Esikoinen/esikoiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anne

Vieras
Hei .
Olen kahlannut näitä keskusteluja etsien tietoa kaksosten odotuksesta/synnytyksestä.
Itselläni vauva haaveet vasta heräsivät.Olen ollut 2v naimisissa ja tunteneet toisemme 8 vuotta
( minä 30 v. mies 35v.) ja lapsi olisi enemmän, kun tervetullut. Olen syönyt pillereitä 13 vuotta tauotta. Nyt olisi sitten tilanne , että kesällä laitetaan pillerit pakettiin ja ruvetaan yrittämään.

Suvussani on kaksosia ja äitini on kaksonen, joten mahdollisuus kaksosten saantiin on suuri.Onko kokemuksia synnytetäänkö kaksoset alakautta vai onko keisarileikkaus aina oikea vaihtoehto.Entä keskosuus.Niin äitini, kuin minä olen keskonen onko se periytyvää? Miten 49kg/161cm ihmiseen mahtuu kaks vauvaa? Anteeksi tyhmät kysymykseni... Oon viime päivinä katsonut synnytykseen liittyviä dokumentteja ja , vaikka itse raskaus ja lapsen saanti tuntuu ihanalta synnytys pelottaa!!!!Olisi kiva kuulla myös synnytys kokemuksia.

Mieheni kanssa olemme suunnitelleet kesällä lopettavamme ehkäisyn ja mahdolliesesti lapsi/lapset tulisi vuonna 2012.Onko tietoa miten kaksosten sukupuolet periytyvät?En ole varma haluanko tietää ennen synnytystä kumpi siellä on , koska molemmat ovat tervetulleita, mutta tiedon halu on suuri ja haluan tietää mahdollisimman paljon ennen varsinaista yritystä...

Vaivaan teitä taas typerillä kysymyksilläni, kun lisää keksin.Kiitos jo etukäteen vastaajille.

Itse olen käsittänyt että kaksosten periytyvyys olisi vallitsevampaa enemmänkin miehen puolelta (?!)

Ehdotan että jätät nyt jo pillerit pois, ja käytätte vaikka kumia siihen asti kun olet valmis tulemaan raskaaksi. Olet käyttänyt todella pitkän ajan e-pillereitä, ja sen jälkeen voi kierrott olla sekaisin. On myös hyvä että oppisit tuntemaan luomukiertosi - helpottaa raskaaksi tulemista. Tunnen niitäkin joilla on ollut todellisia vaikeuksia tulla raskaaksi niemenomaan siksi että ovat käyttäneet liian pitkään pillereitä.

Pitää myös muistaa ettei kannata suunnitella liikaa...varasinkin kun kysymys raskaaksi yrittämisestä.

Hei.
Eiköhän kaksoset pyritä pääsääntöisesti ihan alakautta synnyttämään suomessa.
Itse synnytin alakautta, vk 37 ja toinen vauva oli perätilassa.
Silti synnytys onnistui suht hyvin ja oli aika positiivinen kokemus,
tosin sain epiduraalin kun sitä pyysin.

Lapset oli normikokoisia minun kokooni nähden ( 50kg / 163 cm )
eli 2900g ja 2600 g, kumpikin 47 cm pitkiä, terveitä vauvoja.
Ja ihan hyvin mahtui vbatsaan, en kokenut olevani edes iso - ainoastaan
kuvista myöhemmin olen huomannut olleeni aikamoinen.

Periytyvyydestä en osaa sanoa,en myöskään keskosuuden periytyvyydestä.
kannattaa lukea faktoja monikkoperheiden sivuilta :
www.monikkoperheet.fi
sieltä löytyy kaikenlaista tietoa,
mutta lue suodattimen kanssa noita, jos vasta yritys on päällä.

Itse jätin kylmästi vain kuuntelematta noita synnytysjuttuja kun esikoisiani odotin,
enkä ainakaan synnytykseen sitten pettynyt yhtään, vaikka oliki tuskaiset 12 tuntia.
Enkä halunnut myöskään tietää sukupuolia etukäteen, koin niin olevan helpompaa.

Pitää aina muistaa se, että jokainen synnytys on erilainen,
ja jokainen kokee sen omalla tavallaan.

Itse olen käsittänyt että kaksosten periytyvyys olisi vallitsevampaa enemmänkin miehen puolelta (?!)

Ehdotan että jätät nyt jo pillerit pois, ja käytätte vaikka kumia siihen asti kun olet valmis tulemaan raskaaksi. Olet käyttänyt todella pitkän ajan e-pillereitä, ja sen jälkeen voi kierrott olla sekaisin. On myös hyvä että oppisit tuntemaan luomukiertosi - helpottaa raskaaksi tulemista. Tunnen niitäkin joilla on ollut todellisia vaikeuksia tulla raskaaksi niemenomaan siksi että ovat käyttäneet liian pitkään pillereitä.

Pitää myös muistaa ettei kannata suunnitella liikaa...varasinkin kun kysymys raskaaksi yrittämisestä.

Miten se voisi olla miehen puolelta. Siittiöitähän on miljoonia??!! Epäidenttiset kaksoset vaativat kaksi irronnutta munasolua ja identtiset ovat mutaatio, eli hedelmöittynyt munasolu jakaantuu kahdeksi. Itse kyllä vahvasti kokisin ettei miehellä ole juuri asian kanssa mitään tekemistä.

Periytyvyydestä olen lukenut, että on todennäköisintä että periytyvyys hyppäisi hyppäisi aina yhden sukupolven yli. (ei siis välttämättä, mutta on todennäköisin vaihtoehto) Eli jos äitisi on kaksonen, on todennäköistä, että sinä tai siskosi saatte kaksoset, mutta koska sanoit, että itsekin olet kaksonen, niin todennäköisintä olisi että sinun lapsesi saisi sitten kaksoset. Mutta toki sinulla on suurentunut "riski" saada itsekin kaksoset.

Minun käsittääkseni kaksoset pyritään synnyttämään alakautta, mutta yleensä rv 35-37 tienoilla. Tarjonta vaikuttaa paljon, jos molemmat ovat perätilassa, niin sektio on todennäköisempi, ilmeisesti muutenkin tässä on paljon sairaalakohtaisia eroja. Monen olen kuullut sanovat, ettei synnytys sinällään ole sen pahempi kuin yhden synnyttäminenkään, onhan kaksoset usein kooltaan pienempiä, mutta luonnollisesti riskit on suuremmat kun kaksoset kyseessä, samoin raskausaika voi olla rankempi ja vaatia sairaslomalle jäämistä hyvissä ajoin. Kovasti kaikkeen vaikuttaa myös se onko kyseessä identtiset vai epäidenttiset kaksoset, yhteiset istukat, sikiöpussit, verivirtaukset yms. Korjatkaa jos olen väärässä.

Jos ja kun huomaat odottavasi kaksosia, niin ota yhteyttä muihin monikkoperheisiin. Parasta vertaistukea saat heiltä ja heillä on antaa konkreettista informaatiota, niin raskausajasta, kuin synnytyksestäkin. Onnea matkaan!!

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja yksikköäiti;10815152:
"Minun käsittääkseni kaksoset pyritään synnyttämään alakautta, mutta yleensä rv 35-37 tienoilla.
Monen olen kuullut sanovat, ettei synnytys sinällään ole sen pahempi kuin yhden synnyttäminenkään, onhan kaksoset usein kooltaan pienempiä, mutta luonnollisesti riskit on suuremmat kun kaksoset kyseessä, samoin raskausaika voi olla rankempi ja vaatia sairaslomalle jäämistä hyvissä ajoin. Kovasti kaikkeen vaikuttaa myös se onko kyseessä identtiset vai epäidenttiset kaksoset, yhteiset istukat, sikiöpussit, verivirtaukset yms. Korjatkaa jos olen väärässä."

Korjausta senverran, että kyllä myöskin rv 41 pyritään synnyttämään kaksoset
luonnollista tietään, eli alakautta.
Synnytys on - ainakin erimunaisilla kaksosilla - tuplasynnytys,
eli hoidat 2 kappaletta täyttä synnytystä.
Minulla ainakin kun syntyi 2 , piti kummankin istukat ja muut hommat synnytellä,
samalla "vaivalla" hoitui vain ekat 13 tunnin kivuliaat supistukset.
Mitenkään ei voi sanoa, ettei sinällään olisi sen pahempi kuin yhden synnyttäminenkään...

Ja joo-o,olen synnyttänyt myös yhden,
ja se oli tosiaan puolet kaksosten synnytyksestä,
Yhden kanssa raskausaika oli hankalampi,sairaslomalle jouduin hyvissä ajoin.
Kaksosten odotusaika oli paljon helpompi, ei edes turvotusta ollut missään
ja vielä synnytystä edeltävänä päivänä olin jaloillani, shoppailemassa koko päivän.

Yhteistyössä