Olemisen sietämätön keveys

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wiltsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wiltsu

Vieras
Pari vuotta sitten kävelin päämäärättömästi aikaani kuluttaen suuressa ostoskeskuksessa. Siellä on kaksi kirjakauppaa ja yleensä kulutan päämäärättömän aikani niissä. Sillä kerralla löysin kirjan, joka vahvisti oletustani paremmasta elämästä: Timothy Ferriss: 4 tunnin työviikko. Luin ostoskeskuksen ravintolassa viinilasillisen äärellä ensimmäiset kappaleet, tyhjensin kalenterini viikoksi ja varasin hotellin Tallinnasta (pidän Tallinnasta kovasti ja Tallinna on halvempi kuin Kööpenhamina).

Koska minulla oli jo jonkinlainen käsitys asiasta, kirja ei mullistanut elämääni, mutta auttoi tekemään siitä ylellisen helpon. Ja läheisteni elämistä; olen onnellisena ja kepeänä paljon mukavampi läheinen.

Suosittelen jonkinlaisen herätyksen saamista tai oikeastaan sen hakemista, jos elämä tuntuu raskaalta, ikävältä tai kohtuuttomalta.

Ja voihan sitä harhailla missä vaan, mutta avoimin mielin...
 
Pari vuotta sitten kävelin päämäärättömästi aikaani kuluttaen suuressa ostoskeskuksessa. Siellä on kaksi kirjakauppaa ja yleensä kulutan päämäärättömän aikani niissä. Sillä kerralla löysin kirjan, joka vahvisti oletustani paremmasta elämästä: Timothy Ferriss: 4 tunnin työviikko. Luin ostoskeskuksen ravintolassa viinilasillisen äärellä ensimmäiset kappaleet, tyhjensin kalenterini viikoksi ja varasin hotellin Tallinnasta (pidän Tallinnasta kovasti ja Tallinna on halvempi kuin Kööpenhamina).

Koska minulla oli jo jonkinlainen käsitys asiasta, kirja ei mullistanut elämääni, mutta auttoi tekemään siitä ylellisen helpon. Ja läheisteni elämistä; olen onnellisena ja kepeänä paljon mukavampi läheinen.

Suosittelen jonkinlaisen herätyksen saamista tai oikeastaan sen hakemista, jos elämä tuntuu raskaalta, ikävältä tai kohtuuttomalta.

Ja voihan sitä harhailla missä vaan, mutta avoimin mielin...

Käväisin vilkaisemassa mitä ellien lukunurkalla jutellaan. Hiljaista näytti olevan.

Kirjakaupat taas pullistelevat syksyn uutuuskirjoja. Yritän elää mahdollisimman vähällä kirjan lukemisella.

Muistan hämärästi mainitsemasi kirjan. Varmasti hyvää luettavaa.

Olin muutama vuosi sitten vuorotteluvapaalla. Irtiotto teki hyvää ja taas tekisi mieli tehdä uusia
kuvioita. Elämäntapasi on tietenkin ihannetilanne johon minulla ei ole rahkeita.

Mutta saahan sitä haaveilla. Se ei maksa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkään kemioidemme kohtaaminen on hyvin heikkoa, mutta jatkoajatuksia jutuistasi saan. En siis vastaa sinulle, vaan yleisesti heitän kehiin.

Ei ole kyse elämäntavasta, vaan asenteesta ja siihen jokaisella on varaa.
 
Kaikki ei taida kokea mahdollisimman helppoa elämää haastavana. Monella on niin mielenkiintoinen työ, että mielellään käy kokopäivätöissä. Jotkut ei halua edes eläkkeelle jäädä. Joillain on töissä jopa hauskempaa kuin kotona. Joillain on työ, joka on todella tärkeää ja merkityksellistä toisillekkin, se antaa halua työskennellä vielä enemmän. Ei kaikille työ ole tervanjuontia.

Koko aikuiselämän kestävä kokopäivätyö vaatii psyykkistä ja fyysistä terveyttä. Kaikilla sitä ei ole. Esim. epävakaa persoonallisuus ei jaksa työelämässä ja narsisti ei pärjää työkaveriden kanssa, eikä usein ole motivoitu tekemään töitä. Suuri osa kuitenkin pitää tärkeänä käydä töissä ja hankkia elantonsa ja kantaa kortensa kekoon verojen muodossa. Moni haluaa kasvaa ja kehittyä työelämän kokemusten kautta, oppia uutta, kokeilla voimiaan ja saada tyydytystä, kun vaikea päämäärä saavutetaan. Narsisti ei kaipaa kovaa yrittämistä ja sen tuomaa tyydytystä, vaan haluaa saada kaiken mahdollisimman helpolla, aivan kuten pikkulapsi haluaa kaiken nyt ja heti, kuin taivaasta tipahtaneena, tarvitsematta pistää rikkaa ristiin. Tämä ei ole aikuisen ihmisen unelma.

Hauskuus ja mukavuus ei taida kaikille riittää, päinvastaiset asiat ainakin kehittävät enemmän ja antavat uutta ulottuvuutta elämään. Kukin valitkoon itselleen sopivan elämän, jos siihen on mahdollisuus. Kukaan ei varmaankaan valitsisi tismalleen samanlaista elämää kuin joku toinen, jos voisi valita tai edes haluaisi valita. Kaikki eivät edes halusisi saada tismalleen toivomaansa elämää, se, että ei saa kaikkea haluamaansa, voi olla haastavampaa ja kasvattavampaa.
 
Edellä on kaksi erilaista näkemystä, jotka ovat molemmat hyvin narsistisia ja itsekeskeisiä, koska niissä ei nähdä kuin vain oma erinomainen näkökulma.

Olemisen sietämättömyys voi tulla turhautumisesta omiin kuvitelmiin ns. paremmasta elämästä viinilasin äärellä tekemättä mitään. Katukahvilassa istuskelevat ovat usein näyttäytymässä ja näennäisesti rentoja ja vapautuneita. Joskus on ollut jonkinlainen privilegio olla tekemättä mitään itse. Odottaa palvelua, käyttää palvelijoita ja orjia - itseä alempiarvoisia.

Nykyään asetelma on monesti toinen - varsin vastakkainenkin. Työn tekoakin arvostetaan.
Nimimerkki hghghghghg kuitenkin halusi ylikorostaa omaa tekemistä, jaksamista ja uhrautumista kohottamalla itseään, vertaamalla jopa halveksien.

Olisin varovainen arvioimaan narsistin käyttäytymistä työelämässä. Moni narsisti ei suinkaan halua luopua siitä vallasta ja sosiaalisesta vaikutusvallasta, minkä työ tarjoaa. Aina se ei suinkaan merkitse omaa uurastusta, vaan jaksetaan etuisuuksilla ja toisten kustannuksella. Työpaikan suhteet muodostuu liehittelijöistä, jotka ovat näennäistä sosiaalista verkostoa ja työkavereiden kanssa pärjätään juoruillen ja yleensä jotakuta ja joitakin paheksuen tai heidän työntekoaan vaikeuttaen. Siitä kuviosta on narsistin vaikea päästää irti, koska se ruokki hänen kieroutunutta itsetuntoaan ja merkitystään. Työstä ja vallasta luopuminen merkitsisi tyhjyyttä, sitä elämän sietämättömyyttä, kun ei tule toimeen itsensä kanssa.
 
Edellä on kaksi erilaista näkemystä, jotka ovat molemmat hyvin narsistisia ja itsekeskeisiä, koska niissä ei nähdä kuin vain oma erinomainen näkökulma.

Olemisen sietämättömyys voi tulla turhautumisesta omiin kuvitelmiin ns. paremmasta elämästä viinilasin äärellä tekemättä mitään. Katukahvilassa istuskelevat ovat usein näyttäytymässä ja näennäisesti rentoja ja vapautuneita. Joskus on ollut jonkinlainen privilegio olla tekemättä mitään itse. Odottaa palvelua, käyttää palvelijoita ja orjia - itseä alempiarvoisia.

Nykyään asetelma on monesti toinen - varsin vastakkainenkin. Työntekoakin arvostetaan.
Nimimerkki hghghghghg kuitenkin halusi ylikorostaa omaa tekemistä, jaksamista ja uhrautumista kohottamalla itseään, vertaamalla jopa halveksien.

Olisin varovainen arvioimaan narsistin käyttäytymistä työelämässä. Moni narsisti ei suinkaan halua luopua siitä vallasta ja sosiaalisesta vaikutusvallasta, minkä työ tarjoaa. Aina se ei suinkaan merkitse omaa uurastusta, vaan jaksetaan etuisuuksilla ja toisten kustannuksella. Työpaikan suhteet muodostuu liehittelijöistä, jotka ovat näennäistä sosiaalista verkostoa ja työkavereiden kanssa pärjätään juoruillen ja yleensä jotakuta ja joitakin paheksuen tai heidän työntekoaan vaikeuttaen. Siitä kuviosta on narsistin vaikea päästää irti, koska se ruokki hänen kieroutunutta itsetuntoaan ja merkitystään. Työstä ja vallasta luopuminen merkitsisi tyhjyyttä, sitä elämän sietämättömyyttä, kun ei tule toimeen itsensä kanssa.
 
Miksi oletat, että ghghghghghg puhuu itsestään? Mun mielestä puhuu aika yleisesti ja ottaa esiin vastakkaisia argumentteja kuin ap. Ei kai kukaan jaksa ja ehdi laittaa yhteen kommenttiin kaikkea näin laajasta asiasta, vaan ottaa mukaan vain sillä hetkellä kiinnostavia osasia.

Sinullakin on hyviä lisäkommentteja narsistista työelämässä. Tuskin kuitenkaan kirjoitit kaikkea, mitä tiedät asiasta?
 
Edellä on kaksi erilaista näkemystä, jotka ovat molemmat hyvin narsistisia ja itsekeskeisiä, koska niissä ei nähdä kuin vain oma erinomainen näkökulma.

Olemisen sietämättömyys voi tulla turhautumisesta omiin kuvitelmiin ns. paremmasta elämästä viinilasin äärellä tekemättä mitään. Katukahvilassa istuskelevat ovat usein näyttäytymässä ja näennäisesti rentoja ja vapautuneita. Joskus on ollut jonkinlainen privilegio olla tekemättä mitään itse. Odottaa palvelua, käyttää palvelijoita ja orjia - itseä alempiarvoisia.

Nykyään asetelma on monesti toinen - varsin vastakkainenkin. Työntekoakin arvostetaan.
Nimimerkki hghghghghg kuitenkin halusi ylikorostaa omaa tekemistä, jaksamista ja uhrautumista kohottamalla itseään, vertaamalla jopa halveksien.

Olisin varovainen arvioimaan narsistin käyttäytymistä työelämässä. Moni narsisti ei suinkaan halua luopua siitä vallasta ja sosiaalisesta vaikutusvallasta, minkä työ tarjoaa. Aina se ei suinkaan merkitse omaa uurastusta, vaan jaksetaan etuisuuksilla ja toisten kustannuksella. Työpaikan suhteet muodostuu liehittelijöistä, jotka ovat näennäistä sosiaalista verkostoa ja työkavereiden kanssa pärjätään juoruillen ja yleensä jotakuta ja joitakin paheksuen tai heidän työntekoaan vaikeuttaen. Siitä kuviosta on narsistin vaikea päästää irti, koska se ruokki hänen kieroutunutta itsetuntoaan ja merkitystään. Työstä ja vallasta luopuminen merkitsisi tyhjyyttä, sitä elämän sietämättömyyttä, kun ei tule toimeen itsensä kanssa.

Kenenkäs näkökulmia sä täällä esität, jos et omiasi? Serkun kummin kaiman????? Kai nyt jokainen aikuinen saa itse omat näkökantansa esittää, vai tarviiko kaikki puhemiehen tai puolestapuhujan?
 
Viimeksi muokattu:
Miksi oletat, että ghghghghghg puhuu itsestään? Mun mielestä puhuu aika yleisesti ja ottaa esiin vastakkaisia argumentteja kuin ap. Ei kai kukaan jaksa ja ehdi laittaa yhteen kommenttiin kaikkea näin laajasta asiasta, vaan ottaa mukaan vain sillä hetkellä kiinnostavia osasia.

Sinullakin on hyviä lisäkommentteja narsistista työelämässä. Tuskin kuitenkaan kirjoitit kaikkea, mitä tiedät asiasta?

Täällä pitäsi kirjoittaa väitöskirja joka asiaan, jossa mitään yksityiskohtaa ei unohdeta, muuten tulee näitä vastauksia, joissa syytetään vastauksen yksipuolisuudesta. Olettaisin, että vastauksiin laitetaan vain se osa, jota pidetään relevanttina sillä hetkellä ja tietyssä yhteydessä.

Ja mielellään oletetaan, että aina puhuu itsestä, jos puhuu positiivisessä mielessä ja toistista jos puhuu negatiivisessä mielessä. Näinhän ei tarvitse olla. Vain jos nimenomaan itsensä mainitsee, niin silloin voi olla varma siitä, että itseään meinaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi oletat, että ghghghghghg puhuu itsestään? Mun mielestä puhuu aika yleisesti ja ottaa esiin vastakkaisia argumentteja kuin ap. Ei kai kukaan jaksa ja ehdi laittaa yhteen kommenttiin kaikkea näin laajasta asiasta, vaan ottaa mukaan vain sillä hetkellä kiinnostavia osasia.

Sinullakin on hyviä lisäkommentteja narsistista työelämässä. Tuskin kuitenkaan kirjoitit kaikkea, mitä tiedät asiasta?

Ei ehkä puhu itsestään, mutta on hänen ajatus on kirjoituksen myötäinen, hyvin tunneperäinen.

Olisiko oman kirjoitukseni sisältö saanut eri tulkinnan, jos lukisi: "Nimimerkki hghghghghg kuitenkin halusi ylikorostaa (omaa) tekemistä, jaksamista ja uhrautumista kohottamalla itseä(än), vertaamalla jopa halveksien."

Mielestäni sanoman ero on niin pieni, että vastuu jää lukijalle, puhutaanko yleisestä vai yksityisestä. Mutta en tunne suomen kielen hienouksia niin paljon, että hoksaisin aina kirjoittaessa kaikki mahdolliset sävyerot. Toisaalta tämä nettikeskustelujen seuraaminen on mielenkiintoa taustalla oleviin tunneväritteisiin ajatuksiin tai purkauksiin. Ei paljoa vaikuta tulkintaan, kirjoittako minä tai passiivimuodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Minä ainakin tunnustan, että kirjoitin itsestäni, mutta en kehottanut muita toimimaan samalla kaavalla, vaan etsimään ja löytämään oman ja itselleen sopivan onnellisuuden polkunsa.

Ettei tarttis aina valittaa jostakin.
 
Ei ehkä puhu itsestään, mutta on hänen ajatus on kirjoituksen myötäinen, hyvin tunneperäinen.

Olisiko oman kirjoitukseni sisältö saanut eri tulkinnan, jos lukisi: "Nimimerkki hghghghghg kuitenkin halusi ylikorostaa (omaa) tekemistä, jaksamista ja uhrautumista kohottamalla itseä(än), vertaamalla jopa halveksien."

Mielestäni sanoman ero on niin pieni, että vastuu jää lukijalle, puhutaanko yleisestä vai yksityisestä. Mutta en tunne suomen kielen hienouksia niin paljon, että hoksaisin aina kirjoittaessa kaikki mahdolliset sävyerot. Toisaalta tämä nettikeskustelujen seuraaminen on mielenkiintoa taustalla oleviin tunneväritteisiin ajatuksiin tai purkauksiin. Ei paljoa vaikuta tulkintaan, kirjoittako minä tai passiivimuodossa.


Täällä on ihan kummallinen tapa käyttää sanaa "jotkut" jos puhuu itsestään ja jos joku kirjoittamalla "jotkut" tarkoittaa joitakin toisia, niin silloin muka puhuu itsestään. Taitaa olla tyypillinen naisten tapa, ettei sano suoraan jos itseään tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ehkä puhu itsestään, mutta on hänen ajatus on kirjoituksen myötäinen, hyvin tunneperäinen.

Olisiko oman kirjoitukseni sisältö saanut eri tulkinnan, jos lukisi: "Nimimerkki hghghghghg kuitenkin halusi ylikorostaa (omaa) tekemistä, jaksamista ja uhrautumista kohottamalla itseä(än), vertaamalla jopa halveksien."

Mielestäni sanoman ero on niin pieni, että vastuu jää lukijalle, puhutaanko yleisestä vai yksityisestä. Mutta en tunne suomen kielen hienouksia niin paljon, että hoksaisin aina kirjoittaessa kaikki mahdolliset sävyerot. Toisaalta tämä nettikeskustelujen seuraaminen on mielenkiintoa taustalla oleviin tunneväritteisiin ajatuksiin tai purkauksiin. Ei paljoa vaikuta tulkintaan, kirjoittako minä tai passiivimuodossa.


Missä sä näet omaa tekemistä ja itsestä puhumista kun kommentissa ei ole yhtäkään "minää" tai siihen viittaavaa sanaa? Mun mielestä ei vertaa itseensä, kertoo vain eri vaihtoehtoja, eri tapauksia. "Joidenkin, muutamien" jne. ei ole samaa kuin "minä." Mua ärsyttää kans kaikenlainen rivien välistä lukeminen, oma ennekkoluuloinen tulkinta. Vaikka kuinka selvästi kirjoittaisi muista, toisista= muutama, jotkut, eräät jne. se ei ole samaa kuin MINÄ. Ettekö te toopet osaa selvää suomea!! Mulle on kans käynyt niin, että vaikka puhun ihan muista ihmisistä kuin itsestäni, niin aina sen joku tulkkaa siten että itsestä puhuu. Vai pitääkö jokaiseen muutama ja jokuseen lisätä, että ei koske minua???

MINÄ=minä, JOTKUT, MUUTAMAT; ERÄÄT=ei ole minä, vaan jotkut, muutamat, eräät
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki (kuten MINÄ)ei taida kokea mahdollisimman helppoa elämää haastavana. Monella (kuten MINULLA) on niin mielenkiintoinen työ, että mielellään käy kokopäivätöissä. Jotkut (kuten MINÄ) ei halua edes eläkkeelle jäädä. Joillain (kuten MINULLA itselläni) on töissä jopa hauskempaa kuin kotona. Joillain (kuten allekirjoittaneella) on työ, joka on todella tärkeää ja merkityksellistä toisillekkin, se antaa halua työskennellä vielä enemmän. Ei kaikille (kuten ITSELLENI) työ ole tervanjuontia.

Koko aikuiselämän kestävä kokopäivätyö vaatii psyykkistä ja fyysistä terveyttä. Kaikilla (kuten esim. aloittajalla) sitä ei ole. Esim. epävakaa persoonallisuus ei jaksa työelämässä ja narsisti ei pärjää työkaveriden kanssa, eikä usein ole motivoitu tekemään töitä. Suuri osa (kuten minä ja minun kaltaiseni) kuitenkin pitää tärkeänä käydä töissä ja hankkia elantonsa ja kantaa kortensa kekoon verojen muodossa. Moni (MINÄ ja jotkut muut) haluaa kasvaa ja kehittyä työelämän kokemusten kautta, oppia uutta, kokeilla voimiaan ja saada tyydytystä, kun vaikea päämäärä saavutetaan. Narsisti ei kaipaa kovaa yrittämistä ja sen tuomaa tyydytystä, vaan haluaa saada kaiken mahdollisimman helpolla, aivan kuten pikkulapsi haluaa kaiken nyt ja heti, kuin taivaasta tipahtaneena, tarvitsematta pistää rikkaa ristiin. Tämä ei ole aikuisen ihmisen unelma.

Hauskuus ja mukavuus ei taida kaikille (kuten MINULLE) riittää, päinvastaiset asiat ainakin kehittävät enemmän ja antavat uutta ulottuvuutta elämään. Kukin (aloittaja) valitkoon itselleen sopivan elämän, jos siihen on mahdollisuus. Kukaan ei varmaankaan valitsisi tismalleen samanlaista elämää kuin joku toinen, jos voisi valita tai edes haluaisi valita. Kaikki (ME aikuiset) eivät edes halusisi saada tismalleen toivomaansa elämää, se, että ei saa kaikkea haluamaansa, voi olla haastavampaa ja kasvattavampaa.

Anteeksipyyntö heti alkuun tälle kirjoittajalle, jos runtelen hänen tekstiään ja sanomaansa.Olen kuitenkin tottunut kuulemaan seuraavanlaista puhetta useinkin, varsinkin silloin, kun halutaan olla vastakkaista mieltä tai ironisoida tai jollain muotoa korostaen vähätellä toista ja hänen halujaan ja oloaan. Juttu menee helposti näsäviisaudeksi ja ylhäältä katsomiseksi.

Liiallinen sanojen: kaikki, monet, yleensä, aina käyttö viestittää liian vahvasta yleistämisestä, ehkä myös omista piintyneistä käsityksistä ja ennakkoluuloista ja asenteista.
 
Viimeksi muokattu:
Mökillä saunailta, koivuvastan tuoksu..vihtominen..luonnonrauha vaekka Kaenuun saloilla, nuotio savun tuoksu..nuotiokahvit, kera ruisleipäpaahteella, voin sulaessa, makkaran käry ja XO. Katse mieheeni, sanomaton ymmärrys..
 
Edellä on kaksi erilaista näkemystä, jotka ovat molemmat hyvin narsistisia ja itsekeskeisiä, koska niissä ei nähdä kuin vain oma erinomainen näkökulma.

Olemisen sietämättömyys voi tulla turhautumisesta omiin kuvitelmiin ns. paremmasta elämästä viinilasin äärellä tekemättä mitään. Katukahvilassa istuskelevat ovat usein näyttäytymässä ja näennäisesti rentoja ja vapautuneita. Joskus on ollut jonkinlainen privilegio olla tekemättä mitään itse. Odottaa palvelua, käyttää palvelijoita ja orjia - itseä alempiarvoisia.

Nykyään asetelma on monesti toinen - varsin vastakkainenkin. Työn tekoakin arvostetaan.
Nimimerkki hghghghghg kuitenkin halusi ylikorostaa omaa tekemistä, jaksamista ja uhrautumista kohottamalla itseään, vertaamalla jopa halveksien.

Olisin varovainen arvioimaan narsistin käyttäytymistä työelämässä. Moni narsisti ei suinkaan halua luopua siitä vallasta ja sosiaalisesta vaikutusvallasta, minkä työ tarjoaa. Aina se ei suinkaan merkitse omaa uurastusta, vaan jaksetaan etuisuuksilla ja toisten kustannuksella. Työpaikan suhteet muodostuu liehittelijöistä, jotka ovat näennäistä sosiaalista verkostoa ja työkavereiden kanssa pärjätään juoruillen ja yleensä jotakuta ja joitakin paheksuen tai heidän työntekoaan vaikeuttaen. Siitä kuviosta on narsistin vaikea päästää irti, koska se ruokki hänen kieroutunutta itsetuntoaan ja merkitystään. Työstä ja vallasta luopuminen merkitsisi tyhjyyttä, sitä elämän sietämättömyyttä, kun ei tule toimeen itsensä kanssa.


Ap kertoi osapäiväduunin ihanuudesta, minä otin esille joitain esimerkkejä erilaisesta suhtautumisesta työhön ja työelämään. Siis ihan yleisti, ketään erityisesti tarkoittamatta. Sekä sen, että kaikille osapäivätyö ei ole oma valinta, jotkut ei jaksa ja toiset ei ehkä halua enempää. Sanallakaan en puhunut itsestäni, en edes ajatellut itseäni.

Mielestäsi "haluan ylikorostaa omaa tekemistä, jaksamista ja uhrautumista kohottamalla itseäni, vertaamalla jopa halveksien." Siis mistä sä näitä poimit, mulle enimmäkseen sama mitä mieltä olet, mutta jotain rajaa sentään. Mistä sä oman tekemisen ja nuo muut asiat nappaat, kun en itsestäni kommentissani edes puhu???

Käytän kirjoituksessani sanoja: "Kaikki ei, monella, jotkut, joillain, ei kaikille, suuri osa, moni....." Tarkoittaako nää sanat sinulle samaa kuin "minä"? Jos puhun itsestäni, niin ei ole ollut tarvista käyttää kiertoteitä, tähän saakka on riittänyt sana "minä" ja sitä aion jatkossakin käyttää. Ja jos on tarvis kirjoittaa itsestäni, niin en vihjaile tai en kirjoita muista, ja jolloin myös minä-muotoa käytän.

Jospa yrittäisit keskittyä enempi sanoihin, ottaa sanat sinä mitä ne on, sensijaan että väkisin yrität löytää rivien välistä jotain, mitä siellä ei ole, niin ehkä ymmärtäisit paremmin mitä tarkoitan. Sieltä rivien välistä kun löytyy vain sinä itse, en minä.

Halveksimisesta: Sekin on sun oma juttu. Minä en halveksi, mulle sama, mitä mieltä toiset on työssäkäynnistä, ei se ole mun elämää. Omasta työelämästä tai sen puutteesta en ole vieläkään sanaakaan hiiskahtanut, jos nyt taas muuta luulet.

Narsistista kirjoitin sen verran, kun katsoin tarpeelliseksi tuohon kommenttiin ja yhteyteen kirjoittaa. Aloitteen aihe ei ollut narsisti työelämässä.
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksipyyntö heti alkuun tälle kirjoittajalle, jos runtelen hänen tekstiään ja sanomaansa.Olen kuitenkin tottunut kuulemaan seuraavanlaista puhetta useinkin, varsinkin silloin, kun halutaan olla vastakkaista mieltä tai ironisoida tai jollain muotoa korostaen vähätellä toista ja hänen halujaan ja oloaan. Juttu menee helposti näsäviisaudeksi ja ylhäältä katsomiseksi.

Liiallinen sanojen: kaikki, monet, yleensä, aina käyttö viestittää liian vahvasta yleistämisestä, ehkä myös omista piintyneistä käsityksistä ja ennakkoluuloista ja asenteista.

Runneltu teksti on sinun versiosi, se mitä sinä siellä näet, eikä ole ollenkaan sitä, mitä minä kirjoitin. Minä kirjoitan "minä" kun puhun itsestäni, jos sanon jotkut, niin ne on "jotkut toiset, en minä". Ihan noin yksinkertaista se on. Enpä muista, koska olisi ollut tarvista ironisoida siinä mielessä, että haluaisi vähätellä jotain toista.

Käytin useita vastaavanlaisia sanoja kuten kaikki, monet jne. siksi, että en halua toistaa itseäni käyttämällä samaa sanaa. Käytin useita vastaavanlaisia sanoja myös painottaakseni, että yksi väittämä koskee yhtä ja toinen toista, joitain voi koskea molemmat tai jopa kaikki.

Täällä missä minä asun, ei tuollaista piilovittuilun muotoa käytetä, joten on minulle täysin tuntematon. Enpä ole itsekkään osannut ottaa vittuiluksi, jos joku on "jotkut-sanaa" kommentissaan itseään tarkoittaessaan käyttänyt. Olen vain ihmetellyt, että miksi pitää mutkan kautta mennä, jos on käynyt ilmi, että itseään tarkoittaa vaikka muista puhuu.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on ihan kummallinen tapa käyttää sanaa "jotkut" jos puhuu itsestään ja jos joku kirjoittamalla "jotkut" tarkoittaa joitakin toisia, niin silloin muka puhuu itsestään. Taitaa olla tyypillinen naisten tapa, ettei sano suoraan jos itseään tarkoittaa.

Tämä on totta. Sanaa jotkut, kakki, monet tai vain passiivi-ilmaisua käytetään mukamas harhaanjohtavasti varsinkin vastaväitteissä ja vasta-argumentoinnissa, kun ei haluta olla samaa mieltä, niin ollaan vastakkaista mieltä kaikkien muiden, joidenkin nimissä.

Sama ilmiö tapahtuu myös ironian tai ivan halusta. Mutta sisältö on tunnetasolla se, ettei halua olla samaa mieltä tai hyväksyä toisenlaista näkemystä tai henkilöä. Arkipäiväisesti ilmaistuna on halu piikitellä toista tai toisen ajatuksia.

En pidä sellaisesta kommunikoinnista itse. On itsestäänselvyys, ettei kaikki halua samaa tai tee samoin. Miksi siis sellaista korostaa - varsinkin vastauksena.

Miten itse tulkitsette (tai millaisia reaktioita herättää) esimerkiksi tämä?
"Lähden pitkälle lomalle. Varsin juuri matkan." Kommentti tai vastaus: " Kaikilla ei ole varaa tuollaiseen." "Jotkut (ne) matkustaa!" "Monet jää töitä tekemään." Ainahan sitä matkustellaan." "Kukin tyylillään."

Kyllä näissä kommenteissa yleensä tarkoitetaan tehdä ero MINUN ja SINUN välillä. halu on olla eri mieltä omasta näkökulmastaan tai vain vähätellä toista ja hänen ajatustaan tai ilmaisuaan. Voisi ihan hyvin kysyä, mikä oikeus jollakulla on puhua kaikkien puolesta tai edes joidenkin suulla?
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on totta. Sanaa jotkut, kakki, monet tai vain passiivi-ilmaisua käytetään mukamas harhaanjohtavasti varsinkin vastaväitteissä ja vasta-argumentoinnissa, kun ei haluta olla samaa mieltä, niin ollaan vastakkaista mieltä kaikkien muiden, joidenkin nimissä.

Sama ilmiö tapahtuu myös ironian tai ivan halusta. Mutta sisältö on tunnetasolla se, ettei halua olla samaa mieltä tai hyväksyä toisenlaista näkemystä tai henkilöä. Arkipäiväisesti ilmaistuna on halu piikitellä toista tai toisen ajatuksia.

En pidä sellaisesta kommunikoinnista itse. On itsestäänselvyys, ettei kaikki halua samaa tai tee samoin. Miksi siis sellaista korostaa - varsinkin vastauksena.

Miten itse tulkitsette (tai millaisia reaktioita herättää) esimerkiksi tämä?
"Lähden pitkälle lomalle. Varsin juuri matkan." Kommentti tai vastaus: " Kaikilla ei ole varaa tuollaiseen." "Jotkut (ne) matkustaa!" "Monet jää töitä tekemään." Ainahan sitä matkustellaan." "Kukin tyylillään."

Kyllä näissä kommenteissa yleensä tarkoitetaan tehdä ero MINUN ja SINUN välillä. halu on olla eri mieltä omasta näkökulmastaan tai vain vähätellä toista ja hänen ajatustaan tai ilmaisuaan. Voisi ihan hyvin kysyä, mikä oikeus jollakulla on puhua kaikkien puolesta tai edes joidenkin suulla?


Olen vissiin putkiaivo, kun en ymmärrä kaikkia vittuilun hienouksia. Tarpeettomalta tuntuu mennä mutkan kautta ja puhua "toisista" vaikka tarkoittaa itseään. Minulle tällaisesta ihmisestä tulee sellainen mielikuva, että henkilöllä voi olla heikko itsetunto tai että ei tunne itseään, ei tee selkeää eroa itsensä ja toisten välillä. Tai että ei halua seistä tekojensa tai sanojensa takana ja siksi ilmaisee itseään niin epäsuorasti, että jää aina takaportti auki jos haluaa perua sanojaan. Siis aika liukas. Vai halutaanko saada enemmän painoa sanoilleen, jos puhutaan toisista itseä tarkoittaen, kun luodaan illuusio, että on muka iso joukko takana? Eikö omilla sanoilla ole tarpeeksi painoa?

Sitten on niitä, jotka tulkkaavat toisia ikäänkuin nämä olisivat itse. Laitetaan ikäänkuin sanoja, joita siellä ei ole, toisten suuhun. Luetaan rivien välistä mitä sattuu. Voisi kysyä, mikä oikeuttaa puhumaan toisten, aikuisten, puolesta? Onko toiset niin avuttomia, että tarvitsevat puhemiehen? Eikö jokainen itse parhaiten tiedä mitä mieltä on, mitä haluaa ja miten ja voi itse omalla suullaan esittää sen, minkä tarpeelliseksi näkee? Minua usein syytellään täällä elleissä itsekkääksi, jos puhun vain omista näkökannoistani, enkä "koko ihmiskunnan." Omasta mielestäni teen näin, koska pidän toisia tarpeeksi aikuisina puhuakseen itse, omalla suullaan. Jos puhuisin toisten puolesta, niin voinko olla varma, että juuri näin ajattelevat? Vain omat kantani tiedän ja tunnen tarpeeksi hyvin ja oletan, että tämä pätee kaikkiin muihinkin. Kun käytän sanontaa "omasta mielestäni" voin saada palautetta, että olen itsekäs, kun noin painotan itseäni ja vain itsestäni puhun. Painotan nimenomaan siksi, että haluan tehdä selväksi, että minä tiedän ajattelevani noin, mutta toisista en tiedä. He voivat parhaiten kertoa itse, mitä mieltä ovat.


Tekstistä "lähden pitkälle lomalle, varasin juuri matkan" ajattelisin, että joku on matkalle menossa ja on varannut matkan. Ehkä saattaisi herättää joitain assosiaatioita omista matkoista, mutta positiivinen kuva jäisi kirjoituksesta. Ainahan on mukavaa lähteä matkalle, minulla ei ainakaan ole negatiivisiä muistoja lomamatkoille lähdöstä. Ajattelisin, että hauskaa kun joku on lähdössä. Että en ole katkera tai katellinen, voi johtua siitäkin, että voisin hyvinkin lähteä itse matkalle, jos haluaisin.

Joku toinen ei ehkä voisi ja ajattelee silloin jotain muuta, vaikka tyyliin "kaikilla ei ole varaa." Ja näinhän onkin, tuokin voisi olla pelkkä toteaminen. Jos on jotain muuta, niin se on sen henkilön ensimmäinen ajatus toisen kirjoitukseen. Ja hän itse parhaiten tietää, miksi vastaa noin. Miksi ei ole varaa, on jo toinen juttu. Jos itsekkin haluaisi matkalle, mutta ei jostain syystä pääse, niin voi kai kateellinen ja katkerakin olla, mitä sitten? "Jotkut ne matkustaa, jotkut jää töihin" voidaan myös huumorilla sanoa, se ei täällä näy. On myös niitä, jotka eivät halua matkustaa. Miksi joku kommentoi ja miten, senkin tietää yleensä kirjoittaja itse parhaiten. Jos tuntisimme hänen elämänhistoriansa tarpeeksi hyvin, niin ehkä katkerakin kommentti olisi mielestämme oikeutettu.

Kun itse aikaisemmin kirjoitin ihmisistä työelämässä sanoilla "jotkut, monet, eräät" jne., niin tarkoitin sanatarkasti "jotkut"=eräät, ei kaikki, enkä "minä"........... olisiko pitänyt kirjoittaa yksi tekee näin, toinen niin, kolmas noin, neljäs noin..........Halusin nimenomaan ottaa mukaan erilaisia tapoja, joita ihmisillä tiedän olevan, enkä puhua omista kokemuksista. Jos olisin halunnut kertoa itsestäni, olisin käyttänyt minä-muotoa. Vaikka haluankin yleensä, että kaikki puhuvat omalla suullaan, voin mielestäni kuitenkin sanoa toisista jotain niin ympäripyöreää kuin: "jotkut viihtyvät työssään", koska tiedän sen todeksi. Ei kommenteissani ollut tarkoitus tehdä eroa minun ja jonkun toisen välillä, vaan kertoa eri ihmisistä työpaikoilla, ihmisistä, jotka kokevat työnteon ja työssäkäynnin eri tavoin kuin mitä aloitteessa esiin tuli. Itsestäni en tuossa kommentissa maininnut mitään, mutta kirjoitukseni tulkittiin ikäänkuin olisin itsestäni puhunut.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä