Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Mun keho ei ole lapsuudessa saadun sädehoidon takia ikinä tuottanut keltarauhashormonia. Oon siis ihan pihalla näistä lapsettomuushoidoista ja termeistä kun en ole niitä voinut ennen saada. Tää oli eka ultra, jossa tarkastettiin kohdun limakalvon paksuus. Kuukautiset loppui viikko sitten.
No varmaan se oli sit kp 11?montako milliä sulla oli, että ok arvo?mulla vaan 5 tossa kohdin, mutta toivottavasti on nyt paksuuntunut. En ollut ajatellut, että tässä kohdin jo olis hidaste.
 
Miten se ERA-testi sitten? Milloin sen tekemisestä on hyötyä? Mulle kun tehdään siirto lääkkeelliseen kiertoon niin lääkäri sanoi, ettei ole niin päivän päälle milloin siirto tehdään. Esim. jos se laskennallisesti paras siirtopäivä osuisi viikonlopulle, niin eihän silloin pääse siirtoon.
 
Miten se ERA-testi sitten? Milloin sen tekemisestä on hyötyä? Mulle kun tehdään siirto lääkkeelliseen kiertoon niin lääkäri sanoi, ettei ole niin päivän päälle milloin siirto tehdään. Esim. jos se laskennallisesti paras siirtopäivä osuisi viikonlopulle, niin eihän silloin pääse siirtoon.
Luulisin ettet sitä tarvitse kun sulla on jo onnistunut raskaus, kai sitä enemmän käytetään silloin kun useampi siirto on epäonnistunut.
 
Viime yön vauvauni: Olin taas raskaana ja lääkärin vastaanotolla. Huomasinkin, että vauva on jo ulkona kohdusta ja aika pieni. Kysyin lääkäriltä onko vauva paksuuntunut normaalisti (varmistin vielä, että paksuuntuminen on oikea lääketieteellinen termi). Kuulemma kaikki oli normaalisti. Vähän ihmettelin, että miksi vauva on jo kuitenkin tässä maailmassa enkä muistanut että olisin synnyttänyt sen.

Sitten tajusin, että niinhän tämä toimii, että vauva otetaan kohdusta tutkimuksiin ja työnnetään takaisin niiden jälkeen. Huomasin sitten, että toinenkin nainen oli paikalla ja häneltä vielä roikkui napanuora haarovälistä mekon alta ja olin ihan, että miten mä nyt en tätäkään toimintatapaa muistanut.
 
Miten se ERA-testi sitten? Milloin sen tekemisestä on hyötyä? Mulle kun tehdään siirto lääkkeelliseen kiertoon niin lääkäri sanoi, ettei ole niin päivän päälle milloin siirto tehdään. Esim. jos se laskennallisesti paras siirtopäivä osuisi viikonlopulle, niin eihän silloin pääse siirtoon.
S
Luulisin ettet sitä tarvitse kun sulla on jo onnistunut raskaus, kai sitä enemmän käytetään silloin kun useampi siirto on epäonnistunut.
Just näin eli hyötyä taitaa lähinnä olla kun on paljon epäonnistuneita siirtoja mistä raskaus ei ole alkanut, mulla lisäksi vaikutti myös se että mun siirrot on aina tosi hankalia sekä kivuliaita ja haluttiin katsoa ajoissa että ajankohta on ainakin varmasti oikea. Suurimmalla osalla kai ajankohta on se ”norrmaali” mutta joillain voi olla päivää ennen tai myöhemmin.
 
Luulisin ettet sitä tarvitse kun sulla on jo onnistunut raskaus, kai sitä enemmän käytetään silloin kun useampi siirto on epäonnistunut.
En myöskään usko, että tarvitsisin. Mietin just lähinnä, että onko sille jollakin tarvetta vaikka siirrettäisiin lääkkeelliseen kiertoon, mut vissiin on. Nämä on näitä asioita mitä ei oikein ymmärrä.
 
En myöskään usko, että tarvitsisin. Mietin just lähinnä, että onko sille jollakin tarvetta vaikka siirrettäisiin lääkkeelliseen kiertoon, mut vissiin on. Nämä on näitä asioita mitä ei oikein ymmärrä.
En ole kyllä perehtynyt koko testiin sen enempää, mutta voisko se lääkkeellisessä kierrossa liittyä siihen, milloin progesteroni aloitetaan. Siis että jos normaalisti aloitetaan viisi päivää ennen blaston siirtoa ja jonkun kroppa vaatiikin siihen vielä kuudennen päivän? Mutta tehdäänhän lahjasoluhoidoissa siirtoja luonnolliseen kiertoonkin, niin ehkä enemmän auttaa siinä kun luulis sen oikean ajoituksen liittyvän ovulaatioon.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
En ole kyllä perehtynyt koko testiin sen enempää, mutta voisko se lääkkeellisessä kierrossa liittyä siihen, milloin progesteroni aloitetaan. Siis että jos normaalisti aloitetaan viisi päivää ennen blaston siirtoa ja jonkun kroppa vaatiikin siihen vielä kuudennen päivän? Mutta tehdäänhän lahjasoluhoidoissa siirtoja luonnolliseen kiertoonkin, niin ehkä enemmän auttaa siinä kun luulis sen oikean ajoituksen liittyvän ovulaatioon.
Lääkkeellisessä sitä ajankohtaa tosiaan säädellään lääkkeillä oikeaksi, pystytään kai kontrolloimaan se ”ovulaatio” jotenkin käsittääkseni sillä irroituspiikillä. Näin muistelen.
 
Mulle halusi Dextran lääkäri tehdä ERAn ja samalla jonkun maitohappobakteeritestin (Emma?), vaikka yksi onnistunut raskaus jo takana ja saman icsin PASeja oltiin tekemässä ja vielä täysin lääkkeelliseen kiertoon. Halusi olla aivan varma siirtoajankohdasta kun oli meidän kaikkien aikojen vihoviimeiset pari alkiota kyseessä (5. Icsi, ei oltais tehty enempää). Toisesta PAS-siirrosta sitten tärppäsikin. Olivat siis laskeneet juuri progesteronin alkamisajan minuutintarkasti ERA-testin perusteella.
 
Mulle halusi Dextran lääkäri tehdä ERAn ja samalla jonkun maitohappobakteeritestin (Emma?), vaikka yksi onnistunut raskaus jo takana ja saman icsin PASeja oltiin tekemässä ja vielä täysin lääkkeelliseen kiertoon. Halusi olla aivan varma siirtoajankohdasta kun oli meidän kaikkien aikojen vihoviimeiset pari alkiota kyseessä (5. Icsi, ei oltais tehty enempää). Toisesta PAS-siirrosta sitten tärppäsikin. Olivat siis laskeneet juuri progesteronin alkamisajan minuutintarkasti ERA-testin perusteella.
Mietinkin, että lääkkeellisessä se varmaan vaikuttaa siihen milloin progesteroni aloitetaan. Mutta siis oliko esikoista ennen monta epäonnistunutta siirtoa (kun noin monta hoitokierrosta) vai eikö aiemmilla kerroilla päästy siirtoon asti? Tarkoitan siis, että oliko taustan takia syytä tarkistaa siirtoajankohtaa tai voiko raskaus muuttaa jotain? Hermoilen siis täällä vaan sitä meidän ainokaisen alkion siirtoa, mutta ei mulla kyllä olis mitään mahdollisuuttakaan teetättää mitään lisätutkimuksia, hyvä kun rahat riittää siirtoon ja lääkkeisiin...
 
Mullakin on kierto ihan sekaisin raskauden jälkeen. Aikaisemmin oli aika tasaisesti 28-29 päivää, nyt ollut 38-26 ja viime kierto oli yhtäkkiä lyhyin ikinä, 23 päivää. Sen takia mua vähän jännittää. Kätilö sanoi, ettei huolta kun tehdään siirto lääkkeelliseen kiertoon, mut ei se oikein rauhoita.
 
vierailija
Mullakin kierto ollut sekaisin vuosikaudet, 28-40päivää, mut jotenkin aina saanut ovusplussan kp 16-25 (tavallista myöhempään yleensä ) ja 3 x blasto siirrettiin lähes luonnolliseen kiertoon, limakalvo näyttänyt hyvältä jne. Sitten lääkäri ehdotti aikataulullisista syistä (loppuvuoden pyhät paino päälle) täysin lääkkeellistä passia, eli menkkojen alusta estorogeenia, jotta oma ovis ei tule ja limis kasvaa. Olin skeptinen, miten se voi toimia. Vihoviimeinen blasto sulatettuin ja siirrettiin, päivällä ei ollut niin väliä, sain itse valita, mikä sopi aikatauluun ja lääkäri laski Alkion iän mukaan millon piti aloittaa progesteroni. Alkio siirrettiin ja kappas, elämäni ensimmäinen täysin lääkkeellinen pas toi viimeisen Alkion myötä onnistuneen raskauden, nyt viimeisellä kolmanneksella ja loppukesän vauvaa odottelen. Tsemppiä! Lääkkeellinen siirto voi näköjään toimia ihan yhtä hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Sukkis
Mullakin kierto ollut sekaisin vuosikaudet, 28-40päivää, mut jotenkin aina saanut ovusplussan kp 16-25 (tavallista myöhempään yleensä ) ja 3 x blasto siirrettiin lähes luonnolliseen kiertoon, limakalvo näyttänyt hyvältä jne. Sitten lääkäri ehdotti aikataulullisista syistä (loppuvuoden pyhät paino päälle) täysin lääkkeellistä passia, eli menkkojen alusta estorogeenia, jotta oma ovis ei tule ja limis kasvaa. Olin skeptinen, miten se voi toimia. Vihoviimeinen blasto sulatettuin ja siirrettiin, päivällä ei ollut niin väliä, sain itse valita, mikä sopi aikatauluun ja lääkäri laski Alkion iän mukaan millon piti aloittaa progesteroni. Alkio siirrettiin ja kappas, elämäni ensimmäinen täysin lääkkeellinen pas toi viimeisen Alkion myötä onnistuneen raskauden, nyt viimeisellä kolmanneksella ja loppukesän vauvaa odottelen. Tsemppiä! Lääkkeellinen siirto voi näköjään toimia ihan yhtä hyvin!
Mulla sama. Oli ihan nollan prosentin usko viimeiseen alkioon, mulla ei yhtä ainutta kertaa ollut lähtenyt PAS-siirrosta raskautta, ei omaan, tuettuun eikä lääkkeelliseen kiertoon tehtynä, ainoastaan tuoresiirroista. Nyt oli kuitenkin erilaiset lääkkeet (progynova, terolut, cyclogest ja kortisoni), ja niin vain vihoviimeinen alkio tärppäsi ja nyt rv24 menossa.
 
Mullakin kierto ollut sekaisin vuosikaudet, 28-40päivää, mut jotenkin aina saanut ovusplussan kp 16-25 (tavallista myöhempään yleensä ) ja 3 x blasto siirrettiin lähes luonnolliseen kiertoon, limakalvo näyttänyt hyvältä jne. Sitten lääkäri ehdotti aikataulullisista syistä (loppuvuoden pyhät paino päälle) täysin lääkkeellistä passia, eli menkkojen alusta estorogeenia, jotta oma ovis ei tule ja limis kasvaa. Olin skeptinen, miten se voi toimia. Vihoviimeinen blasto sulatettuin ja siirrettiin, päivällä ei ollut niin väliä, sain itse valita, mikä sopi aikatauluun ja lääkäri laski Alkion iän mukaan millon piti aloittaa progesteroni. Alkio siirrettiin ja kappas, elämäni ensimmäinen täysin lääkkeellinen pas toi viimeisen Alkion myötä onnistuneen raskauden, nyt viimeisellä kolmanneksella ja loppukesän vauvaa odottelen. Tsemppiä! Lääkkeellinen siirto voi näköjään toimia ihan yhtä hyvin!
Mulla oli viimeksi myös siirto lääkkeelliseen kiertoon (progynova+terolut) ja siitä alkoi raskaus. Nyt mennään samalla kaavalla, koska toimi viimeksi. Niin kovasti toivon, että toimisi myös nyt.
 
Keltarauhashormoniasiaa: soitin Dextraan ja sieltä sanottiin ettei arvoja automaattisesti tarkkailla kaikilta eikä ilmeisesti ole ainakaan kovin yleistä, että arvo tipahtaisi lääkityssä raskaudessa. Joiltain asiakkailtaan he kuitenkin arvoa tarkkailevat. En varannut nyt siis aikaa lääkärille, sillä siinä tapauksessa pitäisi tehdä vähän laajempi livetapaaminen ja heidän pitäisi perehtyä mun taustoihin kunnolla enkä näe että siitä nyt olisi tässä keississä hyötyä kun olen jo toisaalla hoidossa.

Varasin kuitenkin ajan Synlabiin siirtopäivälle ja käyn siellä mittaamassa "lähtöarvot", käyn siellä myös raskaustestipäivänä ja jos raskaus alkaa / jatkuu niin parin viikon päästä siitä. Saanpahan ainakin itselleni jotain dataa ja jos ne arvot olisi tosi matalat tai laskusuuntaiset niin lääkärille myös. Jos arvo olisi matala / tippuisi ja mulla olisi esim. vuotoa, niin kai ne nyt sitten siihen reagoisi.

Yritin eilen etsiä tietoa netistä, mutten löytänyt siitä mitään kirjoituksia, että kuinka yleistä on, että arvo tippuisi lääkityssä raskaudessa. Kyselin siitä myös Redditin puolella parissa eri ryhmässä ja ainoastaan yksi henkilö vastasi, että hänelle kävi niin. Ehkä tää ei kuitenkaan ole kovin yleistä sitten. Siitä on kirjoitettu laajasti, että raskauden alkaessa progesteron arvon tulisi olla tietyn asteikon välissä eli ei liian korkea eikä matala. Ja matala taso raskauden aikana saattaa indikoida keskenmenon riskiä muttei kuitenkaan 100% varmasti.
 
Keltarauhashormoniasiaa: soitin Dextraan ja sieltä sanottiin ettei arvoja automaattisesti tarkkailla kaikilta eikä ilmeisesti ole ainakaan kovin yleistä, että arvo tipahtaisi lääkityssä raskaudessa. Joiltain asiakkailtaan he kuitenkin arvoa tarkkailevat. En varannut nyt siis aikaa lääkärille, sillä siinä tapauksessa pitäisi tehdä vähän laajempi livetapaaminen ja heidän pitäisi perehtyä mun taustoihin kunnolla enkä näe että siitä nyt olisi tässä keississä hyötyä kun olen jo toisaalla hoidossa.

Varasin kuitenkin ajan Synlabiin siirtopäivälle ja käyn siellä mittaamassa "lähtöarvot", käyn siellä myös raskaustestipäivänä ja jos raskaus alkaa / jatkuu niin parin viikon päästä siitä. Saanpahan ainakin itselleni jotain dataa ja jos ne arvot olisi tosi matalat tai laskusuuntaiset niin lääkärille myös. Jos arvo olisi matala / tippuisi ja mulla olisi esim. vuotoa, niin kai ne nyt sitten siihen reagoisi.

Yritin eilen etsiä tietoa netistä, mutten löytänyt siitä mitään kirjoituksia, että kuinka yleistä on, että arvo tippuisi lääkityssä raskaudessa. Kyselin siitä myös Redditin puolella parissa eri ryhmässä ja ainoastaan yksi henkilö vastasi, että hänelle kävi niin. Ehkä tää ei kuitenkaan ole kovin yleistä sitten. Siitä on kirjoitettu laajasti, että raskauden alkaessa progesteron arvon tulisi olla tietyn asteikon välissä eli ei liian korkea eikä matala. Ja matala taso raskauden aikana saattaa indikoida keskenmenon riskiä muttei kuitenkaan 100% varmasti.
Käytkö siis heti siirtopäivän aamuna tai miten?mitkä arvot mittautat ja tarvitaanko lähete?
 
