.

@lillium Olen niin onnellinen puolestasi :cry::love::love::love:!!

Täällä pikkuhiljaa alkanut toipumaan pettymyksestä, että ei meille suotu luomuvauvaa, eikä rakkausloma italiassa ovulaation aikaan tuottanut tulosta :cry::cry:

Nyt kp4, ja eilen otin ensimmäisen letrozole lääkkeen, onneksi otin juuri ennen nukkumaanmenoa koska tuli selkeästi todella huono olo ja päätä alkoi sattumaan. Aika kova hormonipesäke yksi pilleri osaakin olla, toivotaan että toisi mukanaan muutakin kun huonoa oloa ;)

Mitä tulee tupakointiin, niin itse en ole koskaan polttanut. Niin kauan kun ei ole raskaana, niin jokainen tekee omalla kropallaan mitä haluaa :) tietenkin se huonontaa hedelmöittymismahdollisuuksia, mutta siitä ei ole haittaa muille kun itselleen.

Itse en ymmärrä polttamista raskausaikana, koska olen nähnyt läheltä mitä se tekee sikiölle. En siis halua kenellekkään aiheuttaa pahaa mieltä, enkä syyllisyyttä, mutta en vain ymmärrä sitä. Olen tästä tuntemattomille ihmisillekin sanonut jos olen nähnyt raskaana olevan polttavan kadulla :whistle:

Tietysti minun on helppo huudella, kun en itse ole riippuvainen mistään aineesta, niin en tiedä mitä se pahimillaan oikeasti on.
 
@Delphyne Ensimmäistä toivotaan, toinen perheeseen. Miehellä yksi poika edellisestä suhteesta. Katsotaan miten menee, saako luomuna vai pitääkö turvautua lääkkeisiin!
 
@empuska ja muut tupakoitsijat: Mä lopetin tasan viikko sitten polttamisen (poltin tosin "vaan" n. 3-5/pv, paitsi viihteellä saattoi mennä askikin illassa). Ajatuksena oli että heti lopetan viimeistään kun Plussa tulee, mutta nyt kun 7kk on takana yritystä niin alkoi jo mietityttämään sen vaikutus mun raskautumiseen. Pitää nyt kokeilla jos ilman sitä tärppäisi ja jos vuoden yrityksen jälkeen ei vieläkään niin ei tarvii hoidoissa sanoa et polttaa..:rolleyes:
Mies lopetti samalla kuin minäkin.. (y)
Mitään korvikkeita en käytä, kerrasta poikki vaan. Eikä oo ees paljoo nyt mieli tehny.

Painoa pitäs sitten alkaa täälläkin pudottelemaan. BMI lähenee jo 34.. :eek:

@Delphyne mulla numero 3. Ja miehellä 4. Ensimmäistä yhteistä yritetään.
 
@lillium, onnea plussasta :love:

@Beaatta, ihana asenne! :love:

@haaveilija92, harmi, että teille ei tullut luomuna vauvaa, mutta toivotaan että pieni lääkkeellinen apu auttaa ja tuo teille vauvan!

Mulla kyllä motivoi ajatus omasta lapsesta ja hänen terveellisyytensä. Totta kai omakin, mutta oma lapsi motivoi vielä enemmän. Ei oo tehnyt tiukkaa lopettaminen, mutta poltin kuitenkin loppupeleissä todella vähän, maksimissaan yhden savukkeen päivässä.

Suosittelen kuuntelemaan acastista DOC Emilia podcastin alkupään jaksoja, niistä saa melkoisesti motivaatiota elämäntapamuutokseen ja tupakoinnin lopettamiseen!

@Delphyne, meillä on esikoinen toiveissa :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Beaatta
Kiitos kaikille tuhannesti onnitteluista! :cry::love: Oon ollut tän aamun tosi liikuttuneessa tilassa. Vaikea uskoa tätä todeksi. Nyt toivon vain, että pieni tahmatassu tarttuu tiukasti kiinni. :barefoot: Odotan kuitenkin vielä hetken, ennen kuin siirryn plussanneisiin. Haluan ensin nähdä viivan vahvistuvan. :) Plussatuulia teille jokaiselle! ❤❤❤

@Delphyne Tämä olisi meidän toinen. :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Beaatta
Hei kaikki! Täällä ei ole edes haaveiltu vauvasta tälle vuodelle, eikä siis yritystä ole ollut. Suhteellisen huolettomana olemme käyttäneet "varmoja päiviä", nyt menossa kp 37/31-33 ja jännittää..... Testiä en ole päässyt tekemään, kaapissa ei yhtään ja vielä en ole kerennyt apteekkiin! Tänään illalla teen testin ja olen kyllä yllättyny, mutta iloinen jos toinenkin viiva ilmestyy!
Vatsaa ja selkää on jomotellut koko viikonlopun, eilen ja tänään tullut vähäistä vuotoa ainoastaan pyyhkiessä. Joko ne kuukautiset sieltä hitaamman laisesti käynnistyy tai sitten on jotain alkuraskauden tiputtelua.
 
Mä oon ennen polttanut monta vuotta, mutta kun kuulin olevani raskaana niin se loppu siihen. Työn puolesta oon harmillisen hyvin perillä siitä, kuinka pahoja ongelmia rööki aiheuttaa sikiölle ja kuinka suuresti se voi vaikuttaa ja vaikeuttaa lapsen elämään. Siks oonkin asian suhteen aika natsi, ja toivoisin että neuvoloissakin tuotais rohkeemmin esiin sitä, kuinka paljon kärsimystä äiti sillä polttamisellaan aiheuttaa. Paitsi että lapsi pakotetaan kehittyyn hapenpuutteessa mikä voi häiritä aivojen kehitystä, on tutkittu että se aiheuttaa sikiölle epämukavaa oloa ja jopa ehkä kipua. Ei siis paljon eroo siitä että äiti tukahduttaisi syntynyttä vauvaansa ajoittain tyynyllä koska se toisi hänelle itselleen paremman olon. Itselle se herättää siis heti ajatuksen siitä, voiko kyseinen äiti koskaan oikeesti täysin rakastaa lastaan ja haluta tälle parasta jos on valmis pistämään oman, täysin tarpeettoman, nautintonsa lapsen terveyden edelle. Hyvä siis jos kaikilla on lopettamissuunnitelmat tehtynä ja polttaminen loppuu kun tulee raskaaksi. Meinaan millään raskausajan ruokavalioilla, vitamiineilla ja taaperoajan tarkoilla ruokavalioilla ei oo mitään merkitystä sen rinnalla jos äiti polttaa odotusajan. Ja kuten sanoin tää on mulle aika arka aihe josta omaan tosi voimakkaat mielipiteet.
 
Mä oon ennen polttanut monta vuotta, mutta kun kuulin olevani raskaana niin se loppu siihen. Työn puolesta oon harmillisen hyvin perillä siitä, kuinka pahoja ongelmia rööki aiheuttaa sikiölle ja kuinka suuresti se voi vaikuttaa ja vaikeuttaa lapsen elämään. Siks oonkin asian suhteen aika natsi, ja toivoisin että neuvoloissakin tuotais rohkeemmin esiin sitä, kuinka paljon kärsimystä äiti sillä polttamisellaan aiheuttaa. Paitsi että lapsi pakotetaan kehittyyn hapenpuutteessa mikä voi häiritä aivojen kehitystä, on tutkittu että se aiheuttaa sikiölle epämukavaa oloa ja jopa ehkä kipua. Ei siis paljon eroo siitä että äiti tukahduttaisi syntynyttä vauvaansa ajoittain tyynyllä koska se toisi hänelle itselleen paremman olon. Itselle se herättää siis heti ajatuksen siitä, voiko kyseinen äiti koskaan oikeesti täysin rakastaa lastaan ja haluta tälle parasta jos on valmis pistämään oman, täysin tarpeettoman, nautintonsa lapsen terveyden edelle. Hyvä siis jos kaikilla on lopettamissuunnitelmat tehtynä ja polttaminen loppuu kun tulee raskaaksi. Meinaan millään raskausajan ruokavalioilla, vitamiineilla ja taaperoajan tarkoilla ruokavalioilla ei oo mitään merkitystä sen rinnalla jos äiti polttaa odotusajan. Ja kuten sanoin tää on mulle aika arka aihe josta omaan tosi voimakkaat mielipiteet.
Touche (y)
 
@Rimaleli tsemppiä ultran odotteluun <3

@alfred.j.kwak Tsemppiä uuteen kiertoon, toivottavasti vitamiinien vaihto ja oviksen tikuttelu tuottaa tulosta! (y)

@Li88 , @Bubble92 ja @vauvameille Pahoittelut :( Ja tsemppiä uuteen kiertoon!

@Haavejuttu Pahoittelut uudesta kierrosta. Ja tsemppiä muiden kyselyiden ja ihmettelyjen kanssa. Toivottavasti saat ovistesteistä tarvittavan avun :)

@Aamukahvi1 Uu, toivottavasti haamu vahvistuu :love:

@toivojatintti Onnea plussasta :love:

@lillium Oi ihanaa, onnea plussasta :love:

@_minävain_ Haamu! :love: Toivotaan että vahvistuu.

@haaveilija92 ja @Maya123 Mä oon samoilla linjoilla teidän kanssa tuon tupakoinnin suhteen. Aiemmassa ammatissani näin liiankin hyvin, mitä se tupakointi raskausaikana saa aikaan… Joten mielipiteet aiheesta on voimakkaat, enkä kyllä epäröi sanoa asiasta jos siltä tuntuu :whistle::cool:Raskausaikana kyse ei kuitenkaan ole enää pelkästään naisen omasta terveydestä. Ja ne kaikki myrkyt vaikuttaa sikiöön paljon voimakkaammin ja pidemmän aikaa kuin äitiin... Asiasta todella pitäis puhua enemmän neuvolassa, vaikka haittojen nyt tosiaan luulis olevan kaikilla tiedossakin. Valitettavan usein näkee, ettei ammattilaiset uskalla sanoa/muistuttaa asiasta o_O

Muok. Ja jotta en kuitenkaan kuulostaisi liian kärkkäältä :giggle:, niin haluan toivottaa kaikille tupakoitsijoille kovasti tsemppiä lopettamiseen! Kyllä se onnistuu (y)
 
hyvin sanottu @Maya123 (y) Onhan näitäkin nähty telkkarista, millainen on tupakoivan äidin istukka, aivan musta. Ei ole helppo alku pienelle tyypille tähän maailmaan ja todennäköisestihän sitten hyvin pian on astmat ja allergiat vähintään vauvalla kehissä, jos niin "vähällä" vaan pääsee. Tsemppiä kaikille tupakoinnin lopettajille, se on valtava teko lapsen puolesta!(y):) Harmi @haaveilija92 kun ei tärppi käynyt ilman lääkkeitä, mut kiva kun tuut mun kaa nyt letrokiertoilemaan, mäkin otin nyt ekaa kertaa, vaikkei mitään häikkää nyt ole todettukaan oviksessa sinänsä. ON. dpo5 ja vv jatkuu, kuivasta kaudesta ei ole nyt tietoakaan. Myös rinnat arat, mutta sitä nyt on ollut joka kerta kun olen jotain hormonaalista ottanut. En tiedä miten pystyn edes tunnustulemaan mitään raskausoireita tässä kierrossa, kun pregnyl jyllää varmaan kehossa niin kovaa ett aiheuttaa kaikenlaisia tuntemuksi. Ei auta kun odotella menkkoja. :LOL:
 
@_minävain_ näkyy! :love: Vahvistumista.

Tupakointi raskausaikana mun mielestä johtuu hyvin paljon faktojen tietämättömyydestä eikä suinkaan rakkauden puutteesta, mikäli asiaa tuotaisiin enemmän esille ja neuvottaisiin tulevia äitejä niin prosentit olisi varmasti paljon pienempiä. Ja osittain itsenäisen tiedonhakemisen voi estää pelko ja häpeä. En puolusta raskaustupakointia mutta lempeän jämäkkä kannustus toisi varmasti parempia tuloksia kuin voimakas kritiikki :)
 
@chili_ joo itsellä kanssa siis ei oviksessa mitään häikkää, otettiin vaan tehostuskeinoksi :D Oliko sulla mitään oireita tosta letro lääkityksestä? Lukenut et joillakin iho räjähtää kunnon kukintaan. Itsellä tosiaan kokemusta vasta ydhestä pilleristä mutta siitä tuli pää heti kipeäksi ja pyörrytti :D Tasan viikon päästä onkin sitten ultra missä nähdään miten lääke vaikuttanut, ja toivottavasti saadaan lupa hyödyntää ovulaatio, eikä laiteta miestä sohvalle nukkumaan
 
  • Tykkää
Reactions: Ilonetsijä

Yhteistyössä