(ei minun) ... se, että jokin tosiasia on sinulle fakta, ei kuvasta välttämättä todellisuutta lainkaan. Varsinkin, kun puhut toisten pään sisällöstä, mikä on vaikea analysoida jopa kasvotusten, keskustelupalstalla lähes mahdotonta. Ehkä siksi laitat niitä ajatuksia toisten päähän, jotta voit sitten väitellä niistä. (Olen pari kertaa joutunut lopettamaan keskustelun kanssasi, sillä olet rivien välistä niin räikeästi laittanut ajatuksia päähäni, eikä ihminen vain voi keskustella asioista tavalla, jota ei ole sanonut.)
Pätemiseksi se muuttuu juuri silloin, kun ..pädet, se perusteltiin jo hyvin, joten en perustele sitä enää uusiksi. Tämä siis, miten muut, (keskustelun perusteella useampi kuin yksi näkee sinun toimintasi. Jos vaikka viisi ihmistä sanoo sinun yrittävän päteä keskusteluissa, onko kaikki muuta väärässä ja sinä oikeassa? Tiedän vastauksesi, retorinen kysymys
) Ja ei, en pahoita mieltäni, itse enemmän vain puistelen päätäni sinulle, keskustelu on kuin jäitä polttelisi, miksi olenkin alkanut vältellä ko. tapahtumaa. Mutta todistit juuri sanomani, eli laitat ajatuksia ja tunteita toisen päähän.
Tuo itsetuntokysymys meni siis niin päin, että jos jollain olisi jo valmiiksi huonompi itsetunto ja ärsyttämisesti masentaisi henkilöä lisää, niin otatko vastuuta. Ja tiedän jo valmiiksi, että et ota, mutta tiedän myös sen, että ymmärrät pointin trollaamisestasi huolimatta.
Jos ihminen tekee jotain, pitäisikö siitä ylipäätään kantaa mitään seurauksia.. Se on tuon kysymyksen filosofisempi asettelu.