Laitanpa viestini tännekin, koska "vauvahaaveet" palstalla suositeltiin..
Otsikko on hiukan provosoiva, mutta ehkä herättää paremmin keskustelua..
Olen kuullut usein miesten suusta, että lähes kaikilla naisilla napsahtaa, kun lapsi syntyy. Äiti ryhtyy omasta halustaan "yksinhuoltajaksi" - paapoo lasta yksin, ei anna miehen osallistua, unohtaa miehen ja parisuhteen hoitamisen kokonaan etc. Kuulostaa siis todella julmalta parisuhteen kannalta, vaikka lapsen syntymä kuuluisi olla yhdistävä ja onnellinen asia. Ymmärrän kyllä, että koko oma maailma ja ajattelutapa muuttuu näin suuren muutoksen vuoksi, mutta täytyykö sen tosiaan olla negatiivinen asia parisuhteelle?
Kertokaahan nyt kokemuksianne - varsinkin miehet! Uskallanko koskaan ryhtyä äidiksi, jos mullakin näin naksahtaa?
Hyvä aloitus vaikka otsikko onkin vähän provosoiva. Mutta se on myös kuvaava.
Minun exälläni todellakin "naksahti" kun tuli äidiksi. Hän itse järjesti raskauden ja valehteli minulle että ehkäisy on edelleen kunnossa. Lapsi syntyi ja olin mukana alusta asti, mutta olosuhteet kotona muuttuivat niin vaikeiksi(olivat vaikeat jo ennen lasta) että oli pakko lähteä eri teille.
Nyt exä on nyt parin vuoden ajan manipuloinut, syyttänyt, ahdistellut, kiristänyt, uhkaillut yms. mukavaa kun satun olemaan hänen lapsensa isä. Mikään ei hänelle riitä. Hoidan maksut ja tapaamiset ja teen paljon ylimääräistäkin, esim. hoidan lasta kun on sairaana(itselläni yritys joten pystyn joustamaan), kustannan yksityiset lääkärit kun on korvatulehduskierteessä eikä aina jaksa lähteä päivystysjonoihin sairaan lapsen kanssa, ostan tarvikkeita ja vaatteita yms yms. Mutta MIKÄÄN EI RIITÄ. Ei mikään. Aina teen jotain väärin ja saan haukkuja, syitä en usein edes ymmärrä kun niitä saa joka kerta arvailla. Mutta idea on se että jos naisella sattuu olemaan huonot fiilikset ja jokin mättää, hänellä on yksi syntipukki jonka päälle voi kaiken kaataa: lapsen isä.
Jos teen väärin ja olen paskapää, otan haukut vastaan ja kannan vastuuni ja selvitän tilanteen. Mutta tämän naisen kanssa on erittäin vaikea tulla toimeen kun ei ikinä tiedä milloin hänellä rupeaa viiraamaan ja mistä hän kehittää ongelman ja monesti hyökkäys tulee aivan nurkan takaa.
Kävi paska tuuri tässä keväällä ja kolaroin auton, enkä edes omasta syystäni. Oli sovittu että haen lapsen tiettynä kellon lyömänä heidän kotoaan kun asuvat parinkymmenen kilometrin päässä. No kuinkas ollakaan, sen iltapäivän aikana meni suunnitelmat uusiksi, en päässyt kun piti selvitellä auton romua poliisien ja toisen osapuolen sekä hinausliikkeen kanssa. Ilmoitin asiasta kyllä lapsen äidille, eikä puhelimessa pitänyt mitään kummempaa hänellä olla ja vaikutti ymmärtäväiseltä. Mutta kun saavuin kaksi tuntia myöhemmin paikalle taksilla, en saanutkaan lasta mukaani eikä minulle avattu ovea. Yritin monesti soittaa, ei vastausta. Lopulta hermo paloi ja tein lähtöä pois, mutta huomasinkin että siellä oltiin kotona. Menin ja soitin uudelleen ja lopulta raivohullu nainen avasi oven, haukkui puoli tuntia ties miksi siaksi ja mikä inhottavinta syytti etten välitä lainkaan omasta lapsestani ja toimin aina niin itsekkäästi. Täysin epälooginen ja sairaaloinen reaktio tuossa tilanteessa jolle en minä eikä kukaan muukaan voinut mitään. Sitten ovi paukautettiin naamalleni.
Soitin seuraavana päivänä lastenvalvojalle jonka luona myöhemmin selvitettiin mm. tätä asiaa ja monia muitakin. Onneksi lastenvalvoja oli todella fiksu ja antoi tiukat ehdot tapaamisille ja se vähän säikäytti ja nyt onkin ollut pari kuukautta suht rauhallista. Mutta odottaa sopii että taas räjähtää.... en todellakaan pidä tätä naista tasapainoisena ihmisenä ja ihan varmasti siellä joku ongelma on kehitteillä.
Niin, siis lapsen äiti on voinut näiden parin vuoden ajan perua tapaamiset, kertoa että on menoa ja lapsi ei tulekaan luokseni vaikka alunperin sovittiin että tulee, hän voi vaatia yllättäviä maksuja ja kuljetuksia yms. ja hän vaatii että minä noudatan niitä sillä hän uhkailee etten sitten näe lasta ja hän riistää minulta lapsen huoltajuuden yms. Ja kaikkien muiden syytösten uhkausten ja kiristysten kera.
Niin, otsikko onn "naisilla naksahtaa kun tulee äidiksi" ja juuri näin olen asian kokenut. Valitettavaa on, sillä lapsi on tässä se joka kärsii kaikista eniten ja joutuu ristituleen jatkuvasti. On alkanut jo oireilla peloilla ja olen siitä äärimmäisen surullinen.
En tiedä miksi naisella 'naksahtaa', mutta tätä naksahdusta olen saanut seurata jonkin aikaa enkä usko että tämä katkera ihminen siitä kehittyy ja muuttuu. Vaikka aina toistaa että HÄN ajattelee lapsen parasta ja on lapselle paras huoltaja, hän ei kuitenkaan käytännössä osaa toimia järkevästi ja asiallisesti. Olen välillä erittäin uupunut tilanteesta, mutta en voi muuta kuin tehdä sen mikä on velvollisuuteni ja yrittää olla lapseni kanssa mahdollisimman paljon.