Toiveissa vauva 2021

Hieman omanapaista pohdintaa vielä illan pimeinä tunteina. Kysyin aiemmin teiltä siitä, että miltä toisten vauvauutisten kuuleminen tuntuu. Mulla on nyt konkreettinen esimerkki itsenk ajatuksista. Mulla on yksi läheinen ihminen, joka on saanut lapsen viimeisen vuoden sisällä. Hän alkoi yrittää puolisonsa kanssa toista lasta tässä kuussa ja heillä tärppäsi heti ensimmäisestä kierrosta. Tää ystävä ei käy puolisoineen töissä ja tiedän heillä olevan heikko rahatilanne.

Jo silloin kun he viimeksi olivat raskaana, ajattelin että ihanaa minä olen varmaan seuraava. Vaikka olen ihan järjettömän onnellinen heidän puolestaan, aiheuttaa tälläisen vauvauutisten kuuleminen minussa usein myös surua. Tässä hieman ajatuksiani:

Se ei ole katkeruutta toisen onnesta, vaan ennemminkin surua siitä, ettei lapsen saaminen ole itselle niin helppoa. Surua siitä, että hoidot maksavat ja surua siitä, että niin monet tekijät vaikuttavat jo pelkästään siihen milloin pääsen hoitoihin. Sitä oman lapsen kaipuuta. "Miksi et ole jo sylissäni? Rakkaana ajatuksena, haaveena ja toiveena olet ollut jo kauan. Saapuisitpa jo pian. Sitten se odotus sinun syliin saamisesta ei enää tunnu vaikealta."

No enää muutama kuukausi toivottavasti niin korona olisi helpottanut. Pahoittelut synkistelystä. En vain tiennyt mihin avasin näitä tuntoja.

Ja palstaplussita olen pelkästään onnellinen. :) Niitä toivotaan tänne pian.
 
Hieman omanapaista pohdintaa vielä illan pimeinä tunteina. Kysyin aiemmin teiltä siitä, että miltä toisten vauvauutisten kuuleminen tuntuu. Mulla on nyt konkreettinen esimerkki itsenk ajatuksista. Mulla on yksi läheinen ihminen, joka on saanut lapsen viimeisen vuoden sisällä. Hän alkoi yrittää puolisonsa kanssa toista lasta tässä kuussa ja heillä tärppäsi heti ensimmäisestä kierrosta. Tää ystävä ei käy puolisoineen töissä ja tiedän heillä olevan heikko rahatilanne.

Jo silloin kun he viimeksi olivat raskaana, ajattelin että ihanaa minä olen varmaan seuraava. Vaikka olen ihan järjettömän onnellinen heidän puolestaan, aiheuttaa tälläisen vauvauutisten kuuleminen minussa usein myös surua. Tässä hieman ajatuksiani:

Se ei ole katkeruutta toisen onnesta, vaan ennemminkin surua siitä, ettei lapsen saaminen ole itselle niin helppoa. Surua siitä, että hoidot maksavat ja surua siitä, että niin monet tekijät vaikuttavat jo pelkästään siihen milloin pääsen hoitoihin. Sitä oman lapsen kaipuuta. "Miksi et ole jo sylissäni? Rakkaana ajatuksena, haaveena ja toiveena olet ollut jo kauan. Saapuisitpa jo pian. Sitten se odotus sinun syliin saamisesta ei enää tunnu vaikealta."

No enää muutama kuukausi toivottavasti niin korona olisi helpottanut. Pahoittelut synkistelystä. En vain tiennyt mihin avasin näitä tuntoja.

Ja palstaplussita olen pelkästään onnellinen. Niitä toivotaan tänne pian.
Sinäpä sen sanoit <3 oon aina miettiny että tää onks yks epäreiluin asia mitä ei voi itse päättää, milloin ja kuinka monta lasta. Tän asian suhteen pitäis olla kaikilla oikeus valita ja päättää. Todella harmi ettei se mene niin. Kaikki tähän liittyvät tunteet on sallittuja, kukaan ei kuitenkaan voi tietää mitä itse käy läpi.

Tämän myötä kaikille tsemppiä ja virtuaalihaleja, pidetään uskoa ja toivoa yllä :)
 
Omaa napaa:

Tein maanantaina aamulla raskaustestin (dpo 10 tai 11) ja en mä siihen mitään viivaa saanut. Paketissa luki, että voi testata jo 6 pv ennen menkkojen oletettua alkua ja se päivä olis vissiin pe tai la. Joten oletan että tää kierto oli sit tässä. Ihmeen ok fiilis. Seuraavan kerran testaan jos joku ihme kävis ja menkkoja ei näy. Vitsi kun osais vaan olla ja odotella eikä koko ajan tutkis olojaan ja selailis netistä raskausjuttuja :D
 
Huomenta, päivitystä taas vaan itestä:D
Menkkajomoja ei oo ollu ku eilen sen hetken. Nivusjomoa sen sijaan on ollu. Ja paleltaa tämän tästä, mut yöllä taas oon hikoillu kamalasti. Ja hajuaisti on herkempi,mut sen muistan et on ollu ennenkin ennen menkkoja.jotta ei kerro mitään. Pahoinvpintia en edes oleta alkavaksi oireeksi kun sitä on alkaneissa ja onnistuneissa raskauksissa ollu vasta viikosta 6 eteenpäin. Ja normisti ruoka menee,mut enempi on nälkä.
Huomenna tulis vissiin testit, kun tänään ei onneks posti kulje:D iha kauheita nää päivät ku odotella odotella vaan..
 
Oma mieli on kyllä ihan mahdoton. Nyt tulee kyllä oma napa kirjoitus, sorry.

Lopetin tosiaan pillerit kesken liuskan kuudentena päivänä ja tästä on nyt kohta kolme viikkoa. Parin päivän päästä siitä tuli tyhjennys ja olo on sen jälkeen normalistoitunu.

Mutta nyt mua janottaa kokoajan, pissattaa, tänään huimasi kun nousin sohvalta, etoo ja rinnat sekä alapää tuntuu aroilta ja turpeilta.. mietin et oisko mulla voinu olla kuitenkin ovis siinä pillereiden lopetuksen jälkeen heti, kun luin zoelystä, et jos unohtaa päivillä 1-7 pillerin, niin on voinu tulla raskaaksi jo edellisenkin viikon peiton heilutteluiden takia ja mehän alotettiin petipuuhat heti samana päivänä ku jätin pillerit. Ja jos nää oireet jatkuu, ni milloinhan sitä vois testailla? Ku jos miettii tyhjennyksen menkoiksi, ni mullahan menkat pitäs tulla vasta toukokuun ekalla viikolla, plääh!
En varsin osaa vastata kysymykseen, mutta mulla on käytössä Zoelyn rinnakkaisvalmiste ja sillon kun mulle määrättiin se, niin ehkäisyneuvolan hoitaja todella painotti sitä kuinka tärkeetä on muistaa ne ekan viikon pillerit, jos ei halua tulla raskaaksi. Ja sanoi tosiaan että jos edellisellä viikolla on ollut yhdyntöjä niin ”on aika varma nakki”. Toki se varmaan lähinnä pelotteli nuorta minua:ROFLMAO:
 
  • Rakkaus
Reactions: pioni89
VAUVA 2021 ❤

Jos haluat listalle, ilmoitathan tietosi punaisella!

★★★★★★★★★★★★★★★★★

21.4.2020


Nimi yritys aloitettu monesko lapsi


Persikka123, ya 5/17, 1.lapsi
Hipposka, ya 8/18, 1. lapsi
Malia, ya 8/18, 1. lapsi
Mohan, ya 9/18, 1. lapsi
Hope91, ya 10/18, 1.lapsi
Futurmama, ya 1/19, 1. lapsi
Vindy, ya 1/19, 2. lapsi
Minttuni, ya 2/19, 1.lapsi
Kasikuus, ya 05/19, 4.lapsi (miehen 1.lapsi)
Kirjoh89, ya 6/19, 1.lapsi
Alinna86, ya 6/19, 3.lapsi (miehen 1.lapsi)
Helmiii, ya 7/19, 1.lapsi
Ilona Eloisa, ya 7/19, 1.lapsi
Eeva650, ya 7/19, 2. lapsi (miehen 1.lapsi)
Millimetrii, ya 8/19, 1. lapsi
Minouche, ya 8/19, 1. lapsi
Mirella92, ya 8/19, 1.lapsi
Töppönen_, ya 9/19, 4.lapsi
Masu90, ya 9/19, 3.lapsi
Mimmi92, ya 10/19, 4.lapsi
Mariija_, ya 10/19, 1.lapsi
Enerisa3, ya 10/19, 1. lapsi
Ananas90, ya 10/19, 4. lapsi
Napsunen, ya 10/19, 2.lapsi
Piipaa93, ya 11/19, 1.lapsi
Zennuli, ya 11/19, 2.lapsi
Matilda!, ya 12/19, 2. lapsi
Masunen, ya 12/19, 1. lapsi
Kurkumainen ya 1/20, 1.lapsi
Bellaella22050909 ya 2/20, 2.lapsi
Vesinokkaeläin, ya 2/20, 2.lapsi
Loree, ya 2/20, 1.lapsi
Riama, ya 2/20, 2.lapsi
Lilje ya 2/20, 2. lapsi
Brunet82, ya 2/20, 4.lapsi
Päärynä5, 3/20, 4.lapsi
Wanti, ya 3/20, 7.lapsi
Uudarimama, ya 3/20, 2. lapsi
Mans115, ya 3/20, 2.lapsi
Elviira86, ya 3/20, 2.lapsi
Rimaleli ya 3/20, 2. lapsi
Puolu, ya 4/20, 3. lapsi
Lillanna, ya 4/20, 3.lapsi
Santso, ya 4/20, 2. lapsi
Esba, ya 4/20, 2.lapsi
3milia, ya 4/20, 1.lapsi
Pioni89, ya 4/20, 1.lapsi
Tiukuna, ya 6-7/20, 1.lapsi
kolava / ya 7/20 / 2. lapsi (miehen 4.lapsi)
innap, ya 7/20, 2.lapsi
Rubikinkuutio, ya 8/20, 3.lapsi
nobelius, ya 8/20, 3.lapsi (miehen 4.lapsi)

★★★★★★★★★★★★★★★★★★


NimiKiertopäivä

Loree.......................kp 36/23-28
Wanti......................kp 36/30-48
Napsunen.....................kp 35/35-45
Matilda!.......................kp 34/?
Futurmama.....................kp 30/29-34
Hipposka......................kp 28/32
Uudarimama..................kp 28/29-30
Vesinokkaeläin..............kp 26/29
Päärynä5...................kp 26/28
Mirella92....................kp 26/28
Brunet82....................kp 26/26-28
Ilona Eloisa....................kp 24/28
Minttuni......................kp 22/26
Kirjoh89.....................kp 21/28
Zennuli.....................kp 20/?
Millimetrii...................kp 20/27-29
Masunen....................kp 19/27-28
Piipaa93....................kp 17/26-28
3milia.....................kp 17/26-28
Mimmi92..................kp 16/26-30
Eeva650.....................kp 16/28-42
Enerisa3.....................kp 16/28-32
Bellaella2205090............kp 15/?
Lilje........................kp 15/37-40
Riama...........................kp 14/27-32
Mariija_.......................kp 12/32-43
Haaveilija93....................kp 12/?
Elviira86......................kp 11/25
Rimaleli.......................kp 11/30
Helmiii......................kp 9/29-53
Minouche.......................kp 9/23
Mans115.......................kp 8/27
Masu90.......................kp 7/27-42
Töppönen_.........................kp 6/26
Alinna86.........................kp 5/28
Kasikuus........................kp 4/27-28
Vindy...................kp 3/29-33
Puolu.......................kp 1/30-32
Persikka123.....................kp 1/32-35

★★★★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat:


Päärynä5..............................dpo 12
Uudarimama........................dpo 12
Brunet82................................dpo 10
Minttuni...................................dpo 9
Matilda!...................................dpo 9
Vesinokkaeläin......................dpo 8
Zennuli....................................dpo 7
Masunen................................dpo 6
Kirjoh89..................................dpo 6
Millimetrii...............................dpo 5
3milia........................................dpo 3
Piipaa93.................................dpo 1
Bellaella2205090..............dpo 0

★★★★★★★★★★★★★★★★★★
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta :)
Meitä on ihanan paljon täällä :) seuraako joku lapsi tuntemattoman kanssa sarjaa? Oon ihan koukussa....jostain kumman syystä aihe kiinnostaa ihan vietävästä ;)
Tosiaan itsestä nyt sitten sen verran että dpo 10 eikä siis edelleenkään mitään muuta kuin kipeät rinnat mitkä on joka kierrossa. Ovulaation aikaan yhtenä hetkenä tuntui alamahassa vihlaisuja mutta sen jälkeen ei mitään missään.... ei varmaan tarvitse tuhlata yhtäkään testiä :D
Viimeksi kun menkat alkoi niin se oli jotenkin kova pala mutta nyt on jotenki sellanen reipas olo että sitten vaan uutta yritystä. Mun mies on niin innoissaan tästä vauvan tekemisestä :Dettä se saa minut jotenki aina sitten ylös sieltä suruista ..... no menkat voi tosiaan alkaa tässä seuraavan 4 päivän aikana koska vaan että odotellaan. Sunnuntaina testaan jos ei kuulu mutta se tietty olo vaan puuttuu täysin....
Ihanaa päivää jokaiselle :love:
 
Huomenta
Meitä on ihanan paljon täällä seuraako joku lapsi tuntemattoman kanssa sarjaa? Oon ihan koukussa....jostain kumman syystä aihe kiinnostaa ihan vietävästä
Tosiaan itsestä nyt sitten sen verran että dpo 10 eikä siis edelleenkään mitään muuta kuin kipeät rinnat mitkä on joka kierrossa. Ovulaation aikaan yhtenä hetkenä tuntui alamahassa vihlaisuja mutta sen jälkeen ei mitään missään.... ei varmaan tarvitse tuhlata yhtäkään testiä
Viimeksi kun menkat alkoi niin se oli jotenkin kova pala mutta nyt on jotenki sellanen reipas olo että sitten vaan uutta yritystä. Mun mies on niin innoissaan tästä vauvan tekemisestä että se saa minut jotenki aina sitten ylös sieltä suruista ..... no menkat voi tosiaan alkaa tässä seuraavan 4 päivän aikana koska vaan että odotellaan. Sunnuntaina testaan jos ei kuulu mutta se tietty olo vaan puuttuu täysin....
Ihanaa päivää jokaiselle
Mulla on Ruutu+ ja justiin täälä katon tuota Lapsi tuntemattoman kanssa ohjelman uusinta jaksoa 7 (y) (y) :love:
 
Huomenta
Meitä on ihanan paljon täällä seuraako joku lapsi tuntemattoman kanssa sarjaa? Oon ihan koukussa....jostain kumman syystä aihe kiinnostaa ihan vietävästä
Tosiaan itsestä nyt sitten sen verran että dpo 10 eikä siis edelleenkään mitään muuta kuin kipeät rinnat mitkä on joka kierrossa. Ovulaation aikaan yhtenä hetkenä tuntui alamahassa vihlaisuja mutta sen jälkeen ei mitään missään.... ei varmaan tarvitse tuhlata yhtäkään testiä
Viimeksi kun menkat alkoi niin se oli jotenkin kova pala mutta nyt on jotenki sellanen reipas olo että sitten vaan uutta yritystä. Mun mies on niin innoissaan tästä vauvan tekemisestä että se saa minut jotenki aina sitten ylös sieltä suruista ..... no menkat voi ontosiaan alkaa tässä seuraavan 4 päivän aikana koska vaan että odotellaan. Sunnuntaina testaan jos ei kuulu mutta se tietty olo vaan puuttuu täysin....
Ihanaa päivää jokaiselle
Mä katson ainakin! Täältä sain viime viikolla vinkin ja katsoin saman tien kaikki ruutu+ olevat jaksot ja eilen oottelin ja katoin heti seuraavan kun tuli :D Tosi mielenkiintoinen sarja kyllä!

Ihanaa päivää täältäkin kaikille, upee keli! :love:
 
Ihanan aktiivista täällä tosiaan juttelu :)

Mulla ovistestiviivat ei vaan tummu, perjantaina illalla ja lauantaina aamulla tuli tummimmat, mutta ei plussat nekään ja nyt vaan haaleampaa viivaa. Montaa testiä ei enää ookaan jäljellä, uusia en kyllä nyt aio hommata. Mulla siis ekaa kertaa käytössä onestepin liuskoja, onko ne muilla näyttäneet aina plussan kierron aikana?
On siis ihan mahdollista, että en vaan oo vielä ovuloinut, koska reilut pari viikkoa sitten vasta pillerit lopetin ja tosiaan imetän myös edelleen n.viidesti vuorokaudessa:unsure:
 
Mulla muuten aikoinaan imetys piti menkat poissa koko imetysajan,vaikka olis imettänyt enää kerran päiväs. Ja imetyksen loppumisesta menkat alkoi n.6viikon päästä. En käyttänyt minään imetysaikana ehkäisyä kun en ovuloinutkaan. On kyllä tosi yksilöllisiä juttuja!
Tänään oli taas aamulla tuo toinen rinta kihelmöivä ja turpeampi. Nivusia vihloo kun yskäisee. Ja nälkä tulee helpommin.
Kattelin täsvanhija äitiyskortteja niin ekaa odottaes painoin kilon vähemmän ku ny,tojaa odottaes kaks kiloo vähemmän ku nyt ja kolmatta odottaes 3,5 kiloo vöhemmän ku ny. Pikkulapsi aika on ollu vähä kuluttavaa:D
 
Mä myös seuraan Lapsi tuntemattoman kanssa- ihan täpöllä. Eilen tein saman ja oli pakko katsoa se ensi viikon jakso Ruutu+:stä ja huh oli kyllä tunteisiin vetoava.

Tänään dpo 15 eikä tätiä näy. En ole vieläkään saanut testejä ja tänään olisi miehen kauppapäivä, joten kai se on laitettava testi ostoslistalle. En tiedä miten innoissaan hän niitä ostelee sitten. Meillä siis tuo miekkonen on niin harmissaan niistä pettymyksistä ja toivoisi, että testailisin vasta pari viikkoa myöhässä olon jälkeen
 
Ihanan aktiivista täällä tosiaan juttelu

Mulla ovistestiviivat ei vaan tummu, perjantaina illalla ja lauantaina aamulla tuli tummimmat, mutta ei plussat nekään ja nyt vaan haaleampaa viivaa. Montaa testiä ei enää ookaan jäljellä, uusia en kyllä nyt aio hommata. Mulla siis ekaa kertaa käytössä onestepin liuskoja, onko ne muilla näyttäneet aina plussan kierron aikana?
On siis ihan mahdollista, että en vaan oo vielä ovuloinut, koska reilut pari viikkoa sitten vasta pillerit lopetin ja tosiaan imetän myös edelleen n.viidesti vuorokaudessa
Mulla ei menkkoja kummankaan lapsen imetysaikana näkynyt. 1-2 imetystä vuorokaudessa piti siis myös menkat (ja ovulaation) poissa. Näinhän tää ei tietty kaikilla mene, mutta ei käsittääkseni myöskään oo poikkeuksellista että ihmetyksen aikana ei tuu raskaaksi.
 
Tänne saa päivittää huomiselle kp2 . Täti pyyhälsi kylään. Pidätte mua ihan hulluna, mutta en oo yhtään pettynyt vaan ehkä jopa helpottunut, että nyt ehdin vähän paremmin varautumaan, syömään foolihappoa pidempään ennen tärppiä ja muutenkin pää pysyy mukana, toisin kun kuopuksen kohdalla kun tärppäs heti. Esikoista ehdittiin kumminkin monta kiertoa yrittämään niin, olin tokan kohdalla varautunut samaan. Mutta innolla uuteen kiertoon ja nyt ei ainakaan iha loppuvuoden lasta ole meille luvassa, ellei yritys todella veny. Aika näyttää :).


Näkeekö kukaan muu mitään tikussa? En muistanut katsoa tarkistusajalla, mutta siis uskon että viivan paikka jos jotain onki, sillä väriä en hoksaa. En ymmärrä miksi edes kiusaan itseäni näillä testeillä.

Mäkään en testissä valitettavasti nää edes viivanpaikkaa, mutta valokuvat aina heikentää näkyvyyttä.
 
Näkeekö kukaan muu mitään tikussa? En muistanut katsoa tarkistusajalla, mutta siis uskon että viivan paikka jos jotain onki, sillä väriä en hoksaa. En ymmärrä miksi edes kiusaan itseäni näillä testeillä.

Pinon ulkopuolelta kommentoin. Mä näen kännykän näytöltä sen mitä varmaan näet. On yläreunasta selkeämpi. Toivotaan että lähtee vahvistumaan. Ootko muun merkkisellä testannut kuin tällä?
 
@Lillanna Minulla on onestepin liuskat, eikä ole tullut kertaakaan selkeää plussaa. Digillä testaan lisäksi sitten, kun on tummentunut. Ja sillä olen saanut oviksen nyt neljä kiertoa kiinni. Mutta onestepin auttaa selvittämään lähestyvää ovista ja toki edullisempia. Tässä kierrossa meni yksi digitesti.

Me ollaan katsottu lapsi tuntemattoman kanssa, pitääkin katsoa uusi jakso tänään :)

Minulla löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta lapsettomuustutkimusten yhteydessä. Sain lääkityksen samantien. Kävin kontrollissa ja tulokset edelleen liian huonot, hoitoja ei voi aloittaa. Kysyin lääkäriltämme, miten annostusta nostetaan. Lääkärimme on lomalla ja vastaus tuli toiselta lääkäriltä. Hän sanoi, että annostusta ei nosteta, vaan painonhallintaan pitää kiinnittää huomiota. Se on varmasti totta, mutta vähän säikäytti, kun olin ymmärtänyt, että lääkkeellä pyritään saamaan tietty tasapaino. Mutta nyt siis vain painonpudotusta, joka on hyvä asia kaiken kannalta, ja varmaan sitten joskus katsotaan asiaa uusiksi.
 
  • Rakkaus
Reactions: Mirella92
@Lillanna Minulla on onestepin liuskat, eikä ole tullut kertaakaan selkeää plussaa. Digillä testaan lisäksi sitten, kun on tummentunut. Ja sillä olen saanut oviksen nyt neljä kiertoa kiinni. Mutta onestepin auttaa selvittämään lähestyvää ovista ja toki edullisempia. Tässä kierrossa meni yksi digitesti.

Me ollaan katsottu lapsi tuntemattoman kanssa, pitääkin katsoa uusi jakso tänään

Minulla löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta lapsettomuustutkimusten yhteydessä. Sain lääkityksen samantien. Kävin kontrollissa ja tulokset edelleen liian huonot, hoitoja ei voi aloittaa. Kysyin lääkäriltämme, miten annostusta nostetaan. Lääkärimme on lomalla ja vastaus tuli toiselta lääkäriltä. Hän sanoi, että annostusta ei nosteta, vaan painonhallintaan pitää kiinnittää huomiota. Se on varmasti totta, mutta vähän säikäytti, kun olin ymmärtänyt, että lääkkeellä pyritään saamaan tietty tasapaino. Mutta nyt siis vain painonpudotusta, joka on hyvä asia kaiken kannalta, ja varmaan sitten joskus katsotaan asiaa uusiksi.
Mulla on kans kilpirauhasen vajaatoiminta ja ei ne arvot kyl paino hallinnalla muutu. Lääke on tärkeä, kun ei se kilpirauhanen sitä itse tuota tarpeeksi. Lisäksi liian huonot arvot voi vaikuttaa myös siihen ettei paino putoa. Lisäksi raudanpuute (varastoraudan eli ferritiiniin. Tää ei näy hemoglobiinissa) voi myös lisätä kilpirauhasen vajaatoimintaa/ huonontaa niitä arvoja. (Tää on vielä siitä viheliäinen et raskautta yrittäjillä saisi olla lähemmäs 100 vaikka viitearvot on 10-150).


@lillianna mulla kans onestepin plussa jäi haaleaksi. Digillä tarkastettu plussaksi. Lisäksi tikussa ollut ylipäätään toinen viiva eilisaamusta tähän aamuun ja sit haaleni pois kokonaan. Et ei kyl aina tuu tasavahvoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiii
Mulla on kans kilpirauhasen vajaatoiminta ja ei ne arvot kyl paino hallinnalla muutu. Lääke on tärkeä, kun ei se kilpirauhanen sitä itse tuota tarpeeksi. Lisäksi liian huonot arvot voi vaikuttaa myös siihen ettei paino putoa. Lisäksi raudanpuute (varastoraudan eli ferritiiniin. Tää ei näy hemoglobiinissa) voi myös lisätä kilpirauhasen vajaatoimintaa/ huonontaa niitä arvoja. (Tää on vielä siitä viheliäinen et raskautta yrittäjillä saisi olla lähemmäs 100 vaikka viitearvot on 10-150).


@lillianna mulla kans onestepin plussa jäi haaleaksi. Digillä tarkastettu plussaksi. Lisäksi tikussa ollut ylipäätään toinen viiva eilisaamusta tähän aamuun ja sit haaleni pois kokonaan. Et ei kyl aina tuu tasavahvoja.
Kilppariarvot ei painonhallinnalla korjaannut mutta onko sitten ollut korjaantumassa ja vasta seurattu vähän aikaa, että lääkäri olisi ajatellut, että vielä korjaantumista odotettavissa nykyisellä annostuksella?
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Mulla on kans kilpirauhasen vajaatoiminta ja ei ne arvot kyl paino hallinnalla muutu. Lääke on tärkeä, kun ei se kilpirauhanen sitä itse tuota tarpeeksi. Lisäksi liian huonot arvot voi vaikuttaa myös siihen ettei paino putoa. Lisäksi raudanpuute (varastoraudan eli ferritiiniin. Tää ei näy hemoglobiinissa) voi myös lisätä kilpirauhasen vajaatoimintaa/ huonontaa niitä arvoja. (Tää on vielä siitä viheliäinen et raskautta yrittäjillä saisi olla lähemmäs 100 vaikka viitearvot on 10-150).


@lillianna mulla kans onestepin plussa jäi haaleaksi. Digillä tarkastettu plussaksi. Lisäksi tikussa ollut ylipäätään toinen viiva eilisaamusta tähän aamuun ja sit haaleni pois kokonaan. Et ei kyl aina tuu tasavahvoja.
Kiitos kommentista :) Minulla on ollut painon kanssa ongelmia jo lapsesta asti. Kilpparikokeita ennenkin otettu ja aina tsh ollut siinä rajoilla, että olisko vajaatoimintaa. Olen ollut aikuisiällä joskus lähellä normaalipainoa painoindeksin mukaan, olin silloin tiukalla dietillä salitreenaamisen vuoksi. Mutta muuten aina ollut painoindeksin mukaan ylipainoa. Nyt kyllä ihan tosissaan, on 15 kg liikaa painoindeksin mukaan laskettuna. Eli aivan oikea asia on se, että painoa pitää tiputtaa. Ferritiini 80. Ehkä pitää nyt vähän aikaa rauhoittua, tuli jotenkin outo olo tuosta lääkärin kommentista, tietysti kun on arka aihe.
 
Kilppariarvot ei painonhallinnalla korjaannut mutta onko sitten ollut korjaantumassa ja vasta seurattu vähän aikaa, että lääkäri olisi ajatellut, että vielä korjaantumista odotettavissa nykyisellä annostuksella?
Ehkä näin voi olla, oli vaan annettu tuo aika että silloin kontrolliin. Mutta nyt ei annettu enää uutta kontrolliaikaa. Pitää kysyä uudestaan, kun aikaa menee eteenpäin. Kiitos kommentista :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vesinokkaeläin

Yhteistyössä