Ketään urologiasta/gynekologiasta tms tietävää lääkäriä, hoitajaa tai muuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivo18
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivo18

Vieras
Olen 18v tyttö ja viime kesästä asti olen kärsinyt ihmeellisistä pissavaivoista. (Huom vaikka kesällä alkoikin niin syynä ei ole sukupuolitauti koska olen neitsyt) Välillä vaiva meni pois niin että saaton jopa elää.... Mutta nyt se on sitkeästi pysynyt. Eli tällä hetkellä vaiva on sellainen, että virtsaputken suulla on tunne niinkuin pissaa tulisi ja välillä tuntuu kuin lirahtaisi housuun vaikka rakko ei tunnu lainkaan täydeltä ja olisin juuri käynyt vessassa. Minulta on otettu kolme virtsanäytettä, kaikki negatiivisia, bakteeriviljely emättimestä, joka oli myöskin negatiivinen, määrättiin lääke yliaktiiviseen rakkoon (jota tämä ei selvästikkään ole) joka teki pissasta polttavaa joten lopetin sen, sekä alavatsan ultra, jossa ei kuulemma näkynyt mitään erikoista, Munuaiset olivat kuulemma priimaa... (Samalla ultralääkäri katsoi myös onko sappikiviä, eikä niitäkään ollut) Sitten kipaisin omalla lääkärillä puhumassa asiasta, ja hän ihmetteli miten lääkkeestä oli tullut sellaisia sivuvaikutuksia (taisin olla koekaniini, sillä lääke oli kuulemma uusi ja helvetin kallis maksoi 50e paketti jossa taisi olla 30 tablettia) Ja lääkäri sitten sanoi minulle että katsellaan ja soitan jos vaiva ei mene pois. Häntä taisi kiinnostaa enemmän joululoma ja vaikuttaa muutenkin, ettei kiinnostaisi hoitaa vaivaani kun helpoin vastaus (eli siis vti) ei ollutkaan oikea. Vaiva rajoittaa elämääni ja olen vaan neljän seinän sisällä koska en voi mennä minnekään näin inhottavan vaivan takia (kuten ymmärtää saattaa, tai sitten ei...), olen kohta aiheuttanut varmaan jonkin nivelvamman oikeaan polveen sillä pissahädän tunteen takia joudun istumaan kantapään päällä niin että polveen ja jalkoväliin jo sattuu koska muu ei enää auta. Olen myös huomannut itseni selkeästi masentuneen vaivan johdosta ja itken joka ilta ahdistustani, pahaa oloani ja turhautumistani ja olen jopa hakannut itseäni mustelmille sillä niin ahdistunut olen jo. Vaiva vaikeutti jo nukummistanikin niin, että sain unta vasta kuudelta aamulla, koska aika vaikea nukkua jos tuntuu että pissat tulee housuun, Sitten aloin syödä melatoniinia ja se auttaa toistaiseksi nukkumiseen. En ole vaivan aikana kuitenkaan vielä pissannut housuun...vielä! Olen jopa miettinyt kuolemaa, sillä tuntuu ettei mikään muu auta enää, kun ei lääkäreitäkään näytä kiinnostavan hoitaa. Olen myös tuntenut kummaa muljahtavaa kipua kohdussa välillä ja kerran tunsin vihlaisun virtsaputkesta lähtevänä 'viivana' navan alle asti. Mutta jos kerran ultrassa ei näkynyt mitään niin... En tiedä liittyykö tämä vielä asiaan, mutta aloin toissapäivänä ihmetellä tällaista asiaa, kun sekundaaristen kuukautiskipujen syy lukemani mukaan tutkitaan yleensä, mutta minulta ei ole tutkittu mitään vaikka kuukautiskipuni ovat sekundaariset ja minulle on määrätty e-pillereitä niiden takia sekä 1G Panadolia ja 600mg Buranaa. Eli onko siinä jotakin outoa vai ei?
Arvostaisin todella jos joku osaisi yhtään auttaa. Menisin mieluusti yksityiselle lääkäriin, mutta ei ole rahaa sellaiseen lystiin. Onneksi asun vielä kotona, sillä jos asuisin yksin tämän vaivan kanssa en varmaan olisi enää ollut kirjoittamassa tätä viestiä...
Kiitos jo etukäteen jos joku saa aikaiseksi kohteliaan vastauksen :)