Keltarauhashormoniasiaa: soitin Dextraan ja sieltä sanottiin ettei arvoja automaattisesti tarkkailla kaikilta eikä ilmeisesti ole ainakaan kovin yleistä, että arvo tipahtaisi lääkityssä raskaudessa. Joiltain asiakkailtaan he kuitenkin arvoa tarkkailevat. En varannut nyt siis aikaa lääkärille, sillä siinä tapauksessa pitäisi tehdä vähän laajempi livetapaaminen ja heidän pitäisi perehtyä mun taustoihin kunnolla enkä näe että siitä nyt olisi tässä keississä hyötyä kun olen jo toisaalla hoidossa.

Varasin kuitenkin ajan Synlabiin siirtopäivälle ja käyn siellä mittaamassa "lähtöarvot", käyn siellä myös raskaustestipäivänä ja jos raskaus alkaa / jatkuu niin parin viikon päästä siitä. Saanpahan ainakin itselleni jotain dataa ja jos ne arvot olisi tosi matalat tai laskusuuntaiset niin lääkärille myös. Jos arvo olisi matala / tippuisi ja mulla olisi esim. vuotoa, niin kai ne nyt sitten siihen reagoisi.

Yritin eilen etsiä tietoa netistä, mutten löytänyt siitä mitään kirjoituksia, että kuinka yleistä on, että arvo tippuisi lääkityssä raskaudessa. Kyselin siitä myös Redditin puolella parissa eri ryhmässä ja ainoastaan yksi henkilö vastasi, että hänelle kävi niin. Ehkä tää ei kuitenkaan ole kovin yleistä sitten. Siitä on kirjoitettu laajasti, että raskauden alkaessa progesteron arvon tulisi olla tietyn asteikon välissä eli ei liian korkea eikä matala. Ja matala taso raskauden aikana saattaa indikoida keskenmenon riskiä muttei kuitenkaan 100% varmasti.
Mielenkiintoista ja hyvä, että selvitit asiaa, ja mahtavaa että kävit myös Redditinkin puolella tutkimassa :) Ainakin olet nyt tekemässä itse kaikkesi että jokainen kivi käännetään, eikä jää ainakaan siitä kiinni! Ja tärkeintä on että se arvo mitataan, pieni hinta mielenrauhasta jos kaikki on ok, ja erittäin tärkeää tietoa mahdollisen lisälääkityksen ja raskauden kannalta, jos kaikki ei olekaan ok! Erittäin hyvä suunnitelma sinulla <3 Milloin sinulla on siirto?
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Mulla oli tänään eri lääkäri kuin yleensä, ja hän oli viime siirron arvojen perusteella lisäämässä progesteronilääkitystä oikein reippaasti. Ilmeisesti saman klinikan sisälläkin siis vähän eroja. Sanoi myös, ettei arvoa tarvitse nyt siirron yhteydessä (joka siis viikon päästä) mitata, vaan samalla ihmisellä se lääke imeytyy tai ei imeydy aina samaan tapaan. Ihme suo kyllä tämäkin.
 
Mulla oli tänään eri lääkäri kuin yleensä, ja hän oli viime siirron arvojen perusteella lisäämässä progesteronilääkitystä oikein reippaasti. Ilmeisesti saman klinikan sisälläkin siis vähän eroja. Sanoi myös, ettei arvoa tarvitse nyt siirron yhteydessä (joka siis viikon päästä) mitata, vaan samalla ihmisellä se lääke imeytyy tai ei imeydy aina samaan tapaan. Ihme suo kyllä tämäkin.
Hyvä että sinulla etenee, etkös sinä ollut myös Dextrassa hoidossa!

Mulla alkaa toivon mukaan olla viimeinen viikko keltarauhashormonin pistämistä. Menen tänään tutkituttamaan arvot ja ottamaan samalla Nipt-testin, jolla selvitetään yleisimpiä kromosomiongelmia sikiöllä.

Eilen sattumoisin aloin voida pahoin ja sain oksennuskohtauksen kesken pistämisen, hohhoijaa. :) Eilen alkoi rv 11. Luulin jo että pääsin eroon oksentelusta, mutta ei. Onneksi siinä ammattimaistuu, pystyy oksentamaan reippaasti ja sitten heti mennä syömään sen jälkeen.
 

Yhteistyössä