Lisää lapsia- kenen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timinginlife
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Timinginlife

Vieras
Olen 30- vuotias nainen ja meillä on mieheni kanssa alle 1 v. ikäinen lapsi. Suhteemme on kestänyt alle 4 vuotta ja on ollut lähellä päättyä useita kertoja. Itse olin kaikkein eniten vakavissani lähdössä kun raskauden ollessa puolessa välissä kun mies jäi kiinni uskottomuudesta ja valehtelusta. Mies ei ole koskaan kunniottanut minua riittävästi ja se näkyy joka päivä erilaisin tavoin.

Lapsen saannin myötä hänen arvostuksensa, sitoutumisensa suhteeseemme sekä rakkautensa ovat vahvistuneet, mutta ne eivät ole vieläkään lähelläkään sitä mitä ne oman käsitykseni mukaan tulisi olla.

Keskustelkaa asiasta ei auta. Siitä on keskusteltu. Ja kunnioitus kun ei keskustelemalla kasva.

Pahinta on se että kunniotuksen riittämättömyys yhdistettynä miehen temperamenttiin aiheuttaa todella ala-arvoista puhetta minun suuntaani, myös lapsen kuullen, joka pian alkaa ymmärtää. Olen tehnyt selväksi että sen on loputtava ja se onkin vähentynyt mutta sitä ei saisi olla ollenkaan.

Ongelmani: mies on kuitenkin kunnollinen ja kelvollinen isä ( vähän paikalla työn vuoksi mutta muuten) ja haluaa kanssani lisää lapsia samantien.

Itsekin haluan lisää lapsia ja sisaruksia esikoisellemme. Ongelma on vaan se, että mietin joka ikinen päivä eroa ja suurimman osan aikaa ajattelen että tämä mies ei ole se kenen kanssa haluan vanhentua yhdessä. Toivon joka päivä että sellainen mies odottaa minua vielä jossain.

Mietin että jos lähden nyt, voi olla mahdollista etten tapaa pitkään aikaan uutta miestä joka haluaisi kanssani uusperheean ja uuden lapsen ( ja jonka kanssa itsekin haluaisin, sekään ei ole helppo löytää sillä tiedän tarkkaan mistä asioista en ole valmis tinkimään). Aikaa on periaatteessa viisi vuotta, enintään 8.

Mikäli tälläisen miehen onnistuisinkin löytämään, on myös mahdollista että suhde tämän seuraavankin prinssi Oikean kanssa syystä tai toisesta menisi mönkään, jonka jäkeen minulla on lapsia jo kahden eri miehen kanssa ja Se Oikea vieläkin hakusessa, jonka kanssa haluaisin jakaa edelleen tämän maailman kauneimman asian, yhteisen lapsen. Samaan aikaan nämä kaksi edellistä eri isää tulisivat ja menisivät hakemassa omia pienokaisiaan ja parhaimmillaan sovitellaan aikatauluja kolmen eri isän kanssa.

Siispä mietin toisaalta, että pitäisikö minun tehdä esikoiselleni sisarus nyt tämän kuitenkin periaatteessa kunnollisen miehen kanssa, kenen kanssa en koe turvallisuuden tunnetta, arvostusta tai sellaista rakkautta mistä unelmoin. Sitten erotessa lapsillakin olisi mukavampi kun voisivat yhdessä mennä isän luo kun esikko sinne menee kuitenkin siinä tapauksessa.

Sen jälkeen ei olisi kiire ainakaan lapsien saamisen takia etsiä uutta kumppania. Periaattessa kaksi lasta saattaisi jopa riittää minulle vaikka uusi mies ei edes haluaisi ikinä lapsia. Sekin voisi olla ok. Mutta niin kauan kun on vain tämä yksi, haluan ehdottomasti toisen sillä en halua lapsenikaan kasvavan ilman sisarusta.

Mutta: se raskausaika ja odotus tämän miehen kanssa: olin viimeksikin niin yksin ja itkin usein miten ihanaa olisi jakaa tämä jonkun kanssa jota todella rakastan ja joka rakastaa minua. Suhteen alussa minä rakastin todella, mies ei varmaan ikinä ole rakastanut minua kuten toivoisi. Joskus on antanut ymmärtää jopa että kauneuteni on minulle kirous sillä se on saanut hänet jatkamaan suhdetta. Ja minä tyhmä jatkoin koska olin niin rakastunut ja toivoin että ajan myötä mies alkaisi rakastaa minua myös ihmisenä. Ja toki aika kiinnyttää ihmisiä, on molemmin puolin yhteenkuuluvuuden tunnetta, mukaviakin hetkiä, yhteisiä asioita ym. Mieheni on jo tyytynyt tilanteeseen ja tekee pitkän aikaväin suunnitelmia. Minä en haluaisi vielä luovuttaa ja lakata uskomasta että oikeanlainenkin rakkaus vielä tulee.

Ja se synnytys ja sen oman lapsen näkeminen ensimmäistä kertaa: en voi kuvitella mitään sen kauniimpaa ja koskettavampaa. Ja vaikka se liikutti meitä molempia todella paljon, en voinut olla miettimättä ja mieti edelleen, miten upeaa olisi kokea se ihmisen kanssa jota ihan oikeasti rakastaa sydämestään, johon luottaa ja kenen kanssa arvostetaan toisiamme puolin ja toisin.

Mietin jos ryhtyisin tekemään tämän miehen kanssa toista lasta, miten pitkä, piinaava ja yksinäinen odotus olisi taas tiedossa ja se suru siitä, kuinka jakaa toinen elämänsä kaunein hetki ihmisen kanssa joka on kohdellut minua kun paskaa.. Toisaalta hän ei ansaitse mitään niin kaunista, mutta toisaalta jo olemassaoleva lapsemme ansaitsee sisaruksen.

Onko kukaan koskaan joutunut pohtimaan tällaista? Laukut ja lapsi kainaloon heti vai vasta toisen jälkeen? Jos jään tähän sitä tekemään, on myös riski masentua sillä olen mieheni kanssa melko onneton suurimman osan aikaa. Toisaalta olen niin paljon kestänyt että uskon että se on vahvistanut minua henkisesti.

Kommentteja ja näkökulmia, pliis!

mietit jo itse tuolla että jos hankit hänen kanssaan lapsia, on lapsilla sama isä erotessa, jota tavata eli mietit eroa jo ennenkö lasta on laitettu alulle. itse en hankkisi kyseisen miehen kanssa, jos harkitset eroa ja mielesi ei siitä muutu

Mikäli tälläisen miehen onnistuisinkin löytämään, on myös mahdollista että suhde tämän seuraavankin prinssi Oikean kanssa syystä tai toisesta menisi mönkään, jonka jäkeen minulla on lapsia jo kahden eri miehen kanssa ja Se Oikea vieläkin hakusessa, jonka kanssa haluaisin jakaa edelleen tämän maailman kauneimman asian, yhteisen lapsen. Samaan aikaan nämä kaksi edellistä eri isää tulisivat ja menisivät hakemassa omia pienokaisiaan ja parhaimmillaan sovitellaan aikatauluja kolmen eri isän kanssa.

Siispä mietin toisaalta, että pitäisikö minun tehdä esikoiselleni sisarus nyt tämän kuitenkin periaatteessa kunnollisen miehen kanssa, kenen kanssa en koe turvallisuuden tunnetta, arvostusta tai sellaista rakkautta mistä unelmoin. Sitten erotessa lapsillakin olisi mukavampi kun voisivat yhdessä mennä isän luo kun esikko sinne menee kuitenkin siinä tapauksessa.

Sen jälkeen ei olisi kiire ainakaan lapsien saamisen takia etsiä uutta kumppania. Periaattessa kaksi lasta saattaisi jopa riittää minulle vaikka uusi mies ei edes haluaisi ikinä lapsia. Sekin voisi olla ok. Mutta niin kauan kun on vain tämä yksi, haluan ehdottomasti toisen sillä en halua lapsenikaan kasvavan ilman sisarusta.

Voi sinua! Jo 3-kymppinen ja uskot prinsseihin ;o Tuo lihavoitu teksti muistutti mieleen erään toisen kirjoittajan, jonka mielestä "rakkaus vaati lapsen"

Mietipä nyt ihan vakavasti suunnitelmiasi. Miltä mahtaa miehestä kuulostaa moinen tunteeton hyväksikäyttö? Miltäpä itsstäsi tuntuisi, jos olisit miehesi asemassa?

Mies on ensimmäistä lasta tehdessä tuntunut sopivalta, rakkaalta, loppuelämän elinkumppanilta? Vai oliko hän vain kompromissi äitiytyeen? Mikä estää miestäsi muuttumasta mieheksi, joka ei halua ollenkaan tavata lapsiaan, etenkin jos arvaa suunnitelmasi? Toinen vaihtoehto jota et lie laskenut mukaan, on se, että mies haluaa ja saa lapset itselleen. Näin sinusta tulisi kahden piltin ruokkomaksujen maksaja ja vkl-äiti.

Tulevaisuudessa et voi vaatia pokerina kunnioitusta ja rehellisyyttä suhteissa, kun itse pelaat likaista peliä.

Tunnut tavattoman minä-keskeiseltä, itsekkäältä ihmiseltä, jolle mikään ei riitä. kunnioitusta ja arvostusta ei parisuhteessakaan vaadita, vaan se ansaitaan.

Yritä elää vaikkapa puoli vuotta pyyteettömästi, miestäsi arvosten ja kohtele häntä niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Katso muuttuuko mikään.

Jos eroat, niin eroa, mutta älä tosissasi suunnittele elämääsi noin tarkasti. Aina hyvin suunniteltu ei ole puoliksi tehty.

Minusta teidän tulee ihan ensiksi selvittää mistä moinen kunnioituksen puute (näemmä puolin ja toisin) voi johtua.
Miksi miehesi on halunnut kanssasi ensimmäistäkään lasta jos ei kunnioita/rakasta sinua?
Jotenkin tekstistäsi saa sen kuvan että lapsi on sinulle kummallinen tapa kruunata parisuhde. Eikö lähtökohtana pitäisi kuitenkin olla toimiva parisuhde ja sitten vasta edes miettiä jälkikasvua.

Se Oikea vieläkin hakusessa, jonka kanssa haluaisin jakaa edelleen tämän maailman kauneimman asian, yhteisen lapsen.

Tämä on asia, jota minun miehenä on vaikea tajuta. Vaikka lapsia olisi ennestään minkälainen liuta tahansa, niin joidenkin naisten on vahvistettava liitto aina uuden miehen kanssa yhteisellä lapsella. Mitä se muka takaa? Ei mitään, kuten jo uumoilet. Useimmiten näyttää käyvän samalla tavalla; unelmien prinssi on edelleen haussa. Niitä prinssejä kun ei ole kuin sadussa ja todellinen elämä ei ole koskaan satua.

Jos perustaisin uusioperheen niin, että molemmilla on jo lapsia, en suostuisi uuden lapsen hankintaan vaan pyrkisin olemaan hyvä isä jo olemassa oleville lapsille. Vain siinä tapauksessa, että menisin yksiin naisen kanssa, jolla ei ole lapsia, (minulla on kaksi lasta), soisin hänelle raskauden, synnyttämisen ja äitiyden onnen, ne kun varmaankin naiselle ovat erittäin tärkeitä asioita. Toisaalta, jos minulla ei olisi omia lapsia ja menisin yksiin yksinhuoltajan kanssa. jolla on jo se pari lasta, en siihen enää yhteistä lasta kaipaisi.

Minulle biologinen isyys ei ole niin suuri arvo kuin henkinen isyys ja yhteys. Miehenä ajattelen isyydestä niin, että ennen kaikkea henkinen perintö, jonka voin lapselle antaa, oli lapsen geenit kenen tahansa, on se asia jonka kautta minä jatkan "ikuista elämää" tällä pallolla.

Yhden uuden suhteen(naisella kaksi lasta) olen jo lopettanut sen takia, kun nainen olisi ehdottomasti halunnut kanssani yhteisen lapsen. Muuten en kuulemma olisi sitoutunut vakavissani häneen. Perustelut olivat jokseenkin yhtä naiiveja kuin ap:llä. Harmi sikäli, että nainen oli muuten ihan mukava ja hänen lapsensa tykästyivät minuun ja minä heihin. Tämä oli vain sellainen jatkuva jankutuksen aihe, josta ei yli päästy. Koin sen kiristyksenä ja itseni aliarvioimisena. Unelmien prinssin haku on edelleen menossa. Toivottavasti löytää.

No, ap:llä on vain yksi lapsi. Sikäli, jos lapsettoman prinssin löytää, suotakoon hänelle yksi yhteinen lapsi :)

Viimeksi muokattu:
Lillukalle kommenttina, että Prinssi Oikea oli lähinnä sarkasmia itseäni kohtaan jos olen kuvitteellisesti löytänyt henkilön kenen kanssa ajattelen olevani loppuelämäni, mutta elämä hänenkin kanssaan osoittautuu odotusteni vastaiseksi.

Minulla on tietyt perusasiat suhteen ( ja elämän ylipäänsä) osalta joita toivon, enkä ole niistä kovin paljon valmis tinkimään. Tietenkin voin tehdä joidenkin asioiden suhteen tiettyyn pisteeseen saakka kompromisseja, mutta uskon että minulla on mahdollisuus saavuttaa sellainen elämä ja parisuhde josta unelmoin ( koska toiveeni ja odotukseni ovat realistisia) ja näin ollen en suostu pitkällä aikavälillä tyytymään huonompaan. Tämä katkeroittaisi minut sillä tuntuisi että heitän elämäni hukkaan.

Jonkun mielestä harjoittamani pohdinta on kylmää, tunteetonta ja laskelmoivaa. Eikö elämässä täydykin vähän suunnitella ja laskelmoida jos meinaa saada mitä haluaa? Minulla on alle viisi vuotta aikaa ( pienemmillä riskeillä) saada haluamani lapsiluku täyteen. Jos aloittaa uuden suhteen, saattaa mennä vuosia ennen kuin tunnetaan riittävän hyvin ja ollaan valmiita suunnittelemaan lasten tekoa. Miehillä tämän asian suhteen on erilainen tilanne sillä heillä on paljon enemmän aikaa käytettävissään.

Haluan lapselleni sisaruksen sillä se on parasta mitä lapselleen voi antaa. Lisäksi se olisi tämän ensimmäisen lapseni etu että on ainakin joku kenellä on samat vanhemmat kun hänellä.

Jos mietin että ero tämän hetkisestä miehestäni on edessä, toki uudelle mahdolliselle mieskandinaatille saattaa olla isompi kynnys alkaa suhteeseen kun minulla on kaksi lasta, mutta toisaalta; lapsi ei välttämättä ole niin mustasukkainen vanhemmastaan jos hänellä on sisarus leikkikaverina.

Olenko maailman ainoa ihminen joka suunnittelee toista lasta miehen kanssa, kenen kanssa ei usko olevan yhteistä tulevaisuutta? Sekään ei ole täysin poissuljettu mahdollisuus jos saamme asiamme järjestettyä siten että kumpikin voi elää mielekästä elämää siten että olemme yhdessä. Ja että kunniotus ja tasapaino suhteeseen löytyy. Nyt esim. menee hyvin, mutta kokemus on opettanut ettei pidä luulla liikoja, sillä ns. katastrofitilanne jolloin mietin että tämä ei TODELLAKAAN voi eikä kuulu olla tälläistä, iskee aina päälle ennemmin tai myöhemmin, yleensä juuri kun on tuuduttautunut hyvänolon tunteeseen.

Aikuinen yh-mies; lapsi ei mielestäni ole mikään vaadittava rakkauden sinetti. Tässähän juuri suunnittelen toista lasta henkilön kanssa jota en edes tiedä aika ajoin, rakastanko tai rakastaako hän minua.

Lähinnä pohdin ja puntaroin vastakkain: toinen lapsi tämän miehen kanssa, joka on mielestäni jo olemassa olevan lapsemme etu tai lapsi = raskaus, synnytys joka prosessina on mielestäni kauneinta mitä kaksi ihmistä voivat kokea yhdessä uuden ihmisen kanssa kehen voin luottaa ettei hän ikinä haluaisi satuttaa minua ja kenen kanssa olisin oikeasti oma, onnellinen itseni. Se olisi niin paljon upeampaa vielä silloin ja olisi sääli etten saisi sitä kertaakaan tämän elämän aikana kokea. Eihän toinen lapsi tämän miehen kanssa tietysti sulje sitä ainaisiksi ajoiksi pois ja siten olisin "varmistanut" biologisen täyssisaruksen lapsellemme.

Mietin myös kuinka psyykeni kestäisi toisen raskauden tämän miehen kanssa, joka osaa olla TODELLA julma sanoissaan toisinaan ja herkässä tilassa raskaana hän on loukannut minua niin monet kerrat niin syvästi että olen ajatellut etten enää ikinä pysty edes katsoa häneen päin. Kunnes on taas ollut pakko.

JOku epäili että lapset voitaisiin erotessa määrätä myös isälle: epäilen vahvasti ettei imeväisikäistä vauvaa määrätä isänsä luokse asumaan eikä myöskään sisaruksia mieluusti eroteta toisistaan.

JOku kysyi miksi mies halusi kanssani lapsen. Tämänkin mies hoisi niinkin kypsästi, että oli kanssani 8-9kk ilman ehkäisyä ( olimme silloin tällöin puhuneet lapsesta ja hän tiesi että toivoin sitä) ja kun tulin raskaaksi, esitti yllättynyttä ja sanoi ettei hän tätä ollut halunnut, että olin yksin keplotellut itseni raskaaksi?? Tämäkö ei esim. ole loukkaavaa jos jokin..? Myöhemmin sanoi ettei ikinä olisi päästänyt niin kauaa sisälleni jos ei olisi uskonut tulevaisuutemme edes jonkin verran ja kun lapsi syntyi, oli ylpeä, rakasti, minua ja lasta vaikka raskautenikin ajan kohteli minua vielä kun paskaa. Yksi syy kunniotuksen puutteeseen on minun puoleltani ainakin miehen tapa puhua ja sanoa ihan mitä sattuu, täysin ristiriitaisia asioita keskenään.Ja tässäkin asiassa lopulta otti kunnian vaikka oli ihan paskahousu ja vieritti kaiken "syyn" yksin minulle kun tulevaisuus näytti epävarmalta.

Huh mikä muija! Voi lapsiraukkoja kun tommosella äidillä rangaistaan. Parasta mitä lapselle voisit antaa on hyvä sijaiskoti.

Voisitko nimimerkki, joka et osaa edes kirjoittaa sanaa "adoptioon", perustella miksi olen rangaistus lapselleni ja hänet pitäisi laittaa sijaiskotiin tai adoptoida?

En oletakaan että sinulla on mitään kovin kypsiä tai järkeenkäypiä perusteita, mutta ihan mielenkiinnosta. Kiinnostaa kuulla kaikenlaisia ajatuksia, jotta oppisin ymmärtämään kaikenlaisia ihmisiä.

Viimeksi muokattu:
JOku kysyi miksi mies halusi kanssani lapsen. Tämänkin mies hoisi niinkin kypsästi, että oli kanssani 8-9kk ilman ehkäisyä ( olimme silloin tällöin puhuneet lapsesta ja hän tiesi että toivoin sitä) ja kun tulin raskaaksi, esitti yllättynyttä ja sanoi ettei hän tätä ollut halunnut, että olin yksin keplotellut itseni raskaaksi??
Ööh, siis ihan oikeasti te aikuiset ihmiset teitte lapsen ihan ilman mitään keskustelua asiasta? Ihan vain niin, että sinä jätit ehkäisyn pois (kai kerroit miehelle?!) ja katsoitte mitä tapahtuu? Voi luoja, kyseessä on kuitenkin elämän isoin päätös, joten kannattaisi EHKÄ hieman enemmän keskustella kuin pelkkä "hei jätin pillerit pois" - "aijaa". Miehesi ei siis todellakaan ole ainoa lapsellisen teidän suhteessanne.

Viimeksi muokattu:
Ei se lapsi ole elämän isoin päätös. Lapsi on lapsi ja se on osa elämää eikä syy siihen.

On se siinä mielessä yksi isoimmista, että toisin kuin monet muut valinnat, sitä ei voi perua. Lisäksi maastoauto, merenrantahuvila tai laskuvarjo ei saa henkisiä traumoja, vaikka niiden hankkija päättäiskin että antaa olla, tää nyt ei ollutkaan mun juttu.

Viimeksi muokattu:
Arvostelijoille huomauttaisin, että kaikilla naisilla (kuten ei miehilläkään) ei ole sitä tilannetta, että sitä "unelmien prinssiä" voisi jäädä odottelemaan. Minä itse olin noin 24-vuotiaaksi sinkku ja lyhyesti sanottuna tilanne oli se, että tarjolla olevissa miehissä oli jotakin vikaa: alkoholiongelmaa, pettämistä, ulkonäöltään "puutteellisia" tai esim. miestä ei kiinnostanut mikään muu kuin jääkiekko ja olut, joten mikään "turha tunteista lässyttäminen" ei kiinnostanut yhtään. Jos olisin paremman näköinen, sanavalmiimpi jne, niin niitä parempiakin miehiä olisi varmaan löytynyt.

Tajusin silloin joskus 24-vuoden tienoilla, että ystäväpiiristäni kaikki seurustelivat ja oma haluni tulla äidiksi oli suuri. Laskin vaatimuksiani ja huomasin, että seurusteluehdokkaista suurin osa oli ihan kamalia, joiden kanssa kemiat eivät natsanneet millään tavoin. Oli pakko miettiä, mitä elämältäni haluan. Halusin perheen, mutta ennen kaikkea lapsia. Jos en kerran voisi saada miestä, niin voisinko saada edes lapsia?

Aloin seurustella miehen kanssa, joka oli geeneiltään ihan OK mies (ulkonäkö OK, ei vakavia perinnöllisiä sairauksia). Henkisellä tasolla ei löytynyt kauheasti yhteistä, mutta teimme kompromissejä ja löysimme jonkinlaisen tavan elää yhteiselämää. Kumpikin meistä halusi lapsia. Onnekseni esikoinen syntyi. Oli raskasta huomata, että rakastaa lasta kovasti, mutta miestä ei yhtään. Intohimokin tuntui olevan pelkää pakollista "antamista". Olisin halunnut erota, mutta halusin lapselle turvallisuutta ja sisaruksen.

Meni muutama vuosi, ennen kuin toinen lapsi sai alkunsa. Hänen syntymänsä jälkeen sinnittelin vielä joitakin vuosia, yritin tehdä perheen, kodin ja liiton eteen parhaani, mutta väkisin yrittäminen kostautuu ennemmin tai myöhemmin. Yritin todella sopeutua siihen, että elän ilman puolisolta saatua rakkautta. Koin olevani ihan yksin enkä voinut edes puhua asiasta kenenkään kanssa. Kävin lähellä romahdusta ja synnytyksen jälkeinen masennuskin oli päällä.

Lopulta erosin. Ero oli minulle raskas ja sitä se tietysti oli miehelle ja lapsillekin. Lasten suhde isäänsä on OK ja yritämme pitää mielessä lasten parhaan. Koen, että lapsilla on oikeus isäänsä ja lapset saavat tavata häntä niin usein kun haluavat. Joulut ja muut juhlapyhät vuorotellaan.

Kauhistelijoille ja jeesustelijoille sanon, että en eron jälkeenkään ole löytänyt itselleni kumppania vierelleni. Välillä sitä en ole jaksanut etsiäkään, mutta ehkä olen omituinen tai sitten vaan niin nirso, kun en löydä tavallista miestä, joka osaa puhua, pussata ja olla uskollinen. Kunnioitusta tai arvostusta ei tunnu löytyvän mistään. Minulla on kuitenkin kaksi lastani, joista olen kiitollinen joka päivä. Jos mietin sitä vaihtoehtoa, että olisin vain etsinyt ja etsinyt unelmieni miestä, mutten olisi saanut näitä lapsia, niin olisin elämässäni ihan yksin.

Tietysti paras vaihtoehto olisi löytää unelmien mies, mennä naimisiin, tehdä lapset ja elää onnellisena elämänsä loppuun saakka. Aina vain asiat eivät mene niin. Silloin pitää tehdä ratkaisuja, joiden takana pystyy seisomaan, vaikkei ratkaisut ns. suurta yleisöä miellyttäisikään. En ole mielestäni kuitenkaan tehnyt mitään rikollista ja mieskin elää nykyään onnellisena uudessa suhteessa.

En kehoita AP:tä tekemään mitään tiettyä ratkaisua, koska hänen pitää itse miettiä, mitä elämältään haluaa. Vaihtoehtoja on monia. Kuten oma ratkaisuni osoittaa, jäin huonoon suhteeseen, jotta saisin lapset saman miehen kanssa. Korostan kuitenkin sitä, että yritin saada parisuhteen toimimaan, mutta muutokseen vaaditaan kaksi eikä yksin voi saada hommaa toimimaan. Valitettavasti rakkaudettomuus aiheuttaa tosi herkästi sen, että myös se kunnioitus ja arvostus puuttuu. Sitä kautta sitä itsekin kyseenalaistaa, että haluaako jäädä suhteeseen esimerkiksi omille lapsilleen, jossa mies lasten katsellessa vähättelee vaimoaan.

Ihan vaan ehdotuksia:
Mitäs jos hankit lapsen YYA-sopimuksella? Joku homopari tai sitoutumiskammoinen mutta isyyttä kaipaava yksilö?

Hyvää moisessa suhteessa: ei tarvitse mennä tunnetasolle, kun ei sotketa hommaan sotkuista seksiä (muumimukimenetelmä toimii ihan hyvin), huoltajuudesta sovitaan paperilla jo ennen kuin lapsi saa alkunsa... Lapsella on rakastavia vanhempia eikä hän ole pelinappula.

Tälläisessa tilanteessa järjestelyt ja muut tulee selvitettyä etukäteen ehkä paremmin kuin parisuhteessa, jossa edetään "mennään naimisiin ja voisko meille tulla vauva" -kaavaa. Ap:llä on jo tietty kuva lapsen kanssa elämisestä (sanon joku kuva, koska vanhemmuudessa kasvaminen ei jää vauva-aikaan...)

Sovittavia asioita on tietysti ajankäyttö, uskontokunta, nimi, elatus... ja sitoutuminen. Pitääkö sitoutua asumaan tietyllä etäisyydellä lapsestaan vai voiko muuttaa Lontooseen ja ottaa lapsen sinne vierailulle, mahdollisesti sitoutua majoittamaan muu perhe?

Tämä on idealistista, mutta ihan heittona... Katos, vaihtoehtoja on!

Alkuperäinen kirjoittaja päivän piristys;10344975:
Kyllä tuntuu omat ihmissuhteet helpoilta, kun ei halua lapsia ollenkaan :)

Minusta ap. on jollain tasolla kylmä ihminen. Nähtävästi miehen omaisuuden takia lapsia vaan tehtailee vaikka mies ei sitoudu varsinaisesti häneen.
Muuta kun pallo narulla
lapsi alulle ja mies sitten ihmettelee. Vaikka et ehkäisyä käytäkään on olemassa nämä jälkiehkäisy pillerit ja kaikki mutta sinä halusit tämän vängällä isäksi.

en yhtään ihmettele että mies petti ja pettää edelleen tulee lapsia tai ei.

itse en tekisi miehenä tuollaisen naisen kanssa enää yhtään mukulaa. Kyllä rakkaus tulee pakottamatta pakottamalla ja velvoittamalla ei. Vaikka olisi kuinka timatti elämää.. voi helvetti ..

Alkuperäinen kirjoittaja no sanon sanasen minäkin;10344993:
Minusta ap. on jollain tasolla kylmä ihminen. Nähtävästi miehen omaisuuden takia lapsia vaan tehtailee vaikka mies ei sitoudu varsinaisesti häneen.
Muuta kun pallo narulla
lapsi alulle ja mies sitten ihmettelee. Vaikka et ehkäisyä käytäkään on olemassa nämä jälkiehkäisy pillerit ja kaikki mutta sinä halusit tämän vängällä isäksi.

en yhtään ihmettele että mies petti ja pettää edelleen tulee lapsia tai ei.

itse en tekisi miehenä tuollaisen naisen kanssa enää yhtään mukulaa. Kyllä rakkaus tulee pakottamatta pakottamalla ja velvoittamalla ei. Vaikka olisi kuinka timatti elämää.. voi helvetti ..

Niinpä, ja kun siinä on sellainen pointti että se mies ei aina tule ajatelleeksi että HÄN MAKSAA ELAREITA LAPSESTA sitten vähintään 18 seuraavaa vuotta. Asia jota hurmiossa siemeniä ruikkiessaan ei aina muista...
(ja nainenhan siitä asiasta ei muistuta)

Haluan lapselleni sisaruksen sillä se on parasta mitä lapselleen voi antaa.

Näin kirjoitti ap.

Mielestäni parasta, mitä lapselleen voi antaa, on elämä vakaassa ja rakastavassa perheessä, jossa vanhemmat kunnioittavat ja rakastavat toisiaan.

Hyväksikäyttö ja laskelmointi ei kuulu siihen. Eikä myöskään aliarvostaminen.

Järkyttävää, millaisin perustein ihmiset perustvat perheitä ja pakottavat lapsensa elämään ko olosuhteissa.

Näin kirjoitti ap.

Mielestäni parasta, mitä lapselleen voi antaa, on elämä vakaassa ja rakastavassa perheessä, jossa vanhemmat kunnioittavat ja rakastavat toisiaan.

Hyväksikäyttö ja laskelmointi ei kuulu siihen. Eikä myöskään aliarvostaminen.

Järkyttävää, millaisin perustein ihmiset perustvat perheitä ja pakottavat lapsensa elämään ko olosuhteissa.

Kirjoitti ap.

Mielestäni parasta, mitä lapseen voi antaa, on rakastava ja vakaa perhe, jossa vanhemmat kunnioittavat ja rakastavat toisiaan.

Aliarvostava, hyväksikäyttävä ja epäkunnoittava parisuhde ei ole parasta, mitä lapseen voi antaa.

Mielestäni ap:n ei pitäisi hankkia enää lisää lapsia. Ei ennenkuin hän on löytänyt itsensä ja voimavaransa ja pystyy huolehtimaan lapsestaan täysipainoisesti.

Voi jessus.

Muuta sanottavaa en keksi.

Ei se lapsi ole ap. mikään lelu, ja väität suurinpiirtein,että lapsella on PAKKO olla sisarus.

Minulla ei sisaruksia ole ollut, ja hyvin olen pärjännyt ilmankin.

Ap:lla olisi kasvun paikka, noin henkisesti. Vaikuttaa aika lapselliselta ihmiseltä. Sori nyt vaan.

Joillakin naisilla itsekeskeisyys ja biologinen kello näyttävät sumentavan kaiken arvostelukyvyn.

Ikävä kyllä ap:n kertoma esimerkki ei ole mikään harvinainen. Hän vaan sattui olemaan rehellinen pohdinnoissaan.

Ei se lapsi ole elämän isoin päätös.
Ja mikäköhän olisi sitten isompi? Asunnon voi myydä, puolisosta voi erota, muuttaa voi lähes minne haluaa, työpaikkaa voi vaihtaa... Lapsen kun tekee, niin sitä ei voi perua - ainakaan laillisin keinoin. Lapsi myös muuttaa vanhempiensa elämää enemmän kuin oikeastaan mikään muu (sieltä pohjoisnavaltakin kun voi muuttaa takaisin jos ei ollutkaan kivaa), peruuttamattomasti. Puhumattakaan siitä, että siinä luodaan kokonaan uusi elämä. Aiiiika iso päätös siis minun mielestäni.

Ja tällaisen asian suhteen ihmiset tekevät päätöksiä ilman keskustelua!

Viimeksi muokattu:
Ja mikäköhän olisi sitten isompi? Asunnon voi myydä, puolisosta voi erota, muuttaa voi lähes minne haluaa, työpaikkaa voi vaihtaa... Lapsen kun tekee, niin sitä ei voi perua - ainakaan laillisin keinoin. Lapsi myös muuttaa vanhempiensa elämää enemmän kuin oikeastaan mikään muu (sieltä pohjoisnavaltakin kun voi muuttaa takaisin jos ei ollutkaan kivaa), peruuttamattomasti. Puhumattakaan siitä, että siinä luodaan kokonaan uusi elämä. Aiiiika iso päätös siis minun mielestäni.

Ja tällaisen asian suhteen ihmiset tekevät päätöksiä ilman keskustelua!

Aloittajalla ei ole kaikki inkkarit kanootissa - ikävä kyllä. Eihän niitä lapsia nyt ihan tuollaisella laskelmoinnilla tehdä. Miksi ikinä tehtäisiinkään? Jo tehty lapsi kaipaa enemmän isäänsä ja äitiään kuin pikkusisarrusta. Terapian kautta voisit avata henkisiä solmujasi ja pohtia, haluatko todella erota lapsesi isästä, mitä todella elämässäsi etsit, ja ennen kaikkea, kuka oikein olet. Oman itsensä löytäminen edellyttää pitkää, mutta varmasti kannattavaa matkaa. Tekemällä lisää lapsia et varmasti tule tyydyttämään kenenkään tarpeita - et varsinkaan omiasi.

Viimeksi muokattu:
Olenpa saanut kärkästä palautetta.

Viimeisin kommentoi ettei lapsia tuollaisella laskelmoinnilla tehdä? Miten esimerkiksi 39- vuotias nainen jolla ei ole miestä ja haluaa silti lapsen ja päätyy keinohedelmöitykseen sitten tekee lapsen sen tekee jos ei laskelmoimalla että aika loppuu, täytyy toimia?

Minä asun mieheni kanssa, uskon rakastavani häntä, tiedän että hän rakastaa minua ja lastamme omalla tavallaan ja on varmasti tulevaisuudessa kelvollinen isä. Hänessä on vaan muutamia perustavaa laatua olevia pysyviä piirteitä, jonka vuoksi on epätodennäköistä että meillä voi olla tulevaisuutta yhdessä.

Joku sanoi että parasta mitä lapselleen voi antaa on rakastavat vanhemmat ( sisaruksen sijaan). Nämä eivät ole poissulkevia vaihtoehtoja. Lapsellamme on jo sellaiset ja todella rakastavat ovatkin. En voisi mitään maailmassa rakastaa kuten lastani. Ja vaikka on totta että lapsi on elämän ison päätös jota ei voi perua, en voi kuvitella kuka voisi ikinä halua kyseistä asiaa halutakaan perua.

