Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Pompelis
Kyllä tämä nyt jännäksi käy tytöt. En malttanut nyt odottaa vaan juoksin ruokatunnilla ostamaan testejä. Ei ollut nyt muuta saatavilla kuin PC liuskat. Samanlaisen hyvin hailuraisen haamun antoi. Mietin vain, voiko näin hailakoista mitään tulla. Voi että, toivoisin vain ettei tulisi taas keskenmenoa ainakaan..
Vieläkin on niin aikaiset päivät sulla, niin että onhan haalea viiva lupaava merkki! Täällä toivon parasta, tsemppiä paljon sulle! Nää siirrot on kyllä sellainen hermoja raastava jännitysdraama ettei voi ennen kokemista ymmärtää.

Mä soitin juuri mun lääkäriin ja mun seuraava siirto osuisi TIETTY just juhannukseen ja silloin on labra kiinni. Kyselin miksei hormonitasoja mitata ja ovat kuulemma niin yksilöllisiä, että toisella voi olla korkeat arvot ja tulla keskenmeno ja toisella matalat arvot ja raskaus päättyä täysiaikaisena synnytykseen. Hoitaja sanoi kyllä, että jos on vuotoa, niin silloin mitattaisiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
Laitan tähän linkin, tän voi kopioida tästä. Ei tosiaan toimi nyt noi linkkaukset.

Paitsi nyt sitten linkkautuukin. Mitä mieltä, onko vaan joku viivanpaikka? Pp7 ja blasto siirretty.
En yleensä näe näissä mitään, mutta onhan tuossa kaksi viivaa. ❤ Niin aikaista vielä, että tuskin kovin voimakas viiva vois ollakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
Pompelis: Kiitos, on kyllä piinallista nimensä mukaisesti piinapäivät. Tarkoititko keltarauhashormoonia? Siitä kai on vähän ristiriitaista tietoa, aiheuttaako sen lasku keskenmenoja vai keskenmenot sen laskua, näin luin jostain. Harmi jos siirto venyy juhannuksen takia, eikö kiertoa voi lääkkeillä venyttää?

Kiitos tsempeistä! @Silmu75 Jos nyt näin moni täällä viivan näkee niin täytyy kai se uskoa. Toivottavasti vahvistuu ❤

Kiitos myös vierailijalle, toivon kovasti että vahvistuisi ja saisin vihdoin pienen syliin asti ❤

Nyt yritän tsempata nää viimeiset päivät vaikka onkin sellaista tunteiden vuoristorataa tämä. Onneksi tuli ihanat ilmat niin pääsee ulos auringosta nauttimaan.
 
Kyllä tämä nyt jännäksi käy tytöt. En malttanut nyt odottaa vaan juoksin ruokatunnilla ostamaan testejä. Ei ollut nyt muuta saatavilla kuin PC liuskat. Samanlaisen hyvin hailuraisen haamun antoi. Mietin vain, voiko näin hailakoista mitään tulla. Voi että, toivoisin vain ettei tulisi taas keskenmenoa ainakaan..
Se PC:kään ei ole kai mikään herkkä, vaan halpis testi joka varmaan näyttää punaisia viivoja vasta joskus viikon päästä! Kerro huomenna taas tilanne - testaa aamulla samalla testillä minkä kuvan laitoit, niin kehitys näkyy parhaiten! Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
Se PC:kään ei ole kai mikään herkkä, vaan halpis testi joka varmaan näyttää punaisia viivoja vasta joskus viikon päästä! Kerro huomenna taas tilanne - testaa aamulla samalla testillä minkä kuvan laitoit, niin kehitys näkyy parhaiten! Tsemppiä!
Pidän teidät kyllä ajantasalla! Luin jostain että värin pitäisi vahvistua kahden päivän välein, joten voi olla että testaan sillä Apteekkarin testillä vasta to, minulla on niitä vain yksi nyt harmillisesti kaapissa.
 
Kiitos @kirsillevauva ja @Florie ❤

Tänään aamulla testasin ja vaikka viiva edelleen vaalea, oli se kyllä mielestäni vahvistunut. Joten raskaana ollaan näillä näkymin ❤ Yritän nyt mennä päivä kerrallaan kuitenkin, huomaan että viime syksyn keskenmeno saa olemaan varovainen kaikessa. Varsinkin kun minulla ei oikein taaskaan ole oireita, mutta ehkä niitä tulee sitten myöhemmin? Ihanaa aurinkoista helatorstaita kaikille!
 
Kiitos @kirsillevauva ja @Florie

Tänään aamulla testasin ja vaikka viiva edelleen vaalea, oli se kyllä mielestäni vahvistunut. Joten raskaana ollaan näillä näkymin Yritän nyt mennä päivä kerrallaan kuitenkin, huomaan että viime syksyn keskenmeno saa olemaan varovainen kaikessa. Varsinkin kun minulla ei oikein taaskaan ole oireita, mutta ehkä niitä tulee sitten myöhemmin? Ihanaa aurinkoista helatorstaita kaikille!
Onnea JA NAUTI AJASTA KUN OIREITA EI OLE! :D Nimim. koko viikko sängyssä pahoinvoimassa ja oksentamassa
 
Onnea JA NAUTI AJASTA KUN OIREITA EI OLE! :D Nimim. koko viikko sängyssä pahoinvoimassa ja oksentamassa
Kiitos @kuumoduli ❤

Voi ei, toivottavasti ei kestäisi kauaa tuo vaihe! Oletko pystynyt kuitenkin syömään vai onko pahoinvointi jatkuvaa? Mä olen tällä hetkellä onneksi etätyössä, joten jos pahoinvointi alkaa niin on ehkä helpompi pärjäillä kuin toimistolla. Miten pian sulla alkoi plussan jälkeen tuo? Tsemppiä sinne!
 
Kyselin miksei hormonitasoja mitata ja ovat kuulemma niin yksilöllisiä, että toisella voi olla korkeat arvot ja tulla keskenmeno ja toisella matalat arvot ja raskaus päättyä täysiaikaisena synnytykseen. Hoitaja sanoi kyllä, että jos on vuotoa, niin silloin mitattaisiin.
Toi oli kyllä erikoinen vastaus sen perusteella mitä mun lääkäri on nyt mulle kertonut ja millä rutiinilla Dextrassa otetaan keltarauhasarvoja siirtopäivänä, plussauksen aikana, sen jälkeen jne.

Eli mun lääkärin mukaan tutkimukset osoittaa, että tosi paljon alkuraskauksien keskenmenoista ja kiinnittymisongelmista johtuu liian matalista keltarauhashormoniarvoista, mitkä puolestaan johtuu syystä tai toisesta, esimerkiksi siitä että emättimen kautta annosteltava lääke ei imeydy. Tätä siis halutaan ehkäistä sillä että katsotaan arvoja, ettei vaan luoteta sokeasti että kyllä kaikilla naisilla lääkkeet imeytyy ja toimii hyvin.

Mulla esimerkiksi peruslääkitys eli 3 lutinusta päivässä ei olisi ollut riittävä mitenkään, eikä asiaa olisi saatu selville ilman verinäytteiden ottoa. Multa oisi vaan pahimmillaan mennyt raskaus kesken ilman että kukaan olisi edes tajunnut, että mun keltarauhasarvot oli koko ajan liian matalat ylläpitämään raskautta. Ne oli alimmillaan peruslääkityksellä siis vain 19, eli ei lähelläkään vähintään 35:tä, joka on suotava raskauden ylläpitoon. Mun lääkäri sanoi mulle että nykyään Dextrassa on peruskauraa katsoa kaikilta tämä arvo, ja suuri osa päivän viimeisistä puheluista on hänelle keltarauhasarvojen soittelua naisille tiedoksi ja keltarauhaslääkityksen säätämistä :)

Mikä sun klinikka on? Vähän outo ja jotenkin vastuuton asenne niillä. Voithan halutessasi käydä hormonitason mittauksessa vaikka Dextrassa, ole vaan hyvissä ajoin yhteydessä sinne ja varaa aikaa.
 
