Lamauttava terveysahdistus

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Lääketieteessä nimittäin on valtavia ongelmia myös Suomessa, sanoo Järvinen.

– Työterveys, joka monien poliitikkojen mukaan on terveydenhuoltomme parhaiten toimiva osa, käyttää ison osan ajastaan rutiiniterveystarkastuksiin. Tällainen toiminta on nykynäytön valossa vähintään kyseenalaista.

Kun pitäisi mitata terveysvaikutuksia, mittaamme vain suoritteita – vähän niin kuin tehdastyössä. Järvisen mielestä lääkäreiden koulutuksessa Suomessa on ongelma: terveystaloustiedettä ei käytännössä ole lääketieteen perusopinnoissa, ja harva kollega on opiskellut asiaa myöskään valmistumisen jälkeen."

Luen siltä usein myös vanhoja postauksia, koska jotku vaan osaavat perustella niin hyvin asiat, esimerkiksi Goldie tässä.

"Medikalisaation raja tuleekin vastaan siinä missä siirrytään tieteestä elämänfilosofian alueelle. Ylipäätänsä on sanottava, että tämä kirja ei ole mikään hyökkäys lääketiedettä kohtaan, vaan Suomessa vähän tunnetun keskustelun päänavaus, jonka tarkoituksena on saada ihmiset huomaamaan sinänsä myönteisen ilmiön, eli lääketieteen voittokulun varjopuolet."
- Samppa Sirnö arvioi kirjaa Medikalisaatio, aikamme sairaus -
 
vierailija
Joo, kai mun pitäs nyt vaan yrittää kerätä voimia mennä lääkäriin, ja sit jos on kaikki kunnossa nii alkaa hitaasti korjata mun elämä kuntoon. Ahistaa vaan et joudun johonki tosi pitkään tutkimuskierteeseen ja oon yhtä ahistunu ku nyt loppuelämän D:
 
vierailija
Haha, tää oli hyvä. Toimispa se vaan nuin, että kävisin vähän ulkona ja kaikki mun huolet häviäis. En muutenkaan ymmärrä miten sen vois todeta aiheettomaks liikkumalla?

Ja niin, en tiiä sitten. Onko ongelmistaan kertominen ja avautuminen huomion hakemista? Turha vissiin mennä ees sinne polille sitte. Varmaan nauravat mut ulos sieltä...
En tarkoita sitä polia, vaan sun läheisiä.

Normaali kehityshän kun kuitenkin menee niin, että sitä kiinnostusta itseä kohtaan (edelleen henkistä ja fyysistä) saa lapsuuden jälkeen ystävistä, seurustelukumppaneista, sosiaalisesta elämästä. Sulta nämä puuttuu? Mutta sun perustarve tulla nähdyksi, saada vastavuoroisia tuntemuksia ei ole kadonnut minnekään.
Eikä se psyk.poli ole mikään sun paapomispaikka, vaan he vain yrittävät saada sut itse ymmärtämään mitä muutoksia ja toimia sun täytyy omassa elämässäs tehdä.
Mutta voin kertoa, että sairastut kaikin puolin vain enemmän ja enemmän niin kauan kuin sun toimintamalli on toi: "Sanottiinpa mulle mitä vaan, niin istun vaan tiukemmin perseelläni tässä tietokoneen ääressä"<-se on varmin tapa sairastua ja pysyä sairaana.
 
vierailija
Joo, kai mun pitäs nyt vaan yrittää kerätä voimia mennä lääkäriin, ja sit jos on kaikki kunnossa nii alkaa hitaasti korjata mun elämä kuntoon. Ahistaa vaan et joudun johonki tosi pitkään tutkimuskierteeseen ja oon yhtä ahistunu ku nyt loppuelämän D:
Et sää tarvitse lääkäriä siihen että alkaisit laittaa sun elämää kuntoon. Sun ihan itse tarvii se tehdä ja ymmärtää.
 
vierailija
Joo, kai mun pitäs nyt vaan yrittää kerätä voimia mennä lääkäriin, ja sit jos on kaikki kunnossa nii alkaa hitaasti korjata mun elämä kuntoon. Ahistaa vaan et joudun johonki tosi pitkään tutkimuskierteeseen ja oon yhtä ahistunu ku nyt loppuelämän D:
Et muuten ole kauhean huonossa kunnossa, koska pystyt kirjoittamaan a vieläpä noin selkeää tekstiä(y)
Olet kyllä sen verran oikeassa, et on hyvä tietää enemmänkin:
"85 prosenttia tutkimuksista on lääketeollisuuden suoraan tai välillisesti rahoittamaa. Eli kaikessa tiedossa on lääketeollisuudella näppinsä pelissä, kuittaa Järvinen.

-Jokaisen tässä bisneksessä mukana olevan täytyy katsoa peiliin. Ovatko prioriteetit yhteiskunnassa kohdallaan, jos laitamme sumeilematta pitkälle toista euroa päivittäin yhteen osteoporoosipilleriin ja mietimme samaan aikaan, onko meillä varaa maksaa lasten kouluruoasta 60 senttiä päivässä, dosentti Teppo Järvinen vertaa.

-Liian vähän on kiinnitetty huomiota siihen, ettei sairaaksi leimaaminen ole yksilölle ihan pieni asia. Tämä riskihän ei välttämättä koskaan puhkea näkyviksi ja tuntuviksi oireiksi, muistuttaa Järvinen."
- ohjelmassa 45min -
 
vierailija
Sun ihan itse tarvitsee alkaa tehdä asioita. Isin ja äidin luottokorttikin menee sulta käyttökieltoon jossain vaiheessa.
...Mitäs sitten? Miten ajattelit mennä sinne lääkäriin? Millä ajattelit maksaa puhelinlaskun, nettiyhteyden? Entä kun sun luottoystävä ja yhteytesi ulkomaailmaan parin vuoden päästä tilttaa, ajattelitko että vanhemmat ostaa uuden? Ihan vaan siitä hyvästä että saisit taas istua 18/7 tietokoneen ääressä? Auttaisivat sua sairastumaan lisää? Eikä ne lääkärikäynnitkään ole ilmaisia.
 
vierailija
Sun ihan itse tarvitsee alkaa tehdä asioita. Isin ja äidin luottokorttikin menee sulta käyttökieltoon jossain vaiheessa.
...Mitäs sitten? Miten ajattelit mennä sinne lääkäriin? Millä ajattelit maksaa puhelinlaskun, nettiyhteyden? Entä kun sun luottoystävä ja yhteytesi ulkomaailmaan parin vuoden päästä tilttaa, ajattelitko että vanhemmat ostaa uuden? Ihan vaan siitä hyvästä että saisit taas istua 18/7 tietokoneen ääressä? Auttaisivat sua sairastumaan lisää? Eikä ne lääkärikäynnitkään ole ilmaisia.
 
vierailija
Tää menee nyt kyllä mun mielestä vähän jännäks :D Yksi masentunut + ahdistunut nuori kyselee täällä erään sairauden todennäköisyyttä ja sitä, voiko oireet mahdollisesti johtua muista jutuista. Vastaukseks saan kuitenkin kaikenlaista vihaista porukkaa käskemässä mun lähteä ylös ulos ja lenkille, jolla kaikki ilmeisesti paranee? Totta kai haluaisin. Oon vaan tällä hetkellä niin järkyttävässä kunnossa henkisesti, että ei se oo ihan nuin helppoo. Siks tulin tänne. Purkamaan tätä oloa vähän. Mutta mikäs siinä sit.
 
vierailija
Sun ihan itse tarvitsee alkaa tehdä asioita. Isin ja äidin luottokorttikin menee sulta käyttökieltoon jossain vaiheessa.
...Mitäs sitten? Miten ajattelit mennä sinne lääkäriin? Millä ajattelit maksaa puhelinlaskun, nettiyhteyden? Entä kun sun luottoystävä ja yhteytesi ulkomaailmaan parin vuoden päästä tilttaa, ajattelitko että vanhemmat ostaa uuden? Ihan vaan siitä hyvästä että saisit taas istua 18/7 tietokoneen ääressä? Auttaisivat sua sairastumaan lisää? Eikä ne lääkärikäynnitkään ole ilmaisia.
höpöhöpö! ei ole kysymys siitä, vaan myrkytysoireesta, joka täytyy itse selvittää. En ole vieläkään kuullut, minkämerkkinen rautatabletti oli käytössä. Monella vaivat ovat alkaneet juuri siitä.
 
