Lapsettomaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen-72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen-72

Vieras
Tapasin avomieheni kaksi vuotta sitten. Heti suhteen alussa mies ilmoitti, ettei ole koskaan halunnut lasta ja on myös huolehtinut tästä tekemällä sterilisaation. Olin järkyttynyt, sillä kyseessä oli lapseton, 34-vuotias mies. Halusin lopettaa tapaamiset kuultuani tuon, sillä itse ajattelin haluavani lapsia. Tämän jälkeen mies ilmoitti katuvansa asiaa ja sanoi, että mieli on muuttunut ja hän uskoo, että se muuttuu vielä niin, että voimme adoptoida lapsen. Itselleni adoptio tuntui hyvältä ratkaisulta, sillä minulla on perinnöllinen sairaus ja hormonitoimintani on hyvin epävakaa. Toisalta olin epäileväinen miehen mielen muuttumisesta ja arvelin sen johtuvan pelosta menettää hyvin alkanut suhde. Mutta kun hän asiaa vakuutteli ja perusteli, päätin antaa suhteellemme mahdollisuuden. Meillä on muuten mennyt hyvin. Pidämme samoista asioista, harrastamme samoja asioita, arvomme ovat samat, kunnioitamme toisiamme ja hellyyttä ja läheisyyttä on paljon. Lapsiasia on tullut parin vuoden aikana esille noin neljä kertaa aiheuttaen kriisin. Noina hetkinä olen ollut raskasta seuraa, suorastaan piru naiseksi, sillä olen kokenut, ettei tuo asia sittenkään taida muuttua siihen suuntaan, että voisimme joskus pistää adoptiopaperit vetämään. Olemme jotenkin rämpineet noista itkunsekaisista hetkistä kuiville, sillä mies on ilmoittanut, että hän kypsyy asiaan koko ajan, kun aikaa kuluu. Nyt on kulunut kaksi vuotta. Olemme menneet kihloihin, ostaneet asunnon ja suunnittelemme myös naimisiin menoa. Asia nousi taas esille, sillä siskoni ilmoitti jouluaattona odottavansa vauvaa. Kärvistelin joulun itku kurkussa, mutta kotiin päästyämme ahdistus iski kunnolla. Pistin miehen seinää vasten ja nyt näyttää oikeasti siltä, ettei mies ole valmis aloittamaan adoptioprosessia. Hänen perusteensa ovat tyyliä: ""entä jos en osaakaan olla sen lapsen kanssa"", ""entä jos en tykkääkään hänestä tai hän ei tykkää minusta"", ""entä jos emme enää sitten olekaan mies ja nainen, vaan muutumme vain isäksi ja äidiksi"". Olen suomeksi sanottuna paskana. Mietin, miten tähän jouduttiin. Olinko tosiaan niin tyhmä, että ajattelin miehen mielen muuttuvan. Ilmeisesti olen. Ottaisin tästä tilanteesta kommentteja vastaan. Kiitos.

Kantsii harkita jos vielä vaihtaisit mieheen, joka OIKEASTI haluaa lapsia. Eipä siitäkään kovin fiksua ja vastuullista kuvaa saa, että on mennyt steriloimaan itsensä ja sitten ilmoittaakin että voi ""suostua"" hankkimaan lapsia. Ja nyt selvästi jänistää, eli sanoi sen ilmeisesti vaan sun mieliksi.

Ja minkähän takia minusta tuntuu, että tämä oli taas yhden vilkkaasta mielikuvituksesta juttunsa ammentaneen höhhelin kirjoittama juttu?

Ihan ensiksi sinun luulisi tietävän, että miehen sterilisaation on itse asiassa aika helppokin purkaa. Jos sinua tämä aihe kiinnostaa, niin luulisi sinun ottaneen aiheesta selvää...

Tämä astmakin on aika outo juttu??

Ja miksi ihmeessä sinä haluaisit (jos juttusi on totta) lapsen miehen kanssa, joka EI lasta halua??? No, voithan jäädä odottamaan miehen mielen muuttumista - ja todeta, että voihan paska ohi meni, kun olet jo liian vanha tekemään lasta! Ja mies todennäköisesti jättää sinut ja pykää muksun uuden rakkaan kanssa. Mitä sinulle silloin jää?

Miehen kannanotot kuulostivat enneminkin peloilta kuin perusteilta. Varmaan hän joutuu myös perustelemaan koko ajan itselleenkin sitä tehtyä peruuttamatonta sterilisaatiota. Vähemmästäkin joutuu puolustuskannalle.

Nimimerkki 'mies' sanoi hyvin, kannustusta miehesi kaipaa. Sinun raporttisi mukaan mies ei edes kovin voimakkaasti ilmaissut halua olla hankkimatta lapsia, mutta painostustyylilläsi voit kyllä saada voimakkaankin vastareaktion aikaan.

Muista, että mies haluaa sinunkin parasta, on sinun puolellasi. Miettikää nyt yhdessä, miten molemmat voisitte olla onnellisia.

Mista lahtien laakarit ovat alkaneet tehda sterilisaatioita lapsettomille 30:lle miehille? Jos sellainen on oikeasti olemassa, anna sen nimi ja numero minullekin.

Noin muuten, eikos lapset itke ja kiukuttele saadakseen haluamansa? Mutta etta aikuiset ihmisetkin? Viimeinen lause oli vertaansa vailla. ""Olinko tosiaan niin tyhma, etta ajattelin miehen muuttuvan. Ilmeisesti olin."" No, siinahan se tulikin.

Ps. Kappalejako olisi paikallaan.

Naurakaa ja pilkatkaa sitten kunnolla. Soitin äsken miesystävälleni ja pistin selän seinää vasten. Sanoi valehdelleensa steriloinnin. Tämä tästä puuttuikin!En kestä enää......

Mies ei todellakaan ""vain pelkää"" tai muuta ruusunpunaismössössä elävien mielikuvia.

Mies valehtelee täysillä: tuomalla esiin muka-pelokkaana mielikuvia omasta riittämättömyydestään vanhemmaksi, hän todellisuudessa saa kumppaninsa kuvittelemaan, ettei hänen lapsettomuusvaateensa johdukaan puhtaasti hänen vakaasta päätöksestään.

Kun nainen kuvittelee, että ""no sehän vain pelkää"" hän säälii ja tuudittautuu kuvitelmiin, että mies muuttaa vielä myöhemmin mieltään taivuttelun alla. ""Kyllä se siitä vielä isäksi kasvaa"". Typeryyttä! Todellisuudessa miestä ei voisi vähempää kiinnostaa lisääntyminen. Koskaan!

Muuten hyvä tarina ja voisi olla tottakin, mutta tuo yhtäkkinen paljastus siitä, että miehen sterilisaatio olisikin potaskaa... Että sitten olisitte käyttäneet koko kaksi vuotta kortsuja kuitenkin, vaikkei mies pystyisi siittämään, niinkö? Ei mene läpi.

""Mista lahtien laakarit ovat alkaneet tehda sterilisaatioita lapsettomille 30:lle miehille?""

En nyt muista minä vuonna ko. lainsäädäntö tuli voimaan, mutta kyllä siitä toistakymmentä vuotta jo on. 30 vuotta on ikäraja, jonka jälkeen on riittävän kypsä ja aikuinen päättämään itse steriloinnista, oli lapsia tai ei.

t: Steriloitu lapseton nainen

Mina muistan jostain lukeneeni, etta sterilisaation saadakseen taytyy olla lapsia tai tietyn ikainen. Ilolla otan oikean tiedon vastaan. Taidan menna sterilisoitavaksi.

Minä olisin myös utelias kuuntelemaan, että miten on mahdollista, ettet ole tullut vielä kahden vuoden aikana raskaaksi, jos miehen kertoma juttu sterelisaatiosta oli valhetta?

Mista lahtien laakarit ovat alkaneet tehda sterilisaatioita lapsettomille 30:lle miehille?

Vuodesta 1985 lähtien, kun laki on sen sallinut. Sterilisaation ikäraja on 30 vuotta sekä miehillä että naisilla (paitsi jos on jo kolme lasta, on steriin mahdollisuus jo aiemmin). Hirveän korkeahan tuo ikäraja on kyllä.

(Jep, tiedän että on vanha ketju...)

Viimeksi muokattu:
Ja vitut saa! Ja KOKEMUSTA KYLLÄ ON.
Tai saa, mutta ne vähintään kolme lasta pitäisi olla tai joku mielisairaus tai vastaava.

No, jos ei lääkäri ole sulle lähetettä sterilisaatioon kirjoittanut, on hän tehnyt virkavirheen. Valitus vaan potilasasiamiehelle, tai sit vaan menet toiselle lääkärille joka noudattaa lakeja.

Viimeksi muokattu:
Kyllä näin tosiaan on, eli lain mukaan 30 vuotta täyttänyt henkilö on halutessaan oikeutettu sterilisaatioon. Riippumatta siitä, onko lapsia vai ei.

Naisen strelisaatio klipsitekniikalla on aika vaivalloinen operaatio, joten useimmat gynekologit nykyään kuulemma suosittelevat vaihtoehdoksi hormonikierukkaa. Sen asentaminen on vaivatonta, ja hormonaaliset vaikutukset ovat minimaaliset. Hormonikierukka on sitä paitsi tilastollisesti varmempi ehkäisykeino kuin klipsisterilisaatio.

Toinen menetelmä on essure, mutta sitä ei ainakaan Helsingissä kunnallisella puolella tehdä. Selvittelin näitä asioita 30 täytettyäni (olen siis lapseton) ja tällaista infoa sain.

Päädyin sitten hormonikierukkaan.

Miten ihmeessä sterilisaatio ei olekaan luotettava ehkäisykeino?!
Henkkoht kyllästyin nuorempana hormonivalmisteisiin, kun tulin ihan joka ainoasta niin äkäiseksi ettei parisuhteista ja muistakaan ihmissuhteista enää tullut mitään. Siksi en haluaisi edes kokeilla mitään kierukoita, vaan, jos olisin mies, käyttäisin ilmaisua piuhat poikki.
Ja kyllä mun piti 32-vuotiaana aikalailla selitellä miks ihmeessä haluan sterilisaation, jos vielä muutan mieleni jne jne. enkä tosiaan pitänyt miellyttävänä selitellä mitään. Jätinkin silloin sen tien kulkematta loppuun. Toisin sanoen en mennyt uudestaan kun oikein annettiin aikaa vielä miettiä, niinkuin en siihen mennessä olisi jo miettinyt. Pitivät kai ihan lapsena, aikuista naista. Olin silloin vielä niin äkeäkin niistä pillereistä että taisin sanoa aika pahasti sille terkkarille...

Yhteistyössä