Ketään laskeumista tietävää/kärsivää paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija ja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija ja äiti

Vieras
Olen kärsinyt ilmeisesti jonkinasteisesta rektoseelestä eli peräsuolenlaskeumasta jo vuosia ja nyt kaksi lasta synnytettyäni vaiva on lähinnä pahentunut. Kuopus täytti juuri vuoden ja hänen synnytystään seuranneessa jälkitarkastuksessa lääkäri käski odottelemaan ainakin vuoden ennenkuin huolestuisin enempää.

Noh, vuosi meni ja tässä olen saman vaivan kanssa edelleen. Ulostaminen on vaikeaa, tuntuu siltä (ja näyttääkin), että uloste pyrkii emättimen kautta ulos ja saan sen ohjattua oikeaan suuntaan vain sormilla emättimen kautta painamalla. Emättimen alaosasta näkyy pullistuvan kummallinen pallukka, ihankuin osa emättimen sisäosaa näkyisi ulospäin. Oletettavasti siis peräsuoli painaa vaginan sisäosaa ulospäin. Kävellessä tuntuu välillä omituinen paineentunne, ihan kuin jotain putoaisi jalkovälistä.

Haluaisin kysyä, onko täällä kohtalontovereita ja jos täällä on ketään keneltä sama vaiva olisi korjattu, voisitko kertoa millä oireistolla pääsit korjaukseen? Oletan korjauksen olevan leikkauksen, koska mikään jumppa ei ole ainakaan minun kohdallani muuttanut tilannetta.

Muistan jostain lukeneeni että elimistön palautuminen synnytyksen jälkeen kestää muutaman vuoden. Varsinkin jos vielä imetät, hormonit vaikuttavat asiaan. Itselläni oli samantyyppistä vaivaa mutta etuseinämässä. Nyt pari vuotta synnytyksen jälkeen tilanne alkaa olla ok. Ei samanlainen kuin ennen synnytyksiä mutta sellainen että pystyn tämän kanssa elämään. Sinun oireesi kuulostavat kyllä aika lailla normaalielämää haittaavilta. Suosittelen lääkäriin menemistä. Omien kokemusten perusteella yksityislääkäri parempi kuin terveyskeskuslääkäri. Vielä parempi jos löydät jonkun laskeumiin perehtyneen. Jos vaivasi on hankala, leikkaus taitaa olla ainoa keino.

Ei tuossa auta kuin tiukasti vaatiminen. Jos et aio enää lapsia tehdä, niin jänkkäät vain niin kauan, että pääset leikkaukseen. Jos taas meinaat vielä tehdä lapsia, niin ei mitään järkeä mennä ennen sitä.

Olen noita opiskeluaikana sairaalassa nähnyt ja tuollaisilla vaivoilla silloin ainakin pääsi leikkaukseen. Muutenkin ihmettelen tuota odottelua. Olisi pitänyt edes fysioterapeutille päästä. Oletko jostain köyhästä pikkukunnasta, jossa tk:ssa on vain venäläisiä lääkäreitä, eikä jatkohoitoon pääse kuin omalla rahalla?

Yhteistyössä