Marraskuiset 2021

Lara83
Joko teillä on tullut ruokahimoja?
Vaikka minua edelleen oksettaa suurin osa asioista, niin on alkanut tuolta navan tienoilta tulla yllättävän tarkkoja tilauksia :)

Ja nää on sellaisia, että normaalioloissa en varmaan koskaan tai juuri koskaan syö, mutta nyt on vaan ollut pakko tehdä kun "käsky käy": esimerkiksi spagetti joka syödään vain voin kanssa, kaurapuuro ja hillo, maito-vaniljakiisseli, oikein samettinen munakokkeli. Tänään piti käydä ostaa monta purkkia Piltti Aurinkoinen -hedelmäsosetta. En tiedä mistä tää sikiö näitä ruokia keksii :)
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy ja sabs
Mun suurin himon kohde on katkaravun makuiset tom yam
-pussinuudelit, siis vesi tulee kielelle kun mietin niitä. :’D En siis tosiaan oo syönyt nuudeleita aikaisemmin pelkiltään. Tekee usein mieli sikana myös kaurapuuroa voisilmällä ja maidolla ja myös kasvissosekeittoja himoitsen. Tosi kylmä kevytmaito ja sima kiinnostaa juomapuolelta! Ah ja nam.

Mä olen siinä käsityksessä, että rokotetta suositellaan, jos on esim töissä suuri riski saada korona. Mulla näin ei ole, eli en varmaankaan ota. Tosin jos suositukset muuttuu ja tulee uutta tutkimustietoa niin harkitsen asiaa.
 
vierailija
Mulla on kans ollut aina raskauksissa ihan kummalliset ruokahalut (tai siis tavallisesta poikkeavat). Aiemmat suosikit melkein kaikki yököttää. Ei puhettakaan, että tällä hetkellä pystyisin syömään maustamatonta jogurttia marjoilla. Esim nyt voisin juoda vadelma trip mehuja, sokerijugurttia, tekee mieli kauheasti kaikkea perinteistä ruokaa kuten makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunat, perunamuusi eri kastikkeilla ym.

K rokotetta en ota, neuvolasta sanoivat ettei raskaana oleville sitä suositella.
 
  • Tykkää
Reactions: Sunflower21
Mulle maistuis kaikki hiilariruuat. JA muutoinkin kaikki oikea ruoka. Välipalat on hankalia, kun ei tee oikein mieli mitään. Tulis jo kesä ja sais suomalaisia tuoreita marjoja Pastat ja peruna, oi nam. Hiilihappojuomia ei tee mieli yhtään, samoin normaalisti syömäni lounas kasvissosekeitto -yyh, ajatuskin puistattaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sunflower21
Minulle nt-ultraan tehnyt kätilö suositteli rokotetta. Neuvolan terveydenhoitaja ei taas osannut sanoa juuta eikä jaata. Työterveyden ohjeista ymmärsin, että ei varmaan kannata ottaa. Olen aika ymmälläni näistä kaikista eri neuvoista.
 
Minulle nt-ultraan tehnyt kätilö suositteli rokotetta. Neuvolan terveydenhoitaja ei taas osannut sanoa juuta eikä jaata. Työterveyden ohjeista ymmärsin, että ei varmaan kannata ottaa. Olen aika ymmälläni näistä kaikista eri neuvoista.

Perus, että ohjeistukset vaihtelee. THL sivuilla näin: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/tarttuminen-ja-suojautuminen-koronavirus/rokotteet-ja-koronavirus/koronarokotteiden-soveltuvuus-eri-ryhmille

Itse en aio rokotusta ottaa raskauden aikana tai heti jälkeenkään.
 
vierailija
Marraskuun vikojen päivien baby...
NT-ultraan TASAN 2 viikkoa... miks aika ei mee nopeemmin..haha. :D
Tänään kävin seulonta labroissa.

Oliko teillä nielunäytteet? Mun mielestä neuvolassa jotain puhuttiin niistä mutta ei ollut kuin verikokeet ja virtsanäyte.
 
Hei! Kyselin fb-ryhmässä mielipiteitä, että saako se 40hlön raja tarvittaessa ylittyä, niin sain siunauksen siihen kaikilta vastaajilta :) Toivottiin, ettei ylitys olisi kovin iso. Tällä hetkellä 35 mukana ryhmässä ja yksi sen lisäksi ilmoittautunut. Jos kartoitettaisiin, kuinka moni olisi vielä halukas mukaan nt-ultran jälkeen. Laittakaa vaikka tähän mun viestiin sydänsilmäemoji-tykkäys, kaikki jotka tulossa ryhmään vielä myöhemmin. :)
 
vierailija
Aiotteko muuten ottaa koronarokotteen?
Olen sairaanhoitaja ja olisin saanut alkuvuodesta jo rokotteen mutta silloin jäi empimään koska rokotteesta ei vielä ollut juuri tietoa ja silloin painotettiin 2kk ehkäisyä 2. rokotteesta (tämä ohjeistus on poistettu).

Olin varannut jo rokoteajan mutta tein positiivisen raskaustestin..toki rokoteaika muutenkin vielä peruttiin koska AZ-rokoteesta tuli haittoja ä.

Nyt en rokotetta ottanut kun oli mahdollisuus (tuollon RV 8).

Jään pohtimaan rokotetta, ainakaan ennen syksyä en ota. Todennäköisesti odotan siihen että olen synnyttänyt. Eiköhän rokotteen saa vielä joulukuussakin.

Neuvolasta (hoitaja) ei suositellut rokotetta, koska testit raskaanaoleville ovat vielä käynnissä. Ei ole neuvolan henkilökuntaakaan vielä rokotettu.
 
  • Tykkää
Reactions: suklaakonvehti
vierailija
Hei! Kyselin fb-ryhmässä mielipiteitä, että saako se 40hlön raja tarvittaessa ylittyä, niin sain siunauksen siihen kaikilta vastaajilta Toivottiin, ettei ylitys olisi kovin iso. Tällä hetkellä 35 mukana ryhmässä ja yksi sen lisäksi ilmoittautunut. Jos kartoitettaisiin, kuinka moni olisi vielä halukas mukaan nt-ultran jälkeen. Laittakaa vaikka tähän mun viestiin sydänsilmäemoji-tykkäys, kaikki jotka tulossa ryhmään vielä myöhemmin.
Vierailija. Ens ke nt-ultra
 
  • Tykkää
Reactions: äitionnellinen
NT-ultrassa käyty ja kaikki näyttää olevan kunnosssa. Huomaan että viimeiset viikot oon jännittänyt tätä todella paljon, joten nyt on helpottunut olo. Vaikka tässä varmasti tulee uutta jännitettävää :D Mutta uskaltaa nyt liittyä FB-ryhmään, kiva että se on vielä mahdollista :)

Ruokahalu on onneksi alkanut palautua, mutta kuten muutkin tuossa ylhäällä laittoivat, aika valikoivasti: juurikin perusruokaa ja miellyttäviä välipaloja on hankala keksiä.. Toivottavasti tämäkin alkaa helpottaa.
 
vierailija
Hesarissa oli iso juttu, että Suomessa alettu suositella rokotetta myös raskaana oleville, koska teholle js kuoleman riski suurempi kuin terveillä verrokeilla. En tiiä voiko artikkelia lukea ilmatteeksi mut oli alkuviikolla hesarissa.
 
Lara83
Mä mietin tuota rokotetta sitten sen mukaan miten neuvola alkaa ohjata. Varmaan loppuraskauden aikana uskaltaisikin paremmin ottaa, kun sinällään vauvalla ei ole enää niin kehitys kesken, ja itsellä korona voisi olla vaarallisempi. Mitään pakkoa mulla ei ole sitä ottaa, työt voin tehdä etänä jne.

Toisaalta olin myös silloin raskaana kun oli sikainfluenssa, ja silloin vaan rokote otettiin sen kummemmin ihmettelemättä. Ehkä asiat oli ennen yksinkertaisempia :)
 
  • Tykkää
Reactions: jennie_
vierailija
Milloin tulee sikiöseulonnan tulokset? Tuleeko heti niskapoimu ultran jälkeen vai meneekö tyyliin pari päivää? Ultrassa varmaan näkee jos jotain vialla?
Mä luulen et ne kuulee silloin niskapoimu-ultrassa? Mulla on kyllä nt-ultrasta tasan viikko neuvolaan.

Kävin ke labroissa... yritän olla tän 1,5 viikkoa olla katsomatta tuloksia etten aiheuta itselleni turhaa stressiä (on kyllä vaikeaa olla katsomatta). JOS tulee kirje kotiin niin varmaan tulee katsottua.
Labrassa sanoivat että n. Viikko menee verikokeiden tuloksissa.
 
Lara83
Mulla ei ole varsinaisesti vauvamahaa vielä (rv 12+2), mut toisaalta bmi 25, että on tässä päällä ihan omia toppauksia muutama kerros :) Kuitenkin melkein kaikki alushousut on alkaneet ahdistaa kuminauhan kohdalta vaikka en todellakaan ole lihonut, joten oletan että jossain siellä navan alla on jotain uutta täytettä.

Luin muuten jostain raskausviikkoseurannasta, että jotkut vois tuntea liikkeitä jo 13. viikolla, mutta kuulostaa kyllä tosi aikaiselta minusta? Olin ajatellut että jos joskus rv 17 tai jotain.. Onko joku alkukuun odottaja jo bongannut potkuja? Olis kyllä niin ihanaa kun alkais se vaihe että sikiö antaisi elonmerkkejä. Mutta ei vielä niin paljon että on koko maha ihan hellänä ;)
 

Yhteistyössä