Onko isäni käytös hyväksyttävää?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ennen kuin joku tulee valittamaan kuinka nuori poika valittaa naisten palstalla niin tiedoksi että en löytänyt muuta aikuisten palstaa ja täältä saan aikuisilta näkemyksen asiaan. Oon 14-vuotias poika ja oon alkanut kyseenalaistamaan isäni kasvatus"metodeja". Yksinkertaistettuna hän yrittää tahallaan ärsyttää minua ja on aina yrittänyt koska tietää minun hermostuvan herkästi ja näin yrittänyt nöyryyttää minua vieraiden luona. Hän myös muilla tavoilla aina muiden luona yrittää halveksua, pilkata ja nöyryyttää minua milloin äänestäni, kiinnostuksen kohteista ja milloin mistäkin. Hänen käytöksensä on myös erittäin lapsellista: ei ole olemassa mielipiteitä vaan yksi ja ainoa totuus ja isäni ajattelee aina tietävänsä sen totuuden. Argumentti kaikkeen on "koska se nyt vaan on niin" ja "koska mä sanon niin". Hän väittää kaikkia mustalaisia varkaiksi ja työttömiksi pelleiksi jotka pitäisi tappaa ja hän sanoo tämän vielä tosissaan eikä vitsillä. Sama meininki jatkuu puhuttaessa maahanmuuttajista taikka uskonnoista. Sama lapsellinen pelleily. Aina kun asia liippaa esim mustalaisia ja maahanmuuttoa niin hän suoraansanoen sekoaa: itku kurkussa ja naama punaisena kirkuu kuinka kaikki mustalaiset ovat jotakin negatiivista ja peruste: koska hän on rasisti jota ei itse voi myöntää. Hänellä on aina jokin lapsellinen jyrkkä perustelematon mielipide asioihin jota väittää totuudeksi ja kaikkia muita väittää tyhmiksi jotka ovat eri mieltä. Hän myös pilkkaa kaikkea avioliitoista pukuihin ja hienoista juhlista nimipäiviin: avioliitot ovat vammmaisten idioottien turhia paskajuhlia koska sanon niin, hienot juhlat ovat yhtä tärkeät kuin paskalla käynti ja puvut ovat lusereiden asuja jotka yrittävät näyttää hienoilta ja nimipäivät naurettavia eikä niistä saisi ihminen nauttia. Esim näitä hän väittää totuuksiksi koska hän niin sanoo ja hän vielä yrittää aivopestä minua samanlaiseksi. Kerran kun koirani kuoli ja itkien kerroin hänelle siitä, hän nauroi niin paljon ettei pystynyt nauramaan enempää vaan alkoi tekonauraa vielä kovempaa ja haukkua minua säälittäväksi jne. Monet yöt olen itkenyt ja miettinyt kuinka henkinen hyvinvointini tuntuu kärsivän hänen lapsellisuudestaan. Itse hän ei tätä tunnu ymmärtävän enkä tästä hänelle ole kertonut. Tuntuu vain että liioittelen asiaa mielessäni mutta haluaisin kuulla ulkopuolisen henkilön mielipiteen asiaan.
 
Aikuisten poikein äiti
Kuulostaa pahasti luonnevikaiselta ihmiseltä, tuo isäsi. Ei liene niitä Luojamme kirkkaimpia kruunuja muutoinkaan? Tulkintani ja kokemuksenikin mukaan tuollainen ihminen on itse niin täynnä komplekseja ja itsetuntonsa puutteellinen, että toimii niitä peittääkseen kuvaamallasi tavalla. Lohduttaneeko sinua tieto siitä, että ne muut ihmiset, joiden seurassa hän noin käyttäytyy, tajuavat kyllä, että isäsi käytös on väärin ja häpeällistä? Ihmettelevät varmasti suuresti, mutta eivät kehtaa tai uskalla puuttua asiaan.

Syystä tai toisesta isäsi yrittää nostaa itseään paremmaksi kuin on ja pahinta kaikesta, oman lapsensa kustannuksella. Vuosien pilkkaaminen ja mollaaminen jättää aina jälkensä.

Käy puhumassa tuntemuksistasi vaikka koulun terkkarin kanssa tai muun terveydenalan ammattilaisen kanssa. Yksin pohtimalla et pääse eteenpäin. Ammattilaisia sitoo vaitiolevalvollisuus eivätkä asiat heidän kauttaa leviä. Tietysti, jos annat luvan, he voivat ottaa yhteyttä johonkuhun tahoon, joka voi olla sinun tukenasi ja apuna.

Jos sinulla on sukusi piirissä tasapaiinoinen, luotettava aikuinen, kannattaisi varmasti jutella hänenkin kanssaan. Jospa saisit paremman miehen mallin itsellesi sitä kautta?

Sinun kannattaa hankkia itsellesi harrastus, jossa tunnet olevasi turvassa ja joka on mieluista tekemistä.
Onneksis sinä tunnistat tuollaisen käytöksen epänormaaliksi ja on hyvä, että kysyt tästä vaikkapa täältä. Tämä on hyvä alku sille, että alat kyseenalaistamaan asiaa, etkä tyydy vain alistumaan. Isäsi tässä on se vajavainen, et sinä.

Kuvaat oivasti minullekin tuttua asiaa menneisyydestä. Omien lasteni isä oli kovin samanlainen, eikä hän varmastikaan ole siittään muuttunut. Olemme poikieni kanssa monet kerrat jutelleet asiasta jälkeenkin päin ja yhteydenpito isään on jäänyt pojilla hyvin vähäiseksi.

Toivon sinulle rauhallisuutta ja kykyä jättää nuo mollaukset omaan arvoonsa, hymähdät vain ja menet pois tilanteesta. Sinä kasvat ja kehityt vielä, joten pystyt kenties piankin väistämään kokonaan tilanteita, joissa isäsi pääsee "loistamaan". Hän nolaa vain itsensä.
 
  • Tykkää
Reactions: keksinen
vierailija
14-vuotiaaksi kirjoitat aika fiksusti ja ikäiseksesi suomen kielioppi tuntuu luonnistuvan. Jatka samaan malliin ja jonain päivänä olet niin korkeasti koulutettu että isäsi teitittelee sinua.
 
  • Tykkää
Reactions: keksinen
Ennen kuin joku tulee valittamaan kuinka nuori poika valittaa naisten palstalla niin tiedoksi että en löytänyt muuta aikuisten palstaa ja täältä saan aikuisilta näkemyksen asiaan. Oon 14-vuotias poika ja oon alkanut kyseenalaistamaan isäni kasvatus"metodeja". Yksinkertaistettuna hän yrittää tahallaan ärsyttää minua ja on aina yrittänyt koska tietää minun hermostuvan herkästi ja näin yrittänyt nöyryyttää minua vieraiden luona. Hän myös muilla tavoilla aina muiden luona yrittää halveksua, pilkata ja nöyryyttää minua milloin äänestäni, kiinnostuksen kohteista ja milloin mistäkin. Hänen käytöksensä on myös erittäin lapsellista: ei ole olemassa mielipiteitä vaan yksi ja ainoa totuus ja isäni ajattelee aina tietävänsä sen totuuden. Argumentti kaikkeen on "koska se nyt vaan on niin" ja "koska mä sanon niin". Hän väittää kaikkia mustalaisia varkaiksi ja työttömiksi pelleiksi jotka pitäisi tappaa ja hän sanoo tämän vielä tosissaan eikä vitsillä. Sama meininki jatkuu puhuttaessa maahanmuuttajista taikka uskonnoista. Sama lapsellinen pelleily. Aina kun asia liippaa esim mustalaisia ja maahanmuuttoa niin hän suoraansanoen sekoaa: itku kurkussa ja naama punaisena kirkuu kuinka kaikki mustalaiset ovat jotakin negatiivista ja peruste: koska hän on rasisti jota ei itse voi myöntää. Hänellä on aina jokin lapsellinen jyrkkä perustelematon mielipide asioihin jota väittää totuudeksi ja kaikkia muita väittää tyhmiksi jotka ovat eri mieltä. Hän myös pilkkaa kaikkea avioliitoista pukuihin ja hienoista juhlista nimipäiviin: avioliitot ovat vammmaisten idioottien turhia paskajuhlia koska sanon niin, hienot juhlat ovat yhtä tärkeät kuin paskalla käynti ja puvut ovat lusereiden asuja jotka yrittävät näyttää hienoilta ja nimipäivät naurettavia eikä niistä saisi ihminen nauttia. Esim näitä hän väittää totuuksiksi koska hän niin sanoo ja hän vielä yrittää aivopestä minua samanlaiseksi. Kerran kun koirani kuoli ja itkien kerroin hänelle siitä, hän nauroi niin paljon ettei pystynyt nauramaan enempää vaan alkoi tekonauraa vielä kovempaa ja haukkua minua säälittäväksi jne. Monet yöt olen itkenyt ja miettinyt kuinka henkinen hyvinvointini tuntuu kärsivän hänen lapsellisuudestaan. Itse hän ei tätä tunnu ymmärtävän enkä tästä hänelle ole kertonut. Tuntuu vain että liioittelen asiaa mielessäni mutta haluaisin kuulla ulkopuolisen henkilön mielipiteen asiaan.
Kyllä nyt on isälläsi joku pahasti vikana ja mä oon sitä mieltä, että sun pitäisi nyt mennä pikinmiten puhumaan tästä asiasta koulussa esim terveydenhoitajalle! Tämmöinen ei saa jatkua. Sä olet lapsi ja sun isäsi käytökseen pitää jonkun ulkopuolisen puuttua.
 
