M
Maalaispoika
Vieras
Eikö poika yrittänyt yhtään estellä selkäsaunan aikana?
Ainakin minun kaverini yritti estellä
Tämä tapahtui 70-luvulla. Uskoisin täyttäneeni jo 15 vuotta,( ehkä jopa 16 vuotta) niin kuin kaverinikin. Tuo poika oli sijoitettu kaupungista sukulaisperheeseen meidän kylälle. Ihan roteva, riskin näköinen jätkä, mutta pahasti huligaani. Roteva oli tuo uusi huoltajakin, harvoin näkee kenelläkään niin vahvoja ja kiinteitä käsivarsia kuin tuolla isännällä. Vanttera oli koko ukko, ilmeisesti yli nelikymppinen.
En ollut vielä tuohon uuteen kaveriin kunnolla tutustunut, vasta muutaman kerran tavannut, kun yhtenä sunnuntaina menin pojan matkassa hänen kotiinsa. Siellä alkoikin tapahtua:
Uusi holhooja tuli ulos ja kävi heti suojattiinsa käsiksi, mitään syytöksiä ei esitetty, vaan poikaa lähdettiin raahaamaan navettarakennuksessa olevaa saunaa kohti. Kovasti poika pisti kampoihin, mutta isäntä oli kirkkaasti voimakkaampi. Nyt minulla oli jo jonkinlainen aavistus, mitä piti tuleman. Ei saunassa ilmeisesti henkeä otettu vaan pikemmin jommankumman housuja poistettiin. Kohta sieltä kuului piiskan laulu ja ulahduksia, joka päättyi lopulta parkuun. En minä tohtinut kurkistella, mutta kyllä minä pystyin kuvittelemaan, kuinka siellä kaveri makasi pylly paljaana enonsa sylissä ja sai piiskaa.
Ensin sieltä saunasta tuli ulos kaverini, revityn näköisenä, housutkin olivat vielä osittain puolitangossa. Tulija kiepahti navetan nurkan taakse ja painui metsään kiroillen ja nikotellen. Varmasti valtavaa häpeää tuntien.
Sitten tuli kurittaja synkän näköisenä, vilkaisi minuun, mutta ei puhunut mitään. Täytyy myöntää, että meinasin muuttua tykkänään aladoopiksi, sen verran pelotti, kun en tiennyt edes miksi kaverini oli piiskattu, oliko minulla mahdollisesti asiaan kytkentöjä. Ukko käveli ihan läheltä ohitseni ja hermoni pitivät vaikka joka paikassa kihelmöi. Sen kerkesin arvioimaan, ettei minulla olisi mitään mahdollisuuksia hänen kanssaan. Äijä käveli ohi ja piiska lensi matkalla aitan seinustalle ja isäntä itse painui tupaan.
Lähdin pyöräilemään kotiin päin, mutta olin niin kiihdyksissäni näkemästäni ja kuulemastani, että se haittasi ajamista. Myötähäpeä kaverin saamasta selkäsaunasta oli melkoinen, siinä oli tapahtunut loukkaus meidän sukupolvea kohtaan. Häpeää lisäsi vielä se, että peloissani olin myöntänyt itselleni, kuinka minutkin voitiin vielä piiskata. Tuo nolotus aiheutti sen, etten sanallakaan sanonut asiasta kenellekään.
Viimeksi muokattu: