti tarkkailla kaikilta eikä ilmeisesti ole ainakaan kovin yleistä, että arvo tipahtaisi lääkityssä raskaudessa. Joiltain asiakkailtaan he kuitenkin arvoa tarkkailevat. En varannut nyt siis aikaa lääkärille, sillä siinä tapauksessa pitäisi tehdä vähän laajempi livetapaaminen ja heidän pitäisi perehtyä mun taustoihin kunnolla enkä näe että siitä nyt olisi tässä keississä hyötyä kun olen jo toisaalla hoidossa.

Varasin kuitenkin ajan Synlabiin siirtopäivälle ja käyn siellä mittaamassa "lähtöarvot", käyn siellä myös raskaustestipäivänä ja jos raskaus alkaa / jatkuu niin parin viikon päästä siitä. Saanpahan ainakin itselleni jotain dataa ja jos ne arvot olisi tosi matalat tai laskusuuntaiset niin lääkärille myös. Jos arvo olisi matala / tippuisi ja mulla olisi esim. vuotoa, niin kai ne nyt sitten siihen reagoisi.

Yritin eilen etsiä tietoa netistä, mutten löytänyt siitä mitään kirjoituksia, että kuinka yleistä on, että arvo tippuisi lääkityssä raskaudessa. Kyselin siitä myös Redditin puolella parissa eri ryhmässä ja ainoastaan yksi henkilö vastasi, että hänelle kävi niin. Ehkä tää ei kuitenkaan ole kovin yleistä sitten. Siitä on kirjoitettu laajasti, että raskauden alkaessa progesteron arvon tulisi olla tietyn asteikon välissä eli ei liian korkea eikä matala. Ja matala taso raskauden aikana saattaa indikoida keskenmenon riskiä muttei kuitenkaan 100% varmasti.
Tuosta yleisyydestä. Mä olen käsittänyt, että tähän on vasta aivan viime aikoina alettu kiinnittää huomiota. Ja jos arvoa ei rutiinisti mittailla niin eihän niitä laskevia arvoja saadakaan kiinni. Mulle lääkäri selitti, että vasta nyt on alkanut herätä epäilys, että joidenkin toistuvien keskenmenojen taustalla voisi olla juuri tämä keltarauhashormonin lasku. On vain ajateltu, että keskenmeno on tullut koska ”luonnonvalinta” tai huono tuuri tai syytä vain ei ole saatu selville.
 
Hyvä että sinulla etenee, etkös sinä ollut myös Dextrassa hoidossa!

Mulla alkaa toivon mukaan olla viimeinen viikko keltarauhashormonin pistämistä. Menen tänään tutkituttamaan arvot ja ottamaan samalla Nipt-testin, jolla selvitetään yleisimpiä kromosomiongelmia sikiöllä.

Eilen sattumoisin aloin voida pahoin ja sain oksennuskohtauksen kesken pistämisen, hohhoijaa. Eilen alkoi rv 11. Luulin jo että pääsin eroon oksentelusta, mutta ei. Onneksi siinä ammattimaistuu, pystyy oksentamaan reippaasti ja sitten heti mennä syömään sen jälkeen.
Juu, Dextrassa. Tämä lääkäri oli oikein superpositiivinen että "kyllä sut näillä raskaaksi saadaan"! Itsehön olen taas ihan pessimistinä liikenteessä. :censored:

Oi ei tuo oksentaminen kuulostaa kyllä kauhealta!! Mutta hyvä jos siihenkin vähän tottuu... Toivottavasti jäisi nyt pian taakse
 
Mielenkiintoista ja hyvä, että selvitit asiaa, ja mahtavaa että kävit myös Redditinkin puolella tutkimassa Ainakin olet nyt tekemässä itse kaikkesi että jokainen kivi käännetään, eikä jää ainakaan siitä kiinni! Ja tärkeintä on että se arvo mitataan, pieni hinta mielenrauhasta jos kaikki on ok, ja erittäin tärkeää tietoa mahdollisen lisälääkityksen ja raskauden kannalta, jos kaikki ei olekaan ok! Erittäin hyvä suunnitelma sinulla <3 Milloin sinulla on siirto?
Nimenomaan, oman mielenrauhan takia ja myös kyllä mielenkiinnon sitä hormonitasoa kohtaan. Siirto on perjantaina ja tänään alkoi Luget, kääk taas mennään!
 
Mulla oli tänään eri lääkäri kuin yleensä, ja hän oli viime siirron arvojen perusteella lisäämässä progesteronilääkitystä oikein reippaasti. Ilmeisesti saman klinikan sisälläkin siis vähän eroja. Sanoi myös, ettei arvoa tarvitse nyt siirron yhteydessä (joka siis viikon päästä) mitata, vaan samalla ihmisellä se lääke imeytyy tai ei imeydy aina samaan tapaan. Ihme suo kyllä tämäkin.
Muistatko mikä sulla oli sitten arvo viime siirrossa? Osaako joku sanoa mikä on se viitearvo, jonka välissä hormonitason olisi hyvä olla?
 
Tuosta yleisyydestä. Mä olen käsittänyt, että tähän on vasta aivan viime aikoina alettu kiinnittää huomiota. Ja jos arvoa ei rutiinisti mittailla niin eihän niitä laskevia arvoja saadakaan kiinni. Mulle lääkäri selitti, että vasta nyt on alkanut herätä epäilys, että joidenkin toistuvien keskenmenojen taustalla voisi olla juuri tämä keltarauhashormonin lasku. On vain ajateltu, että keskenmeno on tullut koska ”luonnonvalinta” tai huono tuuri tai syytä vain ei ole saatu selville.
Joo, ne kaikki julkaisut jotka aiheesta pompahti kun googlailin oli tyyliin vuodelta 2020. Ja just siks haluan ja kiinnostaa tietää, että jos tulee uusi keskenmeno, että mikä se arvo on silloin ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
Joo, ne kaikki julkaisut jotka aiheesta pompahti kun googlailin oli tyyliin vuodelta 2020. Ja just siks haluan ja kiinnostaa tietää, että jos tulee uusi keskenmeno, että mikä se arvo on silloin ollut.
Onneksi on se Synlab sitä varten. Mutta nyt lähdetään siitä että tällä kertaa onnistuu eikä tule enää meille kellekkään mitään keskenmenoja. Pidän peukkuja sinne!
 
No eipä sit ollut meikäläisen kohdun limakalvo kasvanut kuin 5,5 milliin eli ei tuu siirtoa tästä kierrosta. Kuulemma se kohdun limakalvon rakenne on ratkaisevampi kuin paksuus, mutta kuitenkin. En tiedä, että onko kaikilla muilla ihan "puhtaat" kohdut, mutta mulla on ollut nyt jo myoomia(hyvänlaatuisia lihaskasvaimia) siellä n.15 vuotta. Yks nyt yksi siellä sitten käyttäytyi häiritsevästi ja poistetaan pois alta. Mun myoomat on onneksi pieniä, kun kuulemma jotkut tuntee omansa läpi. Vähän oon pettynyt siitä, että noi hormonit ei tehoa, mutta ehkä pyydän sitä Terolutia sit seuraavaksi, josta olette täällä puhuneet.

Nää jutut on kuitenkin aika yleisiä ja tiesin, että noille myoomille joudutaan ehkä tekemään jotain. Munasolut kuitenkin sulatetaan ja hedelmöitetään tässä lähiviikkoina eli jännittäviä aikoja!

Helpottavaa on se, että asiantuntijat tietää mitä tehdä ja konsultoivat.

Saan tässä sitten esijännitystä, kun seurailen teidän tilanteita.
 
No eipä sit ollut meikäläisen kohdun limakalvo kasvanut kuin 5,5 milliin eli ei tuu siirtoa tästä kierrosta. Kuulemma se kohdun limakalvon rakenne on ratkaisevampi kuin paksuus, mutta kuitenkin. En tiedä, että onko kaikilla muilla ihan "puhtaat" kohdut, mutta mulla on ollut nyt jo myoomia(hyvänlaatuisia lihaskasvaimia) siellä n.15 vuotta. Yks nyt yksi siellä sitten käyttäytyi häiritsevästi ja poistetaan pois alta. Mun myoomat on onneksi pieniä, kun kuulemma jotkut tuntee omansa läpi. Vähän oon pettynyt siitä, että noi hormonit ei tehoa, mutta ehkä pyydän sitä Terolutia sit seuraavaksi, josta olette täällä puhuneet.

Nää jutut on kuitenkin aika yleisiä ja tiesin, että noille myoomille joudutaan ehkä tekemään jotain. Munasolut kuitenkin sulatetaan ja hedelmöitetään tässä lähiviikkoina eli jännittäviä aikoja!

Helpottavaa on se, että asiantuntijat tietää mitä tehdä ja konsultoivat.

Saan tässä sitten esijännitystä, kun seurailen teidän tilanteita.
Tsemppiä ja voimaa sinulle, harmittava takaisku! Erittäin hyvä että asia on hoidossa.

Mulla on ollut aina limis vähintään 8 mm ennen siirtoja, ja vaikuttanut kuulemma vastaanottavaiselta. Mun kohtu ei ole koskaan aiheuttanut sen enempää päänvaivaa, mun ongelma on aina ollut munasarjoissa, jotka on ennenaikaisesti hiipuneet. Kohtu palautui keskeytyneestä keskenmenostakin runsas vuosi sitten erittäin reippaasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Chiarina46
Tsemppiä ja voimaa sinulle, harmittava takaisku! Erittäin hyvä että asia on hoidossa.

Mulla on ollut aina limis vähintään 8 mm ennen siirtoja, ja vaikuttanut kuulemma vastaanottavaiselta. Mun kohtu ei ole koskaan aiheuttanut sen enempää päänvaivaa, mun ongelma on aina ollut munasarjoissa, jotka on ennenaikaisesti hiipuneet. Kohtu palautui keskeytyneestä keskenmenostakin runsas vuosi sitten erittäin reippaasti.
Kiitos <3. Noi hormonit on tehneet mulle lobotomian ja asiat ei oikein tunnu miltään, mutta on siinä hyvätkin puolensa.

On kyllä niiin paljon kaikenlaista - kun on niin paljon erilaisia ihmisiäkin. Mulla on nyt "onneksi" vaan toi kohtu, joka on merkittävä ruumiinosa tässä projektissa, mutta haasteita sitten riittää ;).
 
Tsemppiä @Chiarina46 täältäkin! Kurja takaisku mutta onneksi saat tuohonkin hoitoa! Ja toivottavasti odottaminen jää mahdollisimman lyhyeksi.

Mulla on sama tilanne kohdun ja munasarjojen suhteen kuin kuumodulilla. Välillä ärsyttänytkin se miten lääkärit on kohtua ja limakalvoja kehuneet, paljonpa on ollut siitä tähän mennessä iloa... Mutta onhan se niin, että senkin puolen täytyy olla kunnossa.
 
No eipä sit ollut meikäläisen kohdun limakalvo kasvanut kuin 5,5 milliin eli ei tuu siirtoa tästä kierrosta. Kuulemma se kohdun limakalvon rakenne on ratkaisevampi kuin paksuus, mutta kuitenkin. En tiedä, että onko kaikilla muilla ihan "puhtaat" kohdut, mutta mulla on ollut nyt jo myoomia(hyvänlaatuisia lihaskasvaimia) siellä n.15 vuotta. Yks nyt yksi siellä sitten käyttäytyi häiritsevästi ja poistetaan pois alta. Mun myoomat on onneksi pieniä, kun kuulemma jotkut tuntee omansa läpi. Vähän oon pettynyt siitä, että noi hormonit ei tehoa, mutta ehkä pyydän sitä Terolutia sit seuraavaksi, josta olette täällä puhuneet.

Nää jutut on kuitenkin aika yleisiä ja tiesin, että noille myoomille joudutaan ehkä tekemään jotain. Munasolut kuitenkin sulatetaan ja hedelmöitetään tässä lähiviikkoina eli jännittäviä aikoja!

Helpottavaa on se, että asiantuntijat tietää mitä tehdä ja konsultoivat.

Saan tässä sitten esijännitystä, kun seurailen teidän tilanteita.
Mulla on myös pari myoomaa, mutta ne on kohdun ulkopuolella ja pieniä. Eihän se kiva kuitenkaan oo ja voivat kyllä kai vaikuttaa raskauteen. Harmi ettei limakalvo ollut paksuuntunut! Itse syön ennen limakalvon mittaamista Progynova nimistä lääkettä 3 kertaa päivässä, joka ilmeisesti vaikuttaa limakalvon kehittymiseen.
 
Mulla on myös pari myoomaa, mutta ne on kohdun ulkopuolella ja pieniä. Eihän se kiva kuitenkaan oo ja voivat kyllä kai vaikuttaa raskauteen. Harmi ettei limakalvo ollut paksuuntunut! Itse syön ennen limakalvon mittaamista Progynova nimistä lääkettä 3 kertaa päivässä, joka ilmeisesti vaikuttaa limakalvon kehittymiseen.
Mä oon syönyt Progynovaa myös ton saman annostuksen jja viikon ollut myös Estradot-hormonilaastari(vaihto kolmen päivän välein) .

Sellai harmi, ku nyt on vsikea uskoa jatkossa, että toi limakalvo mihinkään paksuuntuis. Mutta "uuteen nousuun" sit seuraavasta kierrosta ja tässä välissä on mun lempijuhla juhannus ;).
 
No eipä sit ollut meikäläisen kohdun limakalvo kasvanut kuin 5,5 milliin eli ei tuu siirtoa tästä kierrosta. Kuulemma se kohdun limakalvon rakenne on ratkaisevampi kuin paksuus, mutta kuitenkin. En tiedä, että onko kaikilla muilla ihan "puhtaat" kohdut, mutta mulla on ollut nyt jo myoomia(hyvänlaatuisia lihaskasvaimia) siellä n.15 vuotta. Yks nyt yksi siellä sitten käyttäytyi häiritsevästi ja poistetaan pois alta. Mun myoomat on onneksi pieniä, kun kuulemma jotkut tuntee omansa läpi. Vähän oon pettynyt siitä, että noi hormonit ei tehoa, mutta ehkä pyydän sitä Terolutia sit seuraavaksi, josta olette täällä puhuneet.

Nää jutut on kuitenkin aika yleisiä ja tiesin, että noille myoomille joudutaan ehkä tekemään jotain. Munasolut kuitenkin sulatetaan ja hedelmöitetään tässä lähiviikkoina eli jännittäviä aikoja!

Helpottavaa on se, että asiantuntijat tietää mitä tehdä ja konsultoivat.

Saan tässä sitten esijännitystä, kun seurailen teidän tilanteita.
Tsemppiä täältäkin odotteluun! Limakalvon paksuus voi vaihdella ja ensi kierrossa se voi ollakin jo parempi. Mulla ollut myös aina paksu limakalvo n.9mm, mutta kerran se ei jostain syystä kasvanutkaan. Silloin sain muistaakseni jotain pistoksia millä sitä vielä kasvateltiin. En harmikseni yhtään muista mitä ne oli.
 
  • Tykkää
Reactions: Chiarina46
vierailija
Tuosta yleisyydestä. Mä olen käsittänyt, että tähän on vasta aivan viime aikoina alettu kiinnittää huomiota. Ja jos arvoa ei rutiinisti mittailla niin eihän niitä laskevia arvoja saadakaan kiinni. Mulle lääkäri selitti, että vasta nyt on alkanut herätä epäilys, että joidenkin toistuvien keskenmenojen taustalla voisi olla juuri tämä keltarauhashormonin lasku. On vain ajateltu, että keskenmeno on tullut koska ”luonnonvalinta” tai huono tuuri tai syytä vain ei ole saatu selville.
Sain kolme keskenmenoa kun oltiin Suomessa hoidossa ja tuntui ettei täällä keksitä syytä sille, syytettiin vaan alkioita tapahtuneesta. Mutta en voinut sitä oikein käsittää, kun viimeisin keskenmeno oli 25 vuotiaan lahjamunasoluilla ja aina samoilla viikolla menee kesken. Viimeisenä oljenkortena siirryttiin Pietariin hoitoon ja siellä juuri epäiltiin että keskenmenot johtui tuosta keltarauhashormonin laskusta. Määräävät kaikille sitä aina vähintään kahdella tapaa, koska siitä ei ole mitään haittaa. Ovat tutkineet asiaa paljon ja heiltä saatiin myös takuu hoidoille. Nyt olen onnellisesti raskaana 21 viikolla ja vielä omilla munasoluilla. Ennen Pietaria en ollut kuullut koko asiasta, nyt nähtävästi Suomessakin aletaan siihen heräämään. Toki voisivat määrätä sitä hormoonia riittävästi, niin ei tarvitse ihmisten rampata testaamassa onko tasot ok. Toivotaan että perehtyvät täälläkin enemmän asiaan :).
 
@kuumoduli Mitattiinko sun keltarauhasarvot noin viikko pistosten aloittamisen jälkeen? Olivatko nousseet paljon? Mulla vasta huomenna lääkäri, mutta satuin tänään jo näkemään arvot ja eivät olleet juurikaan nousseet, tosin ei myöskään laskeneet.
Ei muistaakseni :) ja mähän jouduin pistämään vain joka toinen päivä, koska oma elimistö oli jo alkanut tuottaa sitä.

MUTTA TITTIDII! Tänään sain viimeisen mittauksen tulokset ja ohjeet lääkäriltä laskea lääkitystä, koska oma kroppa ottanut homman haltuun. Eli pari-kolme viikkoa enää pillerien pyörittelyä, pistokset saa jättää!
 
Ei muistaakseni :) ja mähän jouduin pistämään vain joka toinen päivä, koska oma elimistö oli jo alkanut tuottaa sitä.

MUTTA TITTIDII! Tänään sain viimeisen mittauksen tulokset ja ohjeet lääkäriltä laskea lääkitystä, koska oma kroppa ottanut homman haltuun. Eli pari-kolme viikkoa enää pillerien pyörittelyä, pistokset saa jättää!
Jee, onnea uudesta etapista!
Noi pistokset on kyllä ärsyttäviä, onnekas kun pääset eroon niistä. Mulla niitä joka päivä ja vatsa alkaa kyllä näyttää neulatyynyltä. Yleensä mulla ei tule mustelmia, mutta näistä kyllä tulee. Mutta, mitäpä sitä ei tekisi tämän kaiken onnistumisen eteen..
 
Toki voisivat määrätä sitä hormoonia riittävästi, niin ei tarvitse ihmisten rampata testaamassa onko tasot ok. Toivotaan että perehtyvät täälläkin enemmän asiaan .
Onnea raskaudesta, mainiota että onnistui!

Mä kuitenkin mielelläni "ramppaan testaamassa" arvoa, enkä vedä sokkona tuntemattomissa lukemissa, jotka voisivat ainakin teoriassa olla myös liialliset ja siksi haitalliset, varsinkin nyt kun elimistö itsekin tuottaa samaa kamaa.
 
Sain kolme keskenmenoa kun oltiin Suomessa hoidossa ja tuntui ettei täällä keksitä syytä sille, syytettiin vaan alkioita tapahtuneesta. Mutta en voinut sitä oikein käsittää, kun viimeisin keskenmeno oli 25 vuotiaan lahjamunasoluilla ja aina samoilla viikolla menee kesken. Viimeisenä oljenkortena siirryttiin Pietariin hoitoon ja siellä juuri epäiltiin että keskenmenot johtui tuosta keltarauhashormonin laskusta. Määräävät kaikille sitä aina vähintään kahdella tapaa, koska siitä ei ole mitään haittaa. Ovat tutkineet asiaa paljon ja heiltä saatiin myös takuu hoidoille. Nyt olen onnellisesti raskaana 21 viikolla ja vielä omilla munasoluilla. Ennen Pietaria en ollut kuullut koko asiasta, nyt nähtävästi Suomessakin aletaan siihen heräämään. Toki voisivat määrätä sitä hormoonia riittävästi, niin ei tarvitse ihmisten rampata testaamassa onko tasot ok. Toivotaan että perehtyvät täälläkin enemmän asiaan :).
No eipä sit ollut meikäläisen kohdun limakalvo kasvanut kuin 5,5 milliin eli ei tuu siirtoa tästä kierrosta. Kuulemma se kohdun limakalvon rakenne on ratkaisevampi kuin paksuus, mutta kuitenkin. En tiedä, että onko kaikilla muilla ihan "puhtaat" kohdut, mutta mulla on ollut nyt jo myoomia(hyvänlaatuisia lihaskasvaimia) siellä n.15 vuotta. Yks nyt yksi siellä sitten käyttäytyi häiritsevästi ja poistetaan pois alta. Mun myoomat on onneksi pieniä, kun kuulemma jotkut tuntee omansa läpi. Vähän oon pettynyt siitä, että noi hormonit ei tehoa, mutta ehkä pyydän sitä Terolutia sit seuraavaksi, josta olette täällä puhuneet.

Nää jutut on kuitenkin aika yleisiä ja tiesin, että noille myoomille joudutaan ehkä tekemään jotain. Munasolut kuitenkin sulatetaan ja hedelmöitetään tässä lähiviikkoina eli jännittäviä aikoja!

Helpottavaa on se, että asiantuntijat tietää mitä tehdä ja konsultoivat.

Saan tässä sitten esijännitystä, kun seurailen teidän tilanteita.
Törmäsin tällaiseen infopakettiin limakalvon paksuuden merkityksestä raskauden alkamiseen Redditissä @Chiarina46 jos kiinnostaa lukea: https://www.reddit.com/r/infertility/comments/c6qxxz/thin_lining_what_i_know/
 
  • Tykkää
Reactions: Chiarina46
Mulla tuli tässä mieleen, että onko meille luovutetuilla munasoluilla raskautuneille omaa ryhmää? Jotenkin en koe omakseni noita odottajien ryhmiä täällä, mutta tämäkin palsta pitäisi tietysti rauhoittaa keskusteluille hoidoista. Muistelen täällä joskus olleen keskustelua tästä, mutta en löydä omaa ketjua luovutetuilla raskautuneille. En tiedä miksi, mutta koen olevani kotonani vaan teidän kanssa. Ehkä se on tämä pitkä ja kipeä matka mikä ainakin itsellä on takana, että ei vaan kykene/uskalla siirtyä ”tavallisiin” odottajien ryhmiin. Kaipaatteko muut omaa ryhmää vai riittääkö nuo olemassa olevat ryhmät?
 
Mulla tuli tässä mieleen, että onko meille luovutetuilla munasoluilla raskautuneille omaa ryhmää? Jotenkin en koe omakseni noita odottajien ryhmiä täällä, mutta tämäkin palsta pitäisi tietysti rauhoittaa keskusteluille hoidoista. Muistelen täällä joskus olleen keskustelua tästä, mutta en löydä omaa ketjua luovutetuilla raskautuneille. En tiedä miksi, mutta koen olevani kotonani vaan teidän kanssa. Ehkä se on tämä pitkä ja kipeä matka mikä ainakin itsellä on takana, että ei vaan kykene/uskalla siirtyä ”tavallisiin” odottajien ryhmiin. Kaipaatteko muut omaa ryhmää vai riittääkö nuo olemassa olevat ryhmät?
En mäkään noihin kuukausiryhmiin oikein osannut osallistua. Laskettu aika oli 30.7., niin heinäkuiset oli jo useimmat paljon pidemmällä enkä elokuisiinkaan sitten kotiutunut. Mutta tuo alkionsiirroista plussanneet on musta kiva ryhmä kun siellä on kuitenkin kaikilla hoidot taustalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
En mäkään noihin kuukausiryhmiin oikein osannut osallistua. Laskettu aika oli 30.7., niin heinäkuiset oli jo useimmat paljon pidemmällä enkä elokuisiinkaan sitten kotiutunut. Mutta tuo alkionsiirroista plussanneet on musta kiva ryhmä kun siellä on kuitenkin kaikilla hoidot taustalla.
Tuota ryhmää katselin kyllä, mutta sitten mietin että olisiko kuitenkin kiva jos olisi ryhmä missä voisi jakaa ajatuksia myös liittyen siihen taustaan kun lapsi syntyy luovutetuilla munasoluilla? Siirryn kyllä sinne jos ei innostuta omaa ryhmää perustamaan.
 

Yhteistyössä