esikoinen/esikoiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anne

Vieras
Hei .
Olen kahlannut näitä keskusteluja etsien tietoa kaksosten odotuksesta/synnytyksestä.
Itselläni vauva haaveet vasta heräsivät.Olen ollut 2v naimisissa ja tunteneet toisemme 8 vuotta
( minä 30 v. mies 35v.) ja lapsi olisi enemmän, kun tervetullut. Olen syönyt pillereitä 13 vuotta tauotta. Nyt olisi sitten tilanne , että kesällä laitetaan pillerit pakettiin ja ruvetaan yrittämään.

Suvussani on kaksosia ja äitini on kaksonen, joten mahdollisuus kaksosten saantiin on suuri.Onko kokemuksia synnytetäänkö kaksoset alakautta vai onko keisarileikkaus aina oikea vaihtoehto.Entä keskosuus.Niin äitini, kuin minä olen keskonen onko se periytyvää? Miten 49kg/161cm ihmiseen mahtuu kaks vauvaa? Anteeksi tyhmät kysymykseni... Oon viime päivinä katsonut synnytykseen liittyviä dokumentteja ja , vaikka itse raskaus ja lapsen saanti tuntuu ihanalta synnytys pelottaa!!!!Olisi kiva kuulla myös synnytys kokemuksia.

Mieheni kanssa olemme suunnitelleet kesällä lopettavamme ehkäisyn ja mahdolliesesti lapsi/lapset tulisi vuonna 2012.Onko tietoa miten kaksosten sukupuolet periytyvät?En ole varma haluanko tietää ennen synnytystä kumpi siellä on , koska molemmat ovat tervetulleita, mutta tiedon halu on suuri ja haluan tietää mahdollisimman paljon ennen varsinaista yritystä...

Vaivaan teitä taas typerillä kysymyksilläni, kun lisää keksin.Kiitos jo etukäteen vastaajille.

Kaksosuus periytyy yleensä sukupolven yli, eli jos äitisi on kaksonen, niin sinun omat lapsesi olisivat niitä joilla olisi "riski" saada kaksoset. Eli sinä olisit se sukupolvi, jonka yli kaksosriski hyppää yli.

Kaksoset syntyvät joko sektiolla tai alakautta, riippuen koosta, voinnista ym.

Kyllä ne vauvat mahtuvat pieneenkin ihmiseen, mahanahka kyllä venyy :)

Itse odotan nyt viikoilla 21+6 epäidenttisiä kaksosia. Oma isänisäni on identtinen kaksonen ja mieheni äiti myös, joten tiesin kyllä mahdollisuudet, mutta kyllä se tieto ensimmäisessä ultrassa silti yllätti. :) Mutta oma tarinani tukee tuota Bil:n kertomaa, että geenit saada kaksoset hyppää aina yhden sukupolven yli. Papallani kun on kolme lasta, mutta ei siis yhtään kaksosta.
Olen myös kuullut, että tukevan äidin puolelta geenit saada kaksoset ovat ratkaisevammat. Eli tämäkin toteutui, samoin kuin siis sinullakin. :)

Toivottavasti teillekin lapsi siunaantuu, tulee sitten miten monta tahansa kerralla. Jokainen lapsi on lahja. :)

Kiitos vastauksista.
Itse ymmärsin asian niin, että koska mummini sai kaksosia äitini ja hänen sisaruksensa eivät, mutta me lapset olemme sitten vuorossa. Näin äitini on minulle koko elämäni toitottanut =)
Kyllä yksikin riittäisi ja tässä innolla odotellaan jännittäviä hetkiä tulevaisuudessa =)

Kaksosraskaudessa kyse voi olla usein aivan pelkästä sattumasta. Jos äidin puolella suvussa on kaksosia, kaksosraskauden todennäköisyys kasvaa.

Kun hedelmöitys on tavallinen, yksi miehen siittiö ja yksi naisen munasolu yhtyvät, mutta kaksosraskaudessa naiselta irtoaakin kaksi munasolua, joista molemmat hedelmöityvät. Näin saavat alkunsa epäidenttiset kaksoset.

Identtiset kaksoset syntyvät sen sijaan siten, hedelmöitynyt munasolu jakaantuu alkuvaiheessa kahteen osaan ja molemmat puoliskot kehittyvät erillisiksi alkioiksi.

Erimunaiset kaksoset voivat olla kumpaa sukupuolta tahansa, mutta identtiset kaksoset ovat samaa sukupuolta.

Kaksosten synnytys voi tapahtua alateitse, mikäli vauvat ovat kohdussa omissa lapsivesipusseissaan ja ainakin toinen vauvoista on tulossa pää edellä.

Kolmannes kaksosvauvoista syntyy keskosina, mutta onpa kaksosvauvoissa niitäkin, jotka painavat yli neljä kiloa. Tavallisimmin kaksoset painavat keskimäärin 2,5 kg syntyessään. Voidaankin sanoa, että kaksosvauvat ovat painoltaan normaalisti noin kilon pienikokoisempia, kuin yksin maailmaan tulevat vauvat.

Kaksoisraskaus luetaan aina poikkeuksetta riskiraskaudeksi.

Yhteistyössä