Kesäaika pysyväksi

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Hoitoalalla
Mä kannatan kesäaikaa. En mä aamussa lisää valoa tarvitse vaan illassa. Mä olen vuorotyöläinen enkä todellakaan ennen aamuvuoroa nouse aiemmin sen takia, että voin käydä lenkillä tms. Ei kyllä silloin nukutaan niin pitkälle kuin mahdollista. On erittäin veemäinen yhdistelmä kun on iltavuoron jälkeen aamuvuoro. Mua ei valo haittaa, kyllä mä saan nukuttua. Jos jotakuta häiritsee valo niin hommatkoon pimennysverhot.

Miksi helvetissä aina kaiken pitäisi mennä aamuvirkkujen mielen mukaan? Suomessa on paljon vuorotyöläisiä, ei kaikki todellakaan tee töitä 8-16.
 
vierailija
Miksi helvetissä aina kaiken pitäisi mennä aamuvirkkujen mielen mukaan? Suomessa on paljon vuorotyöläisiä, ei kaikki todellakaan tee töitä 8-16.
Miten niin aamuvirkkujen mukaan? Me iltavirkut haluamme sen normaaliajan, lukuunottamatta bilettäjiä yms, joiden ei aamulla tarvise nousta.

Olisi mielenkiintoista kuulla ihan virallinen selvitys, miksi venäjä luopui jatkuvasta kesäajasta vähin äänin. Siellähän sitä on oikein käytännössä kokeiltu. Täällä sitä ajatetaan ihan mutu-tuntumalla, normaaliajasta sentään on ihan kokemusperäistä tietoa, paitsi ehkä ihan pahimmilla kouhkaajilla.
 
vierailija
Miten niin aamuvirkkujen mukaan? Me iltavirkut haluamme sen normaaliajan, lukuunottamatta bilettäjiä yms, joiden ei aamulla tarvise nousta.

Olisi mielenkiintoista kuulla ihan virallinen selvitys, miksi venäjä luopui jatkuvasta kesäajasta vähin äänin. Siellähän sitä on oikein käytännössä kokeiltu. Täällä sitä ajatetaan ihan mutu-tuntumalla, normaaliajasta sentään on ihan kokemusperäistä tietoa, paitsi ehkä ihan pahimmilla kouhkaajilla.
Minä olen iltavirkku ja haluan kesäajan. Joten minun puolestani et ainakaan voi puhua, vaikka kuinka haluaisitkin.
 
Normaaliaika on normaalia. Voisiko joku kesäaikaintoilija selittää, miksi järjestelmää pitäisi muuttaa siksi, että työntekijä on itse kykenemätön sopimaan nykyistä paremman työajan? Jos jos noita halukkaita on paljon, voi laittaa liiton asialle. Työnantaja tuskin vastustaa, jos työntekijät haluavat tulla työhön tunnin tai vaikka kaksikin aikaisemmin.

Jos minä pidän tummapaahtoisesta kahvista, en vaadi kaikkien kahvien paahtoasteen lisäämistä niin, että "vaaleapaahtoinen" paahtoaste 1 on mustaa tervaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellimaar
vierailija
Niinpä, koska mitään muita työaikojahan ei ole olemassakaan kuin kahdeksasta neljään. Ja kuka nyt töiden jälkeen haluaisi lenkille, hei haloo?
Niin väsynyttä, niin väsynyttä... Siis niin väsynyttä. Kun asia-argumentteja ei ole niin sitten se on tuollaista. Pitäisiköhän säätää aika sen viisvuoroa ja 4-4-4:ää tekevän tyypin työaikojan mukaan. Sillä tyypillähän on tietenkin ihan sama painoarvo tässä keskustelussa kun niillä 8-16 tyypeilläkin.
 
vierailija
Salli mun nauraa.
Mutta vakavasti ottaen, takerrutte siihen 400 tuntiin, mutta sehän on itsestäänselvä. Puolessa vuodessa laskitte itsekin, että menetystä tulee noin 180 tuntia ja jos lasketaan sen mukaan, että päivässä menetystä tulee vaikkapa tunti ja 15min (niinkuin ihan fiksusti täällä on muutamassa kommentissa perusteltu), se menee sinne jonnekin noin 200h kohdalle. Kun se kerrotaan kahdella, siinä se noin 400 tuntia nyt vaan on.
Eli kun verrataan pelkässä kesäajassa olemista pelkkään talviaikaan. Jos pysytään kellojen siirtelyssä, luku olisi se noin 200h.
Ei liene vaikeaa ymmärtää?
Ei voi olla totta :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Ellimaar
Hoitoalalla
Miten niin aamuvirkkujen mukaan? Me iltavirkut haluamme sen normaaliajan, lukuunottamatta bilettäjiä yms, joiden ei aamulla tarvise nousta.

Olisi mielenkiintoista kuulla ihan virallinen selvitys, miksi venäjä luopui jatkuvasta kesäajasta vähin äänin. Siellähän sitä on oikein käytännössä kokeiltu. Täällä sitä ajatetaan ihan mutu-tuntumalla, normaaliajasta sentään on ihan kokemusperäistä tietoa, paitsi ehkä ihan pahimmilla kouhkaajilla.
Ai ME iltavirkut. Mäkin olen kuule iltavirkku ja silti haluan kesäajan.
 
vierailija
Ja tässä Liikenneturvan kansainvälisiinkin tutkimuksiin pohjautuvassa artikkelissa on pohdittu sitä että eniten onnettomuuksia tapahtuu iltapäivällä klo 15-17, joten valo talvella saattaisi hyödyttää siinä kohdassa enemmän. Aamuruuhkan aikaanhan valoisaa ei edes ole.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikennevilkku/blogi/valoa-iltaan-vai-aamuyohon-tuleva-aikavyohyke-vaikuttaa-myos

Kun sitä täällä mollaatte, niin tässä nyt ne perustelut. Oliko muita muka-hataria perusteluita, joille haluatte vain naureskella?
Ja tässäpä lainaus tuosta liikenneturvan jutusta:
Entä onko kellon siirrolla vaikutusta liikenneturvallisuuteen? Kansainvälisen 17 kellonsiirtotutkimusta tarkastelleen metatutkimuksen (Carey & Sarma 2017) mukaan tulokset ovat vaihtelevia. Toisissa on havaittu joidenkin prosenttien kasvua liikenneonnettomuusmäärissä kellon siirtämisen jälkeisinä päivinä, varsinkin keväällä, toisissa taas onnettomuuksien kasvua ei ole havaittu.

Esimerkiksi suomalainen tutkimus (Lahti, Nysten, Haukka, Sulander & Partonen 2010) vuosien 1981-2006 liikenneonnettomuusdatalla ei löytänyt merkittäviä eroja. Kellonaikojen muuttumispäivien jälkeen onnettomuusmäärät eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi erilaisia kuin muulloin.
Merkillepantavaa on, että vaikutuksia ei juurikaan ole tai jos on, niin keväällä eli kun siirrytään normaaliajasta kesäaikaan.

Koko tuo juttu tuntuisi olevan ihan huuhaata. Jos kerran kesäajan ja normaaliajan välillä on eroja onnettomuusalttiudessa, niin niiden erojen pitäisi olla näkyvissä vuosittain. Maaliskuussa pitäisi olla selvästi enemmän onnettomuuksia kuin huhtikuussa.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellimaar
Hoitoalalla
Normaaliaika on normaalia. Voisiko joku kesäaikaintoilija selittää, miksi järjestelmää pitäisi muuttaa siksi, että työntekijä on itse kykenemätön sopimaan nykyistä paremman työajan? Jos jos noita halukkaita on paljon, voi laittaa liiton asialle. Työnantaja tuskin vastustaa, jos työntekijät haluavat tulla työhön tunnin tai vaikka kaksikin aikaisemmin.

Jos minä pidän tummapaahtoisesta kahvista, en vaadi kaikkien kahvien paahtoasteen lisäämistä niin, että "vaaleapaahtoinen" paahtoaste 1 on mustaa tervaa.
Et voi olla tosissasi. Kun ei se joka työpaikalla toimi, että ihmiset tulee töihin koska haluaa. Ei se ole mitään kykenemättömyyttä. Hoivakoti pyörii kolmessa vuorossa ja siihen on ihan syynsä miksi esim. aamuvuoroon mennään seitsemäksi. Kyllähän ne liitossakin nauraisi jos sinne menisi vinkumaan, että haluaa muuttaa työaikojaan hoitoalalla.

Järjen käyttö on sallittua myös sulle.
 
vierailija
Minä olen iltavirkku ja haluan kesäajan. Joten minun puolestani et ainakaan voi puhua, vaikka kuinka haluaisitkin.
Se mitä haluaa ja mitä tarvitsee ovat kaksi eri asiaa. Iltavirkku pysyy pystyssä tammikuussakin, vaikka on pilkkopimeää ja aamuvirkku herää pirteänä kuudelta, vaikka aurinko ei nouse vielä moneen tuntiin. Iltavirkku voi kuvitella, että on kivempi olla pirteänä ylhäällä puolen yön aikaan kun on valoa pidempään, mutta jos sellaisen ihmisen olisi tarkoitus mennä kahdeksalta töihin, normaaliaika olisi kiistatta parempi vaihtoehto.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellimaar
Et voi olla tosissasi. Kun ei se joka työpaikalla toimi, että ihmiset tulee töihin koska haluaa. Ei se ole mitään kykenemättömyyttä. Hoivakoti pyörii kolmessa vuorossa ja siihen on ihan syynsä miksi esim. aamuvuoroon mennään seitsemäksi. Kyllähän ne liitossakin nauraisi jos sinne menisi vinkumaan, että haluaa muuttaa työaikojaan hoitoalalla.

Järjen käyttö on sallittua myös sulle.
Miksi haluaisit muuttaa kaikkien alojen työaikoja hoitoalan takia? Jos työpaikan enemmistö kannataa pysyvää siirtymistä ammuseitsemältä alkavasta vuorosta aamukuudelta alkavaan, se on siinä. Onnistuu kyllä, olisi sitä aitoa paikallista sopimista.

Minusta on huomattavan paljon naurettavampaa yrittää muuttaa koko valtakunnan aikavyöhykettä itsekkäistä syistä kuin oman työpaikan käytänteitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellimaar
Hoitoalalla
Miksi haluaisit muuttaa kaikkien alojen työaikoja hoitoalan takia? Jos työpaikan enemmistö kannataa pysyvää siirtymistä ammuseitsemältä alkavasta vuorosta aamukuudelta alkavaan, se on siinä. Onnistuu kyllä, olisi sitä aitoa paikallista sopimista.

Minusta on huomattavan paljon naurettavampaa yrittää muuttaa koko valtakunnan aikavyöhykettä itsekkäistä syistä kuin oman työpaikan käytänteitä.
Mitä ihmettä sä oikein sekoilet? :eek::eek: Missään en kirjoittanut kaikkien alojen työaikojen muuttamista hoitoalan takia. Paskat hoitoalalla aleta muuttamaan aamuvuoron alkamisajankohtaa kuudeksi jos työntekijät sitä haluaa. Eikä sitä kyllä suurin osa halua. Ei kukaan halua mennä aamukuudeksi töihin iltavuoron jälkeen.

Mä olisin kesäajan kannalla vaikka olisin millä tahansa alalla tai olisin työtön. Mä nyt vain satun olemaan vuorotyössä hoitoalalla. Mä en mieltäni muuta vaikka sä mitä sönköttäisit ja yrittäisit laittaa sanoja mun näppikselle.
 
Mitä ihmettä sä oikein sekoilet? :eek::eek: Missään en kirjoittanut kaikkien alojen työaikojen muuttamista hoitoalan takia. Paskat hoitoalalla aleta muuttamaan aamuvuoron alkamisajankohtaa kuudeksi jos työntekijät sitä haluaa. Eikä sitä kyllä suurin osa halua. Ei kukaan halua mennä aamukuudeksi töihin iltavuoron jälkeen.

Mä olisin kesäajan kannalla vaikka olisin millä tahansa alalla tai olisin työtön. Mä nyt vain satun olemaan vuorotyössä hoitoalalla. Mä en mieltäni muuta vaikka sä mitä sönköttäisit ja yrittäisit laittaa sanoja mun näppikselle.
Jos normaaliaika vaihdetaan pysyvään kesäaikaan, muutetaan kaikkien alojen todellisia työaikoja. Kai hoitoalallakin hieman ymmärretään perusmatematiikkaa ja tähtitiedettä?

Jos meillä olisi pysyvä kesäaika, aiemmin työnsä seitsemältä aloittaneet aloittaisivat työnsä de facto klo 6. Maan pyörimisliike ei noudata ihmisen päätöksiä.
 
vierailija
Jos normaaliaika vaihdetaan pysyvään kesäaikaan, muutetaan kaikkien alojen todellisia työaikoja. Kai hoitoalallakin hieman ymmärretään perusmatematiikkaa ja tähtitiedettä?

Jos meillä olisi pysyvä kesäaika, aiemmin työnsä seitsemältä aloittaneet aloittaisivat työnsä de facto klo 6. Maan pyörimisliike ei noudata ihmisen päätöksiä.
Niin mutta siitä kesäajasta tulisi normaaliaika. :whistle: Ihmisen päätös se talviaikakin on.
 
Niin mutta siitä kesäajasta tulisi normaaliaika. :whistle: Ihmisen päätös se talviaikakin on.
Talviaikaa ei ole, vaan normaaliaika. Normaaliaika on se aikavyöhyke, joka on lähinnä luonnollista aikaa (tämä taas ei ei ole ihmisen päätös vaan tähtitietellinen fakta).

Voitko kertoa, miksi sinulle samaan valoisuuteen/pimeyteen herääminen yövuoron jälkeen on mahdotonta, jos kellossa oleva luku on 6, mutta toivottua, jos kellossa oleva luku on 7?
 
  • Tykkää
Reactions: Ellimaar
vierailija
Talviaikaa ei ole, vaan normaaliaika. Normaaliaika on se aikavyöhyke, joka on lähinnä luonnollista aikaa (tämä taas ei ei ole ihmisen päätös vaan tähtitietellinen fakta).

Voitko kertoa, miksi sinulle samaan valoisuuteen/pimeyteen herääminen yövuoron jälkeen on mahdotonta, jos kellossa oleva luku on 6, mutta toivottua, jos kellossa oleva luku on 7?
Vaikea sanoa kun ei mulla ole yövuoroja. Mä en ole tuo hoitoalan ihminen joka tuossa aiemmin kirjoitteli.

Se on talviaika ja ihan ihmisen keksimää juttua. Ihan turhaan selität jostakin tähtitieteellisistä faktoista. Ihminenhän ne on päättänyt. Ihminen on päättänyt mikä on muka normaaliaika.
 
vierailija
Talviaikaa ei ole, vaan normaaliaika. Normaaliaika on se aikavyöhyke, joka on lähinnä luonnollista aikaa (tämä taas ei ei ole ihmisen päätös vaan tähtitietellinen fakta).

Voitko kertoa, miksi sinulle samaan valoisuuteen/pimeyteen herääminen yövuoron jälkeen on mahdotonta, jos kellossa oleva luku on 6, mutta toivottua, jos kellossa oleva luku on 7?
Niin ja kyllä mä ainakin menen mielummin töihin seitsemäksi kuin kuudeksi. Kuudeksi meneminen on liian varhaista.
 
Vaikea sanoa kun ei mulla ole yövuoroja. Mä en ole tuo hoitoalan ihminen joka tuossa aiemmin kirjoitteli.

Se on talviaika ja ihan ihmisen keksimää juttua. Ihan turhaan selität jostakin tähtitieteellisistä faktoista. Ihminenhän ne on päättänyt. Ihminen on päättänyt mikä on muka normaaliaika.
Niin ja kyllä mä ainakin menen mielummin töihin seitsemäksi kuin kuudeksi. Kuudeksi meneminen on liian varhaista.
Vetäydyn komeroon "keskustelemaan" tämän kanssa, sekin on pahvia.
Ja noita laatikoita on monta, kukin voi olla vuorollaan eri vierailija.

 
vierailija
Normaaliaika on normaalia. Voisiko joku kesäaikaintoilija selittää, miksi järjestelmää pitäisi muuttaa siksi, että työntekijä on itse kykenemätön sopimaan nykyistä paremman työajan? Jos jos noita halukkaita on paljon, voi laittaa liiton asialle. Työnantaja tuskin vastustaa, jos työntekijät haluavat tulla työhön tunnin tai vaikka kaksikin aikaisemmin.

Jos minä pidän tummapaahtoisesta kahvista, en vaadi kaikkien kahvien paahtoasteen lisäämistä niin, että "vaaleapaahtoinen" paahtoaste 1 on mustaa tervaa.
Kesäaikaa on jo nyt suuremman osan vuodesta, siksi se on normaali. Paljon normaalimpi kuin joku talviaika.
 

Yhteistyössä