PCOS ja raskautuminen

Heips!

Kertoilkaas omakohtaisia kokemuksia raskautumisesta pcos.n kanssa?
Itsellä kyseinen ja aloimme yrittämään ensimmäistä lasta.
Ehdotuksia otetaan myös vastaan miten lapsen saantia voisi helpottaa kyseisen "sairauden" kanssa :)
 
"Anne83"
Itsellä diagnosoitiin PCOS ensimmäistä lasta yrittäessä toissavuonna. Avuksi yritykseen sain Glucophagen, joka on sokeritasapainoon vaikuttava lääke. Minulla ei siis ole diabetestä tai muuten ollut verensokereissa häikkää, mutta uskon että se oli silti se lääke joka mahdollisti raskautumisen (ja kiertojen lyhenemisen suht säännöllisiksi). Lääkkeen aloittamisesta taisi mennä puolisen vuotta siihen että tulin raskaaksi (ja se siis ihan perinteisin keinoin).
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Hei!

"Omakohtaiset kokemukset" ovat minun kohdallani lapsettomuuslääkärin näkökulmasta. Monirakkulaiset munasarjat (PCO) on ultraäänitutkimuksessa jopa 20 % kaikista naisista, oireyhtymä (PCOS) näistä vain murto-osalla (alle 5 % kaikista naisista). Oireyhtymään kuuluu munasarjojen tyypillisen ulkonäön lisäksi pitkä ja epäsäännöllinen kierto, merkkejä lisääntyneestä miessukupuolihormonien erityksestä ja yli puolella potilaista myös ylipaino. Koska kierto on epäsäännöllinen, ei munarakkulan kypsyminen ja munasolun irtoaminen yleensä tapahdu itsestään, ja tästä syystä yleensä tarvitaan hieman apua.

Yksinkertaisimmillaan apu tulee tablettilääkkeistä alkukierrossa ja sitten ultraäänellä seurataan että munarakkula kasvaa, tarvittaessa munasolun irtoamista voi auttaa "irrotuspiikillä". Yleensä ennen hoitojen aloittamista kannattaa varmistaa, ettei tämän lisäksi ole muita ongelmia, eli ainakin tutkia miehen siemennestenäyte ja mahdollisesti varmistaa myös munajohtimien aukiolo. Jos mukana on ylipainoa, niin painonhallinta on myös tärkeää. Yksinkertaisimmillaan raskaus saadaan aikaiseksi varsin kevyelläkin lääkehoidolla, joskin sitten loppupäässä voidaan joutua turvautumaan jopa koeputkihedelmöityshoitoon.


Niklas Simberg
Erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka
 
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Mulla on Pcos, mutta ovuloin kuitenkin normaalisti. En kaikissa kierroissa, mutta monissa ainakin. Raskauduin ensi yrittämällä (joka meni kesken) ja sen jälkeen raskauduin samantien uudelleen ilman kuukautisia välissä. Joten aina pcos ei automaattisesti tarkoita pitkää lapsettomuutta tai lääkkeitä, mutta tiedän monia jotka ovat tulleet vasta ns. tukilääkkeillä raskaaksi.
 
Mulla on Pcos, mutta ovuloin kuitenkin normaalisti. En kaikissa kierroissa, mutta monissa ainakin. Raskauduin ensi yrittämällä (joka meni kesken) ja sen jälkeen raskauduin samantien uudelleen ilman kuukautisia välissä. Joten aina pcos ei automaattisesti tarkoita pitkää lapsettomuutta tai lääkkeitä, mutta tiedän monia jotka ovat tulleet vasta ns. tukilääkkeillä raskaaksi.
Sehän on mukava kuulla!
Mulla on tukilääkkeet, metformiinia ja terolutit. Oon ohan ihmeissäni et mikä on lääkkeiden vaikutusta ja mikä on sit oiretta PCOsta. Joka kierrossa on oireina: pahoinvointi, vatsakivut kohdun kohdalla ja selkäkivut. Jossain kohtaa on ripulia päivän tai pari. Sit on kipua munasarjojen kohdassa josta en tiedä että onko se rakkuloista johtuvaa vai liittyykö normikiertoon. Tällaisissa asioissa vähän kaipaisin kokemuksia :)
 
Heippa!
Siirryin tänne nyt tuolta vauva 2020-ryhmästä, ehkäpä muita tulee myös perässä? Minulla on siis todettu tuo PCOS, jo aika nuorena. Ennen ehkäisyä kierrot oli pisimmillään niin, että tuli vuodessa ehkä 7 kuukautiset.. o_O Hieman siis kauhulla nyt odotan, kun kapseli lähtee käsivarresta syyskuussa, että millaiseksi kierrot sitten rupeaa..
Meillä oli tarkoitus aloittaa vauvan yrittely sitten, kun tuo kapseli lähtee :) Ikää meillä molemmilla 22, joten ei ainakaan sen pitäisi olla vielä este, heh :)
 
  • Tykkää
Reactions: KukkaSosuli
Täällä kans yritystä takana 11kk ja kiertoja on ollut 7. Kohta tulee onneksi vuosi täyteen ja pääsee polille ja tutkimuksiin. Nyt on viimeiset piinapäivät meneillään. Huomenna pitäis aloittaa terolutit. Ehkä pitää raskaustestikin tehdä. Väsymystä, närästystä (huono olo ja kuvottaa), rintojen turvotusta ja arkuutta, selkäkipua.... melkeen kaikkea (y) ja käytössä metut ja mammavitskut.

Eikö sulla oo @pikkuhaave vielä aika hyvä mahis tulla heti raskaaksi kun ehkäisy jätetään?
 
  • Tykkää
Reactions: pikkuhaave
Täällä kans yritystä takana 11kk ja kiertoja on ollut 7. Kohta tulee onneksi vuosi täyteen ja pääsee polille ja tutkimuksiin. Nyt on viimeiset piinapäivät meneillään. Huomenna pitäis aloittaa terolutit. Ehkä pitää raskaustestikin tehdä. Väsymystä, närästystä (huono olo ja kuvottaa), rintojen turvotusta ja arkuutta, selkäkipua.... melkeen kaikkea (y) ja käytössä metut ja mammavitskut.

Eikö sulla oo @pikkuhaave vielä aika hyvä mahis tulla heti raskaaksi kun ehkäisy jätetään?
Jos vaan oma kierto ns ”käynnistyy” niin ilmeisesti kyllä. Aika monella on tainnut tärpätä melko pian ehkäisyn jättämisen jälkeen? En kuitenkaan aivan täysin uskalla siihen tuudittautua, että tärppäisi heti.. o_O

Muoks, ainiin! Toivottavasti sinulla oireet tarkottaisi hyvää!!:whistle:
 
Jos vaan oma kierto ns ”käynnistyy” niin ilmeisesti kyllä. Aika monella on tainnut tärpätä melko pian ehkäisyn jättämisen jälkeen? En kuitenkaan aivan täysin uskalla siihen tuudittautua, että tärppäisi heti.. o_O

Muoks, ainiin! Toivottavasti sinulla oireet tarkottaisi hyvää!!:whistle:
Niin, ilmeisesti moni tärppää (y) Mut ei toki kannatakaan tuudittautua siihen ettei sitten pety. Itse on ainakin ottanut välillä aika raskaasti nuo negatestit. Siksi koetan vähä rauhottaa itseä ettei oikein toivois mitään ennen kuin testaan. Jännittää hitosti ja pettymys tulee jos ei haamuakaan näy. Silti jotenki tästä kierrosta ollaan nyt kumpikin positiivisemmalla mielellä (n) Mut katsotaan kui käy. :giggle: Onneksi tän kierron jälkeen saa soittaa aikaa tutkimuksiin julkiselle jos ei tärppää
 
Eilinen testi oli negatiivinen, että tais olla vaan hormoniryöpytystä ja lääkkeiden vaikutusta kaikki olot taas :unsure: no, kohta saa soittaa aikaa tutkimuksiin. Terot alotin eilen, ja tänään ollut pistäviä ja nopeita menkkajomoja. Aika jännä, ihan ku vuoto vois alkaa ennen kuurin loppua. Kerran toki niin on alkanut. Ajattelisin sen tarkoittavan että ovulaatio on ollut siinä kierrossa, mut en sitten tiedä?
 
No niin voisin itsekin kuvitella, et olis ollut? Mä en toki ihan kauheesti noista lääkkeistä tiedä, kun en oo ite käyttänyt. Mut tutustunut joo, kun jotenkin haluan ”ahmia” kaiken tiedon jo näistä tukilääkkeistä ja muista mahdollisista avuista, mitä sitten ehkä joutuu tulevaisuudessa käyttämään. Ettei sitten tarvi olla ihan eksyksissä sen tilanteen kanssa, inhoan epätietoisuutta :whistle:
Mä meen käymään naistenpolilla ensiviikolla, kun kontrolloivat mun munasarjat. Mulla on jouduttu tässä vähän aikaa sitten poistamaan kirurgisesti kystia munasarjoista, kun olivat niin kipeitä. Ajattelin samalla ekaa kertaa mainita näistä vauvahaaveista ääneen siellä, hui. Jännittää :rolleyes:
 
@Vauva2019 Mä en oikein tiedä... (n)

Mulla on nyt kp 36 ja terolut-kuuri menossa (kp 30->) ja oon ollut hirveässä tunnemyrskyssä tällä viikolla. On ollut mielialavaihtelua, et välillä oon ollu itkuinen ja ahdistustunut. Mietin että toki tulevaisuus voi vähän hirvittää kun on ylipainoakin, mutta hormonit kyllä komppaa kovasti. Onko teillä mitään tämmöstä kokemusta? Mua ihmetyttää, että mitä mun kehossa oikein tapahtuu, kun ei tähän aikaan kierrosta ole yleensä ollut tällaista.

Ja muita oireita on sit eilinen toki hetkellinen kipuilu tuossa kohdun kohdalla, useamman päivän selkäsäryt ja rintojen turvotus.
 
Viimeksi muokattu:
Osallistuisin mielelläni tähän keskusteluun, oisko muilla intoa wa-ryhmään? Siinä ois helpompi viestitellä ja laittaa testikuvia yms:)
Mä en kyllä ehkä vielä haluaisi wa-ryhmään, tämä anonyymiys täällä on ihan kiva nyt :)

Ja @KukkaSosuli ehkä ne hormonit vielä boostaa muuten ahdistunutta oloa, tehden sun olon sitten tuollaiseksi. Mulla aikoinaan minipillerit teki musta kauhean ”myrskyisän” kun oon perusluonteeltakin aika tunteikas, niin ne kyl boostas mun tunteet ihan uusiin ulottuvuuksiin (n)

Polilla meni jees, lääkärille uskalsin kertoa vauvahaaveista. He oli ihanan kannustavia, ja vähän jo kertoilikin noista tukilääkkeistä ja siitä, miten PCOS ei nimenomaan ole suora lapsettomuusdiagnoosi, niinkuin mulle on joskus väitetty. Hyvä mieli jäi sieltä :)
 
Ymmärrän tuon anonyymiyden(y) Mut jos mieli muuttuu niin täällä ollaan:D Mulla on kokemusta oi-hoidoilla onnistumisesta ja mielelläni kerron vaikka yv:llä lisää meidän historiasta:) Toinen lapsi on siis nyt toiveissa ja siksi nää keskustelut ajankohtaisia. Mitään kiertoa mulla ei ole ja ovulaatiotestit näyttää vaihtelevasti kaikkea negan ja plussan väliltä, joten oletettavasti pco jyllää eikä oviksia ole.
 
Moi!

Aattelin jakaa tänne oma tarinani myös. Nuorena ja hoikkana onnistuin saamaan kaksi lasta kahden vuoden ikäeroilla, ilman minkäänlaisia lääkityksiä. Paino alkoi imetyksen lopetuksen jälkeen nousta, tuon jälkeen tulin raskaaksi kaksi kertaa, tuli luonnollinen varhainen km ja toinen olikin sitten kohdun ulkoinen.
Oltiin about 6vuotta niin ettei estetty tuon jälkeen raskaaksi tulemista mitenkään, en tehnyt tuona aikana yhtään positiivista testiä tai muutakaan... Kohdun ulkoisessa menetin toisen munajohtimen joten ollaan yhdellä munasarjalla menty , psos diagnoosi ja kilpirauhassairaus. Kaikki nuo vaikuttaa raskautumiseen .... tämän kuuden vuoden aikana aloitin saliharrastuksen ja olen oikeastaan keskittynyt vaan enemmän ja enemmän omaan hyvinvointiin, selvittänyt mikä vaikuttaa juuri näihin sokerijuttuihin ja taas edesauttaa tasapainottamaan niitä ongelmia mitkä on pcolle ominaisia. Lihasmassan lisääminenhän vaikuttaa aina positiivisesti sokeritasapainoon... Noh, viime marraskuussa aloin syödä teroluteja munasarjakipujen takia . Ja huhtikuussa teinkin 8vuoden jälkeen positiivisen testin, en oikein uskonut sen olevan totta... Mutta nyt on rv23 menossa ja kaikki on mennyt hyvin :love:

Et minä jotenkin uskon siihenkin että se oma terveys ja terveellinen elämä myös edes auttaa raskautumaan. Että jos niissä on jotain pielessä, niin voi raskautuminenkin olla hankalampaa vaikka söisi lääkkeitä , mitkä edes auttaa raskautumaan ja uskon kyllä että noilla teroluteilla oli myös tasapainottava vaikutus kiertoon. Huomaan vaan senkin että kun elän terveellisesti, niin ovulaatiokin tapahtuu paljon useammin luonnollisesti.
 
Mä oon onnistunut kerryttämään painoa vähän vahingossa tuohon vyötärön ympärille, kun on liikunta vain jotenkin jäänyt. Viime kevään ja nyt tän kesän aikana oon yrittänyt ottaa liikuntaa takaisin mukaan arkeen, että ei sit olis ainakaan siitä painosta homma kiinni. :ROFLMAO: Ylipainoa mulla ei BMI:n mukaan ole kuin ihan pari kiloa, jos sillä BMI:llä mitään väliä on. Neuvolan ehkäisyterkka siitä mulle vain huomautti, ja ”pelotteli” ettei ehkäisykapseli välttämättä enää toimi, kun on painoa tullut. Mulle ei niin väliksi, vaikka ei toimiskaan :whistle:

Hirveästi mulla ei oo tänne vielö päivitettävää, kun päästään yrittämään vasta kun kapseli on poistettu :rolleyes: olisin halunnut sen ajan jo tän kuun loppuun, mut eka vapaa meni vasta sinne syyskuulle (n)
 
Täällä odotellaan edelleen menkkoja näin kp 42. Otin terolutit kp 30-> En oo siis saanut vielä soitettua tutkimusaikaa kun odottelen sitä loppusilausta tälle kiertolle. Mutta onneksi just nyt kaiken huomion vie mun jumissa oleva selkä :LOL:

Mulla on tuota ylipainoa reippaasti ja se olikin yksi asia mikä alkoi ahdistaa tässä kierrossa. Mutta paino kuitenkin lähti laskemaan hyvin viime kuus lomamässäilystä. En tiedä onko se sit metujen ansiota osittain
 
Olipas ihmeelliset kuukautiset, semmonen 2 päivää kunnon vuotoa. Nyt on kohtu kipeänä näin kp7. Tätä on kyllä ollut jo pari päivää. Ja mä toki laskin jo semmoisen vuodon mitä tuli pyyhittäessä kp 1. Onko muilla ollut tämmöstä?
 
Mullakin on pco ja ollaan oltu lapsettomuushoidoissa vuoden alusta. Mulla ei oo mitään muuta oiretta kuin se, etten ovuloi tai ovuloin vaan pari kertaa vuodessa.:( Tässä kierrossa aloitetaan ivf, kun aiemmista hoitomuodoista ei oo ollut apua.
 
Mullakin on pco ja ollaan oltu lapsettomuushoidoissa vuoden alusta. Mulla ei oo mitään muuta oiretta kuin se, etten ovuloi tai ovuloin vaan pari kertaa vuodessa.:( Tässä kierrossa aloitetaan ivf, kun aiemmista hoitomuodoista ei oo ollut apua.
Saako kysyä mitä teillä on jo kokeiltu?
Mulla on kyl sama, ylipainoa ja ovuloimattomuutta. Tsemppiä kovasti ❤

Ens viikolla olis aika perhesuunnitteluun, missä tehdään lähete polille. Josko tämä yritys vois sit alkaa paremmalla toivolla
 
Täällä yksi taustailija seuraa ketjua mielenkiinnolla! :) lyhyesti: 2 lasta saanut alkunsa helposti. Yritettiin vielä silloisen miehen kanssa kolmatta vajaa vuosi, ei plussan plussaa. Ero tuli myöhemmin, muista syistä. Tän vuoden puolella kävin kipujen takia gynellä, todettiin pco -tyyppiset munasarjat. Oli myös suuri kysta. Kipuja on ollut joka kuukausi, pahimmat ennen oletettua ovulaatiota. E-pillereillä kivut katosivat, mutta ne eivät sovi (kuivattaa alakerran hiekkapaperiksi!). Lueskelin että myo-inositoli auttaisi kipuihin (ja hedelmällisyyteen) joten päätin kokeilla. Eilen oli laskennallinen ovulaatiopäivä mutta mitään kipuja ei ole ollut enkä tikuta ovista (en saanut ovisplussaa edes kuopuksen tärppikierrosta).

Raskautuminen ei ole vielä ajankohtainen, kuitenkin nykyinen mieheni on puhunut että vuoden sisään alotettaisi yritys:LOL: Infosin hänelle, etten nyt syö pillereitä joten muu ehkäisy (kumi) on suotavaa jos ei lasta vielä halua. Eipä tuo kokenut ehkäisyn olevan tarpeen:eek::rolleyes:

Ihmettelen suuresti jos nuo inocapsit toimivat noin nopeasti, aloitin ne alkukierrosta mutta en kp1 (oisko ollu kp6). Jos ne todella auttavat kipuihin, aion jatkaa niiden syömistä hamaan tulevaisuuteen! :ROFLMAO:

Onko muilla kokemuksia myo-inositolista pco:n kanssa? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Unikonsiemen
@Tiutau13 Ei oo tuttu mulle kyllä (n)
Mulla on kyllä kans sama että ennen oletettua ovista on kipuja. Nyt ne on munasarjojen kohdalla, alamahan sivussa ja kohdun kohdalla. Miten toi sit toimii? Katsoin äkkiseltään et apteekista on saanut tuota

Muoks: kävin vähän lukemassa ja innostuin! Mitä valmistetta sä käytät ja mistä ostit?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä