Pakotetaanko meidät kasvissyöjiksi

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Missä kasvaa Echon kaneli ja kardemumma? Kahvi tai tee?
Ihmeellistä vastakkainasettelua koko ketju
Mun 350 g:n kaneli- tai kardemummapurkit ei ihan hevillä ehdy. Teetä juon harvoin.

Kahvia on Suomeen tuotu aina, mutta se on niin itsestäänselvyys että sitä ei edes lasketa. Samoin sitrushedelmät, joita et edes maininnut. Tai oliiviöljy, se on yks hankalimpia valintoja rahdin takia.

Mutta loput 90 % on kotimaista.

Riista on parempaa ruokaa kuin tuollainen tehotuotettu stressiliha, mutta hei, makunsa kullakin :)
Olen sitä mieltä että kotiteurastukset pitäisi ottaa taas käyttöön.

Mutta ei se hirvikään ihan stressitön siellä metsässä ole, juostessaan metsämiehiä karkuun.

Ja mä en ymmärrä mikä ihmeen luonnoneläinten ihannointi on vallalla viherpiipertäjillä.
Jos löydät melkein minkä tahansa luonnoneläimen, niin se on kotieläimiin verrattuna usein
-loisia täynnä, tai hirvillä on hirvikärpäsiä turkissa ja korvassakin
-laihoja
-turkki ei ole aina parhaassa kunnossa
-ovat eläneet koko elämänsä metsässä kuunnellen pienintäkin rasahdusta, petoeläinten pelossa, vs. laidunlehmät jotka ei reagoi vaikka torvea töräyttäisi tiellä
-naaraan saattaa pistää paksuksi liian iso uros jolloin poikasista voi tulla isoja synnyttää
Jne...

Viimeksi muokattu:
vierailija
Kukaan ei ole vahtimassa mitä syöt. Saat ostaa kaupoista mitä haluat. Vaikka näissä ketjuissa kaikki muka hakee lihansa lähitilalta :D
Riippuu mikä on "lähitila". Näytä mulle se suomalainen, joka ostaa kiinalaista tai indonesialaista jauhelihaa? Kun ei sellaista edes kyllä myydä aivan perus K-marketissa. Saa sitten oikein hakemalla hakea ja siltikään tuskin löytää. Se perus jauheliha tulee aina enemmän tai vähemmän läheltä.

Mutta ne avokadot tai baklavi-pähkinät taas eivät tule. Koskaan. Ne ovat joka ikinen kerta rahdattu tänne maailman toiselta puolelta. Joka kerran.

• Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Nämä on ihan jees. Maistuu myös sekasyöjille. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että missään ei ole tutkittu tuon Boltsin tuotantoketjua. Onko se ilmastoystävällisempi, kuin sen lähitilan broileri. Firmalla menee tietenkin kivasti, koska nyt ilmastohysterian aikakautena lähtökohta on toki se, että tuon on pakko olla hyvin ilmastoystävällinen pyörykkä.

Kevytsavukkeetkin olivat aikanaan tosi terveellisiä. Ne olivat hyvä vaihtoehto norttia vetävälle kansalle. Sitten jossain vaiheessa kun asiaa oikeasti tutkittiin, tulikin tieto, että ne ovat aivan yhtä vaarallisia kuin se punainen nortti.

Näissä ilmastojutuissa on monessa juuri samalla tavalla. Se on fiksua myydä kuluttajille "ilmastotekona", mutta kun koko tuontatoketju sitten selvitetäänkin, käy ilmi että hiilidioksidia on vapautunut ilmakehään aivan yhtä paljon kuin sillä Korpisen sikafarmarilla. Voi olla että jopa enemmän.

• Tykkää
Reactions: Echo ja Palstapesu
vierailija
Nämä on ihan jees. Maistuu myös sekasyöjille. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että missään ei ole tutkittu tuon Boltsin tuotantoketjua. Onko se ilmastoystävällisempi, kuin sen lähitilan broileri. Firmalla menee tietenkin kivasti, koska nyt ilmastohysterian aikakautena lähtökohta on toki se, että tuon on pakko olla hyvin ilmastoystävällinen pyörykkä.

Kevytsavukkeetkin olivat aikanaan tosi terveellisiä. Ne olivat hyvä vaihtoehto norttia vetävälle kansalle. Sitten jossain vaiheessa kun asiaa oikeasti tutkittiin, tulikin tieto, että ne ovat aivan yhtä vaarallisia kuin se punainen nortti.

Näissä ilmastojutuissa on monessa juuri samalla tavalla. Se on fiksua myydä kuluttajille "ilmastotekona", mutta kun koko tuontatoketju sitten selvitetäänkin, käy ilmi että hiilidioksidia on vapautunut ilmakehään aivan yhtä paljon kuin sillä Korpisen sikafarmarilla. Voi olla että jopa enemmän.
No sun täytyy sitten ottaa asiasta selvää.

Mä ostan noita, koska meillä niistä tykätään, niin perheen kasvissyöjä kuin me sekasyöjätkin. Eilen valmistin tavallisia lihapullia naudan jauhelihasta sekä laitoin tarjolle Boltseja. Hyvin maistuivat molemmat.

vierailija
Sitä paitsi tuskin tuo Boltsi-tuote syntyi ilmastonäkökulma mielessä, vaan ikään kuin vahingossa, kuten tästä käy ilmi. Yrityshän on leipomo. Lihansyöjätkin syövät leipää eikö? Mietitkö silloin ilmastonäkökulmaa? Tuskin.

http://leivonleipomo.fi/boltsi
Lähtökohtaisesti en mieti ollenkaan. Mutta tämä ruoan ja ilmaston välinen keskustelu ei olekaan lähtenyt meistä sekasyöjistä. Meitä sekasyöjiä nimenomaan koitetaan painostamaan lihan syönnin lopettamiseen. Mulle ja varmaan 99,9% sekasyöjistä on aivan sama mitä kukakin syö tai on syömättä. Syö vaikka pieniä kiviä, jos siltä tuntuu. Mutta kun se mitä me muut taas syödään tuntuu olevan monelle ilmastovouhottajalle se sydämen juttu.

vierailija
No sun täytyy sitten ottaa asiasta selvää.

Mä ostan noita, koska meillä niistä tykätään, niin perheen kasvissyöjä kuin me sekasyöjätkin. Eilen valmistin tavallisia lihapullia naudan jauhelihasta sekä laitoin tarjolle Boltseja. Hyvin maistuivat molemmat.
Väärin. En minä tästä ruoan ja ilmaston välisestä yhteydestä alkanut vouhottamaan. Syö aivan mitä haluat. Aivan vaikka söisit kissan karvoja. Ei tämä asia minua kiinnosta millään tavalla. Mutta kun teitä ilmastovouhottajia se tuntuu kiinnostavan, että mitä sillä minun lautasellani on. Silloin jos se teitä kiinnostaa, niin te saatte ottaa selvää ja tulla tuomaan sitä tutkimustietoa. Mutta jos menee ns. liian vaikeaksi, niin syödään kukainenkin mitä halutaan. Tämä taas ei sitten kuitenkaan sovi teille.

vierailija
Lähtökohtaisesti en mieti ollenkaan. Mutta tämä ruoan ja ilmaston välinen keskustelu ei olekaan lähtenyt meistä sekasyöjistä. Meitä sekasyöjiä nimenomaan koitetaan painostamaan lihan syönnin lopettamiseen. Mulle ja varmaan 99,9% sekasyöjistä on aivan sama mitä kukakin syö tai on syömättä. Syö vaikka pieniä kiviä, jos siltä tuntuu. Mutta kun se mitä me muut taas syödään tuntuu olevan monelle ilmastovouhottajalle se sydämen juttu.
Kuka sinua on painostanut? Ei se ainakaan joulun alla kauppojen kinkkuhyllyissä näkynyt.

Mulle on yks hailee, mitä ihmiset syövät, mutta pikemmin on tuntunut ikävältä seurata kasvissyöjiin ja vegaaneihin kohdistunutta vihamielistä kirjoittelua ja puhetta ja tahallista asioiden vääristelyä.

vierailija
Väärin. En minä tästä ruoan ja ilmaston välisestä yhteydestä alkanut vouhottamaan. Syö aivan mitä haluat. Aivan vaikka söisit kissan karvoja. Ei tämä asia minua kiinnosta millään tavalla. Mutta kun teitä ilmastovouhottajia se tuntuu kiinnostavan, että mitä sillä minun lautasellani on. Silloin jos se teitä kiinnostaa, niin te saatte ottaa selvää ja tulla tuomaan sitä tutkimustietoa. Mutta jos menee ns. liian vaikeaksi, niin syödään kukainenkin mitä halutaan. Tämä taas ei sitten kuitenkaan sovi teille.
Mä en ole ilmastovouhottaja.

vierailija
"Vastuullinen media" on siis valehdellut meille vuosikymmenien ajan.:eek:
Tuo on yksi tutkimus, kun taas päinvastaisia tuloksia osoittavia on lukuisia.

Ongelma ei olekaan hyvälaatuisen lihan syönnissä sinänsä vaan usein paljon lihaa kuluttavat syövät lihajalosteita, jotka eivät todellakaan ole suurissa määrin nautittuna terveellisiä, ja sitten taas toisaalta ne vihannekset jäävät lautaselta pois tai niitä on vain hyvin vähän ja ei kovin monipuolisesti. Ne ovat kuitenkin ihmisen terveydelle välttämättömiä.

Sitten vedetään purkista C-vitamiinia ja ties mitä, vaikka tasapainoisesta ravinnosta saisi välttämättömiä vitamiineja sekä hivenaineita ja kivennäisaineita.

Mutta kukin tyylillään, ei se multa ole pois, miten joku syö.

vierailija
Kuka sinua on painostanut? Ei se ainakaan joulun alla kauppojen kinkkuhyllyissä näkynyt.

Mulle on yks hailee, mitä ihmiset syövät, mutta pikemmin on tuntunut ikävältä seurata kasvissyöjiin ja vegaaneihin kohdistunutta vihamielistä kirjoittelua ja puhetta ja tahallista asioiden vääristelyä.
No koko keskustelu oli, että "pakotetaanko meidät kasvissyöjiksi". Tällä varmaan haetaan kaikkea sitä lihavastaisuutta, mikä ilmenee koulujen pakollisina kasvisruokapäivinä, asepalvelustaan suorittavien pakollisina lihattomina päivinä ja lihaverojen suunnitteluna. Et sä aivan näin tyhmä ole, ethän? Sitä vastaanhan tässä puhutaan. Tarjotkaa kasvisruokaa aivan missä ja miten haluatte, mutta älkää alkako viedä lihaa. Se veruke, että kasvisruoka on aina ja kaikkialla ekologisempaa, kun ei pidä paikkaansa.

Edelleenkin: syö vaikka koiran paskaa. Aivan se ja sama minulle. Syö sitä mikä maistuu ja mikä on mielestäsi hyvää. Anna myös minun tehdä samoin.

• Tykkää
Reactions: .......
vierailija
Tarkoittaa mitä? Tai siis onko niin, että karjankasvattaja vie elukkansa nykyään teurastettavaksi muualle? En ole aiheeseen perehtynyt.
Tietenkin varsinainen kasvattaja myy elukkansa teuraaksi lihanjalostamoille. Kyseessä on iso ja tarkkaan valvottu bisnes. Jokainen eläin testataan tautien varalta jne. Kyllä kotona varmaan omaan käyttöön saa teurastaa, mutta myyntiin ei.

No vähän siltä alkaa vaikuttaa. Eikä tuo kaukana ole. Toki "pakottaminen" termiä ei käytetä, vaan muutos toteutetaan hienovaraisemmin. Tarhat ja koulut muutetaan ensin kasvisruoka-laitoksiksi, kuten jo nyt melkein ovatkin. Tehokkainta kun on vaikuttaa lapsiin ja nuoriin.
Sitten alkaa älytön markkinointi kaikenmaailman korvaavien tuotteiden puolesta, ja samaan aikaan aletaan hilaamaan lihan hintaa ylöspäin.

Ei siinä kauaa mene, kun kohta kunnon pihvi tai lihaa sisältävä nakki ovat ihan vain kauniita muistoja.

r0s
No mutta plärääpä kasvisreseptejä. Suurimmassa osassa ainesosaluettelo on kuin jostain Andien rinteiltä.

Lisäksi niissä lähes aina käsketään lisäämään jostain mystisestä pikku purnukasta jotain (kas kun sitä makua ei aina muutoin kasvisruokaan saa...). Milloin on chilikastiketta, pestoa, samba oelekia, jne. Joissa on esim.soijaa ja lisäaineitakin.

Viherpiipertäjän salaatissa voi olla 7-8 eri ainesosaa ulkomaisine pähkinöineen jne, kun lihansyöjä-Pertti syö vaan pihvin, muusia ja tomaatti-kurkku -salaattia, kaikki Suomessa tuotettuja.

Tai sitten Adidas-lenkkarille maistuvat tofut ja mifut, oikeat prosessoinnin helmet.

Jotenkin tulee ikävä vanhoja mustikka-talkkunamössöjä...jopa jouluinen lanttulaatikkokin tuntui muutama päivä sitten ihan ekoteolta.

Noi soossit voi kaikki tehdä ite. Sambal on käytönnössä öljyä, chiliä ja suolaa. Chilikastikkeessa lisänä sokeria ja etikkaa. Ja pesto on basilikaa, öljyä ja pinjansiemeniä (tai muita pähkinöitä). Ainoastaan viimeisinä mainittuja ei hirmusti suomessa kasva.

Yhteistyössä