Pyydä rahaa yksityislääkäriin vanhemmiltasi ja soita kotipaikkakuntasi yksityisille lääkäriasemille ja kysy kenelle urologille tai gynelle saat nopeimmin ajan. Se aika saattaa löytyä samalle päivällekin esim. peruutusajoista. Ensiapuna kokeile nukkua lämminvesipullo jalkojen välissä.
Mutta siis mene yksityiselle lääkärille.

Ei käynyt selville, että oletko käynyt gynekologilla tai yleislääkärillä? Joka tapauksessa tarvitset erityislääkärin hoitamaan tämän asian.
Ihan yleislääkärillä olen terveysasemalla käynyt, on varmaan enemmän tottunut kirjottamaan yskänlääke reseptiä niin ei osaa sanoa juuta eikä jaata tähän. asun siis pikkukylässä eli ei ole sairaaloita yms...

Viimeksi muokattu:
Pyydä rahaa yksityislääkäriin vanhemmiltasi ja soita kotipaikkakuntasi yksityisille lääkäriasemille ja kysy kenelle urologille tai gynelle saat nopeimmin ajan. Se aika saattaa löytyä samalle päivällekin esim. peruutusajoista. Ensiapuna kokeile nukkua lämminvesipullo jalkojen välissä.
Mutta siis mene yksityiselle lääkärille.
Ei taida se rahan pyytäminenkään auttaa kun lähinnä äitini rahoja meinasin, kun on kauheat hinnat niissa yksityisissä. Täällä pikkukylässä ei siis ole kuin se terveysasema ja lähimmät yksityset ovat vain terveystalo ja mehiläinen. Olen myös huomannut, että kaikissa terveystaloissa ei ole ihan kaikkia palveluita, kun olen sivuilta katsonut. Ja mehiläinenhän oli se kaikkein kallein yksityinen ilmeisesti... :/

Viimeksi muokattu:
Eikö nyt kaikissa yksityisissä paikoissa ole gyne ja urologi? Muita palveluja tuskin tarvitset kun voit saada sieltä lähetteen tarvittaessa jatkotutkimuksiin keskussairaalan tai yliopistollisen sairaalan ko. polille ja se maksaa sen n. 30e/kertakäynti.
Toinen hitaampi vaihtoehto on pyytää terkkarista lähete esim. naistentautien polille keskussairaalaan, mutta siinä taitaa mennä parikin kuukautta, voihan päästä nopeamminkin kiireellisenä.

Eikö ole mummia, siskoa, tätiä ym. keneltä pyytää rahaa? Mene koulussa terkkarille ja puhu hänelle kaikki huolesi kyllä hän osaa auttaa eteenpäin. Täytyyhän sinut saada kuntoon.

Eikö nyt kaikissa yksityisissä paikoissa ole gyne ja urologi? Muita palveluja tuskin tarvitset kun voit saada sieltä lähetteen tarvittaessa jatkotutkimuksiin keskussairaalan tai yliopistollisen sairaalan ko. polille ja se maksaa sen n. 30e/kertakäynti.
Toinen hitaampi vaihtoehto on pyytää terkkarista lähete esim. naistentautien polille keskussairaalaan, mutta siinä taitaa mennä parikin kuukautta, voihan päästä nopeamminkin kiireellisenä.

Eikö ole mummia, siskoa, tätiä ym. keneltä pyytää rahaa? Mene koulussa terkkarille ja puhu hänelle kaikki huolesi kyllä hän osaa auttaa eteenpäin. Täytyyhän sinut saada kuntoon.

Eipä erityisemmin ketään niin läheistä sukulaista keltä rahaa lähtisi lainaamaan. En ole missään koulussa enkä töissä, joten ainoa mahdollinen lähete on omalta lääkäriltä, joka sattuu vielä olemaan vanhempi mies eli en tiedä löytyykö erityisemmin sympatiaa. Pitää varmaan soittaa ja kysyä sitä lähetettä urologille. Jos ei irtoa niin sitten ei kai voi muuta kuin mennä yksityiselle. :/

Viimeksi muokattu:
Tulosta ap tuo pitkä aloitustekstisi sille lääkärille kenelle menetkin. Eikö sossu maksa lääkärikulusi kun heillekin kerrot asiasi tai kirkon diakonissa, näytä tuo kirjeesi niin näkevät mikä on tilanne.
Jos menet yksityiselle niin neuvottele voisitko maksaa useammassa erässä.
Mieti vielä eikö todella äidilläsi ole mahdollisuutta edes lainata rahaa yksityislääkäriin.

Tulosta ap tuo pitkä aloitustekstisi sille lääkärille kenelle menetkin. Eikö sossu maksa lääkärikulusi kun heillekin kerrot asiasi tai kirkon diakonissa, näytä tuo kirjeesi niin näkevät mikä on tilanne.
Jos menet yksityiselle niin neuvottele voisitko maksaa useammassa erässä.
Mieti vielä eikö todella äidilläsi ole mahdollisuutta edes lainata rahaa yksityislääkäriin.
Olen kyllä äidilleni sanonut tästä ja puhuttiin siitä yksityisestä lääkäristä aiemmin, mutta nyt minusta tuntuu ettei äiti enää ymmärrä kuinka ikävä vaiva tämä on, jankuttaa aina että lähtisin kaupoille mukaan mutta siitä ei tulisi muuta kuin raivoa tämän vaivan takia. En sitten tiedä suostuisiko uskomaan että tarvin lääkäriä varsinkin kun se yksityinen on niin kallista ja hän joutuisi maksamaan sen kokonaan, koska minulla ei ole pankkitunnuksia vielä. Täytyy kai soittaa sille lääkärille jos ehkä joskus ensi kesäkuulle saisi sen soittoajan...

Viimeksi muokattu:
Hei, ei yksityislääkärillä lyhyellä vastaanottokäynnillä ilman tutkimuksia ole sen kummenpaa lääkettä kuin terveyskeskuslääkärilläkään. Samat lääkärit ne ovat urol.pkl:lla ja nkl:lla kuiin yksityiselläkin. Mene vaivoinesi terveyskeskukseen ja pyydä saada lähete sairaalaan urol.pkl:lle. Sieltä käsin voit saada tutkimuksia sairaalan laboratorioissa ja rtg:ssä. Kyseessä on pitkäaikaista ja kärsivällistä hoitoa vaativa vaiva. Yritä itse noudattaa hiivadiettiä.

Hei, ei yksityislääkärillä lyhyellä vastaanottokäynnillä ilman tutkimuksia ole sen kummenpaa lääkettä kuin terveyskeskuslääkärilläkään. Samat lääkärit ne ovat urol.pkl:lla ja nkl:lla kuiin yksityiselläkin. Mene vaivoinesi terveyskeskukseen ja pyydä saada lähete sairaalaan urol.pkl:lle. Sieltä käsin voit saada tutkimuksia sairaalan laboratorioissa ja rtg:ssä. Kyseessä on pitkäaikaista ja kärsivällistä hoitoa vaativa vaiva. Yritä itse noudattaa hiivadiettiä.
Onko sinulla siis ollut samanlaisia oireita? Oliko niille joku nimikin ja hoitoa?
Yksityisellä tarkoitin sitä, jos en saa lähetettä TKsta niin sitten joudun menemään yksityiselle.

