Etkö osaa lukea? Niinhän laitoinkin, että niitä ei saada. Mutta sä mielummin valitset ne mummut ja vaarit, kun omat lapsesi? Tai kannat enemmän huolta mummujen ja vaarien terveydestä, kun lastesi? Arvovalintoja joo, mut mulla menis kyllä omat mukulat hoidokkien edelle. Ja pointtini oli siis se, että että sun ei tarvi kantaa huolta siitä, kuka ne vanhukset hoitaa, jos sä olet pois, vaan se on työnantajasi murhe. Eikä siitä pidä potea yhtään huonoa omaatuntoa. Tiedän tuon velvollisuuden tunteen, kun olen itekin kotihoitaja, mutta kun se vaan ei ole mun tehtävä huolehtia resursseista ja soimata itseäni, että se Hilja saatta nyt joutua oottelemaan niitä aamulääkeitään puoleenpäivään, ioska mä hoidan OMIA lapsiani. Joiltain asioilta vaan on kovetettava itsensä, jos meinaa selvitä hoitotyöstä järjissään nykypäivänä. Nytkin olen flunssan takia ollut viikon pois ja tottakai se harmittaa, että työakverit joutuu hoitamaan mahdollisesti minunkin paikat, mutta siltikään porukan riittävyys ei ole mun vastuulla. Ja mitä tuohon työvelvoitteeseen tulee, niin silloinkaan sun ei tarvi tulla töihin, jos sulla on sen ikäisiä muksuja, joita et voi jättää yksin kotiin, etkä saa niitä muualle hoitoon.
Valmiuslaki luku 14 pykälä 98
"Työmääräyksen antamisen rajoitukset
Työmääräystä ei saa antaa henkilölle:
1) joka ei voi työn vaatimaksi ajaksi poistua kotoaan jatkuvaa huolenpitoa tarvitsevan lapsen tai muun henkilön hoitamisen vuoksi, jos hoitoa ei voida muuten järjestää;"