Mitä rinnoillesi kävi imetyksen jälkeen, vai vaikuttiko mitenkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zpp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen oikein tyytyväinen rintoihini imetyksen jälkeen. Juurikaan mitään eroa en huomaa, tai ainakaan enempää kuin uskon että pelkästään ikääntyminen ja painonmuutokset olisi tuoneet. Koko on samaa luokkaa tai ehkä hieman isompi. Kynätestiä en kyllä läpäise, en läpäissyt edes ennen raskautta normaalisti seisten yhdellä kynällä. Mutta kun kuppikoko on iso (D/E) niin ei ne rinnat silti mitkään riipparit ole, vaikkei ihan painovoimaa uhaten törötä.

Imetin 2 v 3 kk ja uskon, että juuri pitkä imetys auttoi. Tai siis ennen kaikkea se, että imetys väheni pikkuhiljaa eikä tullut mitään rintojen pakkautumista, vaan rinnat sai rauhassa sopeutua vähentyneeseen kysyntään.

Mulla kasvoi pari kuppikokoa, ja imetyksen jälkeen kuppikoko jäi, mutta rinnat rupesi roikkumaan. Saahan ne nostettua rintsikoilla ylös, mutta kiinteys katosi ja nyt ne näyttää raskausarpineen aika surkeilta.

Ei ekan jälkeen tapahtunut juurikaan muutoksia, ehkä tuntuvat aavistuksen tyhjemmiltä jos kokeilee, mutta ulkonäöllisesti ihan samanlaiset. Pienet raskausarvetkin haaleni niin haaleiksi, etten voi valittaa. Tokan jälkeen en vielä tiedä, koska imetän edelleen.
Mulla on ainakin siihen nähden, että olen hoikka, aika keskikokoiset rinnat olleet. Ehkä jotain 75B ja välillä jotain C:tä. (en tiedä mikä olisi se oikea liivikaupassa mitattu kun tuntuu aina niillä olevan kauhean isoja kokoja vaikka samalta näyttää kuin itsellä) :D Vaikea sanoa tarkalleen kun on ollut aika eri kokoisia liivejä, tuo on varmaan yleisin.
Tällä hetkellä toki suurempi...

Meillä samanikäiset lapset muuten :) Itse olen 25v. Ja yhtä hoikkasia ollaan ja itsekin imettänyt. Esikoista vain 2kk ja lopetin tän "vauvan" imettämisen 5kk ikään.
Rinnat olivat imetysaikana 75C-75D, mutta nykyään 75AA-75A, että toivottavasti sinulla on parempi tuuri.
Toki eivät nämä rumat ole, ihan nätit vaikka vähän löysät ja tottakai kimmoisuus mennyttä...
Kaikki rintaliivit menivät tyystin uusiksi, joskaan en sellaisia enää edes tarvitse paitsi nännien peittämiseen.
Kunhan totun näihin niin kyllä tämä tästä ja miehelle ne kelpaavat tällaisina. Eiväthän nämä rinnat tärkeintä tässä elämässä ole. Imetystä en vaihtaisi koskaan mihinkään, täydelliseen rintapariinkaan, on se niin ainutlaatuista :)

[QUOTE="vieras.";29350489]Olen oikein tyytyväinen rintoihini imetyksen jälkeen. Juurikaan mitään eroa en huomaa, tai ainakaan enempää kuin uskon että pelkästään ikääntyminen ja painonmuutokset olisi tuoneet. Koko on samaa luokkaa tai ehkä hieman isompi. Kynätestiä en kyllä läpäise, en läpäissyt edes ennen raskautta normaalisti seisten yhdellä kynällä. Mutta kun kuppikoko on iso (D/E) niin ei ne rinnat silti mitkään riipparit ole, vaikkei ihan painovoimaa uhaten törötä.

Imetin 2 v 3 kk ja uskon, että juuri pitkä imetys auttoi. Tai siis ennen kaikkea se, että imetys väheni pikkuhiljaa eikä tullut mitään rintojen pakkautumista, vaan rinnat sai rauhassa sopeutua vähentyneeseen kysyntään.[/QUOTE]

Tuo onkin täysin oma uskomuksesi ja eihän se kenellekään muulle kuulu, mutta ei tuo aivan paikkaansa kyllä pidä ;) Entäs sekun maito nousee rintoihin ja vastasyntynyt vauva ei siitä paljoa vetele. Kyllä se maito pakkautuu jossain vaiheessa väkisinkin ja se on aivan sama käykö se alussa vai lopussa.

[QUOTE="MMM";29350765]Tuo onkin täysin oma uskomuksesi ja eihän se kenellekään muulle kuulu, mutta ei tuo aivan paikkaansa kyllä pidä ;) Entäs sekun maito nousee rintoihin ja vastasyntynyt vauva ei siitä paljoa vetele. Kyllä se maito pakkautuu jossain vaiheessa väkisinkin ja se on aivan sama käykö se alussa vai lopussa.[/QUOTE]

Joo, kyllä se alussa tuppasi pakkautumaan, mutta silloin pumppasin. En koittanutkaan kärvistellä pinkeiden rintojen kanssa. Jos rinnat pakkautuu vieroitusvaiheessa, ei varmaan yleensä pumppailla kovin herkästi, koska maidontuotanto on tarkoitus ajaa alas.

Oikeasti imetyksen aikana rasvakudos rinnoista vähenee ja maitorauhaskudos kasvaa. Rasvakudos yleensä palautuu pikkuhiljaa imetyksen jälkeen tai jo imetyksen aikana, jos imetys kestää pitkään. Jos imetyksen lopettaa muutaman kuukauden jälkeen niin ainakin hetkellisesti tulee sellainen vaihe, kun rasvakudos rinnoissa on minimissään ja rauhaskudos kutistuu alkuperäiseen kokoonsa. Silloin rinnat luonnollisesti riippuu. Ne saattavat siitä kyllä ajan kanssa palautua, ellei sitten tule samantien uudelleen raskaaksi. Minulla tuo maitorauhaskudos kutistui ja rasvakudos palautui pikkuhiljaa siinä imetyksen kestäessä, joten rintojen koko pysyi vakiona ihan alun turvotusten jälkeen.

Mutta kyllä minun tyytyväisyyteni rintoihini johtuu ennen kaikkea siitä, että ne hoiti hommansa niin hyvin, vaikka aluksi oli vaikeaa ja kätilötkin arvosteli ja epäili ettei vauva saa ikinä edes otetta rinnoistani. Imetyksen myötä tämä toiminnallinen puoli tuli tärkeämmäksi kuin rintojen ulkonäkö.

Rupsahtivat kaksi kuppikokoa,mutta en välitä ollenkaan asiasta. Ymmärrän kumminkin huolesi. Kyllä imetys jälkensä jättää,mutta kun ikää tulee lisää niin oppii olemaan armollisempi omalle keholleen.

Yhteistyössä