Kiitos @kuumoduli

Voi ei, toivottavasti ei kestäisi kauaa tuo vaihe! Oletko pystynyt kuitenkin syömään vai onko pahoinvointi jatkuvaa? Mä olen tällä hetkellä onneksi etätyössä, joten jos pahoinvointi alkaa niin on ehkä helpompi pärjäillä kuin toimistolla. Miten pian sulla alkoi plussan jälkeen tuo? Tsemppiä sinne!
Toistaiseksi oon pystynyt syömään aina hyvinä hetkinä ja tiettyjä ruokia - kaikkea nestemäistä kuten piimää ja mustikkakeittoa menee nyt jatkuvasti. Nyt taas vähän olo parani ja nyt pystyy syömään paremmin. Hommasin myös maithappobakteereita ja kuitulisää pitämään vatsaa paremmassa kunnossa.
 
En tykkää yhtään puhua puhelimessa, niin oon klinikallekin ollut yhteydessä lähinnä sähköpostitse. Laitoin sille yhdelle hoitajalle viestiä keskiviikkona, että nyt vois varara kesäkuulle sitä suunnittelukäyntiä ja nyt oon kamalan malttamaton kun sieltä ei vieläkään (!) ole kuulunut mitään. :D Kai täytyy maanantaina soitella jos ei siihen mennessä tule postia. Yleensä on vastattu nopeasti eikä tullut poissaoloilmoitustakaan.
 
pompelis
Toi oli kyllä erikoinen vastaus sen perusteella mitä mun lääkäri on nyt mulle kertonut ja millä rutiinilla Dextrassa otetaan keltarauhasarvoja siirtopäivänä, plussauksen aikana, sen jälkeen jne.

Eli mun lääkärin mukaan tutkimukset osoittaa, että tosi paljon alkuraskauksien keskenmenoista ja kiinnittymisongelmista johtuu liian matalista keltarauhashormoniarvoista, mitkä puolestaan johtuu syystä tai toisesta, esimerkiksi siitä että emättimen kautta annosteltava lääke ei imeydy. Tätä siis halutaan ehkäistä sillä että katsotaan arvoja, ettei vaan luoteta sokeasti että kyllä kaikilla naisilla lääkkeet imeytyy ja toimii hyvin.

Mulla esimerkiksi peruslääkitys eli 3 lutinusta päivässä ei olisi ollut riittävä mitenkään, eikä asiaa olisi saatu selville ilman verinäytteiden ottoa. Multa oisi vaan pahimmillaan mennyt raskaus kesken ilman että kukaan olisi edes tajunnut, että mun keltarauhasarvot oli koko ajan liian matalat ylläpitämään raskautta. Ne oli alimmillaan peruslääkityksellä siis vain 19, eli ei lähelläkään vähintään 35:tä, joka on suotava raskauden ylläpitoon. Mun lääkäri sanoi mulle että nykyään Dextrassa on peruskauraa katsoa kaikilta tämä arvo, ja suuri osa päivän viimeisistä puheluista on hänelle keltarauhasarvojen soittelua naisille tiedoksi ja keltarauhaslääkityksen säätämistä

Mikä sun klinikka on? Vähän outo ja jotenkin vastuuton asenne niillä. Voithan halutessasi käydä hormonitason mittauksessa vaikka Dextrassa, ole vaan hyvissä ajoin yhteydessä sinne ja varaa aikaa.
Moi! Hyvä tietää tämä ja tosi hyvä, että on tullut puheeksi täällä! Mun klinikka on HUS ja siellä on kyllä todella mukavia ja ymmärtävää henkilökuntaa, mutta tämän asian kanssa tuntuu, että täytyy nyt olla aktiivinen.

Mulla oli lääkityksenä keskenmenoon viikolla 6 päättyneessä siirrossa lugesteron x 3 ja progynova x 3. Muistan miettineeni, että onko normaalia, että siitä lugesteronista valuu niin paljon pois...

Onkohan tollaiset verikokeet esim. kalliita, jos eivät sen takia halua sitä mitata? Ja joo, jos ne eivät siellä suostu mittaamaan arvoja, niin pakko mennä vaikkapa Dextraan sitten mittaamaan ne. Täytyy nyt vielä selvitellä, jos ne suostuisivat niitä HUSilla mittaamaan ja jos eivät suostu, niin selvitellä miten onnistun Dextrassa ne mittauttamaan ja mitä voidaan tehdä jos huomataan, että esim. ensin arvot on hyvät, mutta sitten tippuvat. Eli kuka voi mulle sitten määrätä lisää lääkitystä jos arvoja ei ole mitattu hoitopaikassa. No, täytyy tosiaan selvittää tätä vielä. Ensi viikolla voin ilmoittautua vasta seuraavaan siirtoon.

Ja hyvä myös tietää, mikä arvon tulisi olla! Kiitos siis viestistä ja tiedosta!
 
Moi! Hyvä tietää tämä ja tosi hyvä, että on tullut puheeksi täällä! Mun klinikka on HUS ja siellä on kyllä todella mukavia ja ymmärtävää henkilökuntaa, mutta tämän asian kanssa tuntuu, että täytyy nyt olla aktiivinen.

Mulla oli lääkityksenä keskenmenoon viikolla 6 päättyneessä siirrossa lugesteron x 3 ja progynova x 3. Muistan miettineeni, että onko normaalia, että siitä lugesteronista valuu niin paljon pois...

Onkohan tollaiset verikokeet esim. kalliita, jos eivät sen takia halua sitä mitata? Ja joo, jos ne eivät siellä suostu mittaamaan arvoja, niin pakko mennä vaikkapa Dextraan sitten mittaamaan ne. Täytyy nyt vielä selvitellä, jos ne suostuisivat niitä HUSilla mittaamaan ja jos eivät suostu, niin selvitellä miten onnistun Dextrassa ne mittauttamaan ja mitä voidaan tehdä jos huomataan, että esim. ensin arvot on hyvät, mutta sitten tippuvat. Eli kuka voi mulle sitten määrätä lisää lääkitystä jos arvoja ei ole mitattu hoitopaikassa. No, täytyy tosiaan selvittää tätä vielä. Ensi viikolla voin ilmoittautua vasta seuraavaan siirtoon.

Ja hyvä myös tietää, mikä arvon tulisi olla! Kiitos siis viestistä ja tiedosta!
Mulla oli lääkkeenä Lutinus, mutta kyllä niistä kaikista tulee kamala sotku. Jostain luinkin, että ne on enimmäkseen sitä täyteainetta ja se valuu ulos, itse lääkkeen pitäis imeytyä aika nopeasti. Ja sen hormonitason voi mitata vaikka Synlabissa, saattaa olla halvempaa kuin Dextrassa. Mulla oli ilmeisesti riitävä taso koska raskaus jatkui loppuun asti, limakalvo kp11 kolmikerroksinen ja 7mm paksu.
 
Mulla oli lääkityksenä keskenmenoon viikolla 6 päättyneessä siirrossa lugesteron x 3 ja progynova x 3. Muistan miettineeni, että onko normaalia, että siitä lugesteronista valuu niin paljon pois...

Onkohan tollaiset verikokeet esim. kalliita, jos eivät sen takia halua sitä mitata? Ja joo, jos ne eivät siellä suostu mittaamaan arvoja, niin pakko mennä vaikkapa Dextraan sitten mittaamaan ne. Täytyy nyt vielä selvitellä, jos ne suostuisivat niitä HUSilla mittaamaan ja jos eivät suostu, niin selvitellä miten onnistun Dextrassa ne mittauttamaan ja mitä voidaan tehdä jos huomataan, että esim. ensin arvot on hyvät, mutta sitten tippuvat. Eli kuka voi mulle sitten määrätä lisää lääkitystä jos arvoja ei ole mitattu hoitopaikassa. No, täytyy tosiaan selvittää tätä vielä. Ensi viikolla voin ilmoittautua vasta seuraavaan siirtoon.
Jep, mullakin valuu sitä lutinusta aina pois. Luin jostain julkisen puolen terveydenhuollon nettisivuilta, että se valuminen "on normaalia ja kuuluu asiaan ja kyllä se imeytyy vaikka valuukin" - joo ehkä, mutta hyvä sitä arvoa on silti katsoa, kun selkeästi kolme ei ainakaan mulle ollut tarpeeksi ja enempää sitä ei määrätä, enkä laittaisikaan, se on niin sotkuista ja aiheuttaa hiertymiä ja kaikenlaista.

Mullehan määrättiin sitten suun kautta otettavaa Terolutia lisäksi, eli syön sitä neljä pilleriä päivässä. Nyt kun oksentelen, on sitten välillä kova työ saada sekin pysymään sisällä :D

Vielä ihmettelen sitä sun alunperin saamaa vastausta "toisella voi olla korkeat arvot ja tulla keskenmeno ja toisella matalat arvot ja raskaus päättyä täysiaikaisena synnytykseen" - jotenkin epä-älyllistä sekoittaa kaikki erilaiset ja eri syistä johtuvat keskenmenot samaan nippuun, kun yritit kysyä nimenomaan yhdestä erityisestä silmälläpidettävästä tutkimuksesta :) Mun lääkäri sanoi että keltarauhashormoniarvon seuraaminen ja kurissapitäminen on "helppo keino" hoitaa lapsettomuutta. Hyvä kuitenkin että saat perushoidot julkipuolelta, ei tule niin julmetun kalliiksi!

En tiedä paljonko verikoe maksaa, en muista nyt suorilta. Oisko ehkä max 50 eur/kpl? Niistä saa tietääkseni kela-korvauksen ainakin plussauksen jälkeen. Jos menee ennen klo 10.45 labraan, saa tuloksen samana päivänä.
 
@kuumoduli se tuli vielä mieleen, että oliko sulla kohdun limakalvo kuitenkin paksuuntunut kiitettävästi ennen siirtoa? Mulla oli kehittynyt hyvin eli siinä mielessä kyllä viittaa siihen, että keltarauhashormoni olisi imeytynyt.
Joo, mun kohdun limakalvo on joka hoitokierrossa kehittynyt ihan täydelliseksi, ja sehän kehittyy koko kierron ajan jo paljon ennen kuin keltarauhashormoni edes aloitetaan. Keltarauhashormoni varmaan viimeistelee hommat ja olosuhteet kuntoon, mutta eiköhän estrogeeni hoida homman perustasolle - juu en ole lääkäri mutta näin se on mennyt joka kerta.
 
vierailija
Jep, mullakin valuu sitä lutinusta aina pois. Luin jostain julkisen puolen terveydenhuollon nettisivuilta, että se valuminen "on normaalia ja kuuluu asiaan ja kyllä se imeytyy vaikka valuukin" - joo ehkä, mutta hyvä sitä arvoa on silti katsoa, kun selkeästi kolme ei ainakaan mulle ollut tarpeeksi ja enempää sitä ei määrätä, enkä laittaisikaan, se on niin sotkuista ja aiheuttaa hiertymiä ja kaikenlaista.

Mullehan määrättiin sitten suun kautta otettavaa Terolutia lisäksi, eli syön sitä neljä pilleriä päivässä. Nyt kun oksentelen, on sitten välillä kova työ saada sekin pysymään sisällä

Vielä ihmettelen sitä sun alunperin saamaa vastausta "toisella voi olla korkeat arvot ja tulla keskenmeno ja toisella matalat arvot ja raskaus päättyä täysiaikaisena synnytykseen" - jotenkin epä-älyllistä sekoittaa kaikki erilaiset ja eri syistä johtuvat keskenmenot samaan nippuun, kun yritit kysyä nimenomaan yhdestä erityisestä silmälläpidettävästä tutkimuksesta Mun lääkäri sanoi että keltarauhashormoniarvon seuraaminen ja kurissapitäminen on "helppo keino" hoitaa lapsettomuutta. Hyvä kuitenkin että saat perushoidot julkipuolelta, ei tule niin julmetun kalliiksi!

En tiedä paljonko verikoe maksaa, en muista nyt suorilta. Oisko ehkä max 50 eur/kpl? Niistä saa tietääkseni kela-korvauksen ainakin plussauksen jälkeen. Jos menee ennen klo 10.45 labraan, saa tuloksen samana päivänä.
No ei sitten voi ainakaan rahasta olla kiinni etteikö noita arvoja mitattaisi. Ja joo kyllä kieltämättä kummastuttaa, että linja on siellä tuollainen. En tosin puhunut vielä lääkärin kanssa vaan hoitajan. Pitää ajaa itse aktiivisesti tätä ja kiitos @Silmu75 Synlab-vinkistä. Ehdottomasti käyn ihan oman mielenrauhan takia mittaamassa ne arvot jos eivät oikeasti suostu niitä tsekkaamaan HUSilla.

Ja kiitos vielä @kuumoduli lle tiedosta limakalvon paksuudesta eli tosiaan voi käydä niinkin, että limakalvo on paksu (niin kuin myös mulla oli), mutta silti keltarauhashormonin arvo liian matala.

Vaikka se mun siirto oli ensimmäinen ja keskenmeno voi johtua vaan epäonnesta, niin pakkohan se on yrittää minimoida kaikkia tekijöitä seuraavassa.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Pikaisella googletuksella tuli esille sellainenkin juttu, että jos keltarauhashormonia on siirtopäivänä liikaa, niin sekin saattaa johtaa keskenmenoon. Ajatuksena oli, että liian korkea lukema kertoisi siitä, että kohtu onkin jo pidemmällä siinä koko prosessissa ja esim. kiinnittymiselle otollinen ajankohta meni jo. En nyt oikein osaa selittää, mutta siis tämäkään asia ei taida olla niin yksinkertainen kuin mitä luulisi. Tuossa se tutkimus mitä yritin tässä selittää. :D

 
Pompelis
Pikaisella googletuksella tuli esille sellainenkin juttu, että jos keltarauhashormonia on siirtopäivänä liikaa, niin sekin saattaa johtaa keskenmenoon. Ajatuksena oli, että liian korkea lukema kertoisi siitä, että kohtu onkin jo pidemmällä siinä koko prosessissa ja esim. kiinnittymiselle otollinen ajankohta meni jo. En nyt oikein osaa selittää, mutta siis tämäkään asia ei taida olla niin yksinkertainen kuin mitä luulisi. Tuossa se tutkimus mitä yritin tässä selittää.

Joo, mä törmäsin tuolla Redditissä samaan tietoon. On joku tietty lukema, jonka välissä arvon tulisi olla. En nyt muista mikä se oli ja voi olla että siellä oli ne ilmoitettu jollain muulla asteikolla kuin täällä. Siellä oli todella kattava selvitys joltain tyypiltä, jolla oli ollut paljon keskenmenoja.

Seuraavassa siirrossa mua itseäni kiinnostaisi eniten se, että lähteekö keltarauhashormoni laskemaan vai pysyykö about samana. Ja tietty, onhan sekin validi pointti minkä @Silmu75 taisit kirjoittaa aiemmin, että mistä sen tietää johtuuko hormonin lasku alkavasta keskenmenosta vai keskenmeno laskeneesta hormonitasosta.
 
Pakko purkaa tänne kun en ole vielä plussatestistä läheisille kertonut. Mulla ei ole oireita, ei ole rinnatkaan arat. Pelottaa niin että tämäkin menee kesken ennen kuin ehti alkaakaan. Eikö kuitenkin jotain oireita pitäisi olla? Tuntuu että kaikilla vähintään rinnat hieman arat..
 
Seuraavassa siirrossa mua itseäni kiinnostaisi eniten se, että lähteekö keltarauhashormoni laskemaan vai pysyykö about samana. Ja tietty, onhan sekin validi pointti minkä @Silmu75 taisit kirjoittaa aiemmin, että mistä sen tietää johtuuko hormonin lasku alkavasta keskenmenosta vai keskenmeno laskeneesta hormonitasosta.
Meidän tapauksessa toi "keltarauhashormonin lasku johtuisi alkavasta keskenmenosta" ei toteudu eikä päde, koska ollaan kaikki todnäk lääkkeellisessä hoidossa/raskaudessa, eikä keltarauhashormonin määrä muutu lääkityksen aikana keskenmenosta johtuen, vaan vain lääkkeen määrästä ja imeytymisestä johtuen.
 

Yhteistyössä