Laiton irtisanominen-riitauttaminen. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työntekijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työntekijä

Vieras
Kyselisin, että onko täällä pyörivillä äideillä kokemuksia laittoman irtisanominen riittauttumisesta?

Itselläni nyt tilanne siinä vaiheessa, että asia on työsuojelun käsittelyssä ja mitä todennäköisemmin joudun asian riitauttamaan. Mitä vaaditte korvaukseksi? Paljonko saitte? Menittekö oikeuteen asti vai maksoiko TA suosiolla ennen sitä? Jos oikeuteen mennään TA ilmeisesti korvaa minun lakimiehen sekä oikeuskulut? Harmittava tilanne, kun en itse kuulu liittoon eikä vakuutukseeni kuulu oikeusturva.

Jos oikeuteen meette, sun oikeuskulut korvataan siinä tapauksessa että voitat, jos TA voittaa niiin maksat itse.

Kunnan oikeusaputoimistosta voi kysellä maksutonta oikeusapua jos oot vähätuloinen.

Kannattaa huomioida että prosessi voi venyä tosi pitkäksi, ja ensin joudut maksamaan lakimiehelles itse. Tuomiossa voit saada sitten korvauksia, tai sitten et saa.

Jos työsuojelu ja lakimies sitä mieltä että kannattaa riitauttaa ja tilanne on aika selvä niin joo menisin oikeuteen. Mikäli kuitenkin asia ei ole ihan selvä eli lopputulos voi olla TA:lle suotuisa niin sitten kannattaa harkita. Selviä tapauksia on varmaan kaikki syrjintään viittaavat, mutta jos sellaista ei ole niin sitten en ole varma onnistumisesta. Itse hävisin. Eikä muuten kestänyt kauan. Kanne nostettiin talvella ja jo keväällä oltiin oikeudessa eli ei välttämättä kestä kauan. Varaudu todistamaan oikeudessa ja hankkimaan muitakin todistajia tapauksellesi oli se sitten millainen tahansa.

Liiton kirja luettu kannesta kanteen monesti ja todisteita pinossa.
Vuosia työntekijänä suht isossa lafkassa.
2 työsuojeluvaltuutettua olivat sitä mieltä, että vuoden-kahden tili tulee,
mutta kyllä se niin on, että hyvä irtisanoja kikat tietää.
Minut saatiin laillisesti irtisanoa, kun se oli jo suunniteltu, kutsuttiin minut luokse ja sanottiin olevan vakituinen.
Vakituisen nimittäin sai YT-neuvottelouissa irtisanoa, minulla oli toistaiseksi voimassa oleva laiton työsopimus, joka oli sidoksissa erääseen työhön, jolloin minulla vieläkin jatkuisi se työ.
Oli se sellainen isojen lapsien temmellyskenttä, että onneksi en ole enää siellä.
Lopulta aloin nähdä asian valoisat puolet ja ajattelin pomon näkevän minut oivassa lapsen tekoiässä, jolloinka irtisanoi omasta hyvästä tahdostaan;)
Tein sitten lapsen ja elämäni suunta muuttui nimittäin paljon antoisammaksi.

Varmaan jonkun verran vaikuttaa sekin onko työnantaja pieni yksityisfirma vai iso konserni. Pienet on hövelimpiä sovittelemaan, isoilla konserneilla on armeija HR-ihmisiä ja lakimiehiä eikä niiden toiminta yhteen oikeudenkäyntiin kaadu

Mut säästit varmaan pitkän pennin kun et maksanut sitä muutamaa kymppiä kuussa liiton jäsenmaksua

Olin logistiikka-alan firmassa töissä, pomo irtisanoi. Eka kerralla se perui irtisanomisensa (kun satama rupesi tukilakkoon), toka kerran kun irtisanoi, niin liiton lakimies sanoi että nyt ei periksi anneta. Meni kaikkiaan parisen vuotta oikeudessa (lakimiehen kulut ois ollu melkoiset jos ois ite joutunu maksamaan), sekä palkkasaatavia että laiton irtisanominen.Voitin molemmat riidat. Mulla oli siis liiton lakimies apuna. Korvauksia tuli ihan kohtuullisesti. Laittoman irtisanomisen korvaus suhteutettiin firmassa työssä oloaikaan.

Itse olen nyt tosi hankalassa tilanteessa, kun olen yöpuolella vakituinen, mutta teen päiväpuolella töitä, ihan käytännön syistä. No nyt on sitten irtisanottu porukkaa ja minua ei irtisanottu ja annettiin ymmärtää, että töitä riittää ja nyt yhtä äkkiä mulle ilmoitettaan, että mun pitäisi selvittää tilanne yöpuolen kanssa ja kenties tehdä niitä töitä. Töitä päiväpuolella kyllä riittäisi, mutta jostain syystä mun tilanteesta on tehty tosi vaikea, etenkin kun tiedän että alemmat pomot haluaisivat pitää minut.

Lasten vuoksi yötyöt ovat ihan pois suljettu homma tai ehkä nyt se vielä onnistuisi, mutta joutuisin siirtämään lapset yöhoitoon. Lapset olivat aluksi vuorohoidossa, mutta koska mun työajat oli koko ajan sellaiset, että piti siirtää ne päivähoitoon ja nyt taas tää tilanne. Ongelman tuottaa myös se, että isompi

Noi on niin kinkkisiä juttuja, että ikävä kyllä, usein se on työntekijä joka joutuu jättämään "leikin" kesken, vaikka kuuluisi liittoonkin, saati ilman liiton tukea.. Isot firmat ainaskin toimii niin, että siinä on liiton edustajatkin vellit housuissa loppujen lopuksi, ja perääntyvät, vaikka näyttö laittomasta irtisanomisesta ois kovinkin selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja ölaksf;29835032:
Itse olen nyt tosi hankalassa tilanteessa, kun olen yöpuolella vakituinen, mutta teen päiväpuolella töitä, ihan käytännön syistä. No nyt on sitten irtisanottu porukkaa ja minua ei irtisanottu ja annettiin ymmärtää, että töitä riittää ja nyt yhtä äkkiä mulle ilmoitettaan, että mun pitäisi selvittää tilanne yöpuolen kanssa ja kenties tehdä niitä töitä. Töitä päiväpuolella kyllä riittäisi, mutta jostain syystä mun tilanteesta on tehty tosi vaikea, etenkin kun tiedän että alemmat pomot haluaisivat pitää minut.

Lasten vuoksi yötyöt ovat ihan pois suljettu homma tai ehkä nyt se vielä onnistuisi, mutta joutuisin siirtämään lapset yöhoitoon. Lapset olivat aluksi vuorohoidossa, mutta koska mun työajat oli koko ajan sellaiset, että piti siirtää ne päivähoitoon ja nyt taas tää tilanne. Ongelman tuottaa myös se, että isompi

jäi juttu kesken, elikkä isompi menee syksyllä eskariin ja vuoden päästä kouluun, joten sitten ei voi yötöitä enää tehdä, kun ei lasta yksinkään saa yöksi jättää.

laittomasti irtisanottu on aikanaan.Tulin raskaaksi ja pomo pisti kylmästi pihalle. En kuulunut myöskään ikäväkyllä liittoon. Olisi ollut kuulemma huonot tsnäässit voittaa, vaikka homma olikin noin muuten ihan selvä homma. En sitten uskaltanut lähteä oikeuteen asti... ei olisi ollut varaa maksella, jos olisinkin hävinnyt. Jos olisin kuulunut liittoon , ilmanmuuta heti olisin lähtenyt.

Onko sinulla vahva näyttö, että irtisanominen on laiton? Esim. jos olet raskaana, sinut voi irtisanoa jos on joku näyttö muusta syystä, eli vaikka olet saanut palautetta, että työsi ei suju ja siitä on tosite. Meillä tiedän että yksi irtisanominen tai koeaikapurku peruttiin työnantajan toimesta ja korvaus oli sen kuluneen kuukauden palkka takautuvasta ja "pakko" palata työhön. Henkilö luuli saavansa isot korvaukset mutta ei olettanut että töihinkin pitää sitten tulla. Tästä on jo kyllä aikaa kauan.

Olet täysin oikeassa, minun liittoni ei tehnyt mitään täysin selvälle laittomalle irtisanomiselle, joten vein asian työsuojeluun ja kaikki asiat mitä työnantaja väitti syiksi, kaatui heidän niskaan. Myös hirveä valehtelu alkoi myös. Miettinyt samalla kunnianloukkaus syytettä. Nyt vein liittoon laput ja voi voi kaikki suomentyölakia noudattaen työsuojelu tutkinut ja minun hyväksi, alkoi liitto puhumaan, ettei kannata tehdä mitään. Samalla liitto valehteli aktiivimallista minulle, joten menetän lisää rahaa. Te-toimisto ei laittanut työnhakuun, koska olivat ihmeissään sielläkin irtisanomisesta, piti tehdä selvitys sinne, sillä välin en saanut liiton rahaa ja olin ilman rahaa nyt keväällä 3kk. Sekin että liittoni on vain sanonut tuo ne laput, tee sitä mee sinne. He keskittyivät ainoastaa työnkuvan muutokseen, jota työnantaja väitti yhtäkkiä muuttuneen. No saa nähä saako mitään. Liiton emäntä sanoi, että jos voitan rahaa, joudun maksamaan, liitolle liitonpäivärahat takaisin. Voiko tuo pitää paikkansa ? Jos pitää ja saisin rahaa, sitten menisi liitolle. Omasta mielestä päivärahani pitäisi sitten nollaantua. Aivan paskaa tämä on, olen miettinyt omaa firmaa, jossa kunnioitan työntekijöitä ihmisinä, sama siitä mikä tilanne. Minulle ei pomo vastannut enää puhelimeen, sairaslomalappuja ei ollu toimitettu ja kirjatussa kirjeessä tuli irtisanominen. Eniten harmittaa että omat pomot alkoivat valehtelemaan aivan kaikkea minusta. Odottelen miten käy, jos en saa mitään. On se uskoni loppu suomen valtion menoon. Liitossa vielä nainen töissä, joka on jo 3krt pilannut raha asiani tai antanut virheellistä tietoa. Mukava oli kun aktiivi mallista kysynyt monesta paikasta, paljon on aikaa, ei sulla ala kuin vasta kesäkuussa, kappas yhtäkkiä oli juhannus viikko ja sitä seuraava aikaa tehdä aktiivimalli läpi. Kyllä kannatan liittymistä sellaiseen liittoon, jos saat vain rahat kun työn loppuu. Se on nyt nähty, ettei liitto uskalla, lähtä edes varmassa asiassa viemään asiaa eteenpäin. Jotenkin tuntuu että maksettua porukkaa. Luottamusmies kans tosi fiksu, haistatti vitut kun menin kuunteleen tekeekö liitto mitään. Viime marraskuussa eivät aikoneet tehtä mitään, sitten kun vein työsuojeluun alkoi yhtäkkiä kiinnostamaan. En tajua kaikki irtisanomisessa on minun suuntaan ja kaikki oli työnantajaa vastaan. Silti ei tehdä mitään. Koko sopimus osasto on lomalla

En tee pennin hyrrää suomen valtiolle kohta, vaan alan kerrankin olemaan. Oon 31-35v vanha ja tehnyt koko ikäni koulua tai töitä, nyt olin tosi isossa firmassa töissä toista kymmentä vuotta ja kiitos siitä on haukkuminen, uhkailu, valehtelu ja väärän tiedon levitys ja myös valheita ihmisyydestäni.

Noi on niin kinkkisiä juttuja, että ikävä kyllä, usein se on työntekijä joka joutuu jättämään "leikin" kesken, vaikka kuuluisi liittoonkin, saati ilman liiton tukea.. Isot firmat ainaskin toimii niin, että siinä on liiton edustajatkin vellit housuissa loppujen lopuksi, ja perääntyvät, vaikka näyttö laittomasta irtisanomisesta ois kovinkin selvää.

Varmaan jonkun verran vaikuttaa sekin onko työnantaja pieni yksityisfirma vai iso konserni. Pienet on hövelimpiä sovittelemaan, isoilla konserneilla on armeija HR-ihmisiä ja lakimiehiä eikä niiden toiminta yhteen oikeudenkäyntiin kaadu

Mut säästit varmaan pitkän pennin kun et maksanut sitä muutamaa kymppiä kuussa liiton jäsenmaksua
mikä on HR-ihminen?

En kertakaikkiaan ymmärrä sitä asiaa että irtisanotaan hyvä ahkera rehellinen tunnollinen työntekijä .
Onko yritys todellla niin typerä, kysyn vaan.
Jos nuo ominaisuudet ei täyty niin lopputili on oikeutettu.
Olen ymmärtänyt että öykkärit laiskat lusmuilijat vetelykset irtisanotaan
muiden työntekijöien edun nimissä.Mitä puolustettavaa moisilla on toisten
työpanoksella ratsastajilla voi olla , millä oikeudella loinen on töissä toisten työpanoksella. Vielä kun noita pesiytyy liuta firmaan niin hyvä yritys tapetaan varkaiden toimesta. Velttous on varkaus, laiskuus on varkaus , öykkäröinti ja haistatteleminen varastaa työpanoksia.
Myöhästeleminne on varkaus, enenaikainen työpaikalta poistuminen on varkaus. Ei riitä että tullaan työpaikalle tekemään ei mitään. Tai jos jotain tehdään niin sein menee pieleen ja joku osaava korjaa pieleen menneen
työsyorituken.
Pitääkö noita olla työpaikalla vai pitääkö kaikkien ryhtyä vetelöimään.

En kertakaikkiaan ymmärrä sitä asiaa että irtisanotaan hyvä ahkera rehellinen tunnollinen työntekijä .
Onko yritys todellla niin typerä, kysyn vaan.
Jos nuo ominaisuudet ei täyty niin lopputili on oikeutettu.
Olen ymmärtänyt että öykkärit laiskat lusmuilijat vetelykset irtisanotaan
muiden työntekijöien edun nimissä.Mitä puolustettavaa moisilla on toisten
työpanoksella ratsastajilla voi olla , millä oikeudella loinen on töissä toisten työpanoksella. Vielä kun noita pesiytyy liuta firmaan niin hyvä yritys tapetaan varkaiden toimesta. Velttous on varkaus, laiskuus on varkaus , öykkäröinti ja haistatteleminen varastaa työpanoksia.
Myöhästeleminne on varkaus, enenaikainen työpaikalta poistuminen on varkaus. Ei riitä että tullaan työpaikalle tekemään ei mitään. Tai jos jotain tehdään niin sein menee pieleen ja joku osaava korjaa pieleen menneen
työsyorituken.
Pitääkö noita olla työpaikalla vai pitääkö kaikkien ryhtyä vetelöimään.
Toivottavasti et itse joudu irtisanotuksi, mittarissa kun on enemmän vuosia tai olet liian "kallis". Kokemusta on, nimittäin työni korvattiin nuoremmalla ja "halvemmalla" tekijällä. Joka sitten, yllätys yllätys, ei osannutkaan hommaa hoitaa. No, oli selvä kakku, riitautin ja sain kipurahat. Ja lafkan maine kolauksen.
Firmojen oikeasti kannattaisi pitää maineestaan kiinni. Some kun on aika pirullinen tiedotusväylä. Vaikkei nimeä mainitakkaan, niin tieto silti leviää. Esimerkkinä mainitsen erään IT-firman. Nimi on vitsi, kuka haluaa töihin sinne enää?

Yhteistyössä