Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Twiggy
Huonoja uutisia eli sairaalasta soitettiin aamulla ja seulaan jäätiin kiinni. Turvotustahan ei ollut ylimääräistä ja muutenkin kaikki ulkopuolin katsottuna hyvin. Keskiviikoksi aika istukkanäytteeseen. Vaikka mahdollisuus siihen että kaikki kuitenkin on hyvin on erittäin suuri niin silti tuntuu että maailma romahti hetkeksi. Ikäähän minulla on että toivotaan että se on nostannut näitä räjoja tähän. Jo ultrassa sanottiin kun kysyin että kolme neljästä seulahälytyksestä on väärä hälytys. Aika maassa kyllä tuo mieli.

Toivottavasti istukkanäytteet otto onnistuu, niin saatte tulokset nopeammin. Kaikki on varmasti ok, suurin osa hälytyksistä on turhia. Seulaan jääminen tarkoittaa vain kohonnutta riskiä, ei vielä mitään muuta. Itselläni kun on tuo lukema 1:140, niin jos oikein laskin, se on 0,7 % mahdollisuus, että on jotain vikaa....eli aika häviävän pieni!!!

Tunnelmat oli itselläkin puheinsoiton jälkeen aika maassa, mutta nyt olen jo suhteuttanut asiat oikeaan mittasuhteesen ja olen suht rauhallisin mielin. Meillä huomenna keskiviikkona lapsivesinäytteenotto.

Kohonnut riskilukema voi johtua iästä ja esim. kohonneesta istukkahormonin määrstä, mikä taas voi luonnostaa vaan olla joillain korkeampi tarkoittamatta yhtään mitään. Tsemppiä!

Viimeksi muokattu:
Inga
Kiitos kaikille lohdutuksista. Mieli on jo hiukan piristynyt koska se kötilön np-tutkimus oli viime viikolla niin vakuuttava esitys. Moneen kertaan vakuutti että mitään ylimääräistä turvotusta tai muuta poikkeavaa hän ei havaitse. Kasvojen piirteetkin oli tosi selvät ja ajattelin viime yönä että noin isolla nenällä varustetulla ja noin vilkkaasti liikkuvalla päivälleen viikkojen mukaan kasvavalla tyypillä ei voi olla mitään kehityshäiriöitä :) Olen kuitenkin melkoinen optimisti luonteeltani. Lukemani oli melko samat kuin sinulla Twiggy eli 1:130. Nevolastakin soitettiin eilen ja oli erittäin rohkaiseva hänkin. Positiivisin mielin yritän olla ja ajatella vauvaa rauhoittavia ajatuksia. Piinapäivät tosin edessä ja vielä talviloma alkamassa. Paljon unta en tosiaan ole saanut mutta henkinen psyykkaus hyvässä vauhdissa.

sari
moi kaikille!!!

jännittävät 12 viikkoa takana ja eilen eka ultra.masussa kaiki hyvin,siel touhusi kovalla vauhdille pieni 6cm pitkä pikkunen.kaveri oli ultrassa mukana ja oli kyl todella tunnerikas tilanne nähdä ja kuulla ensi kertaa että mitä siellä masussa nyt oikein tapahtuu.
laskettuaika pysyi samana vaikka oli pari päivää pienempi kuin laskettuaika,niskaturvotus oli se 0.9 ja ens viikolla pitäis tulla se toinen tulos.
olen kyllä voinut koko alkuraskauden todella hyvin vain väsymystä ja tissit kipeet,olin jo hieman huolissani siitä jossain vaiheessa kun kuullut paljon että moni todella huonovointinen ja pitkään.mutta on kuulemma ihan normaalia tämäkin.
olen lukenut kovasti teidän ja muiden palstojen raskaudenajan tapahtumia ja on kyllä suuri lahja saada lapsi ja on ehkä tullut eletty pilvilinnoissa että asiat menee normaalisti ja hyvin ,mut koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja millon. todella suuret voimahalaukset kaikille jotka ovat joutuneet kuulemaan surullisia uutisia,mut muistakaa että rohkeesti vaan eteenpäin ja uusiin haasteisiin,ja tietty kaikille muillekin halauksia ja hyviä vointeja!!

t:sari

häveliäs mamma
Ollaan menossa lähipäivinä isännän kera niskaturvotus ultraan.Viikkoja on nyt 12.ainoa asia,mikä minua mietityttää(tiedän,typerää),on se,että nolostelen sitä emättimen kautta tehtävää tutkimusta..Oispa hienoa,jos siihen eteen saisi jonkin sermin tai paperin kinttujen päälle,ettei isäntä näkis sitä,kun se lääkäri laittaa sen laitteen paikalleen.Ja minulla sentään on lapsia jo entuudestaan,synnytyksissä en ole ikinä häpeillyt mitään!:)Käskekää minua lopettamaan tälläset tyhmät pohdinnat.Hm,onkohan sielä hyvät ultrat,täällä tuntuu neuvolassa olevan aataminaikaiset laitteet.

Mai82
Häveliäs mamma: Mulle tehtiin tänään np-ultra vatsan päältä. Tarkoitus oli tehdä alakautta mutta kerroin kätilölle että edelliselläkin kerralla onnistui hyvin näin. Ja hyvin näkyi kaikki nytkin, "vatsan läpi".
Voithan pyytää jos onnistuisi sullakin näin. Jos ei näy tarpeeksi hyvin sitä kautta niin istutat tietysti isin siihen pääsi viereen :) Ei hänen tarvitse siellä jalkopäässä olla. Ja sitten vaan rentoudut :)

Kaikki oli mulla ultrassa hyvin niinkuin pitääkin. Pää-perämitta vastasi viikkoja täsmälleen. Niskaturvotusta oli 1.3 mm. Esikoisella vain 0.8 mm, joten johan tässä melkein pelottaa vaikka ihan normaali-lukemissahan tuo on... Veriseula otettiin myös vasta tänään ja käsittääkseni täällä on myös sellainen käytäntö että tieto tulee vaan siinä tapauksessa jos on tarvetta jatkotutkimuksiin. Nyt en kyllä ole ihan varma.. Vaikka esikoisen kanssa oli nämä samat vaiheet vasta puolitoista vuotta sitte, nii en yhtään muista kuinka se meni. Silloin en osannut samalla tavalla stressata niitä tuloksia.. Mukavaa aikaa.. :)
Toinen neuvolakäynti olis perjantaina. Täytyy siellä vielä varmistaa mikä on käytäntö.

On ollu kiva lukea että muillakin on ollut ultrassa ihania hetkiä ja - uutisia. Ingalle Twiggylle paljon jaksamista noiden ikävien seulatulosten kanssa!! Kaikki on varmasti kuitenkin ihan hyvin!!

Mammahousuja tätyis lähteä metsästämään vielä tällä viikolla ja ehkä pari tunikan tapaista. Ahdistavaa kun ei ole vaatteita joissa olis mukava olla.

Mai 11+4

vivi
Lukaseppa mun kirjotus tästä viestiketjusta jostain aikasemmin, löpisin pitkät tarinat tuosta Tampereen Terveystalon ultrasta.

Pikakelauksena voisin kertoa että heidän vehkeensä on sitten kyllä uusimmasta päästä ja palvelu oli todella ystävällistä!! Ja mun mies istui siinä mun petin vieressä (penkki oli siinä valmiina ja hänet ohjattiin siihen). Vanhemmille on oma telkkari siellä katon rajassa joten enemmän sitä siinä tuijoteltiin ihmeissämme sinne telkkariin kun sinne alapäähän. Huone on kuitenkin niin pieni että ei sinne mitään sermejä saa mahtumaan ja mielestäni se olisi kyllä hassua olla isännän kanssa sermien eri puolilla =) Jos sitten alapään taas peittää jollain niin eipä se kätilö pysty sitä sauvaa siellä liikuttamaan. Mutta kaikenpuolin erittäin asiallista ja ystävällistä toimintaa. Uskon että miehesi ei edes ehdi huomaamaan että mitä sinne alapäähän luikahti kun tuijottaa ihmeissään sitä töllöä. Kätilö näytti meille myös 4D kuvan joten ihmettelemistä riitti. Ultrausosuus kesti n. 30min. Ja meillä ainakin kätilö ultrasi ensin sauvalla (saa paljon paremmat mitat ja kuvat) ja lopuksi vielä siitä masun päältä. Pistä joku pitkä paita päälle niin saat vähän enemmän alaosaa peittoon ja itellä on mukavampi olo.

