Miten/miksi erota kivuttomimmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masentunut ja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eräsperäs ja BTDT ovat ilmeisesti yksi ja sama henkilö. Kahdella eri nimimerkillä ja "toinen toistaan kannustaen" saa sanottavalleen ikäänkuin lisää painoa. Tämä henkilö on niin perinjuurin katkeroitunut ja täynnä kaunaa ja vihantunteita, että kehottaisin häntä tekemään tänne oman avauksen omista ongelmistaan. Ehkä voimme auttaa?

Olet ilmeisesti uusi täällä, ellet ole oppinut tuntemaan vielä noita vakikirjoittajia. Eri henkilö ovat, mutta joskus myös samaa mieltä. Eivät aina läheskään.

Ap. Kumpia hetkia on miehesi kanssa enemman huonoja vai hyvia? Mieti vastaus tarkkaan ja jos vastaus on huonoja tiedat itsekin mita tehda. Itsekin olet jo alkanut miettia etta lapsesi nakee ja kuulee vanhempien riitelevan koko ajan. Kuten mietitkin se ei ole hyvaksi hanelle.

Sina ja lapsesi kylla parjaatte. Kunnalta/kaupungilta saatte varmasti asunnon siksi aika etta saat asiasi kuntoon.

Mina muuten ihailen tyomoraalisia. Olet korkeakoulutettu ja joutunut tyottomaksi, mutta et karsastele kaytannontoita vaan jaat lehtia. Valitettavasi monikaan suomalainen ei sinun tilanteessa vaivautuisi, mutta sina teet, vaikka sinulla on pieni lapsikin. Hatun nosto sinulle ja nena pystyyn. Kylla se siita elama viela hymyilee sinulle ja lapsellesi!

Eräsperäs ja BTDT ovat ilmeisesti yksi ja sama henkilö. Kahdella eri nimimerkillä ja "toinen toistaan kannustaen" saa sanottavalleen ikäänkuin lisää painoa. Tämä henkilö on niin perinjuurin katkeroitunut ja täynnä kaunaa ja vihantunteita, että kehottaisin häntä tekemään tänne oman avauksen omista ongelmistaan. Ehkä voimme auttaa?
Eräsperäs/BTDT on kirjoittanut tähän ketjuun 12 katkeruutta tihkuvaa vastausta.
Tätä samaa vainoharhaa on tarjoiltu täällä usein ennenkin. Ja näitä epäilyksiä 'tietoinaan' kertovat ovat yleensä aina samat ellit.

Melko paksujen linssien läpi saa tarkastella, jos löytää sen enempää Eräsperäksen, kuin minunkaan teksteistäni katkeruutta. Ja mistä ihmeestä pitäisi edes katkera olla..? Siitäkö, ettei ole onnistunut ajamaan itseään typerillä valinoilla epämiellyttävään tilanteeseen, johon ei tunnu löytyvän itseltä vastausta?

Realiteetit voivat olla joillekin katkera pala, samoin muistutus siitä, ettei kukaan muu ole vastuussa kenenkään elämästä, eikä velvollinen toisen aiheuttamia sotkuja hoitamaan, saati maksamaan.
Myöskään 'yhteyskunnan pussukka', siis jokaisen meidän, ei ole mikään loputon runsaudensarvi, josta kaivetaan kyynärpäätä myöden kaikki irti revittävissä oleva, jotta saadaan omat munaukset maksettua.

Alkuperäinen kirjoittaja Eivät ole;10296059:
Olet ilmeisesti uusi täällä, ellet ole oppinut tuntemaan vielä noita vakikirjoittajia. Eri henkilö ovat, mutta joskus myös samaa mieltä. Eivät aina läheskään.

Joo, eri henkilöitä ovat. Mutta kummaltakin puuttuu kyky empatiaan ja vastauskset ovat sen mukaisia. Eivätkä he ymmärrä heihin kohdistunutta, aiheellista krittiikkiäkään, sama kuin puhuisi seinälle. Halu olla paras menee yli kaiken, joten jokaista tilannetta käytetään hyväksi jotta vaikutettaisiin viisaammalta kuin kukaan toinen. Siksi näitä ikuisia jo makaavan potkimisia. Sääli, kun muuten viisailta vaikuttavat ihmiset ovat noin sokeita itselleen.

