Radi-kokemuksia? Miten pitää radi kurissa?

• Viestiketjun aloittaja annaaaaaaa
  • Ensimmäinen viesti
annaaaaaaa
Olisko kellään radi kokemuksia jakaa? Itse sain muutama viikko sitten raskausdiabetes-tuomion ja vähän hirvittää, vaikka radi on tuntunut pysyvän melko hyvin kurissa ruokavaliolla ,mutta välillä kuitenkin arvot heittelee. Esimerkiksi mehun jälkeen arvot kuitenkin nousivat (ylläri...) ja samoin, kun popsin iltasella nacho-sipsejä. Ton mehun nyt ymmärrän mutta sipsit vähän hätkähdytti. Tulee pitkät kuukaudet kyllä jos ei voi ollenkaan herkutella.

Haluaisin kuulla, miten teillä on mennyt radin kanssa? Kuinkakohan paljon ja usein pitää arvojen olla koholla jotta vaikuttaa vauvaan haitallisesti? Ovatko nuo mun muutamat nousut jo vaikuttaneet vauvaani ja mitkä tässä muutenkin ovat suurimpia riskejä?

vierailija
Mulla oli radi eikä sen kanssa mitään ongelmia. Mutta ajattelin silti tulla jakamaan tämän toivottavasti lohdullisen tarinan :D

Sain itse radi-tuomion juuri joulun alla ja että se ketutti. Raskausdiabeteshoitajani kuitenkin sanoi, että jouluna otat rennosti ja niin sitten aikalailla teinkin. Yllätyksekseni mittaustulokset olivat kuitenkin aina hyviä eikä radi näkynyt mitenkään.

Jatkoin sitten pääosin tarkalla radi-ruokavaliolla mutta välillä myös herkuttelin. Vain kerran tuli arvoissa ylitys ja itseasiassa mäkin olin silloin syönyt nachoja! Voisikohan se olla sitten se maissi? Muuten meni kuitenkin hienosti ja ihan ihan loppuraskaudesta uskaltauduin jo syömään vähän karkkiakin radista huolimatta kun mitään ylityksiä sokeriarvoissa ei ollut tullut. Eikä tullut silloinkaan, määrät toki olivat hyvin pieniä (muutamia namuja kerrallaan).

Mullekin radi-diagnoosi oli aluksi valtava järkytys kun olen hoikka eikä muita riskitekijöitäkään ole. Loppujen lopuksi kaikki meni kuitenkin hienosti ja niin voi mennä sullakin! Nuo pienet ylitykset ei kuulosta vakavalta ja selkeästi olet myös tietoinen siitä mistä ne johtuu.

Tsemppiä! Radi on tylsä vaiva mutta kyllä sen kanssa voi myös pärjätä :)

vierailija
Vähän sama juttu mullakin. Oon raskausviikolla 24. Sokerirasituksessa paastoarvo oli ok, 1h arvo ihan siinä rajalla ja 2h arvo pikkasen yli. En oo ylipainoinen. Ennen testiä söin tosi epäterveellisesti ja huonosti ja mätin vielä pussin karkkiakin ja oon miettinytkin nyt, miten se vaikuttaa raditestin tuloksiin tai vaikuttaako. Harmittaa että olin noin hölmö kun oli muutenkin ollut vähän paha fiilis ton raskausdiabeteksen suhteen.

Sain jo ajan raskausdiabetesvalmennukseen ja se on ensi viikolla. Täytyy alkaa pitää sitä ruokapäiväkirjaa ja tehdä mittauksia kotona. Vähän kyl pelottaa se mittailu koska oon piikkikammoinen, yhyy!

Kun ne tulokset tuli niin itkin kyllä, vaikka jotenkin oudolla tapaa olin aavistellutkin että radi mulla ehkä olis. Kurja fiilis ollu kyl siitä asti. Toisaalta hyvä että tää nyt on tiedossa niin voin olla tarkka ruokailuistani ja lisätä liikuntaa. Teenhän mä sen kaiken kuitenkin nyt tärkeämmästä syystä kuin ikinä ennen mutta silti... Oishan se kivempi ilman, hiton radi

vierailija
En ole varma, mutta käsittääkseni vielä vakavampaa on jos raskausdiabetes alkaa tosi alkuvaiheessa ja sokeriarvot on korkeat jo raskauden alussa. Korkea sokeri olisi siis vaarallisempaa sikiölle alkuraskaudessa mutta nythän kaikki tärkeät elimet kuten sydän on jo rakentuneet, jos olette yli puolivälin. Eli ehkä radista huolimatta voi vähän ainakin lohduttautua sillä että ne kriittiset ekat raskausviikot on menneet hyvin. Tsemppiä raskausdiabeteksen kanssa painimiseen, toivottavasti kaikki menee teillä hyvin eikä tosta tulisi liian suurta stressiä!

Radi on kyllä kurja sairaus ja rajoittaa mun mielestä tosi paljon elämää. Olen nyt pari viikkoa ehtinyt mittailla verensokereita ja arvot ovat pysyneet hyvinä kun on noudattanut tiukasti ruokavaliota ja harrastanut paljon liikuntaa. Pääsin ohjaukseen ja sain mittarin vasta pari viikkoa diagnoosin jälkeen, mutta radi-ruokavaliolla olen ollut ihan diagnoosista asti (eli noin kuukauden). Latasin puhelimeen myös sovelluksen, jolla saa seurattua kalorien ja hiilarien päivittäistä määrää. Kun kalorit pysyvät 1600-1800 päivätasolla ja hiilarit alle 200g/päivä, minulla pysyvät verensokerit hyvällä tasolla. En ole itse uskaltanut lähteä testaamaan miten sokerit reagoisivat herkkuihin, kun en halua aiheuttaa vauvalle tarpeetonta haittaa.

Olin odottanut, että ahdistus helpottuisi jos arvot pysyvät kurissa, mutta ainakaan vielä näin ei ole tapahtunut. Harmittaa kun raskaudesta ei pysty enää nauttimaan, mutta eipä tälle nyt mitään voi.

Radilainen
Radi- diagnoosihan ei ole lainkaan harvinainen, vaan napsahtaa helposti, mutta käsittääkseni hyvinhyvin harva heistä joutuu lääkityksen aloittamaan. Tosiaan totta se, että alussa rajusti heitelleet sokerit vaikuttavat sikiöön pahemmin kuin myöhemmin tapahtuvat. Useimmiten radissa kohoaa paastoarvot, johon joudutaan joskus aloittaa lääkitys. Liikunnalla, edes pienillä kävelylenkeillä tai imuroinnilla on jo iso vaikutus sokereihin. Liikunnalla on vähän samantyyppinen vaikutus kuin insuliinilla. Sen vuoksi jos verensokereiden taipumus on nousta aterian jälkeen, on tärkeintä lähtee liikkeelle eikä jäädä makaamaan. Pienikin kävelylenkki on hyväksi. Metforemia tarjotaan usein lääkkeeksi, koska se on tabletti ja näinollen mukavampi. Kuitenkin usein siitä tulee rajut vatsaoireet ja viimeaikoina on tullut ulos tutkimuksia, että raskaudenaikainen käyttö saattaa aiheuttaa haittoja lapsuudessa. Suosittelisin mielummin insuliinia, koska periaatteessa siinä haittavaikutuksena vain se pistäminen. Ja kaikkeen tottuu.

Itsellä insuliinihoitoinen radi, ja voin kertoa että on aivan helvetin perseestä. Jos joku kehtaa mulle vielä kerran sanoa että nauti raskaudesta niin se saa turpaan. Koko aika menee ruokailujen suunnitteluun ja totetukseen. Mihinkään et voi lähtee ajattelematta ja suunnittelematta ruokailuja joka 2h päähän. Ja ihan mitä vaan ei saa syödä, ehei edes hedelmiä mitä ois kätevä välipalaksi syödä. Mun radi on pahentunu kokoajan. Diagnoosi napsahti vain täpärästi, mutta tadaa tässä sitä mennään, kokoajan pitää insuliinin määrää nostaa ja syömisiä rajoittaa. Ylityksiä tulee tasaiseen tahtiin, joten älkää nyt herranjumala miettikö teidän yhtä ylitystä. Aina kun löytää hyvän rytmin ja pääsee kärryille, niin hyviä arvoja kestää noin viikon ja sitten onkin taas ihan uusi tilanne käsissä johon pitäisi osata reagoida välittömästi, mutta se menee aina kokeilulla, tyyliin ahaa en voikkaan juoda enää maitoa, joka viikko sitten kävi vielä hyvin.
Sittenkun kiristät äärimmilleen ruokavalion, luovut kaikista, ihan kaikista hyvistä ruuista puhumattakaan tietenkään herkuista, mittaat verensokeria monta kertaa päivässä sekä pistät pinkeeseen mahaan insuliinia monta kertaa päivässä, niin tämä kaikki palkitaan sillä että sf mitta on liian suuri, lapsivettä on liikaa ja vauva kasvaa yläkäyrällä. Eli ei helvetinkään hyötyä koko pinnistelyllä ja työllä. Mitä raskaana olevat usein haluaa tehdä, no syödä. Herkutella. Koska on kaikenmaailman himoja.
Lääkärit ja kätilöt paasaa kokoajan samaa asiaa, kun itellä ajatuksissa on lähinnä se, että lopetan syömisen kohta kokonaan. En yksinkertasesti syö mitään niin vs on kokoajan 4.5. Tämäkö on sitte parempi? Joka toinen tapaamani lääkäri ei uskalla nostaa insuliinia ja joka toinen sen tekee. Turvallisissa käsissä.

ONNEKSI hyvin pienelle osalle käy näin, suurinosa pärjää erittäin hyvin sillä kun vähän kattoo mitä syö ja pyrkii liikkumaan. Herkutellakin voi, kunhan sen tekee pääruuan päälle.

Radi- diagnoosihan ei ole lainkaan harvinainen, vaan napsahtaa helposti, mutta käsittääkseni hyvinhyvin harva heistä joutuu lääkityksen aloittamaan. Tosiaan totta se, että alussa rajusti heitelleet sokerit vaikuttavat sikiöön pahemmin kuin myöhemmin tapahtuvat. Useimmiten radissa kohoaa paastoarvot, johon joudutaan joskus aloittaa lääkitys. Liikunnalla, edes pienillä kävelylenkeillä tai imuroinnilla on jo iso vaikutus sokereihin. Liikunnalla on vähän samantyyppinen vaikutus kuin insuliinilla. Sen vuoksi jos verensokereiden taipumus on nousta aterian jälkeen, on tärkeintä lähtee liikkeelle eikä jäädä makaamaan. Pienikin kävelylenkki on hyväksi. Metforemia tarjotaan usein lääkkeeksi, koska se on tabletti ja näinollen mukavampi. Kuitenkin usein siitä tulee rajut vatsaoireet ja viimeaikoina on tullut ulos tutkimuksia, että raskaudenaikainen käyttö saattaa aiheuttaa haittoja lapsuudessa. Suosittelisin mielummin insuliinia, koska periaatteessa siinä haittavaikutuksena vain se pistäminen. Ja kaikkeen tottuu.