Se on oikeasti mahtava kokemus!! Unohda pelkosi/noloutesi ja nauti. Olen viimeksi käynyt NP ultrassa 5v sitten ja voin luvata että nuo ultralaitteet ovat ihan eri maata nykyään... ja palvelu oli 100 kertaa mukavampaa kuin 5v sitten.

Jenni83 ei kirj.
Mua vähän harmitti sillä meille ei tuota 4D kuvaa näytetty ollenkaan tuolla terveystalossa.
Ja mut ultrattiin vain mahan päältä, kätilö sanoi, että ultraa alakautta vain jos vauvasta ei saada hyvää kuvaa vatsan päältä.
vivi, sulla tais olla eri kätilö kuin meillä. Me oltiin muistaakseni huoneessa nro21.
Mukava rouva ei siinä mitään, mutta jäin sitten kuitenkin odottaan "jotain" koska mua ultrattiin tosi vähän aikaa, ei ainakaan 30min :(

Twiggy
Tänään otettiin lapsivesinäyte ja ajattelin samantien inffota kaikkia kiinostuneita ja mahdollisesti samaan toimenpiteeseen joutuvia, että sitä näytteenottoa ei kyllä kannata jännittää yhtään! Koko juttu oli ohi 15 minuutissa, josta itse näytteeseen meni ehkä minuutti. Sen jälkeen odoteltiin sairaalan tiloissa noin vartti, että tuleeko paha olo tmv. ja sitten lähdettiin pois kun olo oli ihan normaali.

Neula on iso ja pelottavan näköinen (mies kertoi, itse en katsonut sitä tarkoituksella ollenkaan vaan tapitin vain monitoria), mutta ei oikeasti satu juuri verinäytteen ottoa enempää. Kai se sitten on niin terävä, että sujahtaa vatsan läpi tuosta vaan. Hieman ikävältä se toki tuntui, mutta ei kivuliaalta.

Nyt sitten 2 viikkoa odottelua ja sen jälkeen saa sitten hautessaan tietää myös sukupuolen, joka on 100 % varma, toisin kuin ultrassa, koska ne kattoo sukupuolikromosomit samalla.

vivi
Meinaatko Twiggy kysyä sukupuolen?? Vitsi, sä olet kyllä urheasti suoriutunut tuosta kokeesta ja tilanteesta. Nyt enää muutama viikko kärvistelyä ja sä tiedät tulokset. Tieto on parempi kun epätietoisuus, kävin miten tahansa.

Jenni83, mä en muista enää sitä huoneen numeroa =( Oliskohan ollut 24?? Jokatapauksessa meillä taisi olla kyllä eri kätilö koska kokemukset on noin erilaiset. Ja me saatiin sellanen 4D kuva mukaankin, muiden kuvien ohella. Ja sama täti sanoin tekevänsä sen rakenneultrankin. Mutta sulle häveliäs mamma, pyydä että näyttäisi sen 4D kuvan jos ei täti automaattisesti sitä näytä. Ja Jenni83, pyydä säkin ensi kerralla. Sillä vehkeellä kuitenkin pitäisi sellanen saada aikaseksi kun mäkin sen näin.

Mulla oli eilen sokerirasitus ja neuvola. Verenpaineet on tosi alhaiset eikä syytä ainaiselle löysälle mahalle löydetä joten tässä sitä möllötetään. Sydän äänet kuuluivat hyvin vaikka istukka onkin tuossa etupuolella. Ja kaveri on masussa kovin vikkelä, neuvolan tädin mukaan =) Painoa oli tullut =(((( Nyt tähän mennessä paino on noussut 1,5kg ja mä kyllä oikeasti pelkään että se nousee taas yhtä paljon kun pojasta. Mä olin niiin valas silloin ja jalat kovilla että samaa en haluaisi. Tarvii varmaan ottaa tiukempi linja herkkujen kanssa jos tuo tuosta vielä nopeasti nousee.

Eipä tässä sitten kummempia. Töissä eivät vieläkään tiedä. Täältä tuntuu häviävän porukkaa kun pipoo joten taitavat jäädä kyllä aikas huonoon tilanteeseen kun minäkin tästä kytkintä nostan. Olen myös harkinnut iltaopiskeluja mammalomalle mutta en osaa vielä päättää jaksanko kuitenkaan. Toisaalta taas pelkään että seinät kotona kaatuu päälle ja haluaisin jotain muutakin tekemistä / ajateltavaa kun vain pieni lapsi ja arjen pyörittäminen.

Jokatapauksessa ensi viikolla olen Ylläksellä talvilomalla perheen kanssa joten silloin en murehdi mistään. Kyllä sitä sitten taas ehtii kun lomalta palailee =)

Kerrohan häveliäs mamma sun ultrakokemuksesi kun olet Terveystalossa piipahtanut!

Nanna2010
Kuulumisia:

Väsymys on edelleen suuri ja tämän viikon alusta on ollut jatkuva nälkä, tuntuu siltä että koko ajan on jotain suussa. Siskolle tuli 26 kg lisää raskauden aikana ja äidille 20 kg joten odotan kauhulla samankaltaisia lukuja :/ Muuten kaikki menee ihan hyvin :)

Tällä hetkellä asutaan pienessä kaksiossa joten nyt ollaan etsimässä suurempaa asuntoa, lainalupaus on jo saatu. Käytiin eilen ensimmäisessä esittelyssä mutta kyseinen asunto ei sitten ollutkaan meidän mieleen. No, jatketaan etsintää...

Ensi viikolla on ensimmäinen aika neuvolalääkärille ja loppuviikoksi lähdetään kaupunkilomalle Budapestiin! Täytyy nauttia täysin kun ei tiedä milloin seuraava ulkomaan matka tulee olemaan.

Tsemppiä kaikille ja yrittäkää nauttia raskauden jokaisesta vaiheesta! Itse olen huomannut että aika tulee pitkäksi jos aina vain odottaa seuraavaa vaihetta...

häveliäs mamma:)
noh,tulipa käytyä terveystalolla ultrassa,ja todellakaan ei ollutkaan epämiellyttävää!aivan ihana se 4d-kuva,vau..jotenkin muistelin,että se ultra-sauva survaistaan epämiellyttävästi sisuksiin,nyt ei ainakaan tuntunut miltään.ja onneksi otin miehen mukaan,upea kokemus oli sillekkin,eikä tullut mieleenkään nolostella.rakenneultraan sitten huhtikuussa:)

Nanna2010
Olen Viivin kanssa samoilla linjoilla eli olen myös harkinnut opiskelua äitiyslomalla/hoitovapaalla (aikomuksena on olla vuoden hoitovapaalla äitiysloman jälkeen).
Olen jo merkonomi mutta matkailualaa kiinnostaa myös kovasti. On ollut vaikea löytää sopivaa opiskelumuotoa kun olen ruotsinkielinen, olen ollut töissä täyspäiväisesti ja joutuisin käymään iltaisin Helsingissä usemman kerran viikossa (3,5 v) jos haluaisin restonomiksi. Nyt olen kuitenkin löytänyt paremman/helpomman vaihtoehdon; monimuoto-opiskeluna (etäopiskelu, n. 0-2 lähiopetuspäivä/kk, työharjoittelu) voisin suorittaa matkailualan perustutkinnon näyttötutkintona :)

Twiggy
Meinaatko Twiggy kysyä sukupuolen?? Vitsi, sä olet kyllä urheasti suoriutunut tuosta kokeesta ja tilanteesta. Nyt enää muutama viikko kärvistelyä ja sä tiedät tulokset. Tieto on parempi kun epätietoisuus, kävin miten tahansa.
Kyllä me varmaan kysytään...en usko että pystytään olemaan kysymättä, kun tieto on saatavilla! Se ei tuu automaattisesti tulosten kanssa vaan pitää erikseen soittaa...kiitos tsempistä Vivi, en jotenkin osaa olla nyt kauhean huolestunut, toivottavasti se tarkoittaa sitä että mulla on joku intuitio siitä että kaikki on kunnossa...hope so!

Ja Nanna2010: olet niin oikeassa, yritetään kaikki vaan nauttia jokaisesta vaiheesa mikä tulee eteen, on tämä niin ainutlaatuista, että turha pilata koko odotusta murehtimalla koko ajan.

Viimeksi muokattu:
inga
Täälläkin pvän testi eli istukkanäyte otettu. Istukka takana ja silti onnistui jostain reunasta eli se oli helpotus. Olen lepäillyt sen jälkeen ja olo jo paljon parempi. Jälkikäteen kyllä sattui. Sitä en voi kieltää. Ei missään nimessä kuitenkaan mitään sietämätöntä mistä joskus lukee. Pienokaista oli kiva nähdä ja iloisesti taas liikkui siellä ja oli taas kasvanut hienosti. Parin pvän päästä suuntaamme etelän lämpöön eli siitä aion nauttia enkä murehtia liikaa. Nyt ei kuitenkaan voi muuta kuin odottaa ja lepo ja lämpö tulee tarpeeseen. Pahoinvointi ja väsymys on muuten tosi paljon helpottunut eli siinäkin mielessä valoa tunnelissa.
13+0

Syysmiss.
Aika moni jo käynyt np-ultrassa ja saanut jo tuloksetkin. Olen tarkoituksella ollut vähän taustalla, koska omani on tänään, enkä ole halunnut aiheuttaa itselleni liikaa paineita asiasta. Vähän kyllä jännittää.. Palaan sitten illalla tai huomenna kertomaan kuulumiset ultrasta.

Kävin juuri kurkkaamassa vuoden 2009 äitiyspakkausta. Oli kyllä minun mielestä tosi kivat värit. Haalari oli ehkä vähän tylsä. Me syyskuulaiset varmaan saadaan jo 2010 pakkaus, milloinkohan kuvat sen sisällöstä julkaistaan?
Kuinka moni teistä kakkosta odottavista aikoo ottaa äitiyspakkauksen? Itse varmaankin otan pakkauksen. Ehkä turhan varhaisessa vaiheessa mietin tätäkin. En vaan malta odottaa!!

Olo on ollut viimeiset kaksi viikkoa ihan hyvä. Iltaisin vatsaa vielä turvottaa, täytyisi muistaa syödä niin pieninä annoksina ruokaa.
Verenpaine on vaan ollut koholla :( Olen toden teolla lisännyt nyt liikuntaa päivittäin. Jos en pääse ulos, olen jumpannut sisällä ja vaikka hölkännyt paikoillani olohuoneen lattialla. Ekassa raskaudessa mulla pysy verenpaineet suht koht kurissa, vasta viimeisten kuukausien aikana oli koholla. Nyt jos jo tässä vaiheessa on paineet koholla, niin mitä ne sitten on lopussa!! Ruokavalioon olen myös alkanut kiinnittää huomiota, vähentänyt suolaa ja lisännyt kasviksia. Mulla vaan on sukurasitteena verenpainetautia.

Jenni83 ei kirj.
syysmiss, oliko sulla viime raskaudessa vain tuo verenpaineen nousu, tuliko raskausmyrkytys oireita?
Mulla kanssa taipumus tuohon verenpaineen nousuun, huomattiin jo aikanaan e-pillereitä syödessäni, että pillerit jotka sisälsi enempi hormoonia nosti verenpainetta, sain 20 vuotiaana verenpaine kortin ja kävin seurannassa kuukauden välein ja huomattiin pillerien lopetuksen jälkeen, että verenpaine laski.
Äitini on saanut lääkityksen 30 vuotiaana. Sama voipi käydä mullekkin, vaikka elän suht terveellisesti, liikun, syön kasviksia, olen hoikka, en tupakoi...
Mulla tosiaan nousi kanssa viime raskaudessa, mutta eteni sitten tuohon raskausmyrkytykseen asti.
Neuvolassa tarkkaillaan hieman enemmän, kun taipumusta on, ja jos tarvetta on aloitetaan lääkitys.
Selvisitkö viimeksi ilman lääkitystä?

Kyllä aika varma olen, että otan äitiyspakkauksen.
Viimeksi oli niin jännittävä availla sitä ja tutkailla :)

Pomo jää nyt lomalle 1,5 viikoksi, aattelin lomansa jälkeen järkyttää sen :/
Tänään just puhuttiin kesälomista, koska me ei voida pomon kanssa olla samaan aikaan, koska tuuraan häntä. Se meinas pitää lomaansa heinä-elokuussa ja kelan laskurin mukaan äitiyslomani alkais 2.8.
Jos oloni on samanlainen, kun viime raskaudessa, en pysty työntekoon viikon 30 jälkeen.
Ja oman lomani aattelin alottaa juhannuksesta ja en välttämättä enään töihin sitten palaisikaan...vaikeeta!
Nyt sitten "pelottaa" miten pomo suhtautuu muhun tän uutisen jälkeen (se on välillä "vähän" vaikea ihminen)
No, eiköhän asiat järjesty, toivotaan.
Ja samoin toivon, että muidenkin asiat järjestyy!!! :)
Jaksamista leidit!!!

rv 14+3

Martsu84
Tervehdys kanssasisaret pitkästä aikaa!

Olen ahkeraan taas lueskellut kuulumisianne, mut vähempi kirjoitellut. Oma alkuodotus aika on ollut niin tasaisen seesteistä, hieman tissejä aristaa ja maha on melkoisen turvonnut, etenkin iltaisin, mut väsymys on väistynyt ja olo kyllä muuten mitä mainioin :)

Niin paitsi et mulla on alaselkäkipuja nyt ollut satunnaisesti, neuvolatätin mukaan osalla niitä tulee ihan hormoonitoiminnan seurauksesta, mut varsinaisesti mahan kasvu tai muut ei vielä näin aikasin niitä aiheuta. Mut mies on ollut ihana ja hieronut töiden jälkeen selkää ja lämmin kauratyyny on kans melko yliveto, et aamulla taas selkä ok ja töissä pystyy hyvin 8h istumaan.

Eka lääkärineuvola oli tänään. Meidän yllätykseksi lääkäri ultrasi ja aika kauan :) Mies kysyi saako kuvata videokameralla ruutua ja kuvasi siis koko ajan, pari kertaa koneelta olen jo katsonut videon, ei siihen vaan kyllästy ;)

Sykettä ei saanut lääkäri kuulumaan, nyt siis rv 13+6, epäili et nyt on kohtu huonossa asennossa ja taaksepäin kallistunut kohtu voi muutenkin vaikeuttaa, mut onneksi ultrassa nähtiin et syke sykki ja tyyppi heilu siellä. Kaikki oli ok niin minulla kuin sikiölläkin.

Liikkeistä oli merkattu korttiin ++ et onko se aina tuo tai mikä siinä on se maksimi, montako plussaa voi olla?

Sokerirasitustesti on jo ensi viikolla, tuon mun pco:n takia se tehdään jo nyt ennen rv 16:sta. Se nyt vähän jänskää, kuin huono olo siitä litkusta tulee ja sit suoraan sieltä töihin, mut eiköhän se mene.

Tuli sairasteltua muuan viikko flunssaa ja nyt ihana kun vihdoin tervehtynyt ja pystyy taas liikkumaan. Paino oli noussut 255g viikossa mikä on kuulemma tosi hyvä, et 500 g on se aika yleinen tahti, mut mulla kun tuota ylipainoa on jonkuverran niin ei tarvi tietty nousta paljoa. Mut näilä eväin eteenpäin ja ens viikolla varailen sit rakenneultra-ajan rv 20-22 viikoille.

Jaksamisia kaikille!

Satunnainen odottaja
Tervehdys kanssasisaret pitkästä aikaa!

Olen ahkeraan taas lueskellut kuulumisianne, mut vähempi kirjoitellut. Oma alkuodotus aika on ollut niin tasaisen seesteistä, hieman tissejä aristaa ja maha on melkoisen turvonnut, etenkin iltaisin, mut väsymys on väistynyt ja olo kyllä muuten mitä mainioin :)

Niin paitsi et mulla on alaselkäkipuja nyt ollut satunnaisesti, neuvolatätin mukaan osalla niitä tulee ihan hormoonitoiminnan seurauksesta, mut varsinaisesti mahan kasvu tai muut ei vielä näin aikasin niitä aiheuta. Mut mies on ollut ihana ja hieronut töiden jälkeen selkää ja lämmin kauratyyny on kans melko yliveto, et aamulla taas selkä ok ja töissä pystyy hyvin 8h istumaan.