En tiedä olenko sitten ollut onnekas ja voiko tämä jonkun muun kohdalla olla toisin mutta olen saanut lahjakseni maailman ihanimman vauvan jota kun katsoo ei voi kun pakahtua rakkaudesta. Sillä minkälaisella keskustelulla tai keskustelmattomuudella hän on saanut alkunsa ei ole minulle mitään merkitystä. Hän on silti maailman ihanin ja päivänä jona hänet sain syliini tajusin että olin halunnut häntä eniten maailmassa, vaikken sitä ollut edes tiennyt. Elämä, biologia ym. johdattaa. Ei ole vaan yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita, kuten lapsi.

Nimim "jaah", en väitä että lapsella on PAKKO olla sisarus. Kerroin että HALUAN ehdottomasti antaa lapselleni sisaruksen. Eihän sitä kukaan tiedä onko se edes mahdollista. Enkä väitä etteikö lapseni voisi olla onnellinen ilmankin, mutta ihan varmasti sisaruksesta tulisi olemaan hänelle iloa ja jos vaan ikinä pystyn, sen hänelle aion suoda. Minusta keinoja voi olla huonompiakin kuin hänen kanssaan saman isän kanssa jonka kanssa toistaiseksi asumme ja tiettyjä asioita lukuunottamatta, kohtuullisen onnellisinakin.

En tosin ole vielä tehnyt päätöstä mikä olisi viisainta ja mitä aion tehdä, mutta ei mielestäni lapsen tekeminen nykyisen mieheni kanssa mikään maailman hulluin ajatus ole. Toki kuulen mielelläni erilaisia näkökulmia ja kommenttinne ovat kyllä pistäneet minut miettimään asiaa. Niin oli tarkoituskin ja siksi tänne kirjoitinkin.

Mielestäni juurikin tuo sinun asenteesi "ehdottomasti", tekee koko jutusta arveluttavan. Ja kyllä, monet ihmiset toimivat tai haluaisivat toimia juurikin noin itsekkäästi kuin sinä. Harva vaan kehtaa ääneen sitä myöntää, kuten et varmasti sinäkään. Useimmalla omat moraaliset asenteet panevat stopin myös sviimeistään siinä vaiheessa kun olisi toiminnan aika. Parisuhteessa pari tekee yhdessä päätöksiä, nyt sinä toimisit ilmeisen yksin? Juttelepa miehesi kanssa asiasta, onko hän valmis tekemään sisaruksen, eroamaan ja olemaan vkl-isä. Villi veikkaukseni on, että ei ole valmis ja varmasti arvottaa mukaan myös tuon rahallisen puolen.

Ap kirjoitti aiemmin näin: "JOku kysyi miksi mies halusi kanssani lapsen. Tämänkin mies hoisi niinkin kypsästi, että oli kanssani 8-9kk ilman ehkäisyä ( olimme silloin tällöin puhuneet lapsesta ja hän tiesi että toivoin sitä) ja kun tulin raskaaksi, esitti yllättynyttä ja sanoi ettei hän tätä ollut halunnut, että olin yksin keplotellut itseni raskaaksi?? Tämäkö ei esim. ole loukkaavaa jos jokin..? Myöhemmin sanoi ettei ikinä olisi päästänyt niin kauaa sisälleni jos ei olisi uskonut tulevaisuutemme edes jonkin verran ja kun lapsi syntyi, oli ylpeä, rakasti, minua ja lasta vaikka raskautenikin ajan kohteli minua vielä kun paskaa. Yksi syy kunniotuksen puutteeseen on minun puoleltani ainakin miehen tapa puhua ja sanoa ihan mitä sattuu, täysin ristiriitaisia asioita keskenään.Ja tässäkin asiassa lopulta otti kunnian vaikka oli ihan paskahousu ja vieritti kaiken "syyn" yksin minulle kun tulevaisuus näytti epävarmalta."

En ihmettele, että mies yllättyi raskaudestasi, jos olitte 'silloin tällöin puhuneet' asiasta ja SINÄ toivoit lasta. Mies ei lasta siinä vaiheessa halunut, mutta jotenkin onnistuit kääntämään asian päässäsi niin, että se on myös miehen ykköstoive. Nooh, tätä ristiä (= on sinun 'vihasi' ja anteeksiantamattomuutesi) mies nyt sitten kantaa koko elämänsä mukanaan, vaikka rakastaakin lastaan, niin sinä et anteeksi anna hänen reaktiotaan.
Historia toistaisi itseään, mies kohtelisi sinua jälleen huonosti, etkä sinä ymmärtäisi miehen reaktiota, vaikka 'olitte puhuneet sinun vauvatoiveeta'.

Oikeasti, neuvoni on, että menkää parisuhdeterapiaan, tai mene sinä ensin yksin, saatte puolueettoman mielipiteen asiaan ja sinä saisit avaimia anteeksi antoon miehen mokien suhteen. Kyllä ihminen pystyy muuttumaan ja kasvamaan joissakin asioissa.

Noilla kepulikonsteilla ei tavoitteesi täyty, muuta kuin siltä osin, että olet yh ja sinulla on kaksi lasta. Lapsi, lapset haluaisivat varmasti enemmän. Minimissään myös isän, joka pyyteettömästi, ilman katkeruutta haluaa olla osa lastensa elämää.

Yhteistyössä