vierailija
Tää menee nyt kyllä mun mielestä vähän jännäks :D Yksi masentunut + ahdistunut nuori kyselee täällä erään sairauden todennäköisyyttä ja sitä, voiko oireet mahdollisesti johtua muista jutuista. Vastaukseks saan kuitenkin kaikenlaista vihaista porukkaa käskemässä mun lähteä ylös ulos ja lenkille, jolla kaikki ilmeisesti paranee? Totta kai haluaisin. Oon vaan tällä hetkellä niin järkyttävässä kunnossa henkisesti, että ei se oo ihan nuin helppoo. Siks tulin tänne. Purkamaan tätä oloa vähän. Mutta mikäs siinä sit.
Mulla oli sellainen tuttu 45 vuotta sitten. Hänellä oli kuvitelma, et punaviini hänet parantaa, älä siis sitä ota. Mut enhän unohda sitä koskaan, miten kamalan myllyn kävi läpi - siksi haluan kertoa muita vaihtoehtoja.
 
vierailija
Tää menee nyt kyllä mun mielestä vähän jännäks :D Yksi masentunut + ahdistunut nuori kyselee täällä erään sairauden todennäköisyyttä ja sitä, voiko oireet mahdollisesti johtua muista jutuista. Vastaukseks saan kuitenkin kaikenlaista vihaista porukkaa käskemässä mun lähteä ylös ulos ja lenkille, jolla kaikki ilmeisesti paranee? Totta kai haluaisin. Oon vaan tällä hetkellä niin järkyttävässä kunnossa henkisesti, että ei se oo ihan nuin helppoo. Siks tulin tänne. Purkamaan tätä oloa vähän. Mutta mikäs siinä sit.
Niin, etkö saa läpi sitä rautatabletin nimeä? Alkoiko OOOOLLLA?
 
vierailija
Kun nää "jännä-jutut" ei ole mitään uusia juttuja. Näillä "säälikää mua jännä-jutuilla" ei ole mitään todellista pohjaa, eikä kukaan ole ollut sulle vihainen. Ei ole vihaisuutta olla eri mieltä asioista, se on sun omaa tulkintaa.

Jos sää kykenet käymään vessassa paskalla, tai hakee jääkaapista lisää kokista, niin sää todellakin kykenet menee myös ulos, et vaan halua, et halua ottaa sitä askelta, sitä mahdollisuutta että et oliskaan sairas (koska sehän tarkottais että menettäisit sun vaivalla ansaitun paapomisen ja sun pitäis alkaa tekee jotain ittes eteen). Iso juttu (y) mutta harkitse!
 
vierailija
Kun nää "jännä-jutut" ei ole mitään uusia juttuja. Näillä "säälikää mua jännä-jutuilla" ei ole mitään todellista pohjaa, eikä kukaan ole ollut sulle vihainen. Ei ole vihaisuutta olla eri mieltä asioista, se on sun omaa tulkintaa.

Jos sää kykenet käymään vessassa paskalla, tai hakee jääkaapista lisää kokista, niin sää todellakin kykenet menee myös ulos, et vaan halua, et halua ottaa sitä askelta, sitä mahdollisuutta että et oliskaan sairas (koska sehän tarkottais että menettäisit sun vaivalla ansaitun paapomisen ja sun pitäis alkaa tekee jotain ittes eteen). Iso juttu (y) mutta harkitse!
Periaatteessa noin, mut ei lääkäri sitä tee. Hän saattaa vanhan ihmisen laittaa seisomaan yhdellä jalalla ja katsoo, pysyykö. Nuori pysyy, koska hän sitä tekee jatkuvasti muutenkin, huomaamattaan, mut vanha ei uskalla edes kotona.
 
vierailija
Kun nää "jännä-jutut" ei ole mitään uusia juttuja. Näillä "säälikää mua jännä-jutuilla" ei ole mitään todellista pohjaa, eikä kukaan ole ollut sulle vihainen. Ei ole vihaisuutta olla eri mieltä asioista, se on sun omaa tulkintaa.

Jos sää kykenet käymään vessassa paskalla, tai hakee jääkaapista lisää kokista, niin sää todellakin kykenet menee myös ulos, et vaan halua, et halua ottaa sitä askelta, sitä mahdollisuutta että et oliskaan sairas (koska sehän tarkottais että menettäisit sun vaivalla ansaitun paapomisen ja sun pitäis alkaa tekee jotain ittes eteen). Iso juttu (y) mutta harkitse!
En tiiä onko sulla omakohtasta kokemusta mielenterveysongelmien kanssa. Joskus se on vaa todella vaikeeta. Just ulos meneminen ja tämmönen. Mutta mä lupaan yrittää ok? Ja muutenki, mulla on ollu kaikenmaailman rytmihäiriöitä ja huimauksia nyt tässä, nekin vähän syö sitä ulkoiluintoa :/
 

Yhteistyössä