Miehen kännäily

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arkivaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo syyttely on kyllä tullut hyvin tutuksi: "kun sanoit niin, niin ajattelin että ei ole väliä vaikka otan kännit" tai tein jotain, katsoin tietyllä tavalla vittumaisesti, aina yleensä syy on minun. Hyvin tehokkaasti tuolla konstilla saa nujerrettua toisen itseluottamuksen ihan pikkuhiljaa. Kun on tottunut ihan vilpittömiin ihmissuhteisiin, tuollainen kiero manipulointikin onnistuu.

Alkoholiriippuvainen ihminen juo alkoholia, koska haluaa alkoholia, koska haluaa olla kännissä ja koska alkoholi kiehtoo. Ei siihen muita syitä ole. Se on sitten ihan toinen juttu se, mitä syyksi sanotaan! Tai jopa koetaan, alkoholiriippuvuushan työntää ensimmäiseksi tieltään rehellisyyden.

En kyllä tosiaan jaksaisi katsella tuollaista, ainakaan, jos alkoholiriippuvuutta ei voi reilusti myöntää. Ja anna nyt vielä, että kodissani! Ei, tasan ei. Absolutisti en ole, mutta humalaan joutumisen halua en käsitä, enkä sitä, että alkoholin annetaan ruveta vaikuttamaan asioihin. Jos se häiritsee jotakuta tai jotain asiaa, siis omia ihmissuhteita esimerkiksi, ja se silti menee edelle, valintahan on selvä. Silloin sen pitää olla selvä lähipiirillekin, he ovat jääneet ja jatkossa tulevat aina vain enemmän jäämään toiseksi. Ja miksi joku jäisi jäämään toiseksi ainoassa elämässään.

Pistä nyt omasta asunnostasi ainakin kokonaan ulos, kun kerran olet sen takia jo muuttanutkin. Tuosta on fiksun ihmisen alkoholin käyttö ollut kaukana jo kauan. Riippuvuus taas on ollut kehissä jo kauan. Riippuvuus on alkoholismia, ei se määriin liity.

Viimeksi muokattu:
Alkoholiriippuvainen ihminen juo alkoholia, koska haluaa alkoholia, koska haluaa olla kännissä ja koska alkoholi kiehtoo. Ei siihen muita syitä ole. Se on sitten ihan toinen juttu se, mitä syyksi sanotaan! Tai jopa koetaan, alkoholiriippuvuushan työntää ensimmäiseksi tieltään rehellisyyden.

En kyllä tosiaan jaksaisi katsella tuollaista, ainakaan, jos alkoholiriippuvuutta ei voi reilusti myöntää. Ja anna nyt vielä, että kodissani! Ei, tasan ei. Absolutisti en ole, mutta humalaan joutumisen halua en käsitä, enkä sitä, että alkoholin annetaan ruveta vaikuttamaan asioihin. Jos se häiritsee jotakuta tai jotain asiaa, siis omia ihmissuhteita esimerkiksi, ja se silti menee edelle, valintahan on selvä. Silloin sen pitää olla selvä lähipiirillekin, he ovat jääneet ja jatkossa tulevat aina vain enemmän jäämään toiseksi. Ja miksi joku jäisi jäämään toiseksi ainoassa elämässään.

Pistä nyt omasta asunnostasi ainakin kokonaan ulos, kun kerran olet sen takia jo muuttanutkin. Tuosta on fiksun ihmisen alkoholin käyttö ollut kaukana jo kauan. Riippuvuus taas on ollut kehissä jo kauan. Riippuvuus on alkoholismia, ei se määriin liity.

Miksikähän alkoholiriippuvaisuutta on vaikea myöntää. Valehdellaan silmä korvat täyteen ja keksitään vaikka mitä, että päästään juomaan. Luulisi olevan itsellekkin hyvä jos saisi ajoissa apua, eikä painua yhä syvemmälle suohon. Menettää terveytensä, perheensä, ystävänsä, rahansa, itsekunnioituksensa, luottettavuuden ja ihan kaikki, mikä elämässä on hyvää ja arvokasta. Jäljelle jää vain pullo ja jupot kaverit. Lopun voikin sitten vain arvata.

Viimeksi muokattu:
Mitä sinä, "Arkivaimo", haluat? Jatkat tätä jankkaamista ja kun saat järkeviä vastauksia ja ehdotuksia ongelmaasi, sivuutat tai kyseenalaistat ne. Mitä sinä haluat?

Jankkaanko minä ja sivuutan ja kyseenalaistan järkevät vastaukset? Onko "järkevä" vastaus, että miehen juominen ei ole lähelläkään riskirajaa?

Haluan kaydä keskustelua asiasta, lukea erilaisia näkökantoja, myös näitä minusta ei-järkeviä. Jokuhan sitäkin mieltä on. Tosissaan tai ei? Ei kai se haittaa vaikka tässä ketjussa on sinun mielipiteesi jälkeen vielä muitakin enkä lopeta tätä siihen, kiitoksin ja kumarruksin sinulle?

Viimeksi muokattu:
Jankkaanko minä ja sivuutan ja kyseenalaistan järkevät vastaukset? Onko "järkevä" vastaus, että miehen juominen ei ole lähelläkään riskirajaa?

Haluan kaydä keskustelua asiasta, lukea erilaisia näkökantoja, myös näitä minusta ei-järkeviä. Jokuhan sitäkin mieltä on. Tosissaan tai ei? Ei kai se haittaa vaikka tässä ketjussa on sinun mielipiteesi jälkeen vielä muitakin enkä lopeta tätä siihen, kiitoksin ja kumarruksin sinulle?

Mitä sinä haluat? Elämältäsi.

Viimeksi muokattu:
Haluaisin onnellisen avioliiton. Mies on mitä parhain aviomies yleensä arkisin,
mutta muuttuu joksikin toiseksi viikonloppuisin.
Ilmeistä kuitenkin taitaa olla, että tämä avioliitto ei muuksi muutu. Nyt vaan sitten työstämään eroa, surua, pettymystä, katkeruutta yms.

Onnellinen avioliitto on sinun päässäsi. Jos miehesi kelpaa sinulle sellaisena kuin hän on (kaikkine puutteineen) aina, sinulla on onnellinen avioliitto.

Jos miehesi ei kelpaa sulle sellaisena kuin hän on, valitset toisin.

Kun tiedät, mitä haluat, saat, mitä haluat.

Mitä sinä haluat?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja näin se on;11339375:
Miksikähän alkoholiriippuvaisuutta on vaikea myöntää. Valehdellaan silmä korvat täyteen ja keksitään vaikka mitä, että päästään juomaan. Luulisi olevan itsellekkin hyvä jos saisi ajoissa apua, eikä painua yhä syvemmälle suohon. Menettää terveytensä, perheensä, ystävänsä, rahansa, itsekunnioituksensa, luottettavuuden ja ihan kaikki, mikä elämässä on hyvää ja arvokasta. Jäljelle jää vain pullo ja jupot kaverit. Lopun voikin sitten vain arvata.

Tota on moni kysynyt, eikä vastausta siihen taida olla kenelläkään. se nyt vaan on niin.
Sama pätee muihinkin riippuvuuksiin, liian moni kuolee viinaan/huumeisiin/tupakointiin, ennekuin tajuaa itse oman tilanteensa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvästi järki;11339916:
Tota on moni kysynyt, eikä vastausta siihen taida olla kenelläkään. se nyt vaan on niin.
Sama pätee muihinkin riippuvuuksiin, liian moni kuolee viinaan/huumeisiin/tupakointiin, ennekuin tajuaa itse oman tilanteensa.

Sä et voi olla tosissasi. Viittiks lukee mun tekstit tässä ketjussa ja lakata peesaamasta mua? Kiitos.

Sä et voi olla tosissasi. Viittiks lukee mun tekstit tässä ketjussa ja lakata peesaamasta mua? Kiitos.

Ensinnäkin: en pidä siitä, että mun ketjussa tapellaan. Perustakaa sitä varten ihan oma eipäs-juupas -ketjunne.

Toiseksi: haluan onnellisen avioliiton. Se on mun päässäni, kyllä. Tämän kanssa ei tule onnistumaan, en pysty riittäviin kompromisseihin. En ole erityisen romanttinen, eikä tunteiden perässä liikaa juokseminen ole juuri kenellekään onneaedes tuonut. Kiintymys, samanlainen arvomaailma, huumorintaju ja hyvät teot ovat paljon arvokkaampia kuin lässynlässyn.

Viimeksi muokattu:
Ilmeistä kuitenkin taitaa olla, että tämä avioliitto ei muuksi muutu. Nyt vaan sitten työstämään eroa, surua, pettymystä, katkeruutta yms.

On myös se vaihtoehto, että mies raitistuu. Aina joskus näinkin tapahtuu. Älä lannistu, vaan jatka taistelua arvokkaan asian puolesta. Jos keskustelu ei auta, menkää A-klinikkaan yhdessä, yksi vaihtoehto miehelle on AA - Anonyymit Alkoholistit, sinulle Alkoholistien omaiset - keskusteluryhmä, avioliittoterapia. Tietenkin ennen sitä aviomiehen pitää myöntää se, että hänellä on ongelma. Siinä taitaa olla paljon työstämistä, mutta ei se kuitenkaan toivotonta touhua ole. Nämä ovat pitkiä prosesseja, vievät vuosia.

Vielä on toivoa, kun alkoholin käyttö rajoittuu viikonloppuihin, vaikka ymmärrän, että sellainen ei kuulu normaaliin perhe-elämään, Siinä vaiheessa kun ryyppyputket alkavat olla viikonmittaisia tai kaksikin viikkoa, tilanne on karannut käsistä.

Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin: en pidä siitä, että mun ketjussa tapellaan. Perustakaa sitä varten ihan oma eipäs-juupas -ketjunne.

Toiseksi: haluan onnellisen avioliiton. Se on mun päässäni, kyllä. Tämän kanssa ei tule onnistumaan, en pysty riittäviin kompromisseihin. En ole erityisen romanttinen, eikä tunteiden perässä liikaa juokseminen ole juuri kenellekään onneaedes tuonut. Kiintymys, samanlainen arvomaailma, huumorintaju ja hyvät teot ovat paljon arvokkaampia kuin lässynlässyn.

Pidät tai et, me tehdään just niin kuin me halutaan. Sun ketjussa tai missä tahansa maailman paikassa vaan. Ei - me ei perusteta mitään eri ketjuja, jos meitä ei huvita. Teemme tässä ketjussa ihan kaikkea hauskaa tai mitä vaan.

Jos haluat onnellisen avioliiton, miksi roikut surkeassa nykyisessä? Miehesi tekee just niin kuin se haluaa avioliitossasi. Pidät siitä tai et. Hän tulee tekemään just niin ku haluaa, missä maailman paikassa vaan. Hän tulee tekemään elämässään ihan kaikkea hauskaa tai mitä ikinä haluaa.

Mitä sinä teet?

Viimeksi muokattu:
Lässynlässyn = paljon puhetta rakkaudesta ja tunteista, vähemmän tekoja.
Teot kuitenkin loppupelissä ratkaisee.

Eli haluat avioliiton, jossa ei tunteiden perässä juuri juosta?

Ja ihmettelet: "Hänelle sopii, että on vaimo arkisin ja pitää huolta huushollista, mutta viikonloppuisin on mieluummin poikamies."

Mitä sinä, "Arkivaimo" haluat?

Viimeksi muokattu:
Mitä olen kysynyt? Mihin ongelmaan olen kaivannut neuvoa? Olenko kaivannut vastausta kysymykseen, mitä haluan?

Voin vakuuttaa sinut. Kysyn, jos kaipaan neuvoa.

Olin jo ehtinyt viestini lähettää, kun tulin ajatelleeksi, että ehkä omasta mielestäsi sinulla ei ole ongelmaa. Taidat sitäpaitsi olla ihminen, joka ei kaipaa eikä halua neuvoja, koska omasta mielestäsi tiedät aina kaiken paremmin kuin kukaan toinen. Tai ehkä kenelläkään täällä olevalla ei mielestäsi ole mitään tarjottavaa sinulle? Mun mielestä olet saanut hyviä vastauksia, jotka pysäyttäisivät monen muun ajattelemaan, mutta sinä näytät ohittavan nuo kultajyvät niitä näkemättä. Niinhän se on, että usein näemme vain sen mitä haluamme nähdä.

Kirjoitat usein siitä, kuinka paljon arvostat ihmisiä ja pidät heistä. En ole nähnyt tuota puolta sinusta käytännössä täällä, siis miksi sitä löytyisi livenäkään, eli taitaa olla pelkkää sanahelinää taas. Turhaan täänkin kirjoitan, et ymmärrä tään tapaista tekstiä...tai et osaa sisäistää..no ymmärtää nuo muut lukijat...

Monen mielestä sinulla näyttää olevan ongelma/ongelmia ja siitä täällä muistutetaan tai halutaan saada sinut ymmärtämään. Ilmeisesti tapasi käyttäytyä ei ole sinulle ongelma, eikä se sinua haittaa jos siitä tulee ongelma jollekin toiselle?

Onhan näitäkin, jotka eivät koskaan itse sairastu psyykkisesti, he vain tekevät ympärillään olevat sairaiksi.

Viimeksi muokattu:
Anteeksi ketjun aloittaja kun poikkesin aiheesta ja kirjoitin Wiltsulle tässä noin pitkän vastauksen.

Anteeksipyyntö hyväksytty :)

Niin, liitto jossa ei liikaa tunteiden perässä juosta. Siihen uskon edelleen.
Se ei tarkoita toiselle pahan vaan hyvän tekemistä, yhteistä pyrkimystä yhteiseen hyvään.
Se ei myöskään tarkoita tunteetonta oloa, tietty kiintymys ja arvostus täytyy olla.
Toinen ei voi myöskään olla fyysisesti vastenmielinen.
Mutta se leffojen, julkkisten ja täälläkin joidenkin mainostama romanttinen rakkaus
on tyhjää täynnä, hetken juttu, itsepetosta. Ei sille mitään pysyvää rakenneta.

Viimeksi muokattu:

Tämä on se sama selitys kuin väkivaltaisen miehen vaimolla: "se on niin ihana mies silloin kun se ei hakkaa".
Ryhdistäydy nainen! Sinä olet miehesi ryyppäämisen ja kakaramaisen käytöksen suurin sponsori.

Viimeksi muokattu: