tubulaariset rinnat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omenakaneli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itsekin terveydenhuollon ammattilaisena on nyt pakko kommentoida. "Murkkutissillä" on ilmeisesti ollut oikeasti tubulaariset rinnat, joka on kehityshäiriö ja kuuluu julkisesti korjattavaksi. Nyt vain tulee sellainen vaikutelma, että sinne plastiikkakirurgian polille yrittää päästä moni sellainen, jolla on vain "rumat rinnat", mitä ei voi pitää sairautena- ei kaikilla oi olla pyöreät ja täydelliset rinnat, samoin kuin kaikilla ei voi olla täydellinen nenä tms. Ei kaikkea rumaa voi korjata, ainakaan julkisella, se olisi loputon suo eikä julkisen terveydenhuollon tehtävä. Sitä varten se esteettinen kirurgia on. Roikkutissi, nuo ovat aivan normaalit imettäneen naisen rinnat. Käy pari kertaa uimahallissa niin ymmärrät.

Mielestäni on tärkeää, että pidetään puurot ja vellit erillään. Julkiselle plastiikkakirurgialle kuuluvat vammat ja sairaudet, "rumuus" yksityisellä. Varmaan nyt saan ärtyneitä kommentteja, mutta pakko täällä on sietää myös eriävät mielipiteet.

Ai niin, unohdin vielä lisätä että tarkoitushan on, että linjat ovat yhdenmukaiset kaikkialla Suomessa eikä niin että Helsingissä korjataan kaikki pieni- ja riippurintaiset ja vaikkapa Turussa sitten ne oikeasti kehityshäiriöt.

Ja minun mielestäni rintani ovat paljon rumemmat kuin tuolla blogissa alkutilannekuvissa... Nännini halkaisija on suurimmasta kohtaa 8cm ja rinta on kuin pelkkä nänni vain. Pyöreyttä ei ole ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Yrittäkää ymmärtää ero;10867867:
Ai niin, unohdin vielä lisätä että tarkoitushan on, että linjat ovat yhdenmukaiset kaikkialla Suomessa eikä niin että Helsingissä korjataan kaikki pieni- ja riippurintaiset ja vaikkapa Turussa sitten ne oikeasti kehityshäiriöt.

Ja mistähän nämä linjat tarkistetaan? Onko olemassa joku ohje, jonka voisin nähdä? Tässä tapauksessa on kyllä kyse ihan siitä haluaako kirurgi leikata vai ei. Asun pikkukaupungissa, jossa rahatilanne on tunnetusti huono. Jos on olemassa joku ohje, minkälaiset tubulaariset rinnat leikataan niin haluaisin nähdä sen, jotta voin tehdä valituksen...jos siis negatiivinen päätös tulee.

No vielä yksi viesti viestijoukon perään... Olen käynyt uimahallissa lukuisia kertoja enkä ole IKINÄ törmännyt tubulaarisiin rintoihin. Olen kyllä nähnyt roikkuvia rintoja, joista näkee, että on imetetty, mutta koskaan en ole nähnyt vastaavia kuin omani. Enpä tosin ole itsekkään koskaan enää suihkutiloissa ilman bikineitä, joten ehkä muutkin tekevät niin.

Ja mistähän nämä linjat tarkistetaan? Onko olemassa joku ohje, jonka voisin nähdä? Tässä tapauksessa on kyllä kyse ihan siitä haluaako kirurgi leikata vai ei. Asun pikkukaupungissa, jossa rahatilanne on tunnetusti huono. Jos on olemassa joku ohje, minkälaiset tubulaariset rinnat leikataan niin haluaisin nähdä sen, jotta voin tehdä valituksen...jos siis negatiivinen päätös tulee.

Laitan oikeat kuvat heti blogiin kun ne (toivottavasti) sieltä sairaalasta saan. Jos rintasi todella ovat kuten tuossa viimeisessä linkissä, ihmettelen suuresti miksei korjaukseen suostuta. Kyseessähän ei nyt selvästikään ole sitten mistään imetyksestä tai muusta sinusta riippumattomasta tekijästä aiheutunut tila.

Viimeksi muokattu:
Kyllä se tärkeää on, että sinne plastiikalle ei ala valua kaikki, joilla on vain ns. rumat rinnat. Kaikki alunperin (vs imetyksen jälkeen) rumat ei myöskään ole sairautta, eikä kuulu julkiselle. Selkeät kehityshäiriöt, kuten kunnon tubulaariset rinnat on, kuulu julkiselle, ja tähän on tärkeä vetää raja. Muuten homma menee ihan villiksi. Jos pelkkä rintojen rumuus tai pienuus on aihe julkiselle, onko sitten myös ruma nenä, muuten rumat kasot, lihavat reidet?

Murkkutissi, olisi tosi hienoa jos laittaisit logiisi omat kuvasi ennen leikkausta jotta ihmiset ymmärtäisivät mistä on kyse. Nuo kuvasi tubulaarisista kieltämättä olivat aika lähellä "normaalia". Ettei käy niin, että sinne alkaa valua niin paljon lähetteitä väärin perustein että se alkaa vaikuttaa niiden mahdollisuuksiin saada hoitoa, jotka ovat siihen oikeutettuja julkisella.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmennystä vastaan;10868159:
Kyllä se tärkeää on, että sinne plastiikalle ei ala valua kaikki, joilla on vain ns. rumat rinnat. Kaikki alunperin (vs imetyksen jälkeen) rumat ei myöskään ole sairautta, eikä kuulu julkiselle. Selkeät kehityshäiriöt, kuten kunnon tubulaariset rinnat on, kuulu julkiselle, ja tähän on tärkeä vetää raja. Muuten homma menee ihan villiksi. Jos pelkkä rintojen rumuus tai pienuus on aihe julkiselle, onko sitten myös ruma nenä, muuten rumat kasot, lihavat reidet?

Murkkutissi, olisi tosi hienoa jos laittaisit logiisi omat kuvasi ennen leikkausta jotta ihmiset ymmärtäisivät mistä on kyse. Nuo kuvasi tubulaarisista kieltämättä olivat aika lähellä "normaalia". Ettei käy niin, että sinne alkaa valua niin paljon lähetteitä väärin perustein että se alkaa vaikuttaa niiden mahdollisuuksiin saada hoitoa, jotka ovat siihen oikeutettuja julkisella.

Voisitko laittaa kuvia, missä on sitten pahemmat tubulaariset rinnat? Itse olen olettanut, että minulla on kuitenkin sen verran pahat, että leikkaukseen ilman muuta pääsisin. Samaa mieltä oli lähetteen antanut lääkäri, että mitään ongelmaa ei pitäisi olla.

Roikkutissi,
ymmärrän hyvin, kuinka masentavaa on kuulla plastiikkakirurgin toteavan rinnat normaaleiksi vaikka itse tietää etteivät ne ole - eivätkä ole koskaan olleetkaan. Ensimmäinen plastiikkakirurgi, jonka luona kävin, ei tunnistanut rintojeni tubulaarisuutta eikä vaikuttanut sellaisia koskaan leikanneen, ja sen käynnin jälkeen olin ihan maassa. Vasta myöhemmin kävin kahden muuan plastiikkakirurgin vastaanotolla ja he puolestaan olivat sitä mieltä, että rinnoissani todella on/oli tubulaarisuutta. Oli todella helpottavaa saada kuulla, ettei kyse ole vaan omista harhaluuloista. Plastiikkakirurgien välillä ON eroja, joten älä luovuta vielä, vaan hakeudu jonkun muun plastiikkakirurgin arvioon. Olisiko sinun mahdollista saada säästettyä kokoon rahat yksityisellä puolella tehtävää leikkausta varten?

Onkohan tässä keskustelusa nyt sotkeutumassa puurot ja vellit keskenään? Vähän sellaista tunnetta on nyt ilmassa, että tubulaarisuudesta leivotaan nyt sateenvarjokäsitettä vähän yhdelle jos toisellekin tissiongelmalle, ehkä sillä ajatuksella että toivotaan siten päästävän julkiselle leikkaukseen. Itselläni on vähän samanlaiset kuin noissa roikkutissin kuvissa, ja on ne h...n kauheat, sen tiedän. Ei ne nyt kuitenkaan tubulaariset ole, enkä todellakaan aio lähteä kokeilemaan kepillä jäätä jos saisin ilmaisen leikkauksen, vaan säästän rahat ja leikkaan ne yksityisellä.
En osaa linkittää, mutta osoitteessa Picture of small tubular breasts on kuva tubulaarisista rinnoista.

Sain vielä kirjallisen lausunnon kirurgilta, ja hän toteaa ongelman olevan vain esteettinen eli silloin ei olisi perustetta leikata. Normaaleiksi hän ei siis ole rintojani sanonut, sanoi vaan että nänni on muodostunut normaalisti, joka on suurin peruste. Menen kyllä todellakin vielä toiselle plastiikkakirurgille enkä ole luovuttamassa tämän asian kanssa. Rahoja en saa mitenkään kokoon yksityiselle.

Kyllä minä luokittelen nämä selvästi tubulaarisiksi sanokaa mitä sanotte. Kaikki merkit täsmäävät ja samantapaisia kuvia löytyy tubulaarisen nimellä vaikka kuinka paljon.

Ja eikös tubulaaristen rintojen korjauksessa riitä juuri se esteettinen ongelma? Mitään muuta vaivaahan niistä ei ole kuin esteettistä. Joten kyllä luulen, että kyseinen kirurgi ei ole perehtynyt tarpeeksi asiaan. Niin ja tämä kirurgi oli sama kuin silloin, kun kävin yksityisellä puolella. Siellä hän sanoi, että laitetaan vain implantti ja muoto korjautuu sillä. Että ei taida kovin pätevä olla.

Sulla todellakin roikkutissi on, kaikella kunniotuksella kuitenkin, vähän käsitteet sekaisin. TIETENKIN tubulaariset rinnat ovat estettinen ongelma, kui myös olemattomat rinnat, riippurinnat ym. muutkin rumat rinnat, mutta hankala tubulaarinen (vs lievästi tubulaarisuus on erittäin yleistä ennen raskautta eikä voida pitää poikkeavana) määritellään kehityshäiriöksi, siis SAIRAUDEKSI kun muu rumuus menee siis esteettisen eli kauneuskirurgian piikkiin. Jos nännisi ovat normaalit, ei asia ole sairaus eikä kuulu julkiselle vaikka rintasi eivät ehkä olisikaan "normaalit" kuten asia voidaan laajasti ymmärtää. Asiaa voidaan silti auttaa esteettisen kirurgia (yksityisellä siis) keinoin, jota se plastiikkakirurgi ehdottikin. Mutta se pitää maksaa itse.

Musta on hienoa, jos plastiikkakirurgilla on selkärankaa sanoa ei jos joku yrittää päästä kauneusleikkaukseen ilmaiseksi, toivon että myöskään Töölö ei lipsu sille linjalle että silikoneja laitetaan kaikille sitä haluaville vaan pitäytyy sairauksien hoidossa ja jättää kauneus. Eikö hän pyytänyt kahden muunkin kirurgin mielipidettä? Mielestäni sinun on ihan turha kiukutella tästä asiasta.

Sulla todellakin roikkutissi on, kaikella kunniotuksella kuitenkin, vähän käsitteet sekaisin. TIETENKIN tubulaariset rinnat ovat estettinen ongelma, kui myös olemattomat rinnat, riippurinnat ym. muutkin rumat rinnat, mutta hankala tubulaarinen (vs lievästi tubulaarisuus on erittäin yleistä ennen raskautta eikä voida pitää poikkeavana) määritellään kehityshäiriöksi, siis SAIRAUDEKSI kun muu rumuus menee siis esteettisen eli kauneuskirurgian piikkiin. Jos nännisi ovat normaalit, ei asia ole sairaus eikä kuulu julkiselle vaikka rintasi eivät ehkä olisikaan "normaalit" kuten asia voidaan laajasti ymmärtää. Asiaa voidaan silti auttaa esteettisen kirurgia (yksityisellä siis) keinoin, jota se plastiikkakirurgi ehdottikin. Mutta se pitää maksaa itse.

Musta on hienoa, jos plastiikkakirurgilla on selkärankaa sanoa ei jos joku yrittää päästä kauneusleikkaukseen ilmaiseksi, toivon että myöskään Töölö ei lipsu sille linjalle että silikoneja laitetaan kaikille sitä haluaville vaan pitäytyy sairauksien hoidossa ja jättää kauneus. Eikö hän pyytänyt kahden muunkin kirurgin mielipidettä? Mielestäni sinun on ihan turha kiukutella tästä asiasta.

Tubulaariset=kehityshäiriö, joten totta kai haluan saada varmuuden, voinko saada leikkauksen julkisella vai en. Ja mielestäni nännini ei ole todellakaan normaalit, koska ovat niin laajentuneet. Juuri sellaiset nännit ovat tubulaarisissa rinnoissa. Joten kaikella kunnioituksella sinullekin, en minä tästä kiukuttele, vaan selvitän kuuluuko minulle oikeus saada leikkaus. Ja jos kerta olen vain yhden plastiikkakirurgin mielipiteen kuullut, niin en todellakaan ole jättämässä asiaa tähän.

Viimeksi muokattu:
Niin ja en siis ole kuullut vielä kahden muun kirurgin mielipidettä. Jos nämä kaksi muuta puoltavat leikkausta, niin sen myös saan. Selviää parin viikon sisällä. On kuitenkin epäoikeudenmukaista, jos esimerkiksi Töölössä leikkauksen saa yhden kirurgin päätöksellä ja vielä jos rinnat ovat olleet yhtä ''pahat'' kuin minulla.

Vielä lisäys: Nännini supistuivat melko paljon vastaanotolla, joten kirurgi ei myöskään nähnyt niitä sellaisina kuin ne normaalisti ovat. Voi olla, että hänen ottamiinsa kuviin nännit jäivät myös hieman supistuneina. Muutenkin aikaa vastaanotolla meni 5min vaikka olisi ollut 20min aikaa.

Noni nyt en enää jaksa tästä aiheesta keskustella ennen kuin saan lopullisen vastauksen! Masentaa ajatella koko ajan tätä ja on sellainen olo, ettei ole saanut oikeudenmukaista kohtelua. Mietin jatkotoimia sitten vastauksen tultua. Jatkakaa toki keskustelua!

No niin, nyt minulla on aika terveyskeskuslääkärille kuukauden kuluttua ja täytyy kyllä sanoa, että hieman jännittää! Täytyy pitää mielessä, että se on vasta ensimmäinen askel, mutta olen toiveikas. Toiveikas siitä syystä, että rintani kokoero on lähinnä tätä luokkaa http://www.wikiplastic.org/img/operations/deform.jpg sillä erotuksella, että pienempi on tuotakin pienempi ketunnokka, ei siis noin täyteläinen. Sopivien rintaliivien osto on siis ollut täysin mahdotonta ja juokseminen ilman tiukkaa paitakerrosta on yhtä tuskaa. Rintani on täysin eriparia ja kumpikin on ihan älyttömän ruma, mutta lähinnä olen kärsinyt kokoerosta - kaksi ketunnokkaakin olisi paljon parempi tähän verrattuna!

Jotkut tuolla aiemmissa kommenteissa miettivät, että onko terveyskeskus oikea paikka; on, jos havittelet leikkausta julkisella puolella. Tuttuni tosin pääsi leikattavaksi julkiselle yksityisen gynekologin kautta, joten nähtävästi sekin on mahdollista. Ja se terveyskeskuslääkärihän ei päätä pääsetkö leikkaukseen vai et, hän tekee vain päätöksen pääsetkö edes näyttämään rintojasi plastiikkakirurgian puolelle. Terveyskeskuksen yleislääkäreillä ei yleisesti ottaen tosin taida olla laajaa tietämystä tästä aiheesta (jos on ollenkaan...) ja jos rintasi eivät ole esimerkiksi hyvin erikokoiset tai pelkkää nänniä, voi olla että lääkäri ei näe niissä mitään vikaa (vaikka oikeasti sitä olisikin). Sitten vaan eri lääkärille onnea koittamaan.

Tarvitsisin neuvoja ja tukea kyseiseen leikkaukseen Oulun seudulla. Kehen kannattaisi ottaa yhteyttä, terveyskeskukseen on ilmeisesti ihan turha mennä nolattavaksi.
Kaipaisin kyseisen operaation suorittaneilta tukea: tuketarvitsemassa@gmail.com
Omaan hirvittävän piikkikammon, joten joutuuko operaation yhteydessä piikiteltäväksi?

Viimeksi muokattu:
Moikka vaan kaikille... Oonkin kirjotellut joku aika sitten tänne. Piti vaan päästä purkaan turhautumista näin kesän kynnyksellä. Tiedättehän te: alkaa "paljastelukausi" kaikessa kamaluudessaan. Tulee saunomiskutsuja, rannalle menoa, pikku toppeja yms. Ja se kaikki on vaan niiiiiiin ahistavaa kun ei ole tyytyväinen omiin surkeisiin tisseihin :( :(

Yhteistyössä