Huhtikuiset 2021

vierailija
Hei!

Toista lastani odotan, tänään viikkoja ehkä 8. Pahoinvointi on ollut mukana jo 3 viikkoa, eikä tunnu helpottavan yhtään.

Joku aiemmin mainitsi että ei halunnut mennä sokeriarvojen mittaukseen. Haluaisin kysyä miksi? Mielestäni olisi hyvä vauvan terveyden kannalta käydä tarkistuttamassa, vaikka riski olisikin pieni. Omalla kohdallani mieluummin kärsin hieman testaamisesta (aiemmassa raskaudessani litkun juonti ei kylläkään tuntunut pahalta) kuin mahdollisesti altistaisin lapseni sairaudelle tietämättäni.
 
vierailija
Joo vielä mahtuu mukaan

Olikos täällä muuten niitä, jotka jo kirjoitellut aiemmin, ketkä vielä haluamassa ryhmään, mutta vasta ekan ultran jälkeen?
Mä oon seurannut tätä ketjua, mutta en oo kirjottanut. Haluisin kuitenkin face ryhmään ja just tähä vähän pienempään, enkä niihin isoihin mitkä löytyy haulla Nyt kuitenkin vasta rv 8, enkä aio mennä varhaisultraan. Joten mahtaakohan viä kuukauden päästä mahtua porukkaan
 
Joo vielä mahtuu mukaan

Olikos täällä muuten niitä, jotka jo kirjoitellut aiemmin, ketkä vielä haluamassa ryhmään, mutta vasta ekan ultran jälkeen?
Hei, minä olen jotain kirjoitellut ja tulossa:)
Pitää tosiaan liittyä nyt eka sinne fb:nXD
Meillä oli keskiviikkona varhaisultra ja syke kuului ja näkyi. Sen jälkeen olen ollut tosi väsynyt ja jotenkin allapäin. Vaikka siinä lekurin pihalla vähän hypähdeltiinkin onnesta. Lisäksi yöhikoiluja on nyt ollut. Mies siirtyi eri huoneeseen nukkumaan, kun ramppaan vessassa ja kuulemma olen alkanut kuorsaamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: saasoo
Mäkin olen täällä lueskellut alusta asti, la menkkojen mukaan 30.3. joten maaliskuisiin kuulun, mutta ar-ultrassa sikiö vastasi pari päivää pienempää joten voi olla että ensi viikolla NT-ultrassa laskettu muuttuu huhtikuulle. En ole liittynyt vielä mihinkään fb-ryhmään tai muutenkaan ”tullut kaapista” tämän asian kanssa, suurimmilta osin pelon takia sillä edellisessä raskaudessa oli keskeytynyt keskenmeno rv 10+. Silloin aloin kuitenkin tiputteluvuotamaan noin viikko sen jälkeen kun vauvan sydän oli lakannut lyömästä, nyt ei ole näkynyt mitään vuotoja joten toivotaan!
 
  • Rakkaus
Reactions: 3milia
Saasoolle yv lähetetty:D
Minulla alkio oli myös ultrassa 3 päivää pienempi kuin on. Lääkäri sanoi että viikonkin ero menee mittavirheen piikkiin. Siksi eivät varmaan helpolla siirrä sitä la päivää. Ilmeisesti pitää vaan hyväksyä että se laskettuaika ei ole mikään absoluuttinen totuus. Ja harva kai muutenkaan syntyy laskettuna aikana. Minulla ovat molemmat aiemmat menneet yli, ensimmäinen kaksi viikkoa ja toinen 6 päivää.
 
Täällä kanssa elelty noiden ultraäänitutkimusten vuoksi jänniä hetkiä - viikko sitten ultrassa näkyi vähän turhan pieni, toki sykkeellinen tyyppi, mutta eilen perjantaina uusintaultra vahvisti että ihan oikeat viikot on menossa. Nyt viikko vaihtumassa ja H9 alkaa, huomenna kait 9+0. Varailin vasta eilen neuvola- ja NT-ultra-ajat. Nekin on ihan kohta!
Keskenmenotaustan vuoksi laitettiin siis tuonne ar-ultraan lähete. Uskomatonta, meneekö tällä kertaa meillä todellakin kaikki hyvin? Ainakin todennäköisyydet kohoaa koko ajan <3

Täällä moni on jo siirtymässä tokalle raskauskolmannekselle, paljon onnea virstanpylväästä! Toivotaan että omakin olo vähän helpottuu tuota tokaa kolmannesta kohti, nimim. Kestokrapula :D
 
Miten teillä onko ollut mitään vuotoja alkuraskaudessa? Mulla nyt rv 10+0 ja nyt aamulla vessanpyttyyn tuli verta. Ja sen jälkeen pyyhkiessä. Olen kuullut kotidopplerilla sydänäänet torstaista asti ja vieläkin kuulin. Kunpa olisi jotain harmitonta vuotoa. En muista kolmesta edellisestä olleen mitään vuotoja alussa.
 
Ei ollut vuotoja, edes silloin kun raskaus meni kesken. Pelottavaa varmasti tuo verenvuoto, vaikka onkin varmaan yleistä. Toivottavasti ei ollut mitään vakavaa.
11 viikko lähenemässä loppuaan, kokeilen varovasti josko jo kananmunia pystyisi syömään, vaikka ruokahalu yhä tipotiessään ja oksensin viimeksi eilen. Ihana sää olisi ulkoilla ja tehdä puutarhatöitä, mutta ei vaan jaksa. Missä luuraa se lähenevän keskikolmanneksen energinen ja hyvä olo? Kun 2. trimesteri pamahtaa kalenteriin, niin aion hehkua ja voida loistavasti, vaikka mikä tulisi :D
 
  • Tykkää
Reactions: Santso
Minkä raskauteen liittyvän rajoituksen te olette muuten kokeneet vaikeimpana? Mulla se oli kahvinjuonnin lopettaminen. Tiedän että sitä voisi juoda sen pari pientä kuppia päivässä, mutta ajattelin olla täysin ilman, kun ei se rajallinenkaan määrä kofeiinia tee hyvää. Mutta tuntuu, että pää on jotenkin jatkuvasti sumussa ja mieli maassa, kun en saa sitä päivittäistä kofeiiniannosta. Fyysinen riippuvuus meni helposti päivän parin päänsäryllä ohi, mutta kaipaan ihan kauheasti sitä kahvinjälkeistä, pirskahtelevaa ja melkein maanista olotilaa. Nyt kaikki tuntuu vaan tasapaksulta, eikä sitä kahvikiksiä saa korvattua oikein millään muilla keinoilla. No, ei tässä ole kuin 7 kk jäljellä ja ai että, kuinka hyvältä se eka iso kuppi kahvia sitten maistuu, kun voi taas juoda.
 
Minkä raskauteen liittyvän rajoituksen te olette muuten kokeneet vaikeimpana? Mulla se oli kahvinjuonnin lopettaminen. Tiedän että sitä voisi juoda sen pari pientä kuppia päivässä, mutta ajattelin olla täysin ilman, kun ei se rajallinenkaan määrä kofeiinia tee hyvää. Mutta tuntuu, että pää on jotenkin jatkuvasti sumussa ja mieli maassa, kun en saa sitä päivittäistä kofeiiniannosta. Fyysinen riippuvuus meni helposti päivän parin päänsäryllä ohi, mutta kaipaan ihan kauheasti sitä kahvinjälkeistä, pirskahtelevaa ja melkein maanista olotilaa. Nyt kaikki tuntuu vaan tasapaksulta, eikä sitä kahvikiksiä saa korvattua oikein millään muilla keinoilla. No, ei tässä ole kuin 7 kk jäljellä ja ai että, kuinka hyvältä se eka iso kuppi kahvia sitten maistuu, kun voi taas juoda.
Lakritsi/salmiakki täällä pahin.. Alkaa kuola valua, kun vaan ajattelen :D Ja kieltämättä, kun ite en juo kahvia, niin välillä noissa aamuvuoroissa huonojen yöunien jälkeen haaveilee energiajuomasta.. Ja sushi, koska se on lemppariruokaa. Mut kyllä tän seuraavat vajaa 7 kk pärjää ihan hyvin ilman, palkinto on se paras mahdollinen, kun vaan kaikki menee hyvin ❤

Täällä ollut taas parina päivänä huonompi olo jo parantuneen olon jälkeen, eilen johtui liian pitkästä ruokavälistä ja tänään väsymyksestä..:sleep: Mutta torstaina nt-ultra, ai että kun oottaa jo, että näkee pienen ja toivoo, että kaikki hyvin siellä!❤
 
Kävin eilen neuvolassa ja sydänäänet kuului ja tyyppi kölli kohdussa. <3 Eilisen jälkeen ei ole mitään vuotoa tullut. Hyvillä mielin nyt mennään eteenpäin.
Oi ihania uutisia ❤

Täällä huono olo eskaloitu eilen ihan yllättäen oksuks.. Oliko nyt kolmas vai neljäs kerta. Sinänsä siis helpolla päässyt, mutta kun oli jo parempi olo parin viikon ajan, niin miks tää tuli nyt takas :D
 
Meetvursti ja salmiakki on mun pahimmat rajoitukset. Toisaalta kierrän tätä metukkakieltoa tekemällä pitsaa, jolloin sen saa paistettua ja on ok. Ja muuten vinkvink @3milia raskaanaoleville sallittua salmiakkia valmistaa namitupa, niitä saa esim. Citymarketista. Tosin pikkupussi maksaa jonkun 4€ joten juuri viikonloppuna jätin sitten lopulta hyllyyn, kun en millään raaskinut ostaa :D

Ja hei oliko majoneesi kiellettyjen listalla? En oikein ole perehtynyt suosituksiin uudestaan, lähinnä menen tämän esikoisen muisti varhaisen listan kanssa.

Kahvin juonti on vähentynyt tosi paljon, ennen sitä tuli juotua monessa välissä. Nyt lähinnä alas menee enää aamukahvi
 
Meetvursti ja salmiakki on mun pahimmat rajoitukset. Toisaalta kierrän tätä metukkakieltoa tekemällä pitsaa, jolloin sen saa paistettua ja on ok. Ja muuten vinkvink @3milia raskaanaoleville sallittua salmiakkia valmistaa namitupa, niitä saa esim. Citymarketista. Tosin pikkupussi maksaa jonkun 4€ joten juuri viikonloppuna jätin sitten lopulta hyllyyn, kun en millään raaskinut ostaa

Ja hei oliko majoneesi kiellettyjen listalla? En oikein ole perehtynyt suosituksiin uudestaan, lähinnä menen tämän esikoisen muisti varhaisen listan kanssa.

Kahvin juonti on vähentynyt tosi paljon, ennen sitä tuli juotua monessa välissä. Nyt lähinnä alas menee enää aamukahvi
Joo tiiänkin noista namituvan, mutta en oo löytänyt mistään! Mietin et pitääkö vaan tilata niiden nettisivuilta se 50€ maksava raskauspaketti :ROFLMAO: Tosta majoneesista, siis monilla keskustelupalstoilla siitä puhutaan, että on kielletty, koska raaka kananmuna, mutta se ei oo siellä ruokaviraston ohjeessa ja se on kuitenkin se ajan tasalla oleva mitä noudatetaan ja mistä neuvolatkin kattoo ohjeet :) Ite oon ainakin syönyt majoneesia.
 
  • Tykkää
Reactions: Napsunen
Kaupan majoneeseissa se raaka kananmuna ei vissiin haitannut, koska on pastöroitu. Kotitekoisia majoneeseja piti välttää.
Jännä toi pahoinvointi kyllä, kun itselläkin tulee ja menee. Hetken aikaa on ihan normaali olo ja sitten tuleekin yllärioksennus. Syöminen auttaa, mutta on melkoinen prosessi selvitä oksentamatta jääkaapille ja valita joku ruoka, joka sillä hetkellä oksettaisi kaikista vähiten ja saada se vielä alas. Tsemppiä meille, kyllä tää kohta loppuu!
 
  • Tykkää
Reactions: Napsunen
Kaupan majoneeseissa se raaka kananmuna ei vissiin haitannut, koska on pastöroitu. Kotitekoisia majoneeseja piti välttää.
Jännä toi pahoinvointi kyllä, kun itselläkin tulee ja menee. Hetken aikaa on ihan normaali olo ja sitten tuleekin yllärioksennus. Syöminen auttaa, mutta on melkoinen prosessi selvitä oksentamatta jääkaapille ja valita joku ruoka, joka sillä hetkellä oksettaisi kaikista vähiten ja saada se vielä alas. Tsemppiä meille, kyllä tää kohta loppuu!
Mut kun ei noista kotitekoisista majoneeseista tai raa'asta kananmunasta oo mitään mainintaa siellä ruokaviraston listassa, se jotenkin hämmentää :unsure:

Joo tosi vaihtelevaa on olo.. Tänään taas tosi huono olo aamun, onneks helpotti, kun tulin töihin. Ilmeisesti auttaa, kun ihan muuta ajateltavaa ja kokoajan hommaa :)
 
Salmiakkia on ikävä. Mulla verenpaine jotain 105/55 joten oon aina muutenkin silloin tällöin "lääkkeeksi" sitä ottanut. Alkuraskaudessa söin vähäsen vahingossa kun en muistanut, aiemmissa se ei ollut kokonaan kielletty. Neuvolassa kyllä lohduttavat ettei ne pienet määrät haittaa, on vaan kielletty koska turvallista rajaa ei ole määritelty.

Kahvi on jäänyt yllättävän hajun vuoksi, mutta tänä aamuna puolikuppia join. Olisipa kiva jos saisi toisaalta itsensä siitä vieroitettua, koska eihän se terveellistä ole ja teet on hyviä!

Np ultra aikaa soittivat tänään. Sanoivat että heiltä ei ole ehditty kirjettä lähettää, että oon vähän niinkuin unohtunut. Ens viikolle oli yksi vapautunut aika ja se nyt siis oli otettava. Viikko enää siihen, hui!

Sen jälkeen voisin kiinnostua faceryhmästä jos siellä ultrassa kaikki kunnossa.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: saasoo ja 3milia
Onks kenelläkään tuolla alakerrassa semmoisia teräviä pistäviä kipuja jotka kestää puoli sekuntia ja häviää? Ihme kolotuksia sitä voikin olla. :) Edelleen pelko mielen perukoilla pitää kropan tarkkailun käynnissä... ehkä tämä hysteerisyys laantuu sitten kun liikkeet alkaa tuntua.

Pari viikkoa NT-ultraan. Menispä aika nopeammin!

Koska te meinaatte uskaltaa kertoa töissä raskaudesta? Mietin että kertoisiko NT-ultran jälkeen vai vähän myöhemmin.
 
Onks kenelläkään tuolla alakerrassa semmoisia teräviä pistäviä kipuja jotka kestää puoli sekuntia ja häviää? Ihme kolotuksia sitä voikin olla. Edelleen pelko mielen perukoilla pitää kropan tarkkailun käynnissä... ehkä tämä hysteerisyys laantuu sitten kun liikkeet alkaa tuntua.

Pari viikkoa NT-ultraan. Menispä aika nopeammin!

Koska te meinaatte uskaltaa kertoa töissä raskaudesta? Mietin että kertoisiko NT-ultran jälkeen vai vähän myöhemmin.
Mulla kyl välillä tuntuu jotain pieniä pistoja alakerrassa ja kohdun kohdalla kans jomottelua, mutta siis hyvin lievää ja menee nopeesti ohi :) Varmaan kohdun kasvukipuja. Ei mitään mikä vaatis esim. lääkettä. Ite kans tarkkailen kyllä todella paljon ja on pelkoja, ehkäpä nyt ylihuomisen nt-ultran jälkeen alkais luottamaan ❤ Ja liikkeitä ootan kans niin paljon! :love:

Töissä meinaan kertoa nyt heti nt-ultran jälkeen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Santso
Siinä raa'assa kananmunassa oli ilmeisesti pieni toksoplasmoosiriski, niin siksi joissakin lähteissä kehotetaan välttämään. Nämä suositukset vaihtelee ihan älyttömästi eri paikoissa ja eri aikoina, niin on tosi vaikea pysyä perässä mitä saa ja mitä ei saa syödä.
Noita lyhyitä pistosmaisia kipuja on ollut myös, yleensä tullut yöllä tai aamulla, kun on vaihtanut nukkumisasentoa. Säikäyttävät vähän kun tulevat aika yllättäen, mutta lakkaavat sitten kuitenkin jossain vaiheessa.
 
  • Tykkää
Reactions: 3milia
Mulla on ollut kaikenlaisia tuntemuksia alavatsassa :D Välillä jomottelua, välillä vihlontaa, nipistyksiä, tuikkimisia ja kaikenlaista. Oon yhdistänyt ne siihen, että kohtu kasvaa.

Mä oon kans vältellyt majoneeseja ym. jotka on tehty raa’asta kananmunasta.

Oon kertonut pomolle jo raskaudesta. Ensi viikolla meen nt-ultraan ja sitten kerron työkavereille, jos kaikki on hyvin :)

@MirJo86 muutin listaan :)
 
Mulla on ollut kaikenlaisia tuntemuksia alavatsassa Välillä jomottelua, välillä vihlontaa, nipistyksiä, tuikkimisia ja kaikenlaista. Oon yhdistänyt ne siihen, että kohtu kasvaa.

Mä oon kans vältellyt majoneeseja ym. jotka on tehty raa’asta kananmunasta.

Oon kertonut pomolle jo raskaudesta. Ensi viikolla meen nt-ultraan ja sitten kerron työkavereille, jos kaikki on hyvin

@MirJo86 muutin listaan
Kiitos! :)
 
Käytiin tänään nt-ultrassa ja siellä kaikki hyvin meidän pikkuisella :love: ❤ Kädet ja jalat vispas menemään minkä ehti ja siellä hän heiluttelikin meille, mutta hän ei meinannut millään suostua kääntymään parempaan asentoon, että oltais saatu niskaturvotus mitattua. Välillä kyykin ja hypin ( :D ) siellä, että liikkuis ja loppujen lopuksi oli ihan pienen hetken niin, että onnistui :) Hyvin pieni niskaturvotus ja myös riskiluvut. Todella helpottunut ja onnellinen olo❤ Mitoiltaan vastasi 12+2, neuvolan mukaan tänään 11+6, mutta ei lähdetty laskettua aikaa muuttamaan :)
 

Yhteistyössä