Viranomaiset miettivät parhaillaan miten ihmisten elämästä saisi mahdollisimman kallista ja hankalaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Sisältyykö noihin haittoihin yhdyskuntarakenteen hajautuminen joka autoilusta seuraa? Se tulee kalliiksi sekä kunnille että yksityisille, kun etäisyydet yhdyskuntarakenteen sisällä pitenevät ja palveluiden järjestäminen ja inftastruktuurin rakentaminen kallistuu.
Ai autoillako esi-isämme ovat levittäytyneet kaikkialle Suomeen. Oisko antaa linkkiä?
 
vierailija
Anteeksi kuinka? Suomessa on autoiltu vuosikymmeniä. Miten se on yhdyskuntarakennetta hajauttanut? Kai ymmärrät, että sinunkin vuokrayksiösi vuokra nousee moninkertaiseksi, jos kaikki pakkaantuisivat samaan paikkaan?
Autoilun aikana rakennetut kaupunginosat ovat paljon harvemmin rakennettuja kuin ennen autoilua rakennetut. Puhutaan ns. haulikkokaavoituksesta, missä talot on ripoteltu ympäri metsiä kuin haulikosta lentäneet haulit. Sellaisessa ympäristössä on hyvin vaikea saada muita liikennemuotoja kuin autoilua kilpailukykyisiksi.
 
vierailija
Mä mietinkin, että koska hyppäät paikalle kannustamaan persuja. Mitä tällä kertaa? Vihervassareilla pyyhitään lattiaa? palstapesu vie kirkkaan voiton? poppareita esille tms?


Ehkä eniten saastuttaa tuo turbourpoilu.
Minähän olen ollut koko ajan tässä keskustelussa mukana. Huomautin vain, että verotus on fakta. Ei se ole mitään Autoliiton tai Palstapesun mutua. Kuuluu yleissivistykseen tietää se, että autoilijat ovat nettoveronmaksajia autoillessaan. Jos sitä vastaan alkaa taistella, koko keskustelulta putoaa pohja pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
Autoilun verotus:




Jos lähdekritiikki ei muuten onnistu.
 
vierailija
Autoilun verotus:




Jos lähdekritiikki ei muuten onnistu.
Tiedoksesi, että myös mm. kunnat käyttävät tieverkkoon merkittäviä summia.

Jos olisi vain valtion tiet (= ne 1,8 miljardin tiet), niin eipä silloin paljon autoiltaisi.
 
Autoilun aikana rakennetut kaupunginosat ovat paljon harvemmin rakennettuja kuin ennen autoilua rakennetut. Puhutaan ns. haulikkokaavoituksesta, missä talot on ripoteltu ympäri metsiä kuin haulikosta lentäneet haulit. Sellaisessa ympäristössä on hyvin vaikea saada muita liikennemuotoja kuin autoilua kilpailukykyisiksi.
Missä tällainen kaupunki on? Onko antaa jotain esimerkkiä?
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Oke. Tämä kokoomuslainen ottaa nyt veekasinsa ja lähtee viemään lapsia hoitoon, että pääsee iltavuoroon. Mies hakee lapset sitten myöhemmin. Onpas kokoomuslaiset fiksuja, kun osaavat järjestää asiansa.
 
Kaikki kaupungit Suomessa ovat enemmän tai vähemmän sellaisia.

Koska ilmeisesti tunnet Helsingin hyvin, niin kannattaa vertailla asumistiheyttä Helsingin kantakaupungissa (= ennen autoilun aikaa rakennettu alue) sekä seudun muissa osissa.
Eli miksi muiden pitäisi maksaa siitä, että Helsingissä ei ole osattu kaavoittaa?
 
vierailija
Koska ilmeisesti tunnet Helsingin hyvin, niin kannattaa vertailla asumistiheyttä Helsingin kantakaupungissa (= ennen autoilun aikaa rakennettu alue) sekä seudun muissa osissa.
Niin, millainenkohan mahtoi asumistiheys olla esim. Kontulan alueella 1800-luvulla. Ei kovin heppoinen. Tästä voidaan päätellä, että autoilu mahdollisti merkittävästi tiheämmän asutuksen kuin hevoskyyti, vai mitä?
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Eli miksi muiden pitäisi maksaa siitä, että Helsingissä ei ole osattu kaavoittaa?
Koskee kaikkia kaupunkeja.

Sitä paitsi ei kyse ole siitä, että miten osataan kaavoittaa vaan siitä, että miten halutaan kaavoittaa. Kaavoitus on pääliikennemuodon valinnan suhteen joko tai -kysymys. On esimerkiksi mahdotonta kaavoittaa alue, joka olisi samalla hyvä autoilun kannalta että hyvä vaikkapa kävelyn kannalta.

Autoilu johtaa väistämättä harvaan rakentamiseen, jotta parkkipaikoille, autoväylille ja autoväylien suojaviheralueille olisi tilaa. Niin ikään autoilu johtaa toimintojen eriytymiseen siten, että muodostuu erillisiä nukkumalähiöitä, palvelualueita ja työpaikka-alueita.
 
Koskee kaikkia kaupunkeja.

Sitä paitsi ei kyse ole siitä, että miten osataan kaavoittaa vaan siitä, että miten halutaan kaavoittaa. Kaavoitus on pääliikennemuodon valinnan suhteen joko tai -kysymys. On esimerkiksi mahdotonta kaavoittaa alue, joka olisi samalla hyvä autoilun kannalta että hyvä vaikkapa kävelyn kannalta.

Autoilu johtaa väistämättä harvaan rakentamiseen, jotta parkkipaikoille, autoväylille ja autoväylien suojaviheralueille olisi tilaa. Niin ikään autoilu johtaa toimintojen eriytymiseen siten, että muodostuu erillisiä nukkumalähiöitä, palvelualueita ja työpaikka-alueita.
Onko kaupungit harvaan rakennettuja? Eivät ole.
 
vierailija
Niin, millainenkohan mahtoi asumistiheys olla esim. Kontulan alueella 1800-luvulla. Ei kovin heppoinen. Tästä voidaan päätellä, että autoilu mahdollisti merkittävästi tiheämmän asutuksen kuin hevoskyyti, vai mitä?
Ilman autoilua Kontula olisi voitu rakentaa paljon tiiviimmin. Tai vaihtoehtoisesti ja todennäköisimmin niin syrjään ei ylipäätään olisi tarvinnut rakentaa mitään.
 

Yhteistyössä