vierailija
Historian havinaa
Valtosen mukaan se, että pyörien malleja lajitellaan edelleen naisten ja miesten pyöriksi, juontaa juurensa historiasta: pyörä on alkujaan ollut suorarunkoinen, ja sitä ovat ajaneet lähinnä miehet.
– Helkaman pitkän linjan työntekijöiden mukaan runko on ollut korkealla, jotta miehet ovat voineet laskea sen päälle työsalkkunsa. Aikoinaan runkoon kiinnitettiin kuulemma jopa salkkupidikkeitäkin.
Kun naisetkin lopulta tarttuivat pyörää sarvista, madallettiin runkoa käytännön syistä.
– Siihen aikaan naiset kulkivat lähinnä hameissa, joten pyörät suunniteltiin heille siten, ettei jalkaa tarvitse nostaa niin korkealle. Naiset olivat myös keskimääräisesti miehiä lyhyempiä, joten runkoa madallettiin, jotta naisetkin pystyisivät seisomaan pyörän päällä, Valtonen sanoo.
Valtosen mukaan se, että pyörien malleja lajitellaan edelleen naisten ja miesten pyöriksi, juontaa juurensa historiasta: pyörä on alkujaan ollut suorarunkoinen, ja sitä ovat ajaneet lähinnä miehet.
– Helkaman pitkän linjan työntekijöiden mukaan runko on ollut korkealla, jotta miehet ovat voineet laskea sen päälle työsalkkunsa. Aikoinaan runkoon kiinnitettiin kuulemma jopa salkkupidikkeitäkin.
Kun naisetkin lopulta tarttuivat pyörää sarvista, madallettiin runkoa käytännön syistä.
– Siihen aikaan naiset kulkivat lähinnä hameissa, joten pyörät suunniteltiin heille siten, ettei jalkaa tarvitse nostaa niin korkealle. Naiset olivat myös keskimääräisesti miehiä lyhyempiä, joten runkoa madallettiin, jotta naisetkin pystyisivät seisomaan pyörän päällä, Valtonen sanoo.