PCOS ja raskautuminen

Onko se sit letroa korvaava piikki?

@Lukka Juu. Mulla kans kierrot pitkiä 33-66, eikö mitään hajua oonko ovuloinut viimeisen vuoden aikana. Ylipainoa mulla on reippaasti, laskee tosi huonosti vaikka syö ja liikkuu
Joo on letroa korvaava piikki! Mulla tuli letroilla tosi hyvä vaste mut ohut limis ja tällä bemfolalla piti paikata sitä mutta nytkin oviksen kohdalla vaan 6.6mm :(

noh nyt piinaillaan kaks viikkoa :whistle:
 
Ei ollu, tätä sai kyllä! letroilla tais olla pahoja vaikeuksia viime aikoina?

mullakin kierrot iha uskomattomia, 33-67 :D ovulaatio kyllä tapahtuu melkeinpä aina mutta siihen se jääkin.
Juu, letroissa on ollut kovastiki vaikeuksia ymmärtääkseni. Mä oon vähän välitilassa, kun odottelen aikaa lapsettomuuspolille eikö sitä vaan meinaa kuulua
 
Liityn joukkoon! Meillä yritys alkanut muistaakseni 6/18, mutta yrityskierroista en osaa sanoa kun menkat päättivät jäädä yrityksen myötä kokonaan pois... Sitä ennen oli melko säännöllinen 60 päivän kierto, viime syksynä kierrot saattoivat olla yli 120 päivää... Maaliskuussa päästiin lapsettomuushoitoihin, ja heinäkuussa oli eka onnistunut letro-kierto, jossa siis todettiin yksi riittävän suuri follikkeli. Sain tuolloin pregnyl-irroituspiikin. En kuitenkaan tullut raskaaksi.

Elo-syyskuu pidettiin taukoa hoidoista ja keskityin liikuntaan ja pudottamaan painoa (pari kiloa on ekstraa). Jossain välissä olen raskautunut luomusti tuossa n.60 päivän kierrossa, mutta viisi päivää positiivisesta testistä alkoi verinen vuoto, jota kesti kolme päivää. Siitä on nyt puolitoista viikkoa, ja raskaustesti on edelleen positiivinen. Maanantaina menen hcg-verikokeeseen, jossa katsotaan raskaushormonin määrä ja varmaan myöhemmin varmistetaan että se on laskenut. Varmaankin lokakuun lopulla voi sitten taas teroilla aloittaa vuodot ja marraskuussa hoitokierron.

Pahin pelko nyt on, että keskenmeno ei suju itsestään, vaan pitää mennä kaavintaan ym. Siitä toipuminen vie varmaankin kuukausia, joten lapsihaaveet siirtyvät sitten yhä kauemmas. Olen päättänyt nyt priorisoida liikunnan ja painonhallinnan, kun sillä näytti olevan hyvä vaikutus raskautumiseen.
 
Liityn joukkoon! Meillä yritys alkanut muistaakseni 6/18, mutta yrityskierroista en osaa sanoa kun menkat päättivät jäädä yrityksen myötä kokonaan pois... Sitä ennen oli melko säännöllinen 60 päivän kierto, viime syksynä kierrot saattoivat olla yli 120 päivää... Maaliskuussa päästiin lapsettomuushoitoihin, ja heinäkuussa oli eka onnistunut letro-kierto, jossa siis todettiin yksi riittävän suuri follikkeli. Sain tuolloin pregnyl-irroituspiikin. En kuitenkaan tullut raskaaksi.

Elo-syyskuu pidettiin taukoa hoidoista ja keskityin liikuntaan ja pudottamaan painoa (pari kiloa on ekstraa). Jossain välissä olen raskautunut luomusti tuossa n.60 päivän kierrossa, mutta viisi päivää positiivisesta testistä alkoi verinen vuoto, jota kesti kolme päivää. Siitä on nyt puolitoista viikkoa, ja raskaustesti on edelleen positiivinen. Maanantaina menen hcg-verikokeeseen, jossa katsotaan raskaushormonin määrä ja varmaan myöhemmin varmistetaan että se on laskenut. Varmaankin lokakuun lopulla voi sitten taas teroilla aloittaa vuodot ja marraskuussa hoitokierron.

Pahin pelko nyt on, että keskenmeno ei suju itsestään, vaan pitää mennä kaavintaan ym. Siitä toipuminen vie varmaankin kuukausia, joten lapsihaaveet siirtyvät sitten yhä kauemmas. Olen päättänyt nyt priorisoida liikunnan ja painonhallinnan, kun sillä näytti olevan hyvä vaikutus raskautumiseen.
Pidetään peukkuja, että keskenmeno sujuu itsestään. Vaikea kuvitella miltä tilanne tuntuu. Se on toki se pahin pelko mitä itselläkin on. Tsemppiä kovasti!

Mulla on kans ylipainoa ja oon näin syksyn tullen ajatellut että keskityn liikuntaan ja terveelliseen ruokaan. Millekään kovalle laihdutuskuurille en tietoisesti lähde, kun en koe sen ainakaan auttavan raskautumista. Kaipaan muutenkin kauheasti aktiviteettia itselleni, koska ahdistun tän lapsiprokkiksen takia ja erakoidun helposti kotiin. Kirjoittelen, teen käsitöitä ja liikun - koska näin mun oma mielenterveys pysyy kuosissa. Tää viikko onkin ollut hyvä, en oo itkeny kertaakaan tämän tilanteen takia!

Mahakivut kohdun ja muniksen alueella on kyl jatkunut. Olis mielenkiintoista tietää mitä ultrassa näkyis näiden kipujen aikaan.
 
Laihdutuskuurista sen verran, että rasvakudoksen määrä vaikuttaa hormonitoimintaan (rasvakudos erittää hormoneja ja myös "viestittää" muulle hormonitoiminnalle). Minulla taisi olla virallisesti ylipainoa 1,5kg normaalin BMI:n rajaan, omaan unelmapainoon on 4kg. Lapsettomuushoitojen alkaessa lääkäri totesi että ylipaino vaikuttaa suuresti raskautumiseen ja että ylipainosta tulisi hankkiutua eroon ihan ensimmäisenä. Olen myös monesta lähteestä ollut lukevinani, että nimenomaan PCO:n kanssa normaalipainolla olisi suurikin rooli raskautumisessa. Muistaakseni jo 10% painonpudotus lisää raskautumisen todennäköisyyttä PCO-potilaalla.

Sen lisäksi sitten jotain puolivirallista olen lukenut, että erityisesti raskas voimapainotteinen treeni vaikuttaisi hormonitoimintaan positiivisesti. Liittyy jotenkin raskaan treenin aiheuttamiin hormonaalisiin reaktioihin, sokeriaineenvaihduntaan ym. Juuri tällaista olin itse harrastanut, kun tuli tuo luomuraskaus. Mutta aivan yhtä hyvin voi tietysti olla sattumaakin. Edes placebo-efektin takia aion jatkaa tällä linjalla o_O

Muoks. Olen myös pitänyt siitä, kun kuntoiluun ja painonhallintaan keskittymällä elämässä on uusi "projekti" tämän lapsettomuusasian tilalla. Ei itsellä oikein pää enää kestäisi näitä pettymyksiä, jos edelleen keskittyisi tähän samalla intensiteetillä kuin yrityksen alussa. On oikeastaan aika mukavaa, että huomio menee johonkin muuhun vaihteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin on ylipainoa parisen kiloa mun BMI:n mukaan. Oon kuitenkin tosi lyhyt, et ite mielumin olisin melkein 10 kiloa hoikempi. Nyt oon kans keskittynyt painon pudottamiseen, ihan oman itsetuntoni takia :ROFLMAO: samalla tietysti hieman toivoen, et se vaikka aloittaisi mun kierrot myös! Mut ensisijaisesti yritän ainakin ajatella, että itseni takia.

Eli siis ei kuulu menkkoja edelleenkään. Lupasin miehelle, että teen loppuviikosta taas raskaustestin, kun viikonloppuna olis yhdet synttärit. :giggle:
 
@Disco Volante @pikkuhaave
Oon myös huomannut, että kilot karisee melko vaikeasti. Toki sitä tulosta tulee koko ajan ja näkyy kropassakin. Täällä kans mennään aika raskaalla liikunnalla nyt, vaikka oon jo vuosia kuntosalilla käynyt ja lenkkeillyt. Pelkonahan on, et kun lopulta sinne lapsettomuuspolille päästään, että sieltä sanotaan ettei mitään hoitoja aloiteta ennen kuin kiloja on tippunut reippaasti. Sit en kyl tiedä mitä sitte tehdään.. Oon kyllä sen BMI rajan alapuolella kuitenki
 
@Disco Volante se on ihan priorisointi! Itse olen tässä vuoden aikana tiputtanut 12kg ja vielä olisi reilu 4kg normaaliin BMI:ihin. Mutta raskaaksi en näköjään tule luomuna, eli IVF:llä mennään. Onneksi pakkasessa on vielä alkioita. PCOS myös vaivana, josta sitten seurasi hyperstimulaatio IVF:n yhteydessä.
 
Jenkeissähän puhutaan paljon ruokavaliosta joka vähentäisi PCOS oireita. Ruokavalio, stressittömyys ja liikunta.

Liikunta kyl ehdottomasti helpottaa tuohon stressittömyyteen. Samoin nämä muut purkukeinot. Oon itsekin yllättynyt miten ahdistunut olen välillä, kun en aikaisemmin aikuisiällä ole ollut. Painonpudotuksen suhteen mulla on kyl motiivit kohdillaan ja mulla on hyvä peruskunto joka nousee kokoajan tuon juoksuharrastuksen ja salin ryhmäliikuntatuntien ansiosta.

Ruokavaliona mulla on normi terveellistä ruokaa. Katson että syön liikuntaa tukevasti - paljon kasviksia ja etten syö liikaa. Toki huomaan, etten pysty kaikkea syödä vaan osa ruuasta yököttää. Oon huomannut että tietyt makurahkat ei vaan mee alas. Onko muilla tämmöstä? Kahvinjuontia on pitänyt rajata huomattavasti. Nykyään menee yks kuppi aamuisin ja seki voi johtaa tuntien närästykseen ja yököttävään oloon. Onko muilla tämmöstä?

Mulla on muuten edelleen tätä kipua munasarjoissa ja kohdun alueella. Mietin pitääkö varata näiden takia aikaa lääkärille. Onko muilla kokemuksia? Tätä on ollut siis reilun viikon, aina välillä kipuilee ja voimakkuus vaihtelee
 
@cindra Piti aivan käydä googlaamassa mitä hyperstimulaatio meinaa. Onko se helpottanut sulla, et hoidot pääsis jatkumaan pian? Tsemppiä kovasti hoitoihin! Joku asiantuntija sanoi et se hyvä puoli PCOS on että munasoluja on kyllä paljon ettei ne heti lopu kesken kehosta.

Onko sulla ultrattu, että onko painonpudotus vähentänyt rakkuloita tai tasannut kiertoa?
 
Jenkeissähän puhutaan paljon ruokavaliosta joka vähentäisi PCOS oireita. Ruokavalio, stressittömyys ja liikunta.

Liikunta kyl ehdottomasti helpottaa tuohon stressittömyyteen. Samoin nämä muut purkukeinot. Oon itsekin yllättynyt miten ahdistunut olen välillä, kun en aikaisemmin aikuisiällä ole ollut. Painonpudotuksen suhteen mulla on kyl motiivit kohdillaan ja mulla on hyvä peruskunto joka nousee kokoajan tuon juoksuharrastuksen ja salin ryhmäliikuntatuntien ansiosta.

Ruokavaliona mulla on normi terveellistä ruokaa. Katson että syön liikuntaa tukevasti - paljon kasviksia ja etten syö liikaa. Toki huomaan, etten pysty kaikkea syödä vaan osa ruuasta yököttää. Oon huomannut että tietyt makurahkat ei vaan mee alas. Onko muilla tämmöstä? Kahvinjuontia on pitänyt rajata huomattavasti. Nykyään menee yks kuppi aamuisin ja seki voi johtaa tuntien närästykseen ja yököttävään oloon. Onko muilla tämmöstä?

Mulla on muuten edelleen tätä kipua munasarjoissa ja kohdun alueella. Mietin pitääkö varata näiden takia aikaa lääkärille. Onko muilla kokemuksia? Tätä on ollut siis reilun viikon, aina välillä kipuilee ja voimakkuus vaihtelee
Närästys, täällä bingo!!:ROFLMAO:
Mä en kestä mitään maustettuja rahkoja ja kahvia hyvin rajatusti enää. En pysty syömään punaista lihaa, yököttää. Tämmöisiä oireita tullut nyt ihan tän loppukesän/syksyn aikaan. Oon siirtynyt lähes täysin kasvisruokaan, enkä oikeastaan enää käytä maitotuotteita. Näin on pysynyt närästys ihan ok-kurissa.
Mulla myös kilot tuntuu olevan tosi tiukassa, nyt oon saanut tiputettua ”vasta” kolme kiloa, vaikka herkut yms oon jättänyt jo pidempi aika sitten pois. Liikuntaa oon lisännyt myös reippaasti, nimenomaan aerobista, kun aikaisemmin oon käynyt vaan lähinnä salilla. :cautious: Ärsyttävää.

Tuosta alavatsakivusta vielä. Mulla oli tosi kipeitä kystia munasarjoissa. Ne kivut oli kyllä koko ajan, ja lopulta yltyi niin kovaksi et niitä leikkauspöydällä poistettiin. Isoin oli halkaisijaltaan melkein 7cm :confused: Minkälaista se kipu sulla on, provosoituuko tärinästä?
 
Mulla on se paha, että voisin juoda kahvia litratolkulla päivän mittaan. Tyhjään mahaan juotuna alkaisi kuitenkin närästämään. Olen yrittänyt vähentää kahvinjuontia, mutta tapa on aika tiukassa. Mikään kofeiini-juttu tämä ei ole, koska jos töissä sattuu huono kahvierä kohdalle (meillä on tällä hetkellä termos-tarjoilu), niin saatan olla vaikka päivän juomatta ilman ongelmia.

Täälläkin elämäntavat ovat suunnilleen reilassa. Itsellä painoa on kertynyt työpaikan buffet-lounaista ja ajoittaisesta herkuttelusta. Ennen mulla oli töissä omat eväät. Nyt olen töissä siirtynyt salaattilinjalle ja kotona herkkulakkoon.
 
  • Tykkää
Reactions: pikkuhaave
Närästys, täällä bingo!!:ROFLMAO:
Mä en kestä mitään maustettuja rahkoja ja kahvia hyvin rajatusti enää. En pysty syömään punaista lihaa, yököttää. Tämmöisiä oireita tullut nyt ihan tän loppukesän/syksyn aikaan. Oon siirtynyt lähes täysin kasvisruokaan, enkä oikeastaan enää käytä maitotuotteita. Näin on pysynyt närästys ihan ok-kurissa.
Mulla myös kilot tuntuu olevan tosi tiukassa, nyt oon saanut tiputettua ”vasta” kolme kiloa, vaikka herkut yms oon jättänyt jo pidempi aika sitten pois. Liikuntaa oon lisännyt myös reippaasti, nimenomaan aerobista, kun aikaisemmin oon käynyt vaan lähinnä salilla. :cautious: Ärsyttävää.

Tuosta alavatsakivusta vielä. Mulla oli tosi kipeitä kystia munasarjoissa. Ne kivut oli kyllä koko ajan, ja lopulta yltyi niin kovaksi et niitä leikkauspöydällä poistettiin. Isoin oli halkaisijaltaan melkein 7cm :confused: Minkälaista se kipu sulla on, provosoituuko tärinästä?
Kipua on tosi vaikea kuvailla, pistävää ja semmosta kouristavaa tai puristavaa. Se on enempi tuossa kohdun kohdalla ja välillä munasarjojen kohdalla. En kyl voi sanoa et tärinällä olis vaikutusta (n) Vkl oli pahempia et piti ottaa kauratyyny. Kylmä tai kuuma niihin aina helpottaa

Välillä vatsa on aivan kosketusherkkä ja silloin saattaa laattakin lentää. Näin kävi kerran baarissakin ja siinähän sitä sit olikin ihmettelemistä
 
Viimeksi muokattu:
mullakin on ylipainoa, omasta mielestä paljonkin (muutos viimeisen 5v aikana +15kg..) viime käynnillä lääkäri sanoi että etuni on se että olen pienikokoinen :eek:oh.. oisipa se edes puolellani.

muita ketkä piinailee juuri nyt? mulla dpo 7.. miten tässä hermot kestäis taas ens viikkoon että pääsee testaamaan tapahtuiko mitään vai ilmoittaudunko ivf..o_O jänniä ajatuksia.
 
@pcosilainen ootko saanut oviksen napattua?

Mulla ei oo taaskaan mitään tietoa oviksesta, mutta nyt on kp23. :) Viikon päästä pitäis aloittaa terot
Kyllä! Ekaa kertaa tikuttelin ja sain osuman, pregnylin pistetty. Mulla on aikaisemmin otettu ovis ihan verestä ja todennettu. Mulla ei siis niinkään ovis ole kadoksissa, rakkulat ei vaan kasva ilman tukea ja kiinnitys ei onnistu:oops:

noniin eikun terojen kimppuun! (y)
 

Yhteistyössä