Melko paksujen linssien läpi saa tarkastella, jos löytää sen enempää Eräsperäksen, kuin minunkaan teksteistäni katkeruutta. Ja mistä ihmeestä pitäisi edes katkera olla..? Siitäkö, ettei ole onnistunut ajamaan itseään typerillä valinoilla epämiellyttävään tilanteeseen, johon ei tunnu löytyvän itseltä vastausta?

Realiteetit voivat olla joillekin katkera pala, samoin muistutus siitä, ettei kukaan muu ole vastuussa kenenkään elämästä, eikä velvollinen toisen aiheuttamia sotkuja hoitamaan, saati maksamaan.
Myöskään 'yhteyskunnan pussukka', siis jokaisen meidän, ei ole mikään loputon runsaudensarvi, josta kaivetaan kyynärpäätä myöden kaikki irti revittävissä oleva, jotta saadaan omat munaukset maksettua.

Ja sinäkö parahin BTDT et koskaan ole tehnyt yhtään virheliikettä elämässäsi? Ja mistä hitosta ap on avioon mennessään voinut tietää, että mies tekee lapsen toisen kanssa? Oletko itse kenties meedio, joka tietää toisen nenän asennosta, mitä tuleman pitää? En voi ymmärtää mitä luulet tällä tylyydelläsi saavuttavan tai miten luulet sen auttavan? Ai niin, sinähän et haluakaan auttaa, vaan lyödä lyötyä. Tosi inhimillistä ja reiluai. Ja tuo yhteiskunnan pussukka on siis tosiaan kaikken meidän, sinä et onneksi päätä ketkä sen apuun ovat oikeutettuja! ( Ilmeisesti ei kukaan...) "Kukaan ei ole vastuussa kenenkään elämästä? " Minä en ainakaan voi suhtautua asioihin niin, etten auttaisi jos pystyn, kaikki sopat, epäonni ja muut murheet ovat loppupeleissä itseaiheutettuja, mutta se ei tarkoita sitä, että ihminen pitäisi jättää oman onnensa nojaan. Sen sijaan, että latelet noita jäkiviisaita kaikkitietäviä lausumiasi sieltä ylähäisyydestäsi, voisit käyttää ylivertaista älykkyyttäsi ja antaa siitä pulassa olevan kanssaihmisen auttamiseksi. Ai niin, mutta ethän sinä...

Mikäs mollausketju tästä tuli? Ainoat järkikommenttien antajat teilataan katkeriksi. Ei ne asiat päänsilittelyllä tokene. Nauratti etenkin tuo, että autoa ei rratsita myydä, mielummin kasvatetaan velkaa. Taitaa nämä haukkujat olla itse sossupummeja.

Mikäs mollausketju tästä tuli? Ainoat järkikommenttien antajat teilataan katkeriksi. Ei ne asiat päänsilittelyllä tokene. Nauratti etenkin tuo, että autoa ei rratsita myydä, mielummin kasvatetaan velkaa. Taitaa nämä haukkujat olla itse sossupummeja.

Todella viisas kommentti. NOT! Jos ihminen, eli ap kysyy neuvoa, niin mitä neuvomista se on, että hänet lyödään lyttyyn mm. väittämällä, että hän on itse syypää, kun on tehnyt idioottimaisia valintoja! Todella rakentavaa ja auttaakin tosi kovasti. Ja samaan kastiin kuuluu tämä sinun kommenttisi leimata kaikki erimieltä sinun, BTDT:n ja Eräsperäksen kanssa olevat sossupummeiksi. Ihan vaan tiedoksi, että töitä olen tehnyt 16-vuotiaasta asti, enkä toistaiseksi ole sossua elämässäni tarvinnut, enkä toivottavasti tarvikaan, mutta en silti ole sitä apunaan tarvitsevia leimaamassa idiooteiksi, tai sossupummeiksi.
Kovaksi on maailma mennyt, en voi muuta sanoa, kivahan se on tuomioita nimettömänä huudella ja omaa egoaan pönkittääkseen leimata onnettomat ihmiset tyhmiksi ja sossupummeiksi. En tiedä millainen elämä tuollaisia tuomareita kasvattaa, mutta en usko, että kovin onnellisista ihmisistä on kyse.

Viimeksi muokattu:
Auton osalta kannattaisi kyllä miettiä tilannetta ihan faktoilla. Laske yhteen autosta aiheutuvat kulut kuukausitasolla (bensat, määräaikaishuollot, vakuutukset, autovero) ja vertaa sitä siihen, paljonko se maksaisi, että myyt auton tappiolla ja sitten maksat pois sitä autolainaa. Jos esimerkiksi tiedossa olisi henkilökohtainen konkurssi, niin se auto pitäisi myydä pois. Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa auto pienempään ja edullisempaan, mutta yleensä autokaupat tekevät siinäkin bisnestä eli käytännössä edullisinta olisi myydä auto itse ja ostaa tarvittaessa itse uusi.

Jos etsit vuokra-asuntoa, niin hommaa sellainen asunto, joka on julkisten kulkuyhteyksien varrella, jolloin et tarvitse autoa. Kun saat työpaikan, niin voit sitten siinä vaiheessa hommata auton itsellesi, kun koeaika on ohi. Auton pitäminen on todella kallista ja usein myös turhaa (huom! ei suinkaan aina, mutta esim. pääkaupunkiseudulla pärjää useimmiten kelvollisesti ilman autoa).

Mieti itse, että haluatko erota heti vai haluatko odotella, että taloudellinen tilanteesi kohenisi, jotta voisit erota. Minusta olisi hyvä, että kartoitat eri vaihtoehdot ihan kynän ja paperin avulla, jotta saat faktatietoa eikä pelkkää mutu-tuntumaa. Netistä löytyy paljon tietoa esim. Kelan sivuilta tai sitten soitat ja kysyt, jotta saat tietoa siitä, mihin olet oikeutettu.

Minusta ei ole väärin tällaisessa tilanteessa ottaa vastaan yhteiskunnan tukea. Kyse on kuitenkin nuoresta ihmisestä, jolla on täysi mahdollisuus työllistyä ja tehdä vielä vuosikymmeniä työtä ja maksaa veroja. Hän on myös synnyttänyt uuden tulevan veronmaksajan. Todennäköisesti kuitenkin nykytilanne on ahdistanut ja alakulo/masentuneisuus aiheuttaa toimintakyvyttömyyttä ja apatiaa, jolloin ei saa itsestään irti mitään. Aloitteellisuutta tämä kaikki vaatii ja sitä taas ei voi tehdä kukaan muu kuin AP itse.

Todella viisas kommentti. NOT! Jos ihminen, eli ap kysyy neuvoa, niin mitä neuvomista se on, että hänet lyödään lyttyyn mm. väittämällä, että hän on itse syypää, kun on tehnyt idioottimaisia valintoja! Todella rakentavaa ja auttaakin tosi kovasti.

Muuttuuko asia siitä, jos jättää sanomatta, että aloittaja itse on vastuussa tekemistään valinnoista..? Onko se lyttyyyn lyömistä, jos vastaa aloittajan (07.11.09, 10:55) kysymyksiin, kuten sekä minä (07.11.09, 13:29), että Eräsperäs (07.11.09, 11:13) on tehnyt?

Ja samaan kastiin kuuluu tämä sinun kommenttisi leimata kaikki erimieltä sinun, BTDT:n ja Eräsperäksen kanssa olevat sossupummeiksi. Ihan vaan tiedoksi, että töitä olen tehnyt 16-vuotiaasta asti, enkä toistaiseksi ole sossua elämässäni tarvinnut, enkä toivottavasti tarvikaan, mutta en silti ole sitä apunaan tarvitsevia leimaamassa idiooteiksi, tai sossupummeiksi.
Sosiaalipummejahan ne sellaiset ovat, jotka värinkäyttävät sosiaalietuuksia, eikö niin? Vai millä nimellä sellaisia olisi paras nimittää, jotta täyttäisi päänsilittäjien vaatimukset.
Ja se on sosiaalietuuksien väärinkäyttämistä, jos tietoisesti sotkee asiansa päästäkseen sosiaalihuollon tukitoimenpiteiden pariin. Kas kun ei kukaan ole vielä käskenyt aloittajan mennä liioittelemaan ja itkemään ensi- tai turvakodin ovelle...

Kovaksi on maailma mennyt, en voi muuta sanoa, kivahan se on tuomioita nimettömänä huudella ja omaa egoaan pönkittääkseen leimata onnettomat ihmiset tyhmiksi ja sossupummeiksi. En tiedä millainen elämä tuollaisia tuomareita kasvattaa, mutta en usko, että kovin onnellisista ihmisistä on kyse.
Egolla ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että tunnistaa ja hyväksyy tosiasiat. Mm. sen, että ihmiset tekevät tyhmiä valintoja ja joutuvat elämään valintojensa seurauksien kanssa. Jos tilanne onkin epämiellyttävä, täytyy tehdä uusi valinta, mutta ei voi automaattisesti olettaa ja odottaa, että yhteiskunnalla tai sosiaalipuolen avohuollolla olisi sen asian suhteen mitään vastuuta. On myös hyväksyttävä, ettei kaikki asiat järjesty tai hoidu päivässä, tuskin ne solmuunkaan menivät yhdessä päivässä...

Viimeksi muokattu:
Mä tälleen kyllä ihan itsekkäänä veronmaksajana kannatan sitä, että ap. yrittää kaikin mahdollisuuksin päästä eroon tämänhetkisestä elämäntilanteestaan, vaikka sitten sossun avulla. Jos ihminen on niin ahdistunut, että perusluonnettaan vastoin käyttäytyy jo nyt itsetuhoisesti, tilanne vaikuttaa todella vakavalta sekä hänen että lapsensa kannalta, mikäli se jatkuu yhtään kauemmin.

Tällä hetkellä ap:n elämän normalisoitumiseen hyvin todennäköisesti riittäisi päästä eroon nykyisestä miehestä, mutta jos tilanne pitkittyy, ovat kohta pidemmän terapian tarpeessa sekä ap, että ajan myötä myös lapsi, ellei ap saa itseään tarpeeksi kuntoon pystyäkseen vastaamaan tämän emotionaalisiin tarpeisiin. Tuollaisten vahinkojen korjaaminen tulee yhteiskunnalle ihan helvetin paljon kalliimmaksi kuin vaikka joku asunnon järjestäminen ja toimeentulotuki siihen asti, että ap saa töitä. Nyt ap on nimittäin lamaannuksestaan huolimatta vielä siinä kunnossa, että hän töitä pystyisi tekemään, jos hän joutuu jäämään psyykkisesti noin kuormittavaan tilanteeseen vielä pitkäksi aikaa, työkyvyn säilyminenkin on aika kyseenalaista. Ja sen menettäminen suht lyhyeksikin aikaa maksaa taas yhteiskunnalle paljon enemmän, kuin ne tukitoimet, joita hän nyt väliaikaisesti tarvitsisi päästäkseen oman katon alle lapsen kanssa.

Sitäpaitsi pienen lapsen äitinä ja hoitovapaalaisenahan ap on joka tapauksessa "yhteiskunnan elätti", kuten kuka tahansa samassa tilanteessa ihan riippumatta siitä, eroaako hän miehestä vai ei. En siis yhtään ymmärrä tuota sossupummiksi leimaamista, hänellä sentään olisi tavoitteissa yrittää löytää töitä, vaikka lapsikin on noin pieni. Menkää samantien tuonne vauvan hoito -palstalle leimaamaan sossupummeiksi kaikki sinne kirjoittavat...

Minusta tämä keskustelu luiskahti sivuraiteille. Aloittaja itse ei ole tukien perään kysellyt, tai suunnitellut asunnon irtisanomista jotta hänelle ja lapselle kattoa pään päälle tarjottaisiin.

Jos aloittaja on ollut työelämässä, niin hän lienee järjestänyt asiansa niin, että saa ansiosidonnaista. Ansiosidonnainen ei ole mikään yhteiskunnan järjestämä tukimuoto, vaan itse hankittu vakuutus työtömyyden varalle.

Kannattaa lähteä nyt ihan siitä, että kirjaa ylös tulot ( lehdenjako, lapsilisä, kotihoidontuki/ansiosindonnainen) ja menot ( auto, laskut, vuokra) ja katsoo kylmästi mihin on varaa ja mihin ei. Mahdollisten velkojien kanssa voi yrittää myös neuvotella.

Irtaimistoa voi kaupata nettihuutokaupoissa ja autosta luopumista kannattaa vakavasti harkita. Kulut ovat vuositasolla korkeat, eikä hätätilanteessa oikein voi jäädä vinkumaan vaikka kaupassa hiukan häviäisikin. Oppirahoina menevät.

Lisäksi suosittelen miettimään sitä terapiaa.

Ja sinäkö parahin BTDT et koskaan ole tehnyt yhtään virheliikettä elämässäsi? Ja mistä hitosta ap on avioon mennessään voinut tietää, että mies tekee lapsen toisen kanssa? Oletko itse kenties meedio, joka tietää toisen nenän asennosta, mitä tuleman pitää?

Tuskin kenenkään elämä on niin tasaista, etteikö siihen mahtuisi kuoppa jos toinenkin ja osa aivan itse aiheuttamatta. Minä en ole mikään poikkeus sen suhteen.

Ap. ei ehkä tiennyt avioon mennesään, että puoliso aikoo levittää geeniperimäänsä saatavilla olevien naisten kanssa, mutta ehkäpä hän tiesi sen kuitenkin miehen takaisin ottaessaan?

En myöskään ole meedio, täällä elleissä niitä on jo muutenkin liikaa, mutta arvioita ja riskinhallintaa oman elämäni suhteen osaan tehdä. Olen myös kyennyt suoriutumaan monista hankalista, joskus mahdottomilta tuntuvista, elämänvaiheista huutamatta apuun '(yhteis)kuntaa', 'kaupunkia' tai poliisia ja palokuntaa. En ole myöskään vaikeuttanut ennestään vaikeaa tilannetta tarkoituksellisesti heittäytyäkseni täysin ulkopuolisten tukeen luottaen.

Jos olen joskus ulkopuolisten apua tai neuvoja tarvinnut, en ole asettanut ehtoja sille, että avun tai neuvojen tulee olla minulle myötäkarvaisia, vaan olen ottanut avun vastaan niillä (joskus lain määräämillä) ehdoilla, kuin se ollaan oltu valmiita antamaan tai olen ollut siihen oikeutettu.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs.;10297603:
... autosta luopumista kannattaa vakavasti harkita. Kulut ovat vuositasolla korkeat, eikä hätätilanteessa oikein voi jäädä vinkumaan vaikka kaupassa hiukan häviäisikin. Oppirahoina menevät.

Lisäksi suosittelen miettimään sitä terapiaa.
'

Eihän se autosta luopuminen ole enää harkinnanvaraista, vaan ilmeinen pakko. Ei voi pitää autoa, jos ei ole siihen varaa.

Uuden auton arvo laskee jo liikkeestä ulosajettaessa vähintään 10 % ja aloittajan epärealistinen toive, että joku ostaisi auton hinnalla, joka kattaisi osamaksusta koituvat kulut on aivan toivoton. Vahingot voi korkeintaan minimoida, mutta taloudellinen tappio ei ole vältettävissä enää mitenkään.

Pienet on oppirahat, jos pelkillä auton oston osamaksukuluilla selviää.