Viimeksi muokattu:
Jos käytät vähähormonaalista ehkäisyä, niin paikat kuivuvat ja tulee tunne kuin ois virtsatietulehdus. Pitää vaihtaa pillereitä. Tämä ei ehkä koske sua, kun oot neitsyt. Mutta yleensä alapäätä ei pestä saippualla, vaan vedellä ja tuuletus on hyväksi, ei yöllä mitään alushousuja.

Jos käytät vähähormonaalista ehkäisyä, niin paikat kuivuvat ja tulee tunne kuin ois virtsatietulehdus. Pitää vaihtaa pillereitä. Tämä ei ehkä koske sua, kun oot neitsyt. Mutta yleensä alapäätä ei pestä saippualla, vaan vedellä ja tuuletus on hyväksi, ei yöllä mitään alushousuja.
Pelkällä vedellä aina olenkin pessyt, ja en tiedä niistä pillereistä kun olen syönyt niitä paljon kauemmin kuin tämä vaiva on ollut niin luulisi että olisi tullut aiemmin jos johtuisi pillereistä...?

Viimeksi muokattu:
Onko munasarjat kuvattu? Minulla oli hyvälaatuinen kysta munasarjoissa virtsarakon vieressä, joka aiheutti samanlaisia oireita kun AP:llä
Kai se ultralääkäri ne kaikki katsoi, en sitten tiedä miten hyvin osaa katsoa gynekologisia juttuja sieltä... vai tekikö muutenkin puolivillaisesti kun oli teini ulisemassa ongelmistaan tuhlaamassa hänen aikaansa... sattumoisin oli sekin vanha mies, melkein edes sanonut mitään kun kuvasi.
Olen melko varma, että siellä on jotain kasvanut, kun tuntuu sellaisia ikäviä, välillä vähän kivuliaita muljahteluja, joskus kun istuu tai kumartuu...
Näkyisikö ne kystat yms paremmin vaginaalisessa ultrassa kuin tavallisessa? Kun luin, että joskus vatsan päältä tehtävässä ultrassa ei näy kunnolla, en sitten tiedä siitä. Muuten, saako TK lääkäriltä lähetettä gynelle vai pitääkö sinne mennä ihan itse?

Viimeksi muokattu:
ap, viikko mennyt tätä asiaa jahkatessa, jos tarvitset apua niin soita terkkariin hoitajalle ja kysy miten pääset parhaiten gynelle tai mitä sinun kannattaa tehdä. Täältä et saa diagnoosia etkä hoitoa siihen menee vaan aikaa arvaillessa. lääkärit hoitavat kaikenikäisiä potilaita lapsista vanhuksiin eivät he erottele että nyt tuli teini enpäs paneudukaan tähän. Tiedä mitä haluat lääkärissä äläkä lähde pois ennenkuin olet tyytyväinen saamaasi. Lääkärin kanssa voi ja pitääkin puhua ja neuvotella eri mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista. Älä mene asenteella anteeksi että tulin vaivaamaan.

Kai se ultralääkäri ne kaikki katsoi, en sitten tiedä miten hyvin osaa katsoa gynekologisia juttuja sieltä... vai tekikö muutenkin puolivillaisesti kun oli teini ulisemassa ongelmistaan tuhlaamassa hänen aikaansa... sattumoisin oli sekin vanha mies, melkein edes sanonut mitään kun kuvasi.
Olen melko varma, että siellä on jotain kasvanut, kun tuntuu sellaisia ikäviä, välillä vähän kivuliaita muljahteluja, joskus kun istuu tai kumartuu...
Näkyisikö ne kystat yms paremmin vaginaalisessa ultrassa kuin tavallisessa? Kun luin, että joskus vatsan päältä tehtävässä ultrassa ei näy kunnolla, en sitten tiedä siitä. Muuten, saako TK lääkäriltä lähetettä gynelle vai pitääkö sinne mennä ihan itse?

Minut gynelle lähetti työterveyshuollon lääkäri. Gyne ultrasi alakautta ja löysi kystan.
Uskon että saat TK:lta lähetteen gynelle.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä