The Ketju kirjautuneille - tervetuloa

Mulla on 600/26m2 eli 23/m2 + vesi
Tää on silti halpa, koska täälläpäin ei juuri ole kämppiä joitten vuokra olis alle 600 oli ne millasia tahansa.
Yhtiö on kyl hyvä ja hemmetin rauhallinen.
Omaa saunaa näis ei ole eikä kylppäreissä tilaa pesukoneelle, mut taloyhtiöv saunatilat ja pyykkitupa on ihan pro-luokkaa.
Saunavuoroa mä tosin en ole ottanut, kun en mä koskaan ittestäni tiedä missä mä olen kun mun saunavuoroni olis.
Nii ja keittonurkkaus on alkuperäinenet siihen ei mahdu edes jääkaappia vaan se on erillisenä viereisellä seinällä.
Astianpesukoneesta on turha haaveilla vaikka tossa valmius onkin mutta tilaa ei.
Lemmikkiä ei saa ottaa, vuokrasoppari kieltää.

Kyllä mä ittelleni sopivampiakin kämppiä tietäisin mut keski-ikäiset poikamiesäijät on vuokra-asuntohaun pohjasakkaa niin pieni ihme on, että tämänkin sain vain kolmen kuukauden ettimisellä yksityiseltä.

Mut toisaalta tykkään. On rauhallista ja hiljaista ja hemmetin hyvät yhteydet ja palvelut on kävelymatkan päässä.
Muuta Kouvostoliittoon, muutaman kuukauden vuokralla saisit ostettua omakotitalon jostaki periferiasta! Tontti ois iso ja naapurit ei hääirittis ko niitä ei ois! Palvelut ihan lähellä, parin tunnin bussissa istuskelun jäläkeen oisit jo vähän lähempänäki niitä!
Kuule ois rauhallista, et kuulis ees omia ajatuksiakaan ko pikkulinnut huutaa kevväällää niin saatanasti!
Kymijoessa vois kesällä käyvä uimassa komiasti mutta pittää varoa ettei hipaisekkaan pohojaa ettei sadan vuoden paperitehtaiden myrkkykerrostumat pääse irralleen!
On se komiaa, Repovedelle patikoimaan, ei ole ko tunnin päässä Kouvolan keskustasta mutta ko ylittellee riippusiltoja niin silleen nätisti ko ne silloin tällöin tippuilee alas. Vettä sielä alla on että ei se niin haittaa.

Huomenta

Piti herätä aikasemmin tänään, vaikka olis myöhempi meno tänään, että voisin soittaa ja siirtää lääkäri ajan, mutta huomasinkin just ettei sinne voi soittaa kuin vasta tunnin päästä...eli olisin voinut nukkua vielä mutta enää ei väsytä.

r0s
tottapa se maku on erilainen kun kalakastikkeessa on muitakin ainesosia ja mausteita, surströmmingin lientä on vain pikkusen

tai mistä kalasta ne siellä thaimaassa sitä väsää
En tiedä mutta voisi kuvitella että sitä varten mädätetään kaikki rapujen ja muiden äyriäisten rippeet. Kun pyrstöthän irrotellaan siellä useimmiten kösityönä niin os helppo jatkojalostaa perkeet.

Ja ellei, niin mullahan on nyt tuoteidea!

En tiedä mutta voisi kuvitella että sitä varten mädätetään kaikki rapujen ja muiden äyriäisten rippeet. Kun pyrstöthän irrotellaan siellä useimmiten kösityönä niin os helppo jatkojalostaa perkeet.

Ja ellei, niin mullahan on nyt tuoteidea!
mäkin luulen että liemi kyhätään päistä ym. perkkeistä mutta kalojen ei äyriäisten

jos se tehtäis äyriäisistä niin eikös nimen kuuluisi olla äyriäiskastike

Aqela
:rolleyes:
Hapansilakkaa varten pyydystettävä silakka kalastetaan aina keväisinparhaiden silakkaolosuhteiden aikaan. Silakan käyminen tapahtuu yleensä 1–2 kuukauden ajan tynnyreissä, minkä jälkeen käymisprosessi jatkuu metallisissa, yleensä läkkipeltisissä (tinattu rautapelti) purkeissa, joissa käymisen aiheuttamat kaasut ja paine aiheuttavat purkille hieman pullistuneen muodon. Tynnyrissä käymisen ja tinapurkissa tapahtuvan käymisen annetaan kestää yhteensä puolesta vuodesta jopa vuoteen, jonka jälkeen hapansilakka on valmis kaupan hyllylle – edelleen samassa metallipurkissa.

Kemiallinen prosessiMuokkaa
Hapansilakka valmistetaan anaerobisesti bakteerikäymisellä. Valmistaminen tapahtuu Halobacterium-bakteerilajin avulla fermentoimalla. Kala säilötään suolaliemeen niin, että sen osmoottinen paine estää mädättäjäbakteerientoiminnan, mutta Halobacterium-bakteerit alkavat pilkkoa kalan glykogeeniä pienemmiksi yhdisteiksi. Reaktiossa muodostuu rikkivetyä, joka haisee mädältä kananmunalta, propaanihappoa, joka antaa voimakkaan härskiintyneen hajun sekä butaanihappoa, joka antaa eltaantuneen voin kaltaisen hajun. Sen sijaan, koska mätänemistä ei tapahdu, proteiinit eivät dekomposoidu eivätkä hajoa oligopeptideiksi tai aminohapoiksi, ja kalan rakenne on hyvin kiinteä ja yhtenäinen.

Kalakastike
on maustekastike, joka valmistetaan hapatettujen kalojen käymisliemestä, on keittiön tärkein perusmauste monessa Kaakkois-Aasianalueen keittiössä, erityisesti Vietnamissa ja Thaimaassa. Vietnamissa se kulkee nimellä nước mắm ja Thaimaassa nam pla (น้ำปลา). Myös Laosissa, Kambodžassa, Burmassa ja Filippiineilläkalakastikkeella on perinteisesti ollut tärkeä sija keittiön perusmausteena.

Hyvin suolaista ja voimakkaan hajuista kalakastiketta käytetään soijakastikkeen tapaan, ja se korvaa pitkälti suolan käytön ruoanvalmistuksessa. Ruokaan sekoitettuna sen maku on miedompaa. Kalakastiketta käytetään kala-, liha-, muna- ja vihannesruokien sekä riisin maustamiseen.[1]

Kalasaalis – pääasiassa pieniä anjovissukuisia kaloja – puhdistetaan ja joko ladotaan heti tuoreeltaan puusammioihin kerroksittain suolan kanssa tai kalojen annetaan aloittaa hapatusprosessi ja ne laitetaan sammioihin vasta parin, kolmen päivän kuluttua. Suhde on yksi osa suolaa ja kolme osaa kalaa.

Vietnamilaiset itse ovat vakuuttuneita, että nước mắm on paitsi herkullista, myös ravitsevaa ja terveellistä. Siinä on tallella tiivistetyssä muodossa kaikki kalan tärkeät ravintoaineet. Yksi arvostetuimmista kalakastikkeen valmistuspaikoista on Phú Quốcin saari Siaminlahdella.

Yhteistyössä