'

Eihän se autosta luopuminen ole enää harkinnanvaraista, vaan ilmeinen pakko. Ei voi pitää autoa, jos ei ole siihen varaa.

.

No ylipäätään sitä ei kannattaisi hankkia jos sitä maksellaan kotihoidontuella, miehen opintorahalla ja lehdenjaolla. Selvääkin selvempää on, ettei aloittajan käsitys siitä mihin hänellä on ylipäätään varaa on kovin hatara.

"Velat vaan kasaantuu.."

Muutenkin aloittaja kertoo aloitusviestissään haluavansa opiskella, ja sitten hetken päästä kommenoidessaan opiskelut on jo opiskeltu. Eli hiukan nyt ylipäätään ihmettelen onko koko aloittajaa edes olemassa..

Ja mistä hitosta ap on avioon mennessään voinut tietää, että mies tekee lapsen toisen kanssa?
Ei toki mistään. Hälytyskellojen olisi sen sijaan pitänyt soida siinä vaiheessa kun...

* pariskunta erosi ekan kerran
* mies kerkesi duunata jonkun muijan raskaaksi puolen vuoden eron aikana
* palkkatulot eivät riittäneet menoihin edes työssä käydessä, vaan luottoa piti ottaa niin paljon että sitä on vieläkin maksamatta
* (uusi) auto piti saada lainarahalla ja ilmeisesti pitkällä maksuajalla
* mies ei osallistu perheen elatukseen
* jne

Järkevällä ihmisellä olisi stoppi tullut paaaaljon aiemmin. Jos ap:ta vain silitellään päähän, ei hän (tai joku muu vastaavanlainen) ikinä opi että omilla valinnoilla ON oikeasti merkitystä. Paska ukko on paska ukko eikä se siitä paremmaksi muutu, ja jos auton tai tavaraa joutuu ostamaan velalla, ei siihen oikeasti ole varaa. Nämä realiteetit on hyvä jossain vaiheessa ymmärtää, ja ilmeisesti ap ei niitä ole ymmärtänyt kun on tuohon jamaan itsensä saattanut.

Nyt ainoa mitä voi tehdä, on katastrofin seurausten minimointi - mahdollisimman äkkiä ukosta eroon, myydään kaikki turha (esim. se auto) ja maksetaan mahdollisimman paljon velkoja pois. Voivottelemalla (voi miksi mieheni on niin tyhmä, voi kun en saa autosta omiani pois) tilanne ei muutu miksikään, vaan päinvastoin vain koko ajan pahenee.

Viimeksi muokattu:
Taidan sitten olla se neljäs 'sydämetön'.

Eipä tuossa voi oikein muuta tehdä, kuin ottaa oma elämä haltuun. Maksaa oppirahat ja olla seuraavan kerran viisaampi. Nyt ap on suossa johon vajoaa sitä syvemmälle mitä enemmän pyristelee.

Teepä kaksi mielikuvamatkaa tulevaisuuteen. Toisessa jäät tuohon tilanteeseen ja toisessa lähdet pois. Missä näet itsesi vuoden tai kahden kuluttua? Kummassa kuvassa haluat olla? Toimi sen mukaan.

Varmaan korkeakoulutasoista ihmistä auttaa selventäminen auton kuluista ja arvonalennuksesta, mutta jos muuta konkreettista ei voi antaa, niin kyllä tuollaiset miehiset keinot lohduttaa. Oliko autossa hyvät renkaat ja ehjä maalipinta. Niin ja kirpputorilla voit kaupata vanhoja vaatteita, mutta miksi teit lapsen, etkö tajunnut, että sukupuoliyhteydessä voi tulla raskaaksi. Ilmeisesti tahallasi aloit sossun asiakkaaksi. Juu kiitti vain neuvoista, luulin, että ruuti keksittiin kinassa.

