Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Deleted member 149094
Sananvapaudella on merkitustä nimenomaan silloin, kun sanat koetaan loukkaaviksi tai maailmankuvaa uhkaaviksi. Eivät ne sanat, joista kuulija on samaa mieltä, tarvitse mitään suojaa.
Sanavapaus on siis oikeus sanoa asioita, jotka saattavat kuulijaa loukata.
Loukkaantuminen on loukkaantujan oma valinta.
Ei. Koska sanat voi loukata (tai aiheuttaa vahinkoa) henkilöä, vaikka tämä ei itse siitä loukkaantuisikaan. Vaikka kuulija olisikin samaa mieltä, voi toiset aiheuttaa vahinkoa.
That's the ydin.

Kyllä ja ei. Mutta vastuu ei ole uhrilla.

Deleted member 149094
Kirjoittaja näyttää olevan persutyttö, mutta fiksu sellainen:

Sananvapauden rajoittamishalun taustalla on usein virheellinen ajatus siitä, että ihmisille kuuluisi jonkinlainen subjektiivinen oikeus olla tulematta loukatuksi. Tällaista oikeutta ei kuitenkaan ole eikä saa olla. Kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta muovata maailmasta väkisin sellaista, että toisten ihmisten toiminta miellyttäisi poikkeuksetta juuri häntä. Tästä sananvapaudessakin on kyse: kenelläkään ihmisellä ei ole subjektiivista oikeutta olla kuulematta epämiellyttäviä asioita.

Jos jonkun toisen tahon näkemys siis loukkaa sinua, kannattaa iloita.
Se tarkoittaa, että sananvapaus toimii.
Juu, suoraa puhetta koulukiusaajilta.

Hauska, että lihavoit sanan tyttä, mutta fiksu sellainen. tarkoitiko persu-mutta fiksu vai tyttö-mutta fiksu?

Lisään vielä. Sananvapaushan nimenomaan on tullut siitä, ettei ketään hakata tai hirtetä, koska sanoo, että homojen pitäis saada mennä naimisiin. Eli se nimenomaan suojaa siltä loukkaukselta. Näemmä menty aika pitkälle tässä länsimaalaisessa pullamössöyhteiskunnassa.

Ei. Koska sanat voi loukata (tai aiheuttaa vahinkoa) henkilöä, vaikka tämä ei itse siitä loukkaantuisikaan. Vaikka kuulija olisikin samaa mieltä, voi toiset aiheuttaa vahinkoa.
That's the ydin.

Kyllä ja ei. Mutta vastuu ei ole uhrilla.
En ihan tarkkaan ymmärrä, mitä yrität sanoa. Miten jotakuta loukataan, jos hän ei loukkaannu? Eikä sanoista loukkaantuja ole uhri vaan uhriutuja.

Mutta kannattaa erotella vahingon aiheuttaminen ja loukkaaminen. Väkivaltaan kiihottaminen tai Vastaamon asiakastietojen levittely ovat vahingon aiheuttamista. Jos sinä sen sijaan kertoisit, että minä olen epämiellyttävä ihmishirviö, olisi se ehkä jonkun mielestä loukkaava, mutta ei aiheuttaisi vahinkoa - ja kuuluisi siis sananvapauden piiriin.

Hauska, että lihavoit sanan tyttä, mutta fiksu sellainen. tarkoitiko persu-mutta fiksu vai tyttö-mutta fiksu?

Lisään vielä. Sananvapaushan nimenomaan on tullut siitä, ettei ketään hakata tai hirtetä, koska sanoo, että homojen pitäis saada mennä naimisiin. Eli se nimenomaan suojaa siltä loukkaukselta. Näemmä menty aika pitkälle tässä länsimaalaisessa pullamössöyhteiskunnassa.
Lihavoin tuon tytön ikäänkuin myönnytyksenä sinulle.

Sanavapauskäsitteen historia ei ole lähtenyt mistään sukupuolivähemmistöjen käsittelystä. Mutta sananvapautta on nimenomaan se, että saa julkisesti kannattaa homojen avioliitto-oikeutta, vaikka se loukkaisikin uskonnollisia ryhmiä (muslimeja, osaa kristityistä). Samoin sekin, että saa vastustaa tuota oikeutta (kuten Päivi Räsänen).

Deleted member 149094
En ihan tarkkaan ymmärrä, mitä yrität sanoa. Miten jotakuta loukataan, jos hän ei loukkaannu? Eikä sanoista loukkaantuja ole uhri vaan uhriutuja.

Mutta kannattaa erotella vahingon aiheuttaminen ja loukkaaminen. Väkivaltaan kiihottaminen tai Vastaamon asiakastietojen levittely ovat vahingon aiheuttamista. Jos sinä sen sijaan kertoisit, että minä olen epämiellyttävä ihmishirviö, olisi se ehkä jonkun mielestä loukkaava, mutta ei aiheuttaisi vahinkoa - ja kuuluisi siis sananvapauden piiriin.
Voi sanoa, että olet tyhmä, mutta ei siitä välttämättä toinen loukkaannu. Henkilöstä tulee uhri, jos sosiaalinen piiri siinä ympärillä alkaa vaikkapa vain juoruilemaan, että tyypillä ei ole ihan kaikki käet laaksossa.

Loukkaaminen voi siis esimerkiksi vaikuttaa tämän tyypin etenemiseen työpaikalla, jos yleisesti ajatellaan, että tämä on yksinkertainen. Ei kaikki vahinko ole väkivaltaa.

Sinun tapauksessasi, jos hakisit vaikkapa esimiehen paikkaa, mutta sinua pidettäisiin ihmishirviönä, se voisi vaikuttaa siihen, että joku muu saa paikan.

Sinua taitaa hämmentää se, että ajattelet tuon loukkaamisen olevan jonkun henkilön tarkoituksellista pilkkaamista, vähättelyä tai nimittelyä. Se on huonoa käytöstä. Minä puhun ajatusten, ideoiden ja mielipiteiden esittämisestä.
Sanavapaudessa on kysymys siitä, että minä en voi sinun mielipiteidesi loukkaavuuden takia (jos ne siis loukkaaviksi kokisin) vaatia niitä estettäviksi tai sensuroitaviksi.

Deleted member 149094
Lihavoin tuon tytön ikäänkuin myönnytyksenä sinulle.

Sanavapauskäsitteen historia ei ole lähtenyt mistään sukupuolivähemmistöjen käsittelystä. Mutta sananvapautta on nimenomaan se, että saa julkisesti kannattaa homojen avioliitto-oikeutta, vaikka se loukkaisikin uskonnollisia ryhmiä (muslimeja, osaa kristityistä). Samoin sekin, että saa vastustaa tuota oikeutta (kuten Päivi Räsänen).
Kiitos. En tarvi myönnytyksiä.... tai siis mihin tarvin myönnytyksiä?

Juu, ei, mutta se oli esimerkki siitä, mistä se on lähtenyt. Ymmärtänet pointin. Kiitos esimerkeistä, alleviivasit sanomani.

Deleted member 149094
Sinua taitaa hämmentää se, että ajattelet tuon loukkaamisen olevan jonkun henkilön tarkoituksellista pilkkaamista, vähättelyä tai nimittelyä. Se on huonoa käytöstä. Minä puhun ajatusten, ideoiden ja mielipiteiden esittämisestä.
Sanavapaudessa on kysymys siitä, että minä en voi sinun mielipiteidesi loukkaavuuden takia (jos ne siis loukkaaviksi kokisin) vaatia niitä estettäviksi tai sensuroitaviksi.
En ajattele, sinä vedät tätä kokoajan henkilöön, kuinka se henkilö itse yksikseen loukkaantuu. Siirryin kyllä henkilökohtaisemmalle tasolle, jota ollaan samalla levelillä. Mutta kun tässä on kyse molemmista, sekä yhteiskunnasta, että yksilöstä.

Juu! Esittele mitä vaan, kunhan se pysyy laillisuuden rajoissa. Laillisuuteen kuuluu se vastuu. Ja laillisuuden nimissä muuten voin vaatia, että loukkaavat tekstit poistetaan tietyissä tilanteissa ja niin sen kuuluu ollakin, sillä ihmiset ovat vain niin valitettavan kateellisia jne toisilleen, että herjaa heitetään pienemmästäkin asioista.

Voi sanoa, että olet tyhmä, mutta ei siitä välttämättä toinen loukkaannu. Henkilöstä tulee uhri, jos sosiaalinen piiri siinä ympärillä alkaa vaikkapa vain juoruilemaan, että tyypillä ei ole ihan kaikki käet laaksossa.

Loukkaaminen voi siis esimerkiksi vaikuttaa tämän tyypin etenemiseen työpaikalla, jos yleisesti ajatellaan, että tämä on yksinkertainen. Ei kaikki vahinko ole väkivaltaa.

Sinun tapauksessasi, jos hakisit vaikkapa esimiehen paikkaa, mutta sinua pidettäisiin ihmishirviönä, se voisi vaikuttaa siihen, että joku muu saa paikan.
En ajattele, sinä vedät tätä kokoajan henkilöön, kuinka se henkilö itse yksikseen loukkaantuu. Siirryin kyllä henkilökohtaisemmalle tasolle, jota ollaan samalla levelillä. Mutta kun tässä on kyse molemmista, sekä yhteiskunnasta, että yksilöstä.

Juu! Esittele mitä vaan, kunhan se pysyy laillisuuden rajoissa. Laillisuuteen kuuluu se vastuu. Ja laillisuuden nimissä muuten voin vaatia, että loukkaavat tekstit poistetaan tietyissä tilanteissa ja niin sen kuuluu ollakin, sillä ihmiset ovat vain niin valitettavan kateellisia jne toisilleen, että herjaa heitetään pienemmästäkin asioista.
Olet todellakin nainen. Käsittelet asioita niin selkeästi tunnepuoli edellä.

Jos joku on tyhmä, on organisaation ja ehkä hänen itsensäkin kannalta hyväksi, ettei häntä aseteta liian vaikeisiin/vastuullisiin tehtäviin.
Ihmisistä puolet on keskiarvoa fiksumpia. Mitä se toinen puoli on? Miksi sitä ei saisi sanoa ääneen?
On halventavaa sitoa ihmisarvo ihmisen älykkyyteen, tyhminkin meistä on ihminen, kuten on myös lyhin, rumin ja lihavin.

Jos olen ihmishirviö, en sovi muita johtamaan. On parempi, että se tiedetään ennenkuin vahinkoa on tapahtunut.

• Tykkää
Reactions: Echo
Deleted member 149094
Olet todellakin nainen. Käsittelet asioita niin selkeästi tunnepuoli edellä.

Jos joku on tyhmä, on organisaation ja ehkä hänen itsensäkin kannalta hyväksi, ettei häntä aseteta liian vaikeisiin/vastuullisiin tehtäviin.
Ihmisistä puolet on keskiarvoa fiksumpia. Mitä se toinen puoli on? Miksi sitä ei saisi sanoa ääneen?
On halventavaa sitoa ihmisarvo ihmisen älykkyyteen, tyhminkin meistä on ihminen, kuten on myös lyhin, rumin ja lihavin.

Jos olen ihmishirviö, en sovi muita johtamaan. On parempi, että se tiedetään ennenkuin vahinkoa on tapahtunut.
Olet selvästi mies. Kuvittelet minulle tunteita.

Eikä nyt puhuttu "totuuksista", vaan siitä, tarvitseeko loukkauksen olla totta, että se voisi loukata. Eli ei.

Voisitteko mennä muualle tappelemaan sananvapauksistanne, tässä ketjussa olisi tarkoitus jättää politikointi ja riitely pois vai onko liikaa pyydetty?
Menkää nyt jo muualle vänkäämään, ketään ei kiinnosta teidän sukupuolet tai ajatuksenne toisistanne
Olet oikeassa, tämä ketju on ensisijaisesti varattu mitä söin-, kuinka nukuin-huomioille ja kaksimielisille vitseille. :cool:

Olet oikeassa, tämä ketju on ensisijaisesti varattu mitä söin-, kuinka nukuin-huomioille ja kaksimielisille vitseille.
Niin just, mä söin osso pucoa,meinasin nukkua päikkärit mutta ei pystynyt torkkumaan,kun tuli liian kuuma olo ja piti riisuutua viilentymään.
Smoothie roiskahti rintojen väliin. :whistle::rolleyes::LOL:

Mun mielestä on hyvä muistaa myös käytöstavat vaikka sananvapaus onkin olemassa.
Ettei nyt toista tahallaan loukata vedoten sananvapauteen.
Jokut saattaa toki loukkaantua turhista asioita,joita ehkä toinen osapuoli ei oo tarkoittanut loukkaukseksi,toisia taas ei loukkaa mikään.

Mun mielestä on hyvä muistaa myös käytöstavat vaikka sananvapaus onkin olemassa.
Jokut saattaa toki loukkaantua turhista asioita,joita ehkä toinen osapuoli ei oo tarkoittanut loukkaukseksi,toisia taas ei loukkaa mikään.
Mikäli ei halua loukata, niin ei kannata puhua uskonnosta, rahasta, ulkonäöstä, politiikasta, seksistä yms. Täytyy vain puhua säästä. :)

• Tykkää
  • Haha
Reactions: Lispetti ja Kais
Deleted member 149094
Se on ihme homma, miksi ei voi pyytää anteeksi syystä, että toinen loukkaantuu "turhasta". Ei mulla ole ikinä ollu ongelmaa sellaisen kanssa. Miks se on niin tunteita herättävä homma?

Deleted member 149094
Mikäli ei halua loukata, niin ei kannata puhua uskonnosta, rahasta, ulkonäöstä, politiikasta, seksistä yms. Täytyy vain puhua säästä.
Vai miten olis, jos ei osaa puhua asioista loukkaamatta, niin olis sit hiljaa.
Tai jos ei oo hiljaa, niin ei loukkaannu siitä, et toinen loukkaantuu.
Pahimpia loukkaantujia noi toisten loukkaantumisista kitisijät tuntuu olevan.
Mun mielestä!!

Yhteistyössä