Eka lääkärineuvola oli tänään. Meidän yllätykseksi lääkäri ultrasi ja aika kauan :) Mies kysyi saako kuvata videokameralla ruutua ja kuvasi siis koko ajan, pari kertaa koneelta olen jo katsonut videon, ei siihen vaan kyllästy ;)

Sykettä ei saanut lääkäri kuulumaan, nyt siis rv 13+6, epäili et nyt on kohtu huonossa asennossa ja taaksepäin kallistunut kohtu voi muutenkin vaikeuttaa, mut onneksi ultrassa nähtiin et syke sykki ja tyyppi heilu siellä. Kaikki oli ok niin minulla kuin sikiölläkin.

Liikkeistä oli merkattu korttiin ++ et onko se aina tuo tai mikä siinä on se maksimi, montako plussaa voi olla?

Sokerirasitustesti on jo ensi viikolla, tuon mun pco:n takia se tehdään jo nyt ennen rv 16:sta. Se nyt vähän jänskää, kuin huono olo siitä litkusta tulee ja sit suoraan sieltä töihin, mut eiköhän se mene.

Tuli sairasteltua muuan viikko flunssaa ja nyt ihana kun vihdoin tervehtynyt ja pystyy taas liikkumaan. Paino oli noussut 255g viikossa mikä on kuulemma tosi hyvä, et 500 g on se aika yleinen tahti, mut mulla kun tuota ylipainoa on jonkuverran niin ei tarvi tietty nousta paljoa. Mut näilä eväin eteenpäin ja ens viikolla varailen sit rakenneultra-ajan rv 20-22 viikoille.

Jaksamisia kaikille!

Hei vähän hassua lukea sama teksti eri sivustolta (Nimim. Lunella ketjussa Syyspallerot 2010, Helistin.fi). Toisaalta eihän se mitään, voihan sitä kirjoitella usealla foorumilla samaan aikaan. Tuli vaan vähän deja vu -olo. Ehkei ihan samaa postausta kannattaisi kahteen foorumiin laittaa.

Viimeksi muokattu:
Syysmiss.
Eilen oli np-ultra ja siellä kaikki kunnossa! Turvotusta oli 0,8 , verikokeiden tulokset saa sitten kun valmistuvat. Siellä vauva hyppeli kovaa vauhtia, koko vastasi suunnilleen viikkoja, eli laskettua aikaa ei tarvitse siirtää.
Jenni: oli mulla viime raskaudessa myös valkuaista virtsassa aika-ajoin ja jonkin verran turvotusta. Kerran kävin loppuvaiheessa äitiyspolilla raskausmyrkytysepäilyn kanssa, mutta pääsin takaisin kotiin. Selvisin kuitenkin ilman lääkitystä koko raskauden.
Ekan raskauden jälkeen olen syönyt verenpainelääkkeitä kahteen kertaan, ekaks 6 kk jakso ja sitten vielä 4 kk jakson. Verenpaineet saatiin näin laskemaan ihan normi lukemiin. Nyt kun tulin taas raskaaksi, huomasin paineiden nousevan. Mulla on kotona oma mittari, jolla mittaan säännöllisesti. Ensi viikolla on neuvola, josta kirjoittavat varmaankin lähetteen äippäpolille tämän verenpaineen takia. :(

Satunnaiselle odottajalle, mitä väliä sillä on, kuinka monella palstalla kirjoittaa? Itsekin kirjoitin ekassa raskaudessa kahdella eri palstalla. Eikä tosiaan ollu reilua tulla julistamaan sitä täällä!!

Syyspaketti
Kävin np-ultrassa ja verikokeessa aikoja sitten, mutta niiden yhteistuloksesta en ole saanut mitään tietoa. Olen jo menossa viikolla 15 ja näytteet otettiin 12+ viikolla.

Onko jotkut tietyt viikot, milloin istukkanäyte ja lapsivesinäyte pitää ottaa? Onko terveydenhuollon "hiljaisuus" merkki, ettei minun ole syytä mennä noihin kahteen muuhun näytteenottoon vai onko tiedonkulku yksinkertaisesti katkennut?

Mietin, odotanko seuraavalle neuvolakäynnille vai alanko soitella jonnekin? Np-ultrassa sikiön nenäluuta ei saatu näkymään ja se edelleen vaivaa minua. Verikokeen tuloksiakaan ei ole ilmoitettu enkä ole saanut sitä riskiarviolukua, joista täällä jo moni kirjoittelee.