Ei saisi kai nauraa toisen hädälle jne, mutta nauroin katketakseni lukiessani näitä "sydämettömien" vastauksia. Kun pääsin lauseeseen "Olen myös kyennyt suoriutumaan monista hankalista, joskus mahdottomilta tuntuvista, elämänvaiheista huutamatta apuun '(yhteis)kuntaa', 'kaupunkia' tai poliisia ja palokuntaa." .... ;D ;D tämä on taas näitä helmiä ellien parisuhdepalstan viestiketjuissa, päihittää varmaan kohta jo sen legendaarisen risteilyketjunkin ;D

Mä suosittelen kaikkia hyväsydämisiä laittamaan kolehdin pystyyn aloittajan velkojen maksua ja uutta elämä varten. Kun hänen ei kerran tarvitse niistä itse suoriutua.

Älkää pihistelkö, aloittajan kulutustottumuksilla kandee olla paljon rahaa kasassa.

Niin ja jos satutaan paikalle kun joku on jäänyt auton alle, niin jäädään irvuilemaan siihen viereen sanoen, että kylläpä olit tyhmä kun et eteesi katsonut ja oma syysi on jos siinä loukkaantuneena makaat. "Ja miten niin sydämetön, minähän sanon vaan totuuden! Nyt kaikki joukolla tänne katsomaan kun typerys kituu! Ja minä en ainakaan ambulanssia omalla puhelimella tilaa, enkä maksa veroja tuon typeryksen sairaalakuluihin. Raahatkoon itse itsensä sairaalaan!"

Onko joku kirjoittanut, ettei velkoja tarvitsisi maksaa? Musta tällä hetkellä ap:lle on kuitenkin kaikista tärkeintä saada ero ja päästä muuttamaan pois miehen luota mahdollisimman nopeasti. Ok, velat kasvaa korkoa, mutta ne on silti helpompi maksaa myöhemmin, kuin korjailla omalle sekä lapsen mielenterveydelle todella stressaavasta perhetilanteesta aiheutunutta vahinkoa. Se, että velat saisi helpommin maksettua jäämällä yhteen miehen kanssa ei ole minusta mikään syy jäädä tuohon suhteeseen tai saman katon alle miehen kanssa (mikä minusta on käytännössä ihan sama asia kuin olla edelleen naimisissa tämän kanssa, ellei jopa pahempi), vaan ap:n kannattaa nyt ajatella ensisijaisesti omaa ja lapsen hyvinvointia ja velkojen maksua sekä töiden löytymistä vasta sen jälkeen. Ajatus siitä, että ap:n pitäisi odottaa niin kauan, että hän saa työpaikan ja kaikki velat maksettua ennenkuin hän saisi hankkiutua miehestä eroon, koska muuten hän joutuisi turvautumaan yhteiskunnan apuun esim. uuden asunnon saamiseksi, on minusta ainakin ihan älytön.

Saatika että ap käyttäisi muutenkin olemattomia rahoja terapiaan päästäkseen eroon itsetuhoisuudesta, joka mitä todennäköisimmin helpottaisi merkittävästi jos hän pääsisi asumaan jonnekin muualle miehen luota eikä joutuisi kestämään tämän halveksuntaa koko ajan.

Eihän ap ymmärtääkseni ollut hoitovapaalla kun auto hankittiin, tiedä oliko koko lapsesta tietoakaan silloin, tai mies opiskelija?

Ihmiset hädässä palstalta vois myös löytyä hyviä päähänpotkittavia. Jospa löytyis vaikka joku itsemurhakanditaatti, jonka vois sopivin sanankääntein potkaista kaiteen yli. Ois taas yksi surkuttelija vähemmän. Eikun joukolla sinne vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sydämmmmetön;10298003:
Ihmiset hädässä palstalta vois myös löytyä hyviä päähänpotkittavia. Jospa löytyis vaikka joku itsemurhakanditaatti, jonka vois sopivin sanankääntein potkaista kaiteen yli. Ois taas yksi surkuttelija vähemmän. Eikun joukolla sinne vaan.

Minä suosittelen sinua ensihätään siirtymään tuohon naapuriketjuun, Siellä kehoitellaan esim aborttiin, joka on toki paljon lievempi toimenpide kuin omien kulutusluottojensa maksamiseen kehoittelu.