Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
:sick:
Mä en huoli asuntooni mitään valkoista. En vaatteita enkä mitään mattoja tai muitakaan juttuja en edes lipastoja. Valitettavasti miehellä on yksi valkoinen t-paita:mad: ja vähän valkoisia lautasia meiltä löytyy mutta onneksi on enemmistö mustia lautasia. Mustaa teemaa.
 
vierailija
a) Sopalle kutsujasta?
b) Sopallekutsujasta?

Auttakaa...:cry:

b.
Yleisimmin tarjottu testauskeino on kokeilla, sopiiko sanojen väliin -kin-liitepartikkeli tai jokin adjektiivi. Jos ei sovi, kyseessä on yhdyssana. Otetaan esimerkiksi sanat kivi ja talo ja testiadjektiiviksi vanha. Kivikin taloja kivi vanha talo kuulostavat väärältä ja vastaavasti kivitalokin ja vanha kivitalo oikealta, joten kivitalo on selvästi yhdyssana.

Tämä tapa ei kuitenkaan ole kovin luotettava, ja se paljastaa lähinnä vain aivan selvät tapaukset. Joskus samat sanat voi kirjoittaa joko yhteen tai erikseen, niin että ilmaus tarkoittaa eri asiaa eri tavoin kirjoitettuna. Esimerkiksi anopinkieli tarkoittaa huonekasvia ja anopin kieli viittaa tietysti kyseisen perheenjäsenen ruumiinosaan (tai kuvaannollisemmin ehkä hänen puhetapaansa).
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Yleisimmin tarjottu testauskeino on kokeilla, sopiiko sanojen väliin -kin-liitepartikkeli tai jokin adjektiivi. Jos ei sovi, kyseessä on yhdyssana. Otetaan esimerkiksi sanat kivi ja talo ja testiadjektiiviksi vanha. Kivikin taloja kivi vanha talo kuulostavat väärältä ja vastaavasti kivitalokin ja vanha kivitalo oikealta, joten kivitalo on selvästi yhdyssana.

Tämä tapa ei kuitenkaan ole kovin luotettava, ja se paljastaa lähinnä vain aivan selvät tapaukset. Joskus samat sanat voi kirjoittaa joko yhteen tai erikseen, niin että ilmaus tarkoittaa eri asiaa eri tavoin kirjoitettuna. Esimerkiksi anopinkieli tarkoittaa huonekasvia ja anopin kieli viittaa tietysti kyseisen perheenjäsenen ruumiinosaan (tai kuvaannollisemmin ehkä hänen puhetapaansa).
Kiitos! Mä muistelin kans tuota sääntöä.
 
Sit lisää painajaisia ensi yöksi päättömälle.
Heräisit aamulla valkosten hirsiseinien ympäriltä, ja olisit edellispäivänä hommannu tämän.

Oi tollanen ois ihana:love: Mulle kelpais tuo värikin, toki lila olis vielä parempi ja vaalean sininenkin bueno(y)

Tääl näkyy välillä aivan ihana violetti/valkonen cadillac ja se on niiin upea et hyvä etten ojaan aja aina kun sen näkee:rolleyes: Varmaan upein auto mitä oon ikinä nähny:love:
Kerran menin kauppaan vaan sen takia et pääsin ohimennen sitä autoa kuolaamaan kun bongasin sen parkkiksella:p
 

Yhteistyössä