Itsellä insuliinihoitoinen radi, ja voin kertoa että on aivan helvetin perseestä. Jos joku kehtaa mulle vielä kerran sanoa että nauti raskaudesta niin se saa turpaan. Koko aika menee ruokailujen suunnitteluun ja totetukseen. Mihinkään et voi lähtee ajattelematta ja suunnittelematta ruokailuja joka 2h päähän. Ja ihan mitä vaan ei saa syödä, ehei edes hedelmiä mitä ois kätevä välipalaksi syödä. Mun radi on pahentunu kokoajan. Diagnoosi napsahti vain täpärästi, mutta tadaa tässä sitä mennään, kokoajan pitää insuliinin määrää nostaa ja syömisiä rajoittaa. Ylityksiä tulee tasaiseen tahtiin, joten älkää nyt herranjumala miettikö teidän yhtä ylitystä. Aina kun löytää hyvän rytmin ja pääsee kärryille, niin hyviä arvoja kestää noin viikon ja sitten onkin taas ihan uusi tilanne käsissä johon pitäisi osata reagoida välittömästi, mutta se menee aina kokeilulla, tyyliin ahaa en voikkaan juoda enää maitoa, joka viikko sitten kävi vielä hyvin.
Sittenkun kiristät äärimmilleen ruokavalion, luovut kaikista, ihan kaikista hyvistä ruuista puhumattakaan tietenkään herkuista, mittaat verensokeria monta kertaa päivässä sekä pistät pinkeeseen mahaan insuliinia monta kertaa päivässä, niin tämä kaikki palkitaan sillä että sf mitta on liian suuri, lapsivettä on liikaa ja vauva kasvaa yläkäyrällä. Eli ei helvetinkään hyötyä koko pinnistelyllä ja työllä. Mitä raskaana olevat usein haluaa tehdä, no syödä. Herkutella. Koska on kaikenmaailman himoja.
Lääkärit ja kätilöt paasaa kokoajan samaa asiaa, kun itellä ajatuksissa on lähinnä se, että lopetan syömisen kohta kokonaan. En yksinkertasesti syö mitään niin vs on kokoajan 4.5. Tämäkö on sitte parempi? Joka toinen tapaamani lääkäri ei uskalla nostaa insuliinia ja joka toinen sen tekee. Turvallisissa käsissä.

ONNEKSI hyvin pienelle osalle käy näin, suurinosa pärjää erittäin hyvin sillä kun vähän kattoo mitä syö ja pyrkii liikkumaan. Herkutellakin voi, kunhan sen tekee pääruuan päälle.
Toi "yritä kuitenkin nauttia raskaudesta" juttu on kyllä todella raivostuttava. Kun menin radi-ohjaukseen hoitaja aloitti kysymällä oikein pirtsakasti "Millä fiiliksillä tulitte tänne?" Siis ihan oikeesti, siinä kaikki on juuri saaneet raskausdiabetes-diagnoosin jonka mukana tulee loppu elämäksi moninkertainen riski sairastua diabetekseen (50% saa pysyvän diagnoosin seuraavien 10 vuoden aikana) ja lapsella on pysyvästi kohonnut ties mitkä riskit, synnytyskompilkaatiot on todennäköisempiä ja mitä kaikkea muuta tähän nyt kuuluukaan, niin että milläköhän fiiliksellä ollaan? Ei pahemmin naurata. Ärsyttää myös kun monet suhtautuu radiin ihan kun se olisi vaan vähän epämukava juttu raskaudessa. Tällä on kuitenkin pysyviä vaikutuksia terveyteen sekä äidille että vauvalle, että on se vähän muutakin kuin vaan ikävää kun joutuu jättämään suklaat syömättä.

Guest1234567
Itse sain radidiagnoosin jo rv 14 tienoilla. Arvo tunti ruoan jälkeen on ylittynyt kolmesti, nyt viikko 38. Jokainen ylitys on tullut kökkörasvan ja/tai muun kuin täysjyväviljan jälkeen. Ne kannattaa unohtaa.

Eli itsellä ainakin riittää normaali terveellinen ruokavalio ja tasaiset välit syömisessä. Karkkiakin olen syönyt, mutta terveellisen ruoan yhteydessä n. 5 kpl kerralla. Alussa oli sairas stressi, nyt en edes jaksa juuri mittailla.

Yhteistyössä