Twiggy
Kävin np-ultrassa ja verikokeessa aikoja sitten, mutta niiden yhteistuloksesta en ole saanut mitään tietoa. Olen jo menossa viikolla 15 ja näytteet otettiin 12+ viikolla.

Onko jotkut tietyt viikot, milloin istukkanäyte ja lapsivesinäyte pitää ottaa? Onko terveydenhuollon "hiljaisuus" merkki, ettei minun ole syytä mennä noihin kahteen muuhun näytteenottoon vai onko tiedonkulku yksinkertaisesti katkennut?

Mietin, odotanko seuraavalle neuvolakäynnille vai alanko soitella jonnekin? Np-ultrassa sikiön nenäluuta ei saatu näkymään ja se edelleen vaivaa minua. Verikokeen tuloksiakaan ei ole ilmoitettu enkä ole saanut sitä riskiarviolukua, joista täällä jo moni kirjoittelee.

Jos seulassa tulee kohonnut riski, siitä soitetaan sulle suoraan. Saatan olla väärässä, mutta voi olla, että kun mitään ongelmaa ei ole, niin siitä ei ilmoiteta tai sitten se tulee jossain kakkosluokan postissa se tulos. Soita neuvolaan ja kysy, kyllä niillä pitäisi ne tulokset jo olla, niiden saaminen kestää about kaksi viikkoa. Lapsivesinäyte otetaan viikolla 15+ (eli kun 15 on tullut täyteen), aikaisemmin sitä ei voi kai ottaa ja jos sen ottaa paljon myöhemmin, rupeaa mahdollinen keskeytys olemaan aika riskialtista (kun nekin tulokset kestää minimissään sen 2 viikkoa), mutta kyllä sut sinne olisi jo kutsuttu jos aihetta olisi ollut! Ja jos ne olisi lähettäneet tiedon postitse ja sä et ole reagoinut, niin olis ne ottanut jo yhteyttä eli voit varmasti olla ihan huoletta.

Viimeksi muokattu:
Syyspaketti
Kiitos Twiggy vastauksestasi, joka huojensi mieltäni. Kyllä minäkin pitäisin selvänä, että minulle soitettaisiin ja kutsuttaisiin näytteenottoon tai tulisi edes joku kirje, jos pitää mennä johonkin lisätutkimukseen. Siksi ihmettelenkin, miksi on ollut hiljaista. Nyt on jo viikko 15+ menossa, joten näytteenottoon pitäisi jo kiiruhtaa, jos sellaisen aikoisivat ottaa. Ehkä se verikoetulos oli sitten hyvä, kun kukaan ei ole soittanut/lähettänyt kirjettä. Maailma varmaan romahtaisi, jos ensi viikolla tulisi sellainen kirje (myöhässä) postissa jossain kakkosluokassa, jossa olisi näytteenottoaika. Neuvolasta sanottiin, että ne tulokset tulevat jostakin perinnöllisyysklinikalta (? en muista nimeä?) eli sieltä ottavat suoraan yhteyttä, jos on aihetta.

Angsteri..
Syyspaketti: Eikö neuvola näe niitä tuloksia?!!? Meillä ainakin tulokset menee suoraan neuvolaan. Meinaan, että kyllähän sinulla on oikeus tietää ne, vaikka kaikki olisikin hyvin. Laitahan soittaen! Turha tuollaisella mieltään vaivata ja voit hyvin sanoa, että epäluuloa tuo sekin ettei nenäluuta näkynyt. Luulisi ymmärtävän!!

...
Meillä soitetaan vaan jos jotain seuloissa näkyy.Neuvolassa sit vissiin kerrotaan tuloksia,ainakin kaverille oli kerrottu jotain suhteita :)

Mä stressaan painoani kokoajan. Haluiaisin vaan voida nauttia enkä miettiä et lihoonko liikaa jne.... Kuitenki tiiän et se painonnousu on ihan normaalia raskaudessa.....

Onko täällä ihmisillä jo lähteny paino nousee? Mulla tulla 1,5kg, mut kokoajan katon mitä syön.
Mut toivotaan et tämäkin tästä ihan niinku se keskenmeno pelotki :)

Pitäis osata olla armollinen itelleen eikä soimata itteään jokasen nannan jälkeen....

Mut sainpa purettua ajatuksiani :)

Hyvää viikonloppua kaikille

Jenna 13+2

Yhteistyössä