Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
*haukkoo happea kuin pallosilmäkala kuivalla maalla*

Nyt ei Roosa paremmasta tiedä!
Mä olen opiskeluaikana tienannu taskurahoja siivoojana, ja me käytettiin näitä, ja näitä löytyy kotoakin:
35 cm leveä, matala lasta, menee jokasen kaapin alta, ottaa kätevästi lattialistojen päälliset pölyt, eikä irtoa kuten kuin joku %@$&@ siivousliina irtoaa. Voi jynssätä niin paljon kuin huvittaa, ja lopuks heittää pyykkikonepesuun muiden 60 asteen pyykkien kanssa.

Muksut pyöräyttää noilla huoneensa mikrosekunnissa, ja tiedän etteivät aikuisena muuta suostu käyttämään.

Mut mulla on ammattitutkinto tolta alalta. Ja vielä tällä vuosituhannella suoritettu.

Ja toi on levymoppi. Pelkkä moppi tarkoittaa sitä mitä rutistellaan kuivaksi siinä ämpärin päällä olevassa suppilossa. Toi on ihan okei, vaikka pelkkä lasta ja liina/pyyhe/rätti on siinä vaiheessa helpompi, halvempi ja nopeampi ku pitää siivota kymmeniä huoneita ja aina välillä vaihtaa se.


Mut jees, ihan oikeat välineet sulla on. Ja vinkkinä vielä, että jos sulla on useampikin noita rättiosia, ni kostuta ne vaikka vanhalla ketsuppipullolla pesuaineliuoksella ja anna olla muovipussissa tunti ni ovat tasaisen kosteita ja helppo käyttää.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mut mulla on ammattitutkinto tolta alalta. Ja vielä tällä vuosituhannella suoritettu.

Ja toi on levymoppi. Pelkkä moppi tarkoittaa sitä mitä rutistellaan kuivaksi siinä ämpärin päällä olevassa suppilossa. Toi on ihan okei, vaikka pelkkä lasta ja liina/pyyhe/rätti on siinä vaiheessa helpompi, halvempi ja nopeampi ku pitää siivota kymmeniä huoneita ja aina välillä vaihtaa se.


Mut jees, ihan oikeat välineet sulla on. Ja vinkkinä vielä, että jos sulla on useampikin noita rättiosia, ni kostuta ne vaikka vanhalla ketsuppipullolla pesuaineliuoksella ja anna olla muovipussissa tunti ni ovat tasaisen kosteita ja helppo käyttää.
Mä tuun hulluksi jos täytyy käyttää jonkun lastan päällä joitain rättejä. Vaikka kuinka taittelisi, niin ne rätit irtoo aina, enkä halua kuljettaa 8-10 rättiä mukana, mitä tää huusholli tartteis.
 
Siis onhan tuossa swepissä se huono puoli että se täytyy aina irrottaa ja huuhdella ja suihkauttaa uudet pesuaineet, mä teen sen aina 1 huoneen jälkeen. 4-5 kerran huuhtelu onnistuu sankollisella vettä, sen jälkeen on sankovesi likaista.

Mutta ei mene hermot kun joku rätti irtoo sohvan alla....
 
  • Vau!
Reactions: m.e.k.
Mä tuun hulluksi jos täytyy käyttää jonkun lastan päällä joitain rättejä. Vaikka kuinka taittelisi, niin ne rätit irtoo aina, enkä halua kuljettaa 8-10 rättiä mukana, mitä tää huusholli tartteis.

Eikä sun onneksi tarvitse!

Meillä oli aikoinaan talon toisesta päästä toiseen päähän viitisen sataa metriä ja kun kaikki käytävät ravasi läpi ni päivälle kertyi askelia aina vähintään viisi kilsaa. Silloin pyyhe oli ookoo. Kävelet vain yhteen suuntaan, vaihdat välillä lastan sijaintia eteenpäin pyyhkeen pinnalla ja sit käännät pyykeen, jatkat loppuun, heität pyykkipussiin ja seuraavaa kehiin.
 
Mut mulla on ammattitutkinto tolta alalta. Ja vielä tällä vuosituhannella suoritettu.

Ja toi on levymoppi. Pelkkä moppi tarkoittaa sitä mitä rutistellaan kuivaksi siinä ämpärin päällä olevassa suppilossa. Toi on ihan okei, vaikka pelkkä lasta ja liina/pyyhe/rätti on siinä vaiheessa helpompi, halvempi ja nopeampi ku pitää siivota kymmeniä huoneita ja aina välillä vaihtaa se.


Mut jees, ihan oikeat välineet sulla on. Ja vinkkinä vielä, että jos sulla on useampikin noita rättiosia, ni kostuta ne vaikka vanhalla ketsuppipullolla pesuaineliuoksella ja anna olla muovipussissa tunti ni ovat tasaisen kosteita ja helppo käyttää.
Miltä vuodelta tutkinto on? Koska ammattisanasto on muuttunut. :D
 
Siis onhan tuossa swepissä se huono puoli että se täytyy aina irrottaa ja huuhdella ja suihkauttaa uudet pesuaineet, mä teen sen aina 1 huoneen jälkeen. 4-5 kerran huuhtelu onnistuu sankollisella vettä, sen jälkeen on sankovesi likaista.

Mutta ei mene hermot kun joku rätti irtoo sohvan alla....

Hanki niitä niin monta että pärjäät puhtaalla satsilla koko kämpän läpi.

Ajattele, mikä ajansäästö kun lasket mukaan tulevat nelkyt, viiskyt vuotta!
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja m.e.k.
Siis onhan tuossa swepissä se huono puoli että se täytyy aina irrottaa ja huuhdella ja suihkauttaa uudet pesuaineet, mä teen sen aina 1 huoneen jälkeen. 4-5 kerran huuhtelu onnistuu sankollisella vettä, sen jälkeen on sankovesi likaista.

Mutta ei mene hermot kun joku rätti irtoo sohvan alla....
Mä vaihdan puhtaan mopin. Moppeja pitää olla monta. Yksi ei riitä. :eek:
 
Eikä sun onneksi tarvitse!

Meillä oli aikoinaan talon toisesta päästä toiseen päähän viitisen sataa metriä ja kun kaikki käytävät ravasi läpi ni päivälle kertyi askelia aina vähintään viisi kilsaa. Silloin pyyhe oli ookoo. Kävelet vain yhteen suuntaan, vaihdat välillä lastan sijaintia eteenpäin pyyhkeen pinnalla ja sit käännät pyykeen, jatkat loppuun, heität pyykkipussiin ja seuraavaa kehiin.
Siis miten pitkän matkan te menitte yhdellä pyyhkeellä?
 
Mä vaihdan puhtaan mopin. Moppeja pitää olla monta. Yksi ei riitä.
Meillä on 2 noita swepejä.

Mutta harvoin mulla on sanko. Mä huuhtelen joka alueen/huoneen jälkeen swepin vessassa kunnes huuhteluvesi on kirkasta, laitan takasin lastaan ja suihkautan Kiillon suihkepullosta moppiin ja taas mentiin. :giggle:

Mä oon valmis tekemään tuon kaiken siitä ilosta, että sen mopin kans on niin ihana ja huoleton muutoin hiihtää menemään.
 
Siis miten pitkän matkan te menitte yhdellä pyyhkeellä?

Riippui hirmusti käytävästä. Kellarikerroksessa, missä ei vältti liillunut kukaan koko päivän aikana, riitti yksi pyyhe. Käytetyissä tiloissa tyylillä eteiskoppiin yksi, siitä eteenpäin yksi per viisi neliötä, ja mitä kauemmas ulko-ovesta siirrytiin ni siivottujen neliöiden määrä per pyyhe lisääntyi. -Kunnes päädyttiin ruokasaliin... Tai vessatiloissa pyyhe per huussi.

Sen huomaa sit kun siivoaa.
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
Meillä on 2 noita swepejä.

Mutta harvoin mulla on sanko. Mä huuhtelen joka alueen/huoneen jälkeen swepin vessassa kunnes huuhteluvesi on kirkasta, laitan takasin lastaan ja suihkautan Kiillon suihkepullosta moppiin ja taas mentiin.

Mä oon valmis tekemään tuon kaiken siitä ilosta, että sen mopin kans on niin ihana ja huoleton muutoin hiihtää menemään.

Mu oikeasti! Hanki niitä lisää! Silleen että on joka huoneelle oma ja käytävälle kans ja vessoille. SIT siivous on hellpoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Lispetti
Meillä on 2 noita swepejä.

Mutta harvoin mulla on sanko. Mä huuhtelen joka alueen/huoneen jälkeen swepin vessassa kunnes huuhteluvesi on kirkasta, laitan takasin lastaan ja suihkautan Kiillon suihkepullosta moppiin ja taas mentiin.

Mä oon valmis tekemään tuon kaiken siitä ilosta, että sen mopin kans on niin ihana ja huoleton muutoin hiihtää menemään.
Mä kostutan mopin puhdistusaineliuoksella. Moppaan sillä max 2h. Sen jälkeen se menee kylppäriin odottamaan oesukoneeseen pääsyä. En pese sitä vaatteiden kanssa. Pesulämpötila on 70-90. :D
 
Riippui hirmusti käytävästä. Kellarikerroksessa, missä ei vältti liillunut kukaan koko päivän aikana, riitti yksi pyyhe. Käytetyissä tiloissa tyylillä eteiskoppiin yksi, siitä eteenpäin yksi per viisi neliötä, ja mitä kauemmas ulko-ovesta siirrytiin ni siivottujen neliöiden määrä per pyyhe lisääntyi. -Kunnes päädyttiin ruokasaliin... Tai vessatiloissa pyyhe per huussi.

Sen huomaa sit kun siivoaa.
Sen verran kehun vielä että tuossa swepissä riittää, kun kääntää sen lastan toisen puolen n.5 neliön jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Ne on niin kalliita mokomat. Tänne ku ostais niin 150 euroa menis ihan heittämällä. Mieluummin pesen joka huoneen jälkeen.

Mieti käsiäsi. Mitä useammin niitä pesuaineliuoksessa läträät ni sitä nopsemmin iho kuivuu ja tulee ryppyjä. 150 euroa neljällekymmenelle vuodelle...

Viikkohinnaksi jää alle kymmenen senttiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja m.e.k.
Mieti käsiäsi. Mitä useammin niitä pesuaineliuoksessa läträät ni sitä nopsemmin iho kuivuu ja tulee ryppyjä. 150 euroa neljällekymmenelle vuodelle...

Viikkohinnaksi jää alle kymmenen senttiä.
Hmm. En sano tarkkaa, mut tää talo on vajaat 200 neliötä. Tai no, ehkä säännöllisesti jynssätään 140-150 m2. Jos jaetaan vaikka 10 neliön alueisiin niin 14-15 rättiä?
 

Yhteistyössä