Toukokuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Deleted member 148660
Multivitasta pitikin kysyä teiltä muilta palstalaisilta, käskettiinkö teidän lopettaa sellaisen monivitamiinin syönti, jossa mukana a-vitaminiinia? Kun soitin ensikäyntiaikaa neuvolaan, puhelimessa tsekkasivat mitä vitamiineja&lisäalkuaineita syön ja neuvoivat mitä pitää jatkaa ja mitkä pois. Ohje mulle oli että jatka D:tä ja foolihappoa. Monivitamiini pois koska se sisälsi A-vitamiinia. Rautaa olen ottanut silloin tälläin. Mutta sitä ei ole määrätty eli lähinnä olen syönyt harvakseltaan varuiksi jo ennen raskautta. Jahka tämä raskaus nyt etenis verikoevaiheisiin yms oikeisiin tutkimuksiin selvinnee varmasti tuokin tarve arvojen valossa.
Minä söin normaalia multivitaa plussaan asti ja varmaan vielä viikon sen jälkeenkin. Sitten ostin sitä raskaus & imetys -mallia (mitä suositellaan näköjään jo raskautta yrittäessä). Eli nyt siis ollut monta viikkoa käytössä tuo multivita raskaus ja imetys sekä rautavalmiste. Eli toivon, ettei noin varhaisessa vaiheessa ole se A-vitamiinia sisältänyt aiheuttanut liikaa haittaa.. eli jospa siinä pätisi sama kuin vältettävissä ruoka-aineissa, että kunhan lopettaa heti kun saa tietää olevansa raskaana (vaikka viikon sitten vielä käytinkin).
 
Moro kaikille, kai minäkin varovasti tuun mukaan.

Asustelen Pirkanmaalla ja tulossa on kolmas lapsi, ikää on 35 vuotta.

Tässä on puoli vuotta yritystä takana, kesällä oli jo yksi varhainen keskenmeno, mutta nyt vaistot sanoo et kaikki saattas olla jopa ok.

Plussasin vasta eilen ja la asettuu 27.5.2021.

Huomenna soittelen neuvolaan ja varailen yksityiseltä aikaa alkuraskauden ultraan, mulla on aikaisemmin ollut myös yksi kohdun ulkopuolinen raskaus, joten haluan varmistaa että kaikki on niinkuin kuuluukin.

Mukavaa sunnuntaita kaikille. ❤
 
Juu mulle kans sanottiin, et ei A vitamiinia ja foolihappo käyttöön. D vitamiinia vedetäänkin ympäri vuoden koko perhe 100 mikrogr.
Oonks mä ainut kuka on tehnyt vaan yhden testin :D Tänään taas etonut ja aamulla heräsin aikasin, mitä en yleensä tee.. viikot täällä 5+3 ja varhaisultra olis viikoilla 6+6 toivottavasti sit jo näkyy ja kuuluu jotain.
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Oonks mä ainut kuka on tehnyt vaan yhden testin Tänään taas etonut ja aamulla heräsin aikasin, mitä en yleensä tee.. viikot täällä 5+3 ja varhaisultra olis viikoilla 6+6 toivottavasti sit jo näkyy ja kuuluu jotain.
heh. En mäkään lotrannut (sanavalinta osuu tässä tapauksessa aika hyvin itse tapahtumaan) niillä testeillä kuin vaan yhtenä iltana ja seuraavana aamuna vielä ikään kuin hain varmistuksen asialle. Eli tein molemmat testini 12h sisällä toisistaan ja sen jälkeen en edes tullut ajatelleeksi että niitä olis voinut tehtailla pidempäänkin tummempaa viivaa esim hakien.
No, ekakertalainen mikä ekakertalainen. Olin tyytyväinen ihan siihen elämäni koskaan ekaan positiiviseen testiin vain ja jätin asian melkeinpä sitten siihen.
 
Täällä kans käytössä raskaus vitamiini, ollut jo pari v, tosin NYt pari viikkoa jäänyt ottamatta kun tuu ettei vaan mene alas ja viimeksikin sen jälkeen oksensin, vaikka näillä syömisillä se varmaan olis tarpeen.
Ferritiini mitattiin joskus alkuvuonna, oli matalahko 49 ja kevään/kesän söin rautaa oma aloitteisesti säännöllisen epäsäännöllisesti.

Täällä edelleen kipua/paineen tunnetta alavatsalla ja jälleen koko vkl mennyt sohvalla.
Pieni huoli jo herää että onko väärässä paikassa tms kun ei tänä vaikuta normaalilta. Tiistaina ultra joten sitten selviää, jos itse selviän sinne ultra paikkaan asti jotenkin ihmeen kaupalla
 
@Ehkä sitttenkin? Painottuuko kipu jolleki tietylle alueelle vai koko alavatsalle?
Mulla oli ennen menkkojen poisjääntiä kova paineentunne koko alavatsan alueella ja kävellessä piti oikein pysähtyä, kun ei vain kärsinyt kävellä yhtään. Sitä kesti n. 4pvä.

Km aikaan kipu painottui vain vasemmalle puolelle ja selän puolella vasemmalla oli jäätävä polte taukoamatta ja sitten epäiltiinkin, että olisi ollut kohdunulkoinen.

Huolestuisin ehkä itse enemmän tiettyyn paikkaan kohdistuvasta kivusta, mutta en koko alavatsan kivusta. Joillakin kohdun kasvukivut on todella pahoja ja toisilla ei tunnu ollenkaan. Toivottavasti kaikki sinulla hyvin siellä ❤

Minulla tänään sitten alkoi alaselän polttelu ja alavatsalla oli kiristävä tunne. Lohduttaudun sillä, että kyllä ne on kasvukipuja ja minulla tuntuu ne enemmän selän puolella poltteluna, koska on todella voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu. Nyt en osaa vielä huolestua, mutta jos nämä jatkuu kauankin, niin sitten saattaa hiipiä km pelko takaraivoon. Ihan pieni kammo jäi edellisestä raskaudesta :(
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Täällä kans käytössä raskaus vitamiini, ollut jo pari v, tosin NYt pari viikkoa jäänyt ottamatta kun tuu ettei vaan mene alas ja viimeksikin sen jälkeen oksensin, vaikka näillä syömisillä se varmaan olis tarpeen.
Ferritiini mitattiin joskus alkuvuonna, oli matalahko 49 ja kevään/kesän söin rautaa oma aloitteisesti säännöllisen epäsäännöllisesti.

Täällä edelleen kipua/paineen tunnetta alavatsalla ja jälleen koko vkl mennyt sohvalla.
Pieni huoli jo herää että onko väärässä paikassa tms kun ei tänä vaikuta normaalilta. Tiistaina ultra joten sitten selviää, jos itse selviän sinne ultra paikkaan asti jotenkin ihmeen kaupalla
Tsempit! Toivotaan ettei olisi mitään ikävää vaan ihan normaaleja kasvukipuja. Ylihuominen tulee pian! :love:
 
vierailija
Monivitamiinivalmisteiden a-vitamiinimäärällä ei saa aiheutettua vauvalle vahinkoa, vaikka ne suositellaankin vaihtamaan raskausvitamiineihin. Haitallinen määrä on huomattavasti suurempi siihen verrattuna mitä saat ravinnosta ja monivitamiinista. :)
 
vierailija
Täällä plussattu pari viikkoa sitten ja oli aika shokki. Ikää meinaan 46 v. Nyt odottelen rauhassa ensi viikon verikokeita. Katsotaan mitä se hcg on ja mennäänkö sitten ultraan. Neuvoolaakaan en ole vielä varannut. Ollut vähän sulattelemista. 3 vuotta sitten oli tuulimunaraskaus. Lapsia ennestään 4. Joista nuorin jo 10 v. Mitähän tästä mahtaa tulla
 
Täällä plussattu pari viikkoa sitten ja oli aika shokki. Ikää meinaan 46 v. Nyt odottelen rauhassa ensi viikon verikokeita. Katsotaan mitä se hcg on ja mennäänkö sitten ultraan. Neuvoolaakaan en ole vielä varannut. Ollut vähän sulattelemista. 3 vuotta sitten oli tuulimunaraskaus. Lapsia ennestään 4. Joista nuorin jo 10 v. Mitähän tästä mahtaa tulla
Ihanaa, onnea. Täällä kans nuorin 11. Että on tässä niinkuin ekaa kertaa taas näissä hommissa :D Muutkin täällä odottelee vielä varmempia viikkoja.
 
IinesAnkalle sydän ja virtuaalihalaus tilanteeseen!

Sorgen radiohiljaisuus, ollut hankala viikko olojen puolesta. Tekisi mieli vastata ties kuinka monelle. Yritetään tiivistettynä :) Täällä taitaa olla useampi ns. yllätysraskus. Tsempit meille! Uskon itse, että asioilla on tapana järjestyä. Iltatähti varmasti ihana Itselläni ei iltatähti, mutta esikoiseen tulisi ikäeroa hieman vajaa 6 vuotta.
Ferritiinistä kyseltiin. Mulla taustalla monen vuoden rautatuskat. Eli raudanpuute ilman anemiaa ja aikas hirveät oireet. Yksi asia: kannattaa hoitaa tässä raskauden aikana. On muuten pikkusen mälsää olla nollarautavarastoilla synnytyksen jälkeen. Itse just tilasin jonkun uuden rautavalmisteen ja aion tankata sitä. Ferrit viime mittauksessa jopa 35, mikä on mulle hyvä tulos lähtökohtiin verrattuna. Hb ollut aina ”hyvä”. Kuitenkin tavoittelen yli 50. Mulla rauta tekee 24/7 pahoinvoinnin tunnetta, mutta jos tämä uusi valmiste ei tekisi...

Mä oon ollut ihan valmista kauraa koko viikon. Olen lähinnä nukkunut. Jatkuva pieni pahoinvointi kaverina. Mulla immuniteettiongelmaa, joka näyttäytyy kroonisena poskiontelovaivana. Tää on upea ominaisuus raskaana, kun lääkkeet pannassa ja limakalvot muutenkin turvottaa. Nyt vielä lämpöäkin, joten menen koronatestiin...

Varhaisuä loppuviikosta oli ❤ Vastasi 6+3 (kuukautiset 6+1), yksi pikkuinen, oikea paikka, selkeä ja vahva syke.
 
IinesAnkalle sydän ja virtuaalihalaus tilanteeseen!

Sorgen radiohiljaisuus, ollut hankala viikko olojen puolesta. Tekisi mieli vastata ties kuinka monelle. Yritetään tiivistettynä :) Täällä taitaa olla useampi ns. yllätysraskus. Tsempit meille! Uskon itse, että asioilla on tapana järjestyä. Iltatähti varmasti ihana Itselläni ei iltatähti, mutta esikoiseen tulisi ikäeroa hieman vajaa 6 vuotta.
Ferritiinistä kyseltiin. Mulla taustalla monen vuoden rautatuskat. Eli raudanpuute ilman anemiaa ja aikas hirveät oireet. Yksi asia: kannattaa hoitaa tässä raskauden aikana. On muuten pikkusen mälsää olla nollarautavarastoilla synnytyksen jälkeen. Itse just tilasin jonkun uuden rautavalmisteen ja aion tankata sitä. Ferrit viime mittauksessa jopa 35, mikä on mulle hyvä tulos lähtökohtiin verrattuna. Hb ollut aina ”hyvä”. Kuitenkin tavoittelen yli 50. Mulla rauta tekee 24/7 pahoinvoinnin tunnetta, mutta jos tämä uusi valmiste ei tekisi...

Mä oon ollut ihan valmista kauraa koko viikon. Olen lähinnä nukkunut. Jatkuva pieni pahoinvointi kaverina. Mulla immuniteettiongelmaa, joka näyttäytyy kroonisena poskiontelovaivana. Tää on upea ominaisuus raskaana, kun lääkkeet pannassa ja limakalvot muutenkin turvottaa. Nyt vielä lämpöäkin, joten menen koronatestiin...

Varhaisuä loppuviikosta oli ❤ Vastasi 6+3 (kuukautiset 6+1), yksi pikkuinen, oikea paikka, selkeä ja vahva syke.
Ihanaa. Onnea sykkeestä. Sen kun itsekin näkisi reilu viikon päästä ♥
 
  • Tykkää
Reactions: FantaViona
Täältä hypätään varovasti mukaan! Plussattu perjantaina haalee viiva (digi nega) mut tänään jo vahva viiva ja myös digi vahvisti ”Raskaana 1-2”

Haaveissavauva/29v/2.lapsi/TAYS

Yritys aloitettu 5/2018 eli melkein 2,5v. Taustalla kemiallinen 11/2019 ja tuulimuna 5/2020 eli tämä kolmas raskaus 10kk sisään :D Fb-ryhmä kiinnostaa, vieläkö semmoiseen pääsee?
Onnea <3 Juu pistele mulle yksityisviestillä fb profiilista linkki niin lisään sut siks aikaa kamuks et saan lisättyä salaiseen ryhmään! :)
 
Mulla samaa. Tiputin viimeisen 4kk aikana 15kg ja olen normipainossa nyt.. mut tullut ihan parissa vk 3kg lisää. Ahdistaa.. mut joka raskaudessa näin.
Oho vau mikä tulos lyhyessä ajassa. Millä onnistuit noin nopeasti? Itse ylipainoinen ja ahdistaa ihan hulluna se, et miten nla suhtautuu. Otin itteeni niskasta kiinni kun raskaus selvisi ja oon nyt jättänyt herkut minimiin. Josko vaikka saisi painoa pudotettua tässä samalla, ei ainakaan yhtään enempää lisäkiloja.
 
Hei kaikille,
täällä jo melkein pari viikkoa seuraillut mukana, mutta plussauksen sulattelua tässä vietellyt, ylläri siis meilläkin tämä. Yhteenlaskettujen päiden mukaan järjestysnumero perheessä tulokkaalle on 7, kaksi vanhinta jo maailmalla.
Nyt mennään rv 5+1 ja laskettu olisi 22.5
Oireina väsymys väsymys väsymys, pientä etomista ja armoton mahan turvotus.
Varhaisultraan ei olla menossa, enkä ole vielä neuvolaankaan saanut soitettua.
 
vierailija
Hei kaikille,
täällä jo melkein pari viikkoa seuraillut mukana, mutta plussauksen sulattelua tässä vietellyt, ylläri siis meilläkin tämä. Yhteenlaskettujen päiden mukaan järjestysnumero perheessä tulokkaalle on 7, kaksi vanhinta jo maailmalla.
Nyt mennään rv 5+1 ja laskettu olisi 22.5
Oireina väsymys väsymys väsymys, pientä etomista ja armoton mahan turvotus.
Varhaisultraan ei olla menossa, enkä ole vielä neuvolaankaan saanut soitettua.
Onnea kovasti myös! Saanko kysyä, oletko minkä ikäinen?
 

Yhteistyössä