  • Tykkää
Reactions: Antzu
vierailija
No kaikille tuli varmasti selväksi, että isänsä on yksi jumalaton häpeäpilkku, joka elää menneisyyttä, ei tätä päivää asenteinee. Yrittää pilata nuoremman yhteiskuntakelpoisen ihmisen mahdollisuudet manipuloinnillaan.

Yhteenvetona: ei sinun tartte asua kotona, vaikka oletkin 14, paa asuntohkemukset nettiin yksityismarkkinoille, vuokraturva.fi, joka isoin vuokranantajafirma suomessa tai mene alivuokralaiseksi tuttusi vuokraamaan asuntoon.
 
vierailija
Kyllä nyt on isälläsi joku pahasti vikana ja mä oon sitä mieltä, että sun pitäisi nyt mennä pikinmiten puhumaan tästä asiasta koulussa esim terveydenhoitajalle! Tämmöinen ei saa jatkua. Sä olet lapsi ja sun isäsi käytökseen pitää jonkun ulkopuolisen puuttua.
Ei kuulu ventovieraiden ihmisten asioihin puuttua, asiat voi hoitaa normaalisti eli laittaa vuokrahakemukset vetämään. Jos se onnistui ennen, on sen onnistuttava nykyäänkin.
 
vierailija
14-vuotiaaksi kirjoitat aika fiksusti ja ikäiseksesi suomen kielioppi tuntuu luonnistuvan. Jatka samaan malliin ja jonain päivänä olet niin korkeasti koulutettu että isäsi teitittelee sinua.
Ei se ole mikään ihmisarvon mitta olla korkeasti koulutettu. Ei saa vittuilla ja turmella toisen mahdollisuuksia oli titteliä tai ei. Ei tule isät teitittelemään, kysy isiltä, se ei kuulu heidän tyyliinsä ja ei ole oikein manipuloida poikaa isäänsä inhoamaan, se on ainut isä hänelle olemassa ja älä kuvittele, että joku virkaholhooja voisi biologisen isän roolin ottaa tai korvata. Mietippä omalle kohdallesi.
 
vierailija
Käy puhumassa tuntemuksistasi vaikka koulun terkkarin kanssa tai muun terveydenalan ammattilaisen kanssa. Yksin pohtimalla et pääse eteenpäin. Ammattilaisia sitoo vaitiolevalvollisuus eivätkä asiat heidän kauttaa leviä. Tietysti, jos annat luvan, he voivat ottaa yhteyttä johonkuhun tahoon, joka voi olla sinun tukenasi ja apuna.

Kaikkea paskaa ja valhetta sitä saa lukea, vai että vaitiolovelvollisuus, mitä nyt luovutetaan tietoja yhdessä ja samassa järjestelmässä ilman lupaa pyytämättä kaikkien viranomaisten kesken, huom. viranonaiset on myös terveysviranomaiset. Ja että eivät asiat heidän kauttaan leviä, jo toinenvale samassa tekstissä. Kaksinaismoralismia, levittelyä se on kaikki viranomaisten keskenkin levitetty tieto, varsinkin jos tietoja ei alun perinkään ole todistettu oikeiksi.
 
vierailija
"Käy puhumassa tuntemuksistasi vaikka koulun terkkarin kanssa tai muun terveydenalan ammattilaisen kanssa. Yksin pohtimalla et pääse eteenpäin. Ammattilaisia sitoo vaitiolevalvollisuus eivätkä asiat heidän kauttaa leviä. Tietysti, jos annat luvan, he voivat ottaa yhteyttä johonkuhun tahoon, joka voi olla sinun tukenasi ja apuna"

Joo köy vaan puhumassa, ja eipä aikaakaan kun löydät itsesi laitoksesta budjaamasta yhdessä suomen pahimpien nuorisorikollisten kanssa. Siellä joo sinun kasvuasi ja terveyttäsi suojellaan niin ihanin vankilamaisin toimin.
 
vierailija
Mikä näissä suomalaisissa akoissa on vikana? Kun aina niin kärkkäästi ovat pilaamassa toisten lapsien elämiä ja kärmeen kielellä kuiskuttelemassa kesyynalaisia neuvoja, joita eivät omille lapsilleenkaan antaisi.
 
vierailija
"Käy puhumassa tuntemuksistasi vaikka koulun terkkarin kanssa tai muun terveydenalan ammattilaisen kanssa. Yksin pohtimalla et pääse eteenpäin. Ammattilaisia sitoo vaitiolevalvollisuus eivätkä asiat heidän kauttaa leviä. Tietysti, jos annat luvan, he voivat ottaa yhteyttä johonkuhun tahoon, joka voi olla sinun tukenasi ja apuna"

Joo köy vaan puhumassa, ja eipä aikaakaan kun löydät itsesi laitoksesta budjaamasta yhdessä suomen pahimpien nuorisorikollisten kanssa. Siellä joo sinun kasvuasi ja terveyttäsi suojellaan niin ihanin vankilamaisin toimin.
Jopas on mielipiteitä, tällä sanojalla, kuten myös edellisellä ja seuraavallakin. Näissä ei olut päätä eikä häntää. Veikkaisin, jotta ovat itsekin jotenkin vinksahtaneita, tarkoitan, että potevat samantapaista vaivaa, kuin aloittaneen pojan isäkin.
Olisihan se surkeaa, jos lapsi tai nuori ei voisi hakea tukea ja apua, kun vanhempi on kelvoton.
 
vierailija
Hei! Isäsi kuulostaa narsistiselta persoonalta. Googlaa ja lue osuuko oikeaan. Narsistit eivät parane, ja ovat erittäin ovelia peittämään persoonallisuushäiriön. Usein saavat myös viranomaiset puhuttua puolelleen. Narsistit aiheuttavat uhreilleen vakaviakin oireita. Itse olen narsistin uhri ex-mieheni toimesta. Käy juttelemassa terkalle, mikäli narsistinpiirteet osuvat oikeaan kerro myös tämä. Valitettavasti lastensuojelu ja sosiaalitoimi tuntevat narsismia huonosti ja isäsi voi saada heidät puhuttua ympäri.

Tarvitset kuitenkin apua normaalin itsetunnon kehittymiselle. Aikuisena voit oman hyvinvointisi vuoksi katkaista kokonaan välit, muutoin hän terrorisoi elämääsi vielä pitkään.
 
vierailija
Lisään vielä, että oma 14v poika sai apua, hän puhui terkalle pahasta henkisestä olosta ja hän ohjasi koulukuraattorille, sitä kautta apua myös psyk. Sairaanhoidolta, jutteluapua siis. Tänään hän voi paremmin. Narsistiex ei ole hänen isä, mutta ehti vaikuttaa paljon pahuudella.

En tiedä onko äiti kuvio sinulla millainen. Usein narsisti vie exältä lapsen kostoksi. Voi tuntua, ettei toinen vanhempi välitä ja narsisti tehostaa tätä puhetta, vaikka totuus on täysin muuta. Toinen vanhempi on usein täysin alistettu ja voimat loppu, jos yrittää taistella narsisti voi olla vaarallinen, vainota ym.
Mikäli äiti asuu kotona hän voi silti vaikuttaa välinpitämättömältä tai ei usko totuutta. Tässäkin on narsistin alistaminen takana. Toinen on alistettu niin pahasti ettei erota enää oikeaa väärästä eikä ymmärrä ettei käytös ole normaalia vaan hänet on manipuloitu pitämään hulluuttakin normaalina.
 
vierailija
Ei se ole mikään ihmisarvon mitta olla korkeasti koulutettu. Ei saa vittuilla ja turmella toisen mahdollisuuksia oli titteliä tai ei. Ei tule isät teitittelemään, kysy isiltä, se ei kuulu heidän tyyliinsä ja ei ole oikein manipuloida poikaa isäänsä inhoamaan, se on ainut isä hänelle olemassa ja älä kuvittele, että joku virkaholhooja voisi biologisen isän roolin ottaa tai korvata. Mietippä omalle kohdallesi.
Jo elämää suhteellisen pitkään eläneenä voin kertoa että jokaiselle lapselle ja vanhemmalle tulee aika jolloinka roolit vaihtuvat. Ne vanhemmat, jotka olivat auktoriteettejä haurastuvat ja vanhenevat sekä muuttuvat lopuksi huollettaviksi mikäli eivät kuole saappaat jalassa. Kyseinen aloittaja kirjoitustensa perusteella on todella fiksu ja "pikkuvanha" enkä usko että isä pystyy nujertamaan poikaa. Jo pelkästään analyyttinen pohdinta 14 vuotiaalle kertoo hänen vahvuudestaan. Ilmeisesti lukeminen kirjoittaminen jne on hänen defenssinsä selvitä.
 
vierailija
Ennen kuin joku tulee valittamaan kuinka nuori poika valittaa naisten palstalla niin tiedoksi että en löytänyt muuta aikuisten palstaa ja täältä saan aikuisilta näkemyksen asiaan. Oon 14-vuotias poika ja oon alkanut kyseenalaistamaan isäni kasvatus"metodeja". Yksinkertaistettuna hän yrittää tahallaan ärsyttää minua ja on aina yrittänyt koska tietää minun hermostuvan herkästi ja näin yrittänyt nöyryyttää minua vieraiden luona. Hän myös muilla tavoilla aina muiden luona yrittää halveksua, pilkata ja nöyryyttää minua milloin äänestäni, kiinnostuksen kohteista ja milloin mistäkin. Hänen käytöksensä on myös erittäin lapsellista: ei ole olemassa mielipiteitä vaan yksi ja ainoa totuus ja isäni ajattelee aina tietävänsä sen totuuden. Argumentti kaikkeen on "koska se nyt vaan on niin" ja "koska mä sanon niin". Hän väittää kaikkia mustalaisia varkaiksi ja työttömiksi pelleiksi jotka pitäisi tappaa ja hän sanoo tämän vielä tosissaan eikä vitsillä. Sama meininki jatkuu puhuttaessa maahanmuuttajista taikka uskonnoista. Sama lapsellinen pelleily. Aina kun asia liippaa esim mustalaisia ja maahanmuuttoa niin hän suoraansanoen sekoaa: itku kurkussa ja naama punaisena kirkuu kuinka kaikki mustalaiset ovat jotakin negatiivista ja peruste: koska hän on rasisti jota ei itse voi myöntää. Hänellä on aina jokin lapsellinen jyrkkä perustelematon mielipide asioihin jota väittää totuudeksi ja kaikkia muita väittää tyhmiksi jotka ovat eri mieltä. Hän myös pilkkaa kaikkea avioliitoista pukuihin ja hienoista juhlista nimipäiviin: avioliitot ovat vammmaisten idioottien turhia paskajuhlia koska sanon niin, hienot juhlat ovat yhtä tärkeät kuin paskalla käynti ja puvut ovat lusereiden asuja jotka yrittävät näyttää hienoilta ja nimipäivät naurettavia eikä niistä saisi ihminen nauttia. Esim näitä hän väittää totuuksiksi koska hän niin sanoo ja hän vielä yrittää aivopestä minua samanlaiseksi. Kerran kun koirani kuoli ja itkien kerroin hänelle siitä, hän nauroi niin paljon ettei pystynyt nauramaan enempää vaan alkoi tekonauraa vielä kovempaa ja haukkua minua säälittäväksi jne. Monet yöt olen itkenyt ja miettinyt kuinka henkinen hyvinvointini tuntuu kärsivän hänen lapsellisuudestaan. Itse hän ei tätä tunnu ymmärtävän enkä tästä hänelle ole kertonut. Tuntuu vain että liioittelen asiaa mielessäni mutta haluaisin kuulla ulkopuolisen henkilön mielipiteen asiaan.
Joopa joo. Misandriaa (miesvihaa) poteva Suvi-Kukka 25v satuilemassa levittääkseen missiotaan. Liian fiksua ja ennen kaikkea jäsentynyttä tekstiä ollakseen 14 vuotiaan pojan kirjoittamaa. Ja vihamielinen satu uppoaa osalle lukijoista, kuin häkä. Koska ennakkoasenteet ovat valmiiksi kohdallaan.
 
vierailija
Ymmärsin itse n. 10-12 vuotiaana vanhempieni vastaavan käytöksen. Jota oli ollut aina niin pienestä lapsesta lähtien kun muistukuvia minulla on, n. 2-3 vuotiaasta lähtien. 14-vuotiaana en puhunut kotioloistani kenellekään, koska arvioin, ettei kukaan usko. Elin helvetissä, josta odotin hiljaa vain poispääsyä. Hain nuorena lapsena randomien aikuisten seuraa jutellakseni yleensäkin elämästä, kotona kun ei ollut mitään tervettä kommunikointia, välittämistä tai kasvatusta. Kasvatin itse itseni. Se että nuori itse havaitsee ja ymmärtää ettei vanhempi toimi terveesti, on kaiken alku ja pohja nuoren tervepäiselle elämälle. Ellei ymmärtäisi vanhemman vääriä toimintatapoja, olisi todennäköisimmin itse vain vanhemman surkea, yhtä tyhmä jatke. Pidä hyvä arvosi ja arvostekykysi 14 -vuotias! Jos itse voisin tehdä jotain historiaani taaksepäin kelattuna, olisi salaa äänittänyt ja videokuvannut vanhempieni käytöksen, varma huostaanotto olisi ollut. Nykyään olisi myös syyte vanhempia kohtaan henkisestä väkivallasta, fyysinen väkivalta erikseen päälle.
 
vierailija
Jo elämää suhteellisen pitkään eläneenä voin kertoa että jokaiselle lapselle ja vanhemmalle tulee aika jolloinka roolit vaihtuvat. Ne vanhemmat, jotka olivat auktoriteettejä haurastuvat ja vanhenevat sekä muuttuvat lopuksi huollettaviksi mikäli eivät kuole saappaat jalassa. Kyseinen aloittaja kirjoitustensa perusteella on todella fiksu ja "pikkuvanha" enkä usko että isä pystyy nujertamaan poikaa. Jo pelkästään analyyttinen pohdinta 14 vuotiaalle kertoo hänen vahvuudestaan. Ilmeisesti lukeminen kirjoittaminen jne on hänen defenssinsä selvitä.
Rooli eivät vaihdu, jos on kyse narsistiperheestä. Narsistivanhempi ei välitä lapsestaan kuolinvuoteellakaan, kyllä lapsen nujerrus tapahtuu sielläkin, jos lapsi on paikalla. Kultalasta kohtaan toki asenne on erilaista, kultalapsi on vahnemman opettu jatke. Narsistiperheen lapset:syntipukki, näkymätön, kultalapsi. Suhteellisen pitkään minäkin olen elänyt ja opetellut ymmärtämään monia eri perhesunteita, ihmisiä, lapsia, vanhempia, isovanhempia. Sen tiedän, ettö narisistivanhempi pystyy nujertamaan lapsensa, ohjaamaan lasta tekemään jopa itsemurhan kun lapsi ei kunnioita tai arvosta vanhemman sairasta arvomaailmaa, muita ihmisiä vahingoittavaa tai halveksittavaa. Siinä olet oikeassa, että analyyttinen 14-vuotias, joka avaa asian ko. tavalla, on vahvoilla. Tukea ja näkyvyyttä näille nuorille!
 

Yhteistyössä