Ylireagoiva mies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmi-Riikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helmi-Riikka

Vieras
Minua on alkanut ärsyttämään suunnattomasti mieheni ylireagointi yhdentekeviin asioihin.
Jos katselemme televisiota ja siellä on joku henkilö, josta hän ei pidä, alkaa mesoaminen: tuokin pässi keekoilee tuolla.... pitkä, ärtynyt litania ko. henkilön huonoista ominaisuuksista. Henkilön, jota hän ei tunne henk.koht. vain median välityksellä.

Sama mesoaminen, jos keskustelemme politiikasta, hänen työpaikastaan, naapureista yms. Aina löytyy joku täysin idiootti, jota pitää pää punaisena haukkua. Edessä on kyllä kilttiä poikaa. En millään jaksa kuunnella. Jos vastustan, ääni kohoaa entisestään: kai minäkin saan sanoa mielipiteeni.

Minua kohtaan hän käyttäytyy muuten asiallisesti ja rakastavasti.
Miten saan tämän turhan agression loppumaan?

Se on opittu tapa. Jos hän ei sitä itse ymmärrä tai halua poistaa, niin ei siihen muutkaan pysty.

Mene mukaan siihen ja ammu oikein kunnolla yli. Ota ilo irti:)

Tietysti sitten voit jatkaa samaan tyyliin jostakin hänen pitämästään autosta tai ihmisestä, että onpa kamala purkki, kuka viitsii tuollaista sietää. Totea sitten vain, että niinhän sinäkin haukut kaikki muut.

Älä provosoidu.

Minua on alkanut ärsyttämään suunnattomasti mieheni ylireagointi yhdentekeviin asioihin.
Ota selvää mikä hänelle niin tärkeää on, että sen takia yltyy näkemään aina paljonkin vaivaa.

Jos katselemme televisiota ja siellä on joku henkilö, josta hän ei pidä, alkaa mesoaminen: tuokin pässi keekoilee tuolla.... pitkä, ärtynyt litania ko. henkilön huonoista ominaisuuksista. Henkilön, jota hän ei tunne henk.koht. vain median välityksellä.
Niin, välittääkö joku muu kuin media? Onko paikalla joku jonka hän tuntee henk. koht. ja millä paikalla?
Suuntaa huomiosi häneen, äkkiä pois siitä mitättömästä tyypistä. Anna hänelle selvä viesti tärkeysjärjestyksestäsi. Sano vaikka: "Joo, näkeehän sen heti mikä pelle, ja jotkut tyhmät varmaan ihan onnessaan luulee sen olevan jotain, vaikkei selvästikään voi mitään olla. Onneks sä et oo ollenkaan tommonen, vaan paras vähintään mulle ja sais kyllä muutki sen tajuta". Ole ihailevinasi häntä.

Jos mesoaminen vähenee, tiedät että hän on silloin tyytyväisempi, siksi kun saa juuri sitä mitä haluaakin.

Sama mesoaminen, jos keskustelemme politiikasta, hänen työpaikastaan, naapureista yms. Aina löytyy joku täysin idiootti, jota pitää pää punaisena haukkua.
Hän yrittää pitää yllä hyvää järjestystä, se on hänelle tärkeää. Siihen voidaan tarvita huomattavan voimakkaita reaktioita. Ihmisten arvojärjestys onkin tärkein järjestys, ainakin lähipiirin ihmisten eli tärkeimpien suhteellinen peremmuus.

Edessä on kyllä kilttiä poikaa. En millään jaksa kuunnella. Jos vastustan, ääni kohoaa entisestään: kai minäkin saan sanoa mielipiteeni. Minua kohtaan hän käyttäytyy muuten asiallisesti ja rakastavasti.
Mielipiteesi on hänelle erityisen tärkeä, niin tärkeä että sillä voi olla hämmästyttävänkin voimakas vaikutusvalta hänenkin suhtautumiseensa toisiin ihmisiin. Tiedäthän kuinka tärkeää onkaan tieto siitä että kumppanilla on samanlainen arvomaailma kuin itsellä, ettei syntyisi niin kauheita jatkuvia riitoja.

Miten saan tämän turhan agression loppumaan?
Se on hänen tehokkain keinonsa vaikuttaa omaan elinympäristöönsä. Ei missään tapauksessa turhaa, eikä sitä voi ottaa pois käytöstä. Ja voit vaikuttaa asiaan vain siten ettei se suuntautuisi itseesi.

Viimeksi muokattu:
Se on hänen tehokkain keinonsa vaikuttaa omaan elinympäristöönsä. Ei missään tapauksessa turhaa, eikä sitä voi ottaa pois käytöstä. Ja voit vaikuttaa asiaan vain siten ettei se suuntautuisi itseesi.

Minusta turha mesoaminen kotisohvalla on melkoisen turhaa. Kohde ei tiedä aiheuttamastaan reaktiosta ja minä kuuntelijana ärsyynnyn moisesta käytöksestä. Kokemukseni mukaan asioista voi esittää mielipiteensä ilman paatosta ja äänen korottamista, vain todeta tai keskustella.

Lisäksi paasaaminen ja huutaminen saa minut tuntemaan itseni jotenkin osasyylliseksi. Tätä selän takana huutamista hän harrastaa myös omista lapsistaan, siitä olen jo tehnyt lopun sanomalla, että pitää meteliä ao. henkilölle, ei minulle, en halua kuunnella.

Joskus käännän käytöksen hänelle takaisin ja korotan omaa ääntäni vielä pari pykälää korkeammalle ja otan käyttöön kaikki osaamani kirosanat tehostamiseen. Hän katsoo silmät pyöreänä, että enhän mä nyt noin puhu. Siis on kuuro omille sanoilleen.

Viimeksi muokattu:
Minusta turha mesoaminen kotisohvalla on melkoisen turhaa. Kohde ei tiedä aiheuttamastaan reaktiosta ja minä kuuntelijana ärsyynnyn moisesta käytöksestä. Kokemukseni mukaan asioista voi esittää mielipiteensä ilman paatosta ja äänen korottamista, vain todeta tai keskustella.
Olen tästä täysin samaa mieltä. Et voi ottaa hänen tehokkainta keinoaan pois, koska hän ei aio suostua sen käyttämättömyyteen.

Siksi juuri ehdotinkin kokeilua. Sen tuloksena saisit tietää johtuuko mesoaminen huomion hakemisesta vai ei. Tieto olisi tarpeellinen, eikä kokeilua tarvitse jatkaa enää kun tieto on saatu. Kyseessä olisi siis vähästä vaivasta ja pienestä hetkestä tavoiteltaessa suurinta hyötyä .

Lisäksi paasaaminen ja huutaminen saa minut tuntemaan itseni jotenkin osasyylliseksi. Tätä selän takana huutamista hän harrastaa myös omista lapsistaan, siitä olen jo tehnyt lopun sanomalla, että pitää meteliä ao. henkilölle, ei minulle, en halua kuunnella.
Tätä minäkin tarkoitan. Se ei olekaan turhaa miehellesi, koska sillä on huomattava vaikutus tunteisiisi (joilla edelleen toimintaasi). Tiedät ettei huutaminen ole loppunut, se on vain keskeytynyt.

Joskus käännän käytöksen hänelle takaisin ja korotan omaa ääntäni vielä pari pykälää korkeammalle ja otan käyttöön kaikki osaamani kirosanat tehostamiseen. Hän katsoo silmät pyöreänä, että enhän mä nyt noin puhu. Siis on kuuro omille sanoilleen.
Uskon näillä puheilla että täsmälleen niin käy. Olet todennut kuuroksi, koska tämä toiminta ei tuota haluttua tulosta. Suosittelen edelleen em. kokeilua. Tulos on lähes varmasti saatavissa positiivisena tai negatiivisena, ja tiedät enemmän. Tilanne muuttuu osin, kuten huutokokeessasikin. Sait tiedon sen vaikutuksista kokonaistilanteeseen.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä