Murrosikäisen/teinin masennus ja uhma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastanja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kastanja

Jäsen
01.01.1970
996
0
16
Helsinki
Laitoin saman viestin Koululaiset-osioon, mutta laitan myös tänne jos jollakin on kokemusta vastaavasta:

Teinilläni on diagnosoitu masennus vuosi sitten ja on saanut kaksi eri lääkitystä. Terapia on säännöllistä.

Syitä masennukseen on useita, enkä niitä nyt täällä erittele enempää. Sanon vain että arkisia asioita hänen kanssaan on mahdottoman vaikea hoitaa. Saan kuulla olevani vitun huora yms, jos komennan pois tietokoneelta hänen istuttuaan siinä tuntikaudet. Nukkumaan menosta muistuttelen yhdeksän ja kymmenen välillä, siitä huolimatta joudun tarkistamaan useamman kerran milloin lopulta menee nukkumaan. Se tapahtuu kahdentoista aikoihin.

Huonettaan hän ei saa siivotuksi, muistuttamisesta huolimatta hänen huoneensa lattia saattaa olla täynnä nenäliinoja, paperia, kyniä, vaatteita, koulukirjoja viikkotolkulla. Tänään mulla paloi pinna ja keräsin hänen kamansa kaikki lattialta jätesäkkeihin. Että pääsin imuroimaan huoneen ja pyyhkimään pölyt. Nyt hän on tuntikausia istunut ja eritellyt tavaroita säkeistä ja lajitellut paikoilleen. Hyvä, että tarttui toimeen, mutta tuskallista tuntuu olevan. Vähän väliä olen saanut kuulla sivuhuomautuksia, että hänestä tuntuu, että häntä ei rakasteta. ELLEI hän siivoa huonettaan. Tai että miksi synnytin hänet tähän maailmaan, eihän häneltä kysytty lupaa haluaako syntyä. Sanoi myös, että hänen välinsä ovat alkaneet kylmetä meihin eikä voi tuntea enää kuin vihaa.

Aikaisemmin olisin surrut ja itkenyt tuollaisia herjoja. Monta vuotta niin teinkin. Enää en välitä sanomisistaan vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Lähinnä kyse on siitä, että olen neuvoton miten hänen kanssaan pitäisi toimia. Kun hänellä on masennusta, en ole edes pyytänyt ottamaan osaa kotitöihin kuten roskien vieminen, astianpesukoneen täyttäminen tms. Koska JO oman huoneen siistinä pitäminen tuntuu ylivoimaiselta. Ihmettelen vain, miten onnistun kasvattamaan hänestä osaavan ja pärjäävän aikuisen? Kun mitä tahansa yritän kehottaa, on häneltä liikaa vaadittu. Yleensäkin hänen masennuksensa pohjautuu pitkälti siihen ajattelumallliin, että hän kokee että häneltä vaaditaan koko ajan jotakin. Että opettajat koulussa vaativat yms. Näistä syistä hänelle on jouduttu tekemään HOPS. Se nyt ainakin helpottaa huomattavasti.

Kun minä olin nuori, mun piti siivota huoneeni joka viikko, viedä roskia, ulkoiluttaa koiraa, vahtia välillä pikkuveljeä ja tiskata. Omalta nuorelta en voi noita asioita "vaatia" kuten hän kokee tai edes odottaa, koska hän vetoaa masennukseensa - ja jos "vaadin", saan kuulla huorittelua ja syytöksiä siitä, miksi olen hänet edes synnyttänyt!

Halaus sinulle.

Voisi olla laitoksen paikka. Siellä olisi moniammatillinen ryhmä ympäri vuorokauden ympärillä. Tarkoitan siis sellaista intervallijaksoa. Sen aikana tilanne selvitettäisiin täsmällisemmin ja lapselle laadittaisiin hänen vointiinsa suhteutettuja rutiineja ja sääntöjä, joiden hoidosta ei pääsisi kiermurtelemalla äidinrakkauteen vedoten.

Jos omat voimat ja taidot lapsen sairauden kohdalla eivät riitä, niin viisas äiti antaa lapsensa hoitoon. Et sinä yrittäisi yksin lapsesi katkennutta jalkaansakaan hoitaa, saati sitten murtunutta mieltä.

En varmaan osaa auttaa, koska oma lapseni on vasta hieman alle 3-vuotias. Omilta teinivuosiltani kuitenkin muistan miten vaikeaa tuo aika oli, vaikkei minulla ollut masennuksia diagnosoitu. Tärkeintä kuitenkin oli rajat ja rakkaus. Muistathan tehdä jotakin lapsesi kanssa? Jos olisi joku juttu mistä kumpikin tykkäätte? Käydä leffassa, seurata samaa tv-sarjaa, käydä joskus ulkona syömässä, museoissa tms. mistä kumpikin tykkää? Teinin on opittava, että elämässä on velvollisuuksia ja ne pitää hoitaa, huvitti tai ei. Jos on jo vuoden syönyt lääkkeitä, ei minusta voi enää vedota masennukseen. Lääkkeiden kun pitäisi alkaa vaikuttaa muutamassa viikossa ja toki tuo, että on käy terapiassa auttaa. Masentuneelle on tärkeää, että pysyy ns. normaaliarjessa kiinni ja hoitaa tietyt jutut vaikka ei millään jaksaisi. Tietysti jos vaan suinkin pystyy. Älä nyt ihmeessä hyväksy huorittelua ja millaista käytöstä hyvänsä. Ja muista kertoa rakastavasi siitäkin huolimatta, mitä sanoo. Pidä ne rajat ja osoita rakastavasi. Ne hyödyt voi näkyä vasta vuosien päästä, mutta ovat lapsellesi elintärkeitä. Kovasti jaksamista!

Mulla oli tuollaista kun olin 13-18-vuotias. Katkerana mietin miksei äitini hakenut silloin lääkitystä. Se menee aikanaan ohi, tärkeintä on että välität! Mä en ainakaan pystynyt sanomaan hyvää mistään vaikka mielessäni olinkin kiitollinen jostain asioista

Kiitos kaikille kommenteista! Välitän hänestä paljon ja rakastan, ja nuori varmasti tietää sen kyllä- Juuri äsken kävimme taas kuuluisan iltakeskustelumme. Se alkaa aina siinä vaiheessa kun menen varmistamaan onko nuori menossa nukkumaan vihdoin. Tänäänhän oli käynyt sitten niin, että kun tyhjenteli niitä jätesäkkejään ja lajitteli tavaroitaan, sänky on täynnä tavaraa. Josta hän nyt sitten meni tyhjentämään ne lattialle, että pääsee edes nukkumaan:|

Tämä kaikki -kun olin topakampi ja puutuin siivoukseen tomerasti edesauttamalla- johti siihen, että teini ei kyennyt ajattelemaan ollenkaan koululäksyjään huomiselle. Muutoinkin niitä on taas kertynyt hänelle suuri määrä HOPSista huolimatta...itkettiin ja halailtiin ja sovittiin, että huomenna on pois koulusta ja autan läksyissä (olen kotona nyt) - en edes tiedä mitä tästä tulisi jos olisin vakituisessa työssä. Kun näitä lapsia on muitakin...tämä nyt josta siis kerroin on esikoinen. En tosiaankaan anna hänen olla pois koulusta "turhan takia" mutta nyt katsoin että hän tarvitsee huomenna lisää tukea koululäksyissä ja tsemppausta.

Hei ihan oikeasti, tuossa voi olla kysymys kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Se ei aina näy testeissä, mikäli on eräänlaista "kakkostyypin" kilpirauhasen vajaatoimintaa! Onko teillä suvussä mitään autoimmuunisairauksia, kuten diabetesta (I-tyypin), nivelreumaa, keliakiaa, vitiligoa, sjögrenin syndroomaa.. mitä niitä nyt onkaan? Joillekin ihmisille viljojen gluteiini voi aiheuttaa kilpirauhasongelmia, jolloin se ei näy testeissä, mutta voi aiheuttaa monia kilpirauhaseen liittyviä ongelmia. Esim. palelua, hiusten ohenemista tai lähtöä,masennus, alakuloisuus, väsymys, unettomuus...

lähde: Luontaisnetti

Kiitos vasstauksesta Halikatti. Kävin lukemassa linkin ja oli todella mielenkiintoista tekstiä. Tottakai nuorelta otettiin kilpirauhaskokeet ennen lääkityksen aloittamista, niissä ei näyttänyt olevan mitään vikaa. Toisaalta hänen uupumuksensa on sitä luokkaa, että hyvinkin voi olla tuollainen 2-tyypin kilpirauhasongelma piilevänä. Suvussa meillä on nivereumaa ja niverikkoa, mutta ei vielä hänellä sellaista ole kuitenkaan.

Toisaalta tämä on sen luokan juttu, että en tiedä miten tätä edes voisi ottaa hoitavan lääkärin kanssa puheeksi, että hän ei luulisi mun yrittävän olla joku besserwisseri asiassa...:$ Kun teinillä tosiaan menee aamulla Sertralin 200 mg ja illalla Ketipinor 50 mg ennen nukkumaan menoa :(